Посібник є помічником для учнів початкової школи в проведенні роботи над помилками з української мови в 1- 4 класах. Використання матеріалу сприятиме в учнів навички грамотного письма, підвищить рівень знань, умінь згідно з вимогами чинної програми.
Відділ освіти Солонянської районної державної адміністрації
Комунальний заклад освіти «Криничанська середня загальноосвітня школа
І – ІІІ ступенів Солонянської районної ради Дніпропетровської області»
Вчитель початкових класів
Гайдар О.Д.
2016
Гайдар Ольга Дмитрівна
вчитель початкових класів, вища категорія
КЗО «Криничанська середня загальноосвітня школа
І – ІІІ ступенів Солонянської районної ради Дніпропетровської області»
Пам’ятка роботи над помилками з української мови для учнів початкових класів
Посібник є помічником для учнів початкової школи в проведенні роботи над помилками з української мови в 1- 4 класах. Використання матеріалу сприятиме в учнів навички грамотного письма, підвищить рівень знань, умінь згідно з вимогами чинної програми.
Матеріали схвалені методичною радою школи (протокол № 4 від 05.01.16)
Обсяг 13 ст.
ЗМІСТ
Передмова------------------------------------------------------------------------------- 4
Пам’ятка роботи над помилками для учнів початкових класів---------- 5
Український алфавіт------------------------------------------------------------------ 8
Морфемний аналіз слова------------------------------------------------------------- 8
Звуковий аналіз слова---------------------------------------------------------------- 9
Схема морфологічного розбору іменника-----------------------------------------10
Схема морфологічного розбору прикметника-----------------------------------10
Схема морфологічного розбору числівника--------------------------------------11
Схема морфологічного розбору займенника---------------------------------------11
Схема морфологічного розбору дієслова------------------------------------------ 12
Бібліографія---------------------------------------------------------------------------- 13
ПЕРЕДМОВА
Пропонований посібник має мету допомогти учням не допускати помилки з української мови. Він розроблений для учнів 1-4 класів чотирирічної початкової школи відповідно до чинної програми з української мови для шкіл з українською мовою навчання.
Мета посібника – сприяти організації самостійної роботи учнів початкових класів над помилками, закріпити навички правильного написання слів. У посібнику приведені орфограми, алгоритми і приклади опрацювання помилок, подано словник написання слів. Для учнів початкових класів та вчителів.
Для посилення практичної спрямованості навчання з української мови в початкових класах учитель має вдосконалювати навички грамотного письма.
Однією з важливих дидактичних умов, що забезпечує засвоєння знань, формування умінь та практичних навичок є систематична перевірка. Виявлення прогалин в уміннях і навичках дає змогу вчасно подолати недоліки. Кожний вид помилок з української мови вимагає від учня певного прийому виправлення.
1. Пам'ятай, що роботу над кожною помилкою необхідно починати з нового рядка.
2. Пропуск букв, заміна одних букв іншими.
Перепиши слово без помилки, в дужках біля нього вкажи, скільки в цьому слові букв, скільки звуків. Поділи слово на склади, випиши голосні.
Верба ( 5б., 5 зв., вер-ба)
3. Перенос слова.
Випиши слово. Поділи його на склади. Поділи на склади для переносу. Вкажи всі можливі способи переносу цього слова.
Поліція ( по- лі –ція, полі-ція, по-ліція)
4. Буквосполучення дж, дз.
Випиши слово правильно. Придумай 4 слова на те сполучення, в якому помилка. Вкажи всі можливі способи переносу цих слів.
Хо-джу, са- джанеці, за-дзер-каль-ний.
5. Буквосполучення йо, ьо.
Після голосного пиши йо, після приголосного — ьо. Випиши слово. Придумай 4 слова на те буквосполучення, в якому є помилка.
По-льо-вий, зна- йо-мий, ко-льо-ру.
6. Подовження приголосних звуків.
Випиши слово без помилки. Придумай і запиши 4 слова з тим подовженим приголосним звуком, на який у тебе допущена помилка.
Навчання, завдання, речення, мовлення.
7. Я, ю, є, і, ь — букви, що позначають м'якість приголосних звуків. Випиши слово. Придумай 5 слів з м'якими приголосними. Підкресли букви, що позначають м'якість приголосних.
Більший, Панько, синька, кільце, осінь.
8. Ненаголошені голосні е, й.
Випиши слово. Зміни його так, щоб ненаголошений склад став наголошеним. Підкресли ненаголошений голосний.
Небесний-небо, вишневий- вишня.
9.Ненаголошені е, и, що не перевіряються наголосом.
Подивись у словник, запиши слово правильно. Випиши 4 слова з ненаголошеними е, и , що не перевіряються наголосом.
Кишеня, корисний, інженер, серветка.
10.Сумнівні глухі приголосні звуки. Випиши слово. Зміни його так, щоб після приголосного звука був голосний.
Наприклад: стежка — стежечка. Підкресли сумнівний приголосний.
11. Апостроф після б, п, в, м, ф, р перед я, ю, є, ї.
Випиши слово правильно. Придумай 4 слова у яких апостроф пишеться після приголосного в корені слова.
Солов’їний,дерев’яний, бур’ян, полум’я.
12. Апостроф після префіксів перед я, ю, є, ї.
Випиши слово правильно. Придумай 4 слова з апострофом після префіксів, які закінчуються на приголосний.
Об’єм, без’язикий, роз’єднаний, під’їзд.
13.Префікси –роз, -без (пишуться з буквою з).
Запиши 4 слова з тим префіксом, де в тебе помилка.
Розпитати, розказати, безтурботний, безмежно.
14. Префікси -з, -с (перед буквами к, п, т, х, ф пишеться префікс с). Випиши слово правильно. Придумай 4 слова на допущену помилку, виділи префікс.
Сказати, спалити, зшити, зсипати.
15. Написання префіксів і прийменників.
а) Випиши слова. Виділи префікс. Утвори від цього слова споріднені слова з різними префіксами.
Прилітати, відлітати, злітатися, розлітатися.
б) Між словами і прийменником встав інше слово. Придумай речення з тим же прийменником.
Пролетіли знову гуси над озимкою.
16. Велика буква.
Випиши слово правильно. Згадай правило. Запиши ще 4 слова на дане правило.
Шевченко, Тичина, Франко, Білоус.
17. Суфікси -ськ, -цьк в українській мові пишуться з -ь.
Запиши слово правильно. Придумай 4 слова з суфіксами -ськ, -цьк. Запиши їх. Правопис запам'ятай.
Український, ткацький, морський, міський.
18.Префікси пре-, при- (префікс пре- пишеться тоді, коли його можна замінити словом "дуже").
Випиши слово правильно. Придумай 4 слова на аналогічний правопис.
Прегарний- дуже гарний, превисокий- дуже високий.
19. Правопис Не з дієсловами.
Не з дієсловами пишеться окремо, крім слів:
нездужати, неволити, ненавидіти, нехтувати, недочувати, недосипати, недобачати.
20. Кома перед сполучниками а, але, що, щоб, ніж.
Придумай речення з тим сполучником, перед яким в тебе пропущена кома.
А от я знаю, але не скажу.
21. Будова слова.
Випиши слово. Виділи змінну частину — закінчення. Добери споріднені слова. Визнач корінь. Визнач префікс — він стоїть перед коренем. Визнач суфікс — він стоїть після кореня. Запиши 4 слова. Розбери їх за будовою.
Лікар, лікарня, лікарський.
22. Відмінкові закінчення іменників.
Випиши слово, постав питання. Виділи закінчення. Визнач відмінок. Запиши 4 іменники у даній відмінковій формі.
Школа(що?), школа, Н.в., ліс, сад, пісня, тато.
23. Відмінкові закінчення прикметників.
Випиши слово, постав питання. Виділи закінчення. Визнач відмінок. Запиши 4 прикметники у даній відмінковій формі.
Красивого (якого?),красивого, Р.в., літнього,зимового, ближнього.
24. Особові закінчення дієслів.
Випиши слово. Виділи закінчення. Визнач дієвідміну — перевір правопис. (Букву е пишемо у закінченнях дієслів І дієвідміни; букву й пишемо у закінченнях дієслів II дієвідміни). Запиши 4 дієслова у різних особових формах.
Кажете, робимо, летиш, знаємо.
25. Правопис особових займенників.
Випиши займенники. Визнач особу, відмінок і число.
Мене порадувала книга.
Мене- 1ос., Р.в,од.
26. Помилки на невивчені правила.
Випиши слово правильно. Правопис запам'ятай.
Фартух, кілометр, слабкий.
27. Звуко-буквений розбір.
Запиши слово. Склади схему. Вкажи кількість складів, букв, звуків. Окремо запиши букви, що позначають голосні звуки.
Літо, лі-то, 2 скл., 4 б., 4зв., і,о
л -приголосна,м’яка,сонорна.
і- голосна,наголошена.
т- приголосна,тверда,глуха.
о- голосна,ненаголошена.
28. Синтаксичний розбір.
Випиши речення, розбери його за членами речення.
Від морозу тріснув лід.
29. Граматичний розбір.
Випиши слово. Визнач, до якої частини мови воно належить. Розбери його за схемою.
Сонце глянуло на Гарбузяни і всміхнулося.
Сонце- іменник, початкова форма – сонце, загальна назва. неістота,однина,середній рід,називний відмінок,пов’язане зі словами глянуло і всміхнулося,підмет.
УКРАЇНСЬКИЙ АЛФАВІТ
Аа Бб Вв Гг Ґґ Дд Ее Єє Жж Зз и Іі Її Йй Кк Лл Мм
а бе ве ге ґе де е є же зе и і ї йот ка ел ем
Нн Оо Пп Рр Сс Тт Уу Фф Хх Цц Чч Шш Щщ ь Юю Яя
Ен о пе ер ес те у еф ха це че ша ща ь ю я
ЯК РОЗІБРАТИ СЛОВО ЗА БУДОВОЮ
( морфемний аналіз слова)
Підводний – підводного - підводному
Підводний
Підводний-вода,водиця,водяний.
4.Виділи префікс і суфікс слова (якщо є)
Підводний.
ЗВУКОВИЙ АНАЛІЗ СЛОВА
( у слові літо- 2 склади: лі-то.)
СХЕМА МОРФОЛОГІЧНОГО РОЗБОРУ
ІМЕННИКА
1. Напиши аналізоване слово.
2. Визнач його частину мови.
3. Напиши початкову форму цього слова ( це слово в називному відмінку).
4. Це власна чи загальна назва?
5. Це назва істоти чи неістоти?
6. Визнач число цього слова.
7. Визнач рід цього слова ( визначається тільки в однині)
8. Визнач відмінок.
9. З яким словом воно пов’язане в реченні?
10. Яким є членом речення?
Сонце глянуло на Гарбузяни і всміхнулося.
Сонце- іменник, початкова форма-сонце, загальна назва, неістота, однина, середній рід, називний відмінок, пов’язане зі словами глянуло і всміхнулося, підмет.
Гарбузяни-іменник, початкова форма- Гарбузяни,власна назва, неістота, множина, знахідний відмінок, пов’язане зі словом глянуло, другорядний член речення.
СХЕМА МОРФОЛОГІЧНОГО РОЗБОРУ
ПРИКМЕТНИКА
1. Напиши аналізоване слово.
2. Визнач, до якої частини мови воно належить.
3. Напиши початкову форму слова ( це слово в називному відмінку однини чоловічого роду).
4. Визнач рід цього слова.
5. Визнач число.
6. У якому відмінку це слово?
7. З яким словом воно пов’язане в реченні?
8. Яким членом речення виступає?
Мисливці солодко спали після безсонної ночі.
Безсонної- прикметник, початкова форма- безсонний,жіночий рід, однина, родовий відмінок, пов’язане зі словом ночі, другорядний член речення.
МОРФОЛОГІЧНИЙ РОЗБІР ЧИСЛІВНИКА
1. Напиши слово, яке аналізуєш.
2. До якої частини мови належить це слово?
3. Напиши початкову форму слова (це слово в називному відмінку).
4. Кількісний чи порядковий числівник?
5. Це простий, складний чи складений?
6. Визнач рід числівника ( якщо є).
7. Визнач число і рід ( якщо є)
СХЕМА МОРФОЛОГІЧНОГО РОЗБОРУ
ЗАЙМЕННИКА
Я вийшов надвір і зустрів однокласника.
Я- займенник, початкова форма-я, І-особа, однина, називний відмінок,у реченні є підметом.
СХЕМА МОРФОЛОГІЧНОГО РОЗБОРУ
ДІЄСЛОВА
1. Напиши слово , що аналізуєш.
2. До якої частини мови належить це слово?
3. Напиши дієслово в неозначеній формі.
4. Якого виду це дієслово?
5. Визнач особу дієслова (якщо є).
6. У якому часі вжито це дієслово (якщо це не інфінітив)?
7. Визнач рід цього дієслова( якщо є).
8.Визнач число ( якщо є).
9.Якої дієвідміни це дієслово?
10. яким є членом речення?
Город до того переповнявся рослинами.
Переповнявся – дієслово, неозначена форма- переповнятись, недоконаний вид, минулий час, чоловічий рід, однина, І дієвідміна, в реченні є присудком.
БІБЛІОГРАФІЯ
1.Програми для середньої загальноосвітньої школи. 1-4 класи .К.: « початкова школа».- 2006.- 432с.
2. Уроки – блоки з української мови ( 2-4 ).- Львів: ЛОНМІО, 1996.-100с.
3.Посібник для вчителів початкових класів та самостійної роботи учнів.- тернопіль: Навчальна книга- Богдан, 2004.- 72с.
4.Довідник школяра молодших класів: 1-4 класи / Укл.О.М. черево.- 4-те вид., випр… та доп.- Х.: ВД « Школа», 2007.- 464с.
5. Завдання з розвитку мовлення для 1-4 кл.- К.: А.С.К.,1998.-64с.:іл..
1