Розробка другого із трьох уроків із вивчення творчості О.Генрі у 7 класі. Як і попередня, розробка створена для класів із невеликою кількістю учнів.
О.Генрі. «Останній листок» – гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього. Образи дівчат (Сью, Джонсі), їхня динаміка . Специфіка розкриття образу Бермана (непримітна зовнішність, невдаха, найкращий «шедевр» митця).
Навчальні цілі: пояснювати особливості розкриття образів твору, визначати особливості сюжету, ключові риси персонажів, виражати власне ставлення до подій та героїв; навчитися розрізняти оповідача та розповідача, визначати його місце у творі та висловлювати своє ставлення до нього;
Навчальна мета: створити можливості для інтерпретації новели та визначення особливостей розкриття образів твору, особливостей сюжету, виявлення ключових рис персонажів та їхніх моральних якостей; допомогти визначити особливості сюжету, виразити власне ставлення до подій, зображених О.Генрі; розрізняти оповідача та розповідача, визначати його місце у творі та висловлювати своє ставлення до нього; створити умови для удосконалення навичок візуалізації навчального матеріалу: створення таблиць, схем, асоціативних грон тощо.
Очікуваний результат: семикласники виразно читають і переказують (близько до тексту) новелу; висловлюють судження щодо моральної відповідальність за свої вчинки, усвідомлюють цінність життя, шанобливо ставиться до мистецького хисту; виявляють ознаки новели в виявляють її характерні ознаки у прочитаних творах; розрізняють за змістом різновиди новел (психологічну, філософську, фантастичну та ін.); виявляють у новелах основні моральні та філософські проблеми , їхнє художнє втілення в подіях, образах, символах, назвах та інших компонентах твору; визначають особливості розвитку сюжету новели, напружені (кульмінаційні) моменти творів; характеризують образи персонажів новел у їхніх стосунках, динаміці, виявляють ключові риси персонажів, їхні моральні якості; розмірковують над фіналами творів та дають їм (фіналам) власне тлумачення;
Наочність: презентація «Останній листок», запис «Осінньої пісні» П.Чайковського,
І Актуалізація опорних знань. Заповніть пропущені місця в тексті (слайд)
Під псевдонімом О.Генрі в історію .(якої?) . літератури ввійшов ….. Перший свій твір, який називався ….., він написав перебуваючи у…, щоб …… Улюбленим жанром О.Генрі стала …., він написав їх .(скільки?).. , а ми прочитали ….
ІІ. Перевірка домашнього завдання:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Музична вітальня Чайковський «Осіння пісня»
Які відчуття викликала у вас ця музика. Чи можна використати цей твір як музичний супровід для новели «Останній листок»? Чому?
Тобто… Думки розділилися. Спробуємо працюючи з текстом, визначитися із відповіддю
ІV. Запис теми уроку. Залишаємо місце для епіграфа.
Які цілі ви ставите перед собою на урок?
Зупинимось на ключових епізодах твору, котрі ви визначили вдома. //СЛАЙД № 3//
Послідовність подій порушена, відтворимо її. Стислий переказ зазначених епізодів
Одна із наших спільних цілей – визначення особливостей сюжету твору. Пригадаймо його складові, створивши «ланцюжок теоретичних знань»: експозиція, зав’язка, розвиток дії, розв’язка.
Чи правильна думка «Новела «Останній листок» має одну сюжетну лінію»? Чому ні? Створення схеми ( запис в зошиті) // слайд №4//.
Щоб визначити, яка з цих ліній є головною, поговорімо про героїв твору. Об’єднуємося в дві групи, кожна з яких працюватиме над створенням одного із запропонованих ГРОН 1)«ПОДРУГИ» та 2)«СТАРИЙ БЕРМАН» (5-8 хвилин), результат колективної роботи записати на дошці
ГРОНО «Подруги»: молоді, привабливі, бідні, творчі, гарні подруги (спільне); втрата віри – сподівання на одужання, підтримка подруги; повна байдужість до своєї долі – боротьба за життя Джонсі; відповідальність за подругу,
Чи змінюються героїні протягом твору? Як саме? Прослідкуймо за твором, вибравши найточніші висловлювання автора ( мозковий штурм). Завдяки чому відбуваються зміни в настрої Джонсі? Останній листок стає символом сили, боротьби, незламності у протистоянні життєвим негараздам. Чи хочете ви мати друга, схожого на одну з героїнь? На котру? Чому? Що важливо в стосунках між людьми? А яким має бути ставлення до життя, особистого, інших людей? Життя – це велика цінність. В будь-яких ситуаціях не можна втрачати віри, знаходити сили для боротьби і підтримки тих, хто її потребує.
ГРОНО «Берман»: дідок, невдаха, старий буркотун, людяний, захищає сусідок, мріє про шедевр, добрий, здатний на самопожертву, шедевр художника
Чи привабливим видався вам Берман, коли ви тільки почали читати розповідь про нього? Чи змінилася ваша думка про нього? Що автор говорить про останній малюнок Бермана? Який зміст він вкладає в це слово? Таким чином через образ Бермана автор розкриває основну думку цього твору.
Від маленького листка плюща залежить доля людини, невдаха виявляється величною постаттю, а шедевр може виявитися звичайним шматком полотна. Щоб розгледіти справжню суть, треба бути дуже уважними. Пам'ятайте про це...
Домашнє завдання: 1) для всього класу: знати зміст новел О.Генрі, висловлювати своє ставлення до прочитаного; підібрати матеріали про твори О.Генрі в різних видах мистецтва ; 2) на вибір: створити схему «Кола Вена» для порівняння подруг, характеризувати Бермана;
Підсумок уроку – Ми залишили місце для епіграфа, який зараз озвучить кожен із вас, адже кожен сьогодні зробив для себе свій висновок…(Мікрофон)
Сьогодні я зробив для себе висновок, що… (учні записують свій варіант епіграфа)
ДОДАТКИ до уроку № 55 О.ГЕНРІ. «ОСТАННІЙ ЛИСТОК»
ДОДАТОК № 1
|
О.Генрі. «Дари волхвів» |
|
|
План |
Художні деталі |
1 |
Квартирка за… |
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
6 |
|
|
7 |
|
|
ДОДАТОК № 2
Табель успішності: перевірка домашнього завдання |
|
Знаю |
Умію |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|