Тема: О.Генрі (1862 – 1910). Новела «Останній листок». Взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів.
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю американського письменника О.Генрі; розширити знання учнів про новелу; розкрити своєрідність сюжету та композиції новели «Останній листок»; розвивати навички самостійної роботи, вміння аналізувати та переказувати текст; формувати у школярів любов до життя, уміння виживати у світі попри всі негаразди.
Обладнання: портрет О.Генрі, виставка книг, ілюстрації Г.Кузнєцова.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і розвитку на їхній основі умінь і навичок.
Епіграф: Одна з найвеличніших книг світу – це щоденне життя,яке нас оточує..
О.Генрі «Ніч прорахунків»
Хід уроку
І. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу.
Вступне слово вчителя.
Життя – нелегка річ. Особливо це стосується людини, котра вболіває за долі інших. А письменники, як відомо, є саме такими. Дуже часто їхнє життя – це суцільні труднощі.
Складною виявилася й доля американського митця О.Генрі. Але він досить мужньо боровся з негараздами. О.Генрі любив повторювати: «Життя не трагедія і не комедія. У ньому поєднуються і комічне, і трагічне одночасно…». Можливо, саме тому, читаючи твори письменника, людство ось уже століття весело сміється і плаче одночасно. Чому? Це і є одним із його секретів, який ми спробуємо сьогодні розгадати.
ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
1. Презентація портрета О.Генрі.
Хто ж такий О.Генрі? Ось він на портреті. А поряд слова, які розкривають сутність людини – письменника: «Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо» (О.Генрі).
Є такий латинський вираз «Люди часто видаються кращими, ніж є насправді». Якщо застосувати його до американського письменника О.Генрі, то цей вислів слід перефразувати навпаки: «Люди часто видаються гіршими, ніж є насправді».
А чи може викликати симпатію людина, яку звинуватили у крадіжці грошей з банку і вона переховувалась, тікаючи від суду, мала справу з авантюристами і різними сумнівними особами? Яка відбула два роки у в’язниці, а після звільнення, змінивши ім’я, усамітнилась, уникаючи спілкування з людьми, і навіть фотографію заборонила друкувати у журналі, де з’являлись її оповідання? То чи може викликати симпатію О.Генрі, якого це все стосується? І яким насправді був письменник, що подарував світу стільки добрих, світлих, сповнених гумору і м’якої іронії новел?
2. Робота з біографією письменника.
(Учні вдома самостійно ознайомились із біографією О.Генрі)
Бесіда
Якій національній літературі належить творчість письменника?
Назвіть основні етапи життя О.Генрі.
Чому у Вільяма Сідні Портера виникла необхідність взяти псевдонім?
Яким постає О.Генрі з листів до своєї доньки ?
Що допомагало О.Генрі перемагати скрутні життєві обставини?
Слово вчителя
Звичайно, доля не усміхалася письменникові, та все ж він не став на хисткий шлях, поринув у світ мистецтва. Тому ми знову читаємо слова О.Генрі «Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо». Своїм життям, своєю творчістю він нам це доказав.
3. Бесіда за змістом твору.
Слово вчителя
В житті іноді трапляються такі ситуації, коли потрібно зібрати всі сили й волю, щоб подолати певні труднощі. І від вміння людини зібратися залежить її поразка чи перемога. Саме з такими складними обставинами зіткнулися герої новели «Останній листок» О.Генрі.
• Опишіть почуття, які викликала у вас новела під час читання.
• З якими труднощами зіткнулися молоді художниці?
• Чи однаково дівчата поводили себе?
• Чи тільки завдяки вчинку Бермана Джонсі змогла одужати?
• Що допомагає героям новели перемогти життєві негаразди?
Творче завдання: Якби у вас була можливість поговорити з Джонсі, коли вона
втратила надію, що б ви їй сказали? (Технологія «Коло думок»)
4. Елементи аналізу художнього твору.
О.Генрі надавав перевагу жанру новели.
• З’ясування літературознавчого терміна
Новела (італ. – новина) – невеликий за обсягом прозовий твір про
незвичайну подію з несподіваним фіналом(підручник с. 202).
Відомими майстрами цього жанру у світовій літературі були Дж.Боккаччо, Е.А.По, П.Меріме, І.Бунін, В.Стефаник.(запис у зошити)
Дослідницька робота: Доведіть, що твір О.Генрі належить до жанру новели.
(Технологія «Метод «Прес»)
• Робота над сюжетно – композиційною основою новели «Останній
листок».
Запитання: Що таке композиція художнього твору?
Композиція – побудова художнього твору, розміщення у певній
послідовності та взаємозв’язку всіх його частин.
Експозиція – опис кварталу, де поселились герої.
Зав’язка – хвороба Джонсі.
Розвиток дії – догляд Сью за хворою Джонсі.
Кульмінація – картина холодної осінньої негоди уночі.
Розв’язка – одужання Джонсі та смерть художника.
Завдання: співставити кульмінаційний момент картини холодної
осінньої негоди уночі з ілюстрацією художника Г.Кузнєцова.
(учні зачитують уривок із тексту, в якому описується нічна негода)
«Неймовірна річ! Цілу ніч періщив дощ і
шаленів рвучкий вітер … А потім, коли настала
ніч, знову зірвався північний вітер, знов у вікна
періщив дощ, тарабанячи по низьких
голландських карнизах».
Творче завдання: пропозиція змінити фінал твору.
Варіант: Берман залишається живий. Як це вплине на спрямованість твору?
ІV. Підсумок уроку
Підсумкове слово вчителя
Справді, «одна з найвеличніших книг світу – це щоденне життя, яке нас оточує..», але книги пишуть люди… Мабуть, тому й мусять вони замислитися над життям, - думка, заради якої і була написана новела «Останній листок». Фінал його новел вселяє надію і віру в змучені душі людей. Ось у чому один із секретів таланту митця – в любові до людини.
V. Оцінювання роботи учнів на уроці.
VІ. Домашнє завдання: завдання для груп (випереджувальне);підготувати мистецький аналіз скульптури Мікеланджело «Мойсей» (індивід.)
УРОК 2
Тема: Мистецтво бути Людиною. (Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього. Гуманізм твору.)
Мета: формувати навички роботи над характеристикою літературного персонажа; розвивати вміння виділяти головне в художньому творі, формувати спостережливість, сприяти розвитку творчих здібностей учнів; сприяти вихованню в учнів високих моральних якостей, зокрема любові до ближнього.
Обладнання: портрет О.Генрі, тексти новели ”Останній листок“, репродукція скульптури Мікеланджело «Мойсей».
Тип уроку: урок - характеристика літературного героя.
Словникова робота: (слова записані на дошці)
Пневмонія – гостре запалення легенів.
Плющ – ліаноподібна рослина (дикий виноград); в ант. міфології – символ безсмертя і буяння життя.
Шедевр – винятково майстерний, досконалий твір мистецтва.
Гуманізм – ставлення до людини як найвищої цінності.
Хід уроку
І.Підготовка до сприйняття навчального матеріалу.
1. Вступне слово вчителя
Серед американських та й світових письменників О.Генрі посідає особливе місце. І нічого таємничого у такій популярності творів письменника немає, адже вони випромінюють такий потужний струмінь світла і добра, що навіть не зовсім привабливі персонажі набувають своєрідної чарівливості.
«Люди схожі на вікна. Вони виблискують і сяють, коли світить сонце. Однак, коли настає темрява, їхня справжня краса відкривається завдяки світлу, що йде з середини», - прочитала якось у статті Ніни Данусенко та Катерини Чорної.
Чому сяйво душі людини можна побачити лише в темряві? Відповідь на запитання дайте після ознайомлення із однією життєвою історією.
2. Виразне читання вчителем притчі «Уламки доброти».
Сім’я проводила вихідний день на пляжі. Діти бавилися на березі. Та ось з’явилася маленька стара жінка в старому брудному одязі. Вона щось бурмотіла, підбирала з піску якісь речі та теж клала їх до сумки. Батьки покликали дітей і наказали їм перебувати подалі від жінки. Коли вона проходила поблизу сім’ї, то посміхнулася усім, та ніхто не відповів на привітання. А згодом вони дізналися, що багато років ця бабуся збирає на піску уламки скла, щоб діти не поранили ноги.
Бесіда на сприйняття прослуханого
Які ваші враження від прослуханого?
Чому, на вашу думку, я розповіла цю історію?
Чому герой казки А. де Сент – Екзюпері вважав, що головного очима не побачиш?
Вчитель: Тому важливо вчитися бачити не тільки очима, а ще й серцем. Відкрийте свої серця до сприйняття історії про справжню людину – готову до самопожертви заради ближнього.
ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
«Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього. Гуманізм твору.»
На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося, в чому була унікальність Бермана, які риси характеру він мав, навчимося вдивлятися в людину.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.Бесіда за змістом прочитаної новели
Де відбуваються події?
(у невеличкому районі Нью – Йорка. Там квартири дуже дешеві, тому саме в цьому районі оселилися люди мистецтва, шлях яких лежить через злидні)
Коли відбуваються описані події?
(восени, у листопаді)
Чому саме восени?
(осінь – це яскраво і сумно. Спокій, дерева скидають листя, природа в
неприкрашеному вигляді, відчувається незахищеність. Опале листя породжує зневіру в людині, підточує її сили)
Назвіть дійових осіб.
(Джонсі і Сью, Берман)
Чому героями новели є люди мистецтва?
( особливі люди, почуття розвинуті сильніше, легко поранити, образити, автор сам належав до цього світу)
Що є найстрашнішим ворогом цих людей?
(найбільший ворог для бідних голодних людей – холод, що несе хвороби)
2. Робота над образом містера Пневмонії
Що таке Пневмонія?
Який прийом використовує автор, зображуючи містера Пневмонію?
(уособлення)
Доберіть із тексту епітети, які допоможуть краще уявити цю хворобу: (Технологія «Гронування»)
3. Продовження бесіди
Джонсі захворіла. Прочитайте опис пейзажу, який вона бачить з вікна. Яку роль відіграє ця замальовка?
(це безрадісний пейзаж, який передає стан безвиході, безнадії)
Чому містер Пневмонія почав перемагати дівчину?
(вирішила, що ніколи не одужає; ніщо не цікавило вже у житті; занепала духом; втратила надію; «почала рахувати карети у своїй похоронній процесії»; «діяла в інтересах гробаря»)
Чому Джонсі рахувала листки?
Чому саме плющ обрав автор?
Коментар вчителя: в оригіналі новели вжито слово ”vine“, що перекладається як виноградна лоза і як плющ. Але перекладачі обирають слово «плющ». І це не випадково. В християнській символіці плющ трактується як символ вічного життя і символ смерті. Плющ в’ється вгору, так і людина чіпляється за життя, коли хоче вижити, подолавши всі негаразди.
4. Робота над характеристикою літературного героя
Найбільш психологічно складним образом у творі є старий Берман.
Випереджувальне завдання: учні були поділені на дві групи і дома працювали над характеристикою Бермана. Результати роботи повинні стисло зафіксувати на постерах.
Презентація роботи.
І група. Місце Бермана у творі.
• Яке перше враження склалося у вас від художника?
• Назвіть ключові слова, які характеризують Бермана.
• Висновок (справляє враження пропащої, нікчемної людини, яка за свої 60
років нічого не змогла створити).
Питання: У Бермана «тіло карлика». Чи можемо ми сказати, що в невдахи – художника і душа карлика?
Дослідженням цього питання займалась інша група.
ІІ група. Аналіз епізодів:
•Берман і Сью розмовляють про хвору Джонсі.
«Що, кричав він…» до «…Їй – бо виберемося!“
• Джонсі бачить останній листок, намальований старим художником.
«Підніми штору…» до «…тримався на галузці»
• Висновок (Берман – чуйна людина, здатна на самопожертву).
Завдання: То як несподівано для нас розкрився Берман? (зіставлення двох досліджень)
Учитель. Як блискавка у темряві робить видимими певні речі, так і письменник висвітлив найважливішу рису Бермана – людяність, здатність думати про іншого. Непоказна, звичайна людина, у якої більше «мінусів», аніж «плюсів», здатна на високий моральний вчинок. Дивак, неспроможний намалювати художній шедевр, здатний на шедевр людяності.
Який основний художній засіб покладено в основу створення образу Бермана? (антитеза)
5.Робота над фотографією скульптури Мікеланджело «Мойсей»
Для змалювання образу Бермана автор використовує і порівняння. Він порівнює художника з Мойсеєм.
• Як ви думаєте, чи випадковим є порівняння Бермана з Мойсеєм? (О.Генрі не випадково порівнює Бермана з Мойсеєм. Як пророк блукав зі своїм народом 40 років пустелею, так і Берман мріяв створити шедевр – намалювати безсмертну картину.)
• Мистецький аналіз скульптури (виступ підготовленого учня.)
• Чим Берман і Мойсей доводять своє призначення на землі?
( Ризикуючи життям Берман і Мойсей виконали свою місію. Біблійний пророк привів свій народ у землю обітовану і передав людям 10 заповідей Божих, які допоможуть людині врятуватися від гріха, а художник намалював свій шедевр – останній листок плюща на стіні сусіднього будинку. Тим самим врятував Джонсі від смерті. Цьому малюнкові судилося стати першим і останнім шедевром Бермана, в який він вклав своє велике серце, що билося в грудях художника - невдахи).
• Якою заповіддю Божою керувався Берман у своєму житті?
(«Люби ближнього свого, як самого себе»)
Вчитель: «Берман намалював не просто листок, це був його шедевр, про який він мріяв усе життя», - читаємо у фіналі новели. Добро, яке зробив Берман, це врятоване життя молодої дівчини, в першу чергу, і здійснення його заповітної мрії. Він виконав своє призначення на землі – творити добро і прекрасне – і життя він прожив недаремно. Цей старий невдаха постає взірцем тієї дієвої любові, яка без жодного слова кидається на допомогу іншим. Образ Бермана набуває справжньої духовної величі.
• Джонсі одужала, але помер художник, який так мріяв створити шедевр. Тож, «яке відношення має листя плюща» до одужання дівчини?
• Якого значення в творі набуває слово «шедевр»?
( не тільки витвір мистецтва, а й взірцевий вчинок)
Висновок: мистецтво відтворює життя. Та все ж за будь – яких обставин – хай найжорстокіших! – найвищим мистецтвом є мистецтво бути Людиною. Вчинок Бермана - його мрія, його шедевр.
Завдання: Дайте оцінку вчинку Бермана за технологією ‘‘ Обери позицію:
6.Цитатна доріжка
Обрати з поміж різних висловлювань те, яке, на вашу думку, найбільше висвітлює образ Бермана. Додаток № 2.
♦ Перлина любить ховатися в непоказній оболонці (японське прислів’я).
♦ Голос краси звучить тихо: його вловлюють лише найчутливіші
вуха.(Ф.Ніцше).
♦ Краща в світі мета – бути хорошою людиною (Цицерон).
♦ Я не знаю більшого подвигу, аніж подати руку занепалому духом
(М.В.Гоголь).
♦ У маленькому тілі часто таїться велика душа (англійська приказка).
ІV. Підсумок уроку
• Як О.Генрі ставиться до людини?
• Які літературні герої теж готові до самопожертви заради щастя інших?
Підсумкове слово вчителя
Вічне, що є в його творах, зберігає твори від небуття. А тим вічним є віра в добро як домінанту душі людини. Берман, як і Вероніка, яка дала платок Христові, щоб він витер страждальне лице. Їі вчинок – це порив щирої душі. То спалах серця, наповненого любові. Як часто нам бракує саме цього щирого пориву і відваги: віддати краплинку себе для свого ближнього.
* * *
Творіть добро, щоб кращим став цей світ.
Не знали б горя щоб старі й малі.
Страждання нищіть нанівець,
Свій слід залиште на землі.
Теплом своїм ви серце обігрійте
Того, хто вже наругу притерпів,
Того, кому терпіть несила,
Хто горе побороти не зумів.
Байдужими не станьте тільки.
І пам’ятайте. Що ми – люди.
Творіть добро, піклуйтеся про інших –
І посвітлішає усюди.
Л.Сліпненко
V. Оцінювання роботи учнів на уроці.
VІ. Домашнє завдання: написати міні – твір «Моральні уроки новели «Останній листок » (письмово);підготувати повідомлення про життєвий і творчий шлях Дж.Олдріджа (індивід.); прочитати оповідання «Останній дюйм»