Конспект відкритого уроку "Е. Портер «Полліанна». Ідея радості життя й відкриття світу у творі»

Про матеріал
Конспект відкритого уроку "Е. Портер «Полліанна». Ідея радості життя й відкриття світу у творі»
Перегляд файлу

 

Тема: « Е. Портер «Полліанна».

Ідея радості життя й відкриття світу у творі»

Мета:

-навчальна: узагальнити знання учнів про твір,його ідейно-художні особливості,естетичну цінність;збагачувати світ власної духовності;           

-розвивальна: розвивати мовлення учнів,позитивне мислення,читацьку пам’ять,уміння висловлювати та аргументувати власну точку зору;

-виховна: виховувати оптимізм, доброзичливість,взаєморозуміння та взаємоповагу, любов до людей.

Обладнання: презентація,малюнки дітей ,зірки з повыдомленнями,картки із завданнями,долоньки з правилами «Гри в радість»

          Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

                                      

                                                    Радість – всесвіту пружина.

                                                                               Радість – творчосі душа...

Ф. Шиллер «Ода до радості»

 

Хід уроку

1.Організаційний момент

Любі діти,у наш клас

Завітали люди щирі.

Привітаймо в добрий час

Гостей посмішкою й миром

Продзвенів уже дзвінок

Починається урок

Дзвоник всім нам дав наказ:

«До роботи швидше клас!»

Попрацюємо старанно,

щоб урок пройшов немарно

Психологічне налаштування

лайд «Зоряне небо»№1)

Побутує думка: «Ніколи не кажи: «Я — неук»,

                     А завжди кажи: «Я — зірка».

До кожного з вас прилетіла зірочка. Прочитайте,яке повідомлення вона вам принесла.

Я — фантазую

Я — хочу знати

Я — маю гарний настрій

Я — вмію

Я — багато знаю

Я ---- аналізую

Я — особистість творча

Я — зірка.

Моя зірочка-я подарую всім гарний настрій.

А з тих зірочок.що залишилися без повідомлень,ви будете обирати для себе за кожну правильну відповідь.

ІІ.Повідомленнятеми,мети,епіграфауроку(слайд:тема №2)

(учні записують тему в зошити)

Роман «Полліанна» належить до книг, що можуть змінити не тільки нас самих, але й наше ставлення до навколишнього світу. Ця книга обійшла половину земної кулі і навчила людей різних країн « грати в радість», вселила віру у свої сили і змусила замислитися над тим, як ставитися до себе, до труднощів у житті, до людей, які тебе оточують. І от сьогодні ми поговоримо про ідею радості й відкриття світу у творі.

Епіграф нашого уроку  -   строки із гімну Євросоюзу  «Оди до радості» Ф. Шиллера (Слайд №3)

(СЛАЙД №4)

-Діти, як ви думаєте, чому навчить  вас  сьогоднішній урок? (ми навчимося  грати в радість)

- Так, ви  навчитеся грати  в радість,  а ще  висловлювати свої думки. Я сподіваюсь, що  цей урок допоможе вам виховувати в собі оптимізм, любов до людей, толерантність. А допоможе нам в ццьому незвичайна дівчинка – Полліанна, котра, незважаячи на життєві випробування, радіє кожному дню і   намагається допомогти всім, з ким  зустрічається.

 

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності

Для того, щоб зробити урок цікавішим, змістовнішим, а ви, діти, отримали якісно-нові знання, я вирішила заінтригувати вас презентацією твору у вигляді буктрейлера – рекламного ролика нашого часу.

 Буктрейлер - відео розповідь, яскравих моментів у книзі на 2-3 хвилини. Основне його завдання - яскраво і образно розповісти про книгу, зацікавити читача, спонукати до читання.

Отож давайте переглянемо БУКТРЕЙЛЕР нашого  уроку до роману Елеонор Портер «Полліанна».

Перегляд буктрейлера(№5)

Сьогодні ми продовжимо розмову про героїню твору Е. Портер Поліанну,яка не тільки сама вміла бачити щасливі моменти,а й навчила радіти інших.

ІV.Актуалізація опорних знань.Перевірка домашнього завдання

Пригадаємо вивчений матеріал використовуючи

 «Детектор брехні» ( я зачитаю твердження, ви відповідаєте «так» чи «ні»(слайд «Детектор брехні»№6)

  • 1. Батько Поліанни був лікарем? (-)
  • 2. Сім’я була бідною (+)
  • 3. Дівчинку взяла на виховання сестра матері? (+)
  • 4. Дівчинка мріяла про велику кімнату з картинами і килимами? (+)
  • 5. Поліанна була веселою і радісною? (+)
  • 6. Тітку Поліанни звали Ненсі? (-)
  • 7. Улюблена гра Поліанни – це хованки? (-)
  • 8. Поліанна грала лише тоді,коли залишалася сама? (-)
  • 9. Тітка турбувалася про дівчинку з обов’язку? (+)
  • 10. Незнайомець, з яким познайомилася Полінна на вулиці, був завжди веселим? (-)
  • 11. Полінна дуже любила свої веснянки? (-)
  • 12. Волосся у дівчинки було чорне? (-)
  • ПЕРЕВІРЯЄМО (10 -11 прав. відп.-1 зірка,12-2 зірки)

На сьогоднішній урок ви мали підготувати ще одне завдання: намалювати ілюстрації до книги  Елеонор Портер.(за найкращу ілюстрацію-зірка)

На слайді ви можете подивитися як бачать Поліанну інші дітлахи(СЛАЙД «Очима дітей» №7)

Презентація учнівських малюнків, коментування 

Як бачимо, на кожному вашому малюнку рудоволоса усміхнена дівчинка, яка ніколи не сумує, завжди посміхається.

V.Робота над темою уроку

Напевне, усіх нас захопила та вразила історія щирої дівчинки Полліанни. З її появою у містечку всі люди змінились на краще, а головне – стали щасливими. Полліанна навчила всіх головному правилу – треба радіти, тому що життя дуже складне, але людина не повинна впадати у відчай, замикатись, страждати, пасувати перед проблемами та негараздами

  1.                                                        Гра «Маска»(СЛАЙД №8)

Завдання : розкажіть про мешканців

Вермонта від їхнього ж імені так, щоб ваші однокласники здогадалися про кого йде мова.Якщо здогадаються-зірка Ваша.

Я педантична жінка, терпіти не можу дзенькоту ножа і грюкоту дверей, люблю тишу. Чудово знаю, що таке почуття обов’язку і тому допоможу доньці своєї сестри, хоча ніколи не одобрювала її вибору. (Міс Поллі).

Я живу на світі вже сорок років, маю дочку Міллі, але останні п'ятнадцять років мене ніщо не радує, не тішить, бо хворію і прикута до ліжка. Мене дратує сонячне світло, вже й забула, коли дивилася на себе в люстерко, тому дуже здивувалася, коли маленька дівчинка назвала мене красунею. (Місіс Сноу).

Я самотній, хворий чоловік. Дуже полюбив Поліанну, завжди був радий її бачити себе вдома, намагався якось її розважити, показуючи все, що в мене є. Вона так нагадувала мені її маму в юності, в яку я був закоханий. Я був би радий назвати Поліанну своєю спадкоємицею. (Джон Пендлтон ).

Я дуже сумую за своїми молодшими сестричками, бо рідко їх бачу, так як працюю в містечку за шість миль від рідної домівки. Та мені пощастило, бо вдалося знайти місце на кухні міс Поллі, яка хоч і має нелегкий характер (здається , що мені ніколи не вдасться їй догодити), та добре платить платню. Я дуже зраділа маленькій місіс, і радо прийняла її пропозицію грати в гру, якої її навчив батько. (Ненсі).

У мене гарна потрібна професія, я радо допомагаю людям. Живу один, та дуже сподіваюсь колись отримати прихильність міс Поллі, бо дуже її люблю. Маю гарних друзів, які також лікують людей. Тому, коли з Поліанною трапилася біда, звернувся до товариша який знається на травмах хребта. І, хвала Богові, його методики допомогли дівчинці знову встати на ноги (Лікар Чилтон).

Вчитель: Що спільного між цими людьми? (Вони здаються незадоволеними життям невеселими, безрадісними)

Після знайомства з Поліанною в житті багатьох мешканців містечка відбулися зміни, давайте з’ясуємо, які?

2.Вправа «Знайди відповідності»

Завдання: поєднайте героїв і зміни, що відбулися в їхньому житті завдяки дівчинці.

Містер Пендлтон

Стала сердечнішою, людянішою, турботливою

Місіс Сноу

Знайшов названого батька,став жити у великому будинку

Міс Поллі

Припинила вередувати, бути всім незадоволеною, знайшла корисне заняття

Лікар Чилтон

Припинив уникати людей, бути самотнім і розчарованим

Джиммі

Порозумівся з коханою жінкою і став щасливою людиною

(правильна відповідь на екрані №9)

Яка група першою впоралась із завданням-кожен учасник бере зірочку

Як ви оцінюєте ці зміни, як позитивні чи негативні?

Як же маленькій дівчинці це вдалося? Завдяки чому ?

3.Робота з підручником

-Полліанна  має надзвичайний дар – жити  «своєю грою  в радість». Добротою, щирістю думок вона змінює життя всього міста, навчивши багатьох людей простого шляху до щастя:  « завжди радіти»

Перегляд уривку з фільму(№10)

Робота в групах. Скласти  правила  « гри в радість», користуючись підручником (С. 182, « Літературна кухня»)

                              Правила  гри в радість»:

  1. Кожна людина може грати в цю гру.
  2. Щиро радій життю.
  3. Будь вдячний за все, що дає життя.
  4. У будь-якій ситуації  знаходь щось таке. З чого можна було б порадіти.
  5. Перетвори кожен день на маленьке свято.
  6. Подаруй собі і людям  щастя.

Зірку вибирає учень,який складе більше правил.

VI. Фізкультхвилинка(СЛАЙД №11)

 

       

 

 

Робота з текстом (в парах).

«Як « гра врадість» робить світ кращим?»

Знайдіть у тексті, як Полліанна  намагається радіти  навіть за неприємних ситуацій (зачитати  цитати)

(Завдання на екрані №12)

І пара    Втрата батька

                «Радіти, що тато пішов на небо, щоб бути там із мамою та іншими дітьми. Він казав, що я маю «радіти за них»  (с. 186)

2 пара    Хотіла ляльку, прислали милиці

                « Треба радіти з того, що милиці виявились непотрібними»  (с.193)

3 пара    Тітка поселила Полліанну на горищі

                 « А я навіть рада,що тут немає люстра!Не доведеться дивитися на моє ластовиння! Я ще ніколи не бачила такого гарного краєвиду,..з таким краєвидом жодні картини не потрібні.»  (с. 192)

4 пара    Дівчинку залишили без вечері

                « я люблю хліб з молоком. І буду рада розділити ,Ненсі,з тобою вечерю» ( с. 192)

 

-   Як бачите, в житті Полліанни багато труднощів, але вона не опускає руки. Е. Портер зазначила: « Люди думають, що Полліанна постійно радісно щебече і що вона радіє абсолютно з усього. Однак, я ніколи не поділяла думки, про те, Що ми мусимо заперечувати існування  труднощів.,страждань і зла. Я переконана в тому, що ліпше зустічати невідоме  бадьоро і радісно.

 Складання ланцюжка « Кого Полліанна залучила до « гри  в радість»?

Щоб скласти ланцюжок, потрібно впізнати героя.

6.Літературна гра «Упізнай героя» 

Якщо впізнаєте з першої фрази – отримуєте 4 зірочки. Кожна наступна прикмета позбавляє 1 зірки.

  1.                                                                                    Людина обов’язку.-4 зірки
  2.                                                                                    Дуже не любить мух.-3 зірки
  3.                                                                                    Ніколи не грюкала дверима.-2 зірки
  4.                                                                                    Різко змінила свої погляди,характер.-1 (тітка Поллі)

 

  1.                                                                                    Любить поговорити про особисте життя інших.-4
  2.                                                                                    Працьовита,добра,вправна.-3
  3.                                                                                    Уболіває за Полліану.-2
  4.                                                                                    Не любить свого імені.-1(Ненсі)

 

  1.                                                                                    Страждає від самотності.-4
  2.                                                                                    Давно закоханий у тітку Поллі.-3
  3.                                                                                    Завжди приходить на допомогу людям.-2
  4.                                                                                    Сприяє одужанню Полліанни.-1(Лікар Чилтон)

 

  1.                                                                        Ходить самотою парком.-4
  2.                                                                        Ні з ким не розмовляє.-3
  3.                                                                        Закоханий у маму Полліанни.-2
  4.                                                                        Усиновив Джиммі.-1(Джон Пендлтон)

 

  1.                                                            Дратівлива,нетерпляча.-4
  2.                                                            Дуже перебірлива в їжі.-3
  3.                                                            Має дочку Міллі.-2
  4.                                                            Не може ходити.-1(Місіс Сноу)

 

1.Минуло 10 років-4

2. Жив у сиротинці-3

3.Хотів мати власну домівку.-2

4. Був усиновлений Джоном Пендлтоном-1(Джиммі)

 

Ланцюжок

Місс  Поллі – Ненсі-лікар Чилтон-Джон Пендлтон- місіс СноуДжиммі (Слайд №13)

  • Отже, Е. Портер стверджує, що людина може сама  змінювати своє життя на краще. Тільки для цього вона повинна внутрішньо мінятися, наповнювати своє серце добром і турботою, виявляти любов і милосеодя до ближніх.

 

Робота в групах

Проаналізуємо  опорну схему «Вплив Полліанни на життя міста»

(Слайд №14)

 

Висновок

Ясним сонечком входить Полліанна  в похмурі будинки, і їй вдається пом’якшити, здавалось би, зовсім скам’яніли серця. Люди, переймаючи «гру в радість»  стають добрішими, людянішими, починають усвідомлювати мету свого існуввання.

 

Вирішення проблемних  ситуацій

То, як, діти, може, повчимося  «грати в радість». Це так цікаво і так просто: варто знайти щось радісне навіть у найприкрішій  ситуації. Тож спробуємо.

Тренінгова вправа «Шукай радість»(СЛАЙД№15)

Робота в парах 

1 ситуація

 

Я дізнався про зраду друга,яка радість… (тепер я знаю,хто мій справжній друг;добре,що це трапилося зараз,а не в більш відповідальний момент)

2 ситуація

Прийшли вихідні і пішов дощ,яка радість…(нарешті я висплюсь;дочитаю до кінця книгу,зможу повишивати…)

3 ситуація

Мої батьки забороняють їсти багато цукерок…(мої зуби будуть міцними і здоровими)

4 ситуація

Чому можна радіти, якщо кожного дня задають домашні завдання?

VII.Підсумки.Оцінювання учнів.

   Ось і підійшов до завершення наш урок,всі гарно попрацювали і отримали зірочки,підрахуйте їхню кількість.Отже,ви отримуєте такі оцінки,а на згадку про наш урок я виготовила для вас невеличкі долоньки щастя ,на яких написані правила гри в радість.

Правила « гри в радість»:

  1. Щиро радій життю.
  2. Будь вдячний за все, що дає життя.
  3. У будь-якій ситуації  знаходь щось таке. З чого можна було б порадіти.
  4. Перетвори кожен день на маленьке свято.
  5. Подаруй собі і людям  щастя.

 

«Мікрофон»(слайд №16)

-Чому ви научились сьогодні на уроці?

-Чи з’явилось у вас бажання щось змінити  у своєму житті?

-За що б ви подякували Е. Портер? 

Слайд №17 «Радійте життю»

Життя Полліанни не можна назвати легким: вона рано втратила маму й тата, вимушена була деякий час жити в жіночій школі; переїхавши до тітки, почувала себе самотньою, бо не мала друзів; потрапила в жахливу аварію і отримала травму хребта. Але не втратила сили духу, бо любила життя таким, яке воно є, і навіть в найстрашнішій ситуації могла знайти позитив.

Пропоную взяти з неї приклад і  знаходити позитив навіть в тих ситуаціях, які на перший погляд здаються безнадійними, безрадісними.

Домашнє завдання:(Слайд №18)

Для учнів,які навчаються на середньому рівні: переказати епізод повісті, який справив на вас найбільше враження.

Для учнів,які навчаються на достатньому рівні: підготувати по 4-5 питань для вікторини.

Для учнів.які навчаються на високому рівні:написати твір-мініатюру «Як би змінилося наше село,якби в ньому жила Поліанна?»

Обов’язково для всіх:подарувати радість якнайбільшій кількості людей.

1

 

doc
Додав(-ла)
Рицька Ірина
Додано
11 лютого 2022
Переглядів
2211
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку