Урок зарубіжної літератури "А.П.Чехов, «Хамелеон». Сенс назви оповідання та його художні особливості". ( 7 клас)

Про матеріал

Розробка уроку для 7 класу. Розвиток предметних, ключових компетенцій, наскрізні лінії, інтерактивні вправи-ось особливості цього уроку

Перегляд файлу

Тема уроку: А.П.Чехов, «Хамелеон». Сенс назви оповідання та його художні особливості.

Мета уроку:

  • формувати ключові компетентності:
  1. розкрити залежність  людини від  навколишнього середовища ( наскрізна лінія

 « Екологічна безпека й сталий розвиток»);

  1. формувати здатність до ненасильницького розв’язання конфліктів, визнання рівності людей незалежно від расової приналежності ( наскрізна лінія

« Громадянська відповідальність»);

  1. формувати усвідомлення переваг здорового способу життя та безпечної поведінки, усвідомлення цінностей життя, розкрити небезпеку потрапляння в критичні ситуації ( наскрізна лінія « Здоров’я і безпека»);
  • формувати предметні компетентності:
  1. ознайомити учнів з ідейно-тематичним змістом оповідання,  розкрити сенс назви оповідання, визначити його художні особливості;
  2. формувати вміння аналізувати епічний твір; створити умови для мовного спілкування учнів на уроці;
  3. формувати вміння розкривати особистісне ставлення до описуваних фактів, критично їх осмислювати, висловлювати власне розуміння подій, характерів персонажів; розвивати спостережливість, логічне й образне мислення, пам'ять;
  4. виховувати почуття поваги до людини незалежно від його становища в суспільстві, сприяти вихованню інтересу до літератури через роботу з текстом; виховувати дбайливе, уважне ставлення до художнього слова.

 

Засоби навчання: презентації до уроку (ІКТ), роздатковий дидактичний матеріал, підручник, картка-помічник, записи на дошці\в зошитах

 

Форма уроку: урок-дослідження.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент. Привітання.

- Добрий день. Мені приємно бачити ваші привітні обличчя, охайний одяг. Я думаю, що ваші думки, ваш душевний стан на уроці будуть такими ж прекрасними, тому що на уроці літератури ми вивчаємо творчість письменника, який цінував все прекрасне в людині. Саме йому належать слова:

«У людині повинно бути все прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки».

- Хто цей письменник? (Антон Павлович Чехов)

Ці слова стали сенсом його життя і творчості.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.

-Сьогодні нам випало велике щастя зустрітися з чудовим російським письменником, неперевершеним майстром короткого оповідання.

 Л.М.Толстой писав про А.П.Чехова: «…Благодаря своей искренности Чехов создал новые, по-моему, для всего мира, формы писания, подобные которым я не встречал нигде. Язык его удивителен. Я помню, когда я первый раз начал читать Чехова, то сначала он показался мне каким-то странным, как бы нескладным, но как только я вчитался, так этот язык захватил меня…» ( мовою оригіналу).

- Сьогодні на уроці ми і постараємося  зрозуміти, чим же так захопила Толстого мова оповідань Чехова. А для цього проаналізуємо прочитане вами вдома оповідання «Хамелеон». Спочатку перевіримо, наскільки уважно ви читали оповідання.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Бліц-опитування за змістом оповідання «Хамелеон» ( літературний диктант):

  1. Хто порушив тишу площі і чого? ( Хрюкін, вкусила собака)
  2. Що ніс городовий в решеті? ( аґрус)
  3. Яку посаду займає Очумєлов? ( поліцейський наглядач)
  4. Який верхній одяг була у поліцейського наглядача? ( шинель)
  5. Пляма якого кольору була на тілі собаки? (жовтою)
  6. За яку частину тіла собака вкусила Хрюкіна?( за палець)
  7. Хто за професією Хрюкін? ( майстер-золотар)
  8. В залежності від чого змінюється думка Очумєлова щодо собаки? ( в залежності від хазяїна собаки)
  9. Які в основному собаки були у генерала? (породисті собаки)
  10. Хто такий Прохор? ( повар генерала)
  11. Чому приїхав брат генерала? ( у гості)
  12. Чиєю ж собакою виявився цей цуцик наприкінці оповідання? ( брата генерала)

 

 

 Отже, тема нашого уроку «А.П.Чехов. Оповідання «Хамелеон». Сенс назви оповідання, його художні особливості» А для цього проведемо не звичайний урок, а урок-дослідження.

 

ІV. Робота за темою уроку.

Бесіда.

Учитель:

- А роботу ми почнемо з визначення лексичного значення слова «хвороба». Які у вас асоціації з цим словом? (Учні відповідають)

Хвороба - це розлад здоров'я, порушення діяльності організму.

А до кого ми звертаємося по допомогу? (до лікаря).

?? А Чехов міг лікувати хвороби? (да.) Чому? (Тому що був за професією лікарем)

?? Але Чехов міг лікувати не тільки хвороби тіла, а й душі. Як? (Своїми оповіданнями)

 

Коментар учителя:

-І сьогодні я вас запрошую подивитися «очима лікаря» А.П. Чехова на персонажів його оповідання «Хамелеон». Якщо ми будемо дивитися «очима лікаря», то, можливо, побачимо, яка в їхній поведінці ховається хвороба. Сьогодні ви всі - головні помічники-помічники у великого цілителя людської душі - А.П. Чехова.

А як лікувати хворобу?

1. Визначити симптоми.

2. Поставити діагноз.

3. Виписати рецепт.

 

Учитель:

 -Де відбувається дія?

- Хто йде по площі?

- Як поводяться правоохоронці? Є деталь, яка про це дуже добре говорить. (Вузлик в руці поліцейського наглядача і решето конфіскованого агрусу у наглядача говорять про те, що охоронці порядку самі ж цей порядок і порушують).

- що порушує тишу?

 

Виразне читання уривку «ланцюжком»:

*** (прослуховується уривок зі слів: «Так ти кусатися, окаянна ...» до слів «... збирається натовп»)

 

Учитель: А тепер коротко опишіть  ситуацію, яка виникла.

 

 Короткий переказ учня: собака вкусила за палець Хрюкіна. Він кричить. Збирається натовп. І все вирішують, як вчинити з собакою. Думка постійно змінюється в залежності від того, чия це собака

 

Евристична бесіда ( наскрізна лінія « Екологічна безпека й сталий розвиток»)

Учитель:

-Нам зрозуміло, що створилася нестандартна ситуація на площі. Вона відбивається на стані кожного героя.

(Перепади в настрої, стані).

 

Учитель: А у кого такі перепади? (У наглядача Очумєлова)

 

Учитель:

     - Отже, що ж відбувається з нашим «хворим» Очумєловим? Які ще симптоми проявляються?

(Він не раз змінює свою точку зору, видно, що в ньому постійно відбувається внутрішня боротьба. Поліцейський наглядач знаходиться в постійній тривозі, що проявляється в його словах: «Сними- ка, Елдырин, с меня пальто… Ужас, как жарко! Должно полагать, перед дождем…», а потім: «Надень- ка, брат Елдырин, на меня пальто… Что то ветром на меня подуло… Знобит…» ( мовою оригіналу)

Людина принижена, вона готова підлабузнюватися навіть не перед генералом, а перед його песиком.)

  • Як змінюється його погляд на справедливість?

( Погляд на справедливість змінюється в залежності від того, чий«белый борзой щенок с острой мордой и желтым пятном на спине»! Якщо це просто собака, то правильним Очумєлов вважає винищити її: «Я этого так не оставлю! Я покажу вам, как собак распускать! Пора обратить внимание на подобных господ, не желающих подчиняться постановлениям! Как оштрафуют его, мерзавца, так он узнает у меня, что значит собака и прочий бродячий скот! Я покажу ему кузькину мать!» Але якщо це генеральська собака, то правильніше буде вчинити інакше: «Ты отведешь ее к генералу и спросишь там. Скажешь, что я нашел и прислал… И скажи, чтобы ее не выпускали на улицу... Она, может быть, дорогая, а ежели каждый свинья будет ей в нос сигаркой тыкать, то долго ли испортить. Собака – нежная тварь…»

  • Як змінюється обличчя Очумєлова при звістці, що до генерала братик приїхав? Чому?

(При звістці про те, що до генерала приїхав погостювати братик, все обличчя Очумєлова «заливається посмішкою розчулення». А все лише тому, що для нього не важлива істина, важливіше схиляння перед сильними світу цього, тому що від цього залежить подальша кар'єра. Кидає то в жар, то в холод . Зміна інтонацій голосу (від наказового до боягузливого). Правда і справедливість не мають ніякого значення. Все вирішує чин: хто сильніший, той і правий. Лукавство. Обидва особи брехливі)

 

- На думку Чехова, заголовок - це смисловий стрижень твору. Автор дає підказку.

- Чому така дивна назва - "Хамелеон"? Хто такий хамелеон?

 

Перевірка випереджального завдання: повідомлення «Хамелеон»

 

Запишемо діагноз - хамелеонство.

- Дайте характеристику хвороби - хамелеонство. (Хамелеоном можна назвати людину, готового постійно і моментально, на догоду обставин, змінювати свої погляди на прямо протилежне)

- Давайте визначимо причину захворювання? Чому так дивно поводиться Очумєлов? (Змінює своє ставлення до собаки в залежності від того, кому вона належить)

 

Проблемне питання: «А скільки разів змінює він свою думку?» (ШІСТЬ!!!)

-З чим це пов'язано? Відповіді на ці питання ми знайдемо з вами в ході нашого міні - дослідження по тексту (читання фрагмента підготовленими учнями)

 

Прийом «Фішбоун»:

Зображуємо «риб'ячий скелет»: в голові поміщаємо проблемне питання «Чий собака?».

На верхніх «кісточках» скелета запишемо, використовуючи кольорові ручки, думки героїв твору з даного питання, на нижніх - рішення Очумєлова. Записи повинні бути короткими, являти собою ключові слова і фрази, що відображають суть.

 

C:\Users\Home\Desktop\72771529.jpg

 

Учитель:

  • Отже, хто хворий? Які симптоми?  Який діагноз?
  • А чи тільки у нас один «хворий». Хто ще хворий на цю хворобу ??

(Хрюкін, натовп, які постійно змінюють свої думки. Ця хвороба «заразна» Недарма прізвище головного «хворого» Очумєлов. Чума - дуже небезпечне захворювання, яке забирало тисячі життів)

 

ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ: «А чи дає Чехов рецепт прямо?» (Ні) Спробуємо це зробити самі. (Ми ж з вами сьогодні лікарі!)

 

Наскрізна лінія « Здоров’я і безпека»

 

- Ми починали нашу розмову з того, що таке хвороба?

- Скажіть, чим страшна хвороба хамелеонства?

(Людина втрачає своє обличчя, втрачає свою людську "я", він підлаштовується під обставини)

- хамелеонством - душевна або фізична хвороба? (Хвороба моральна)

- Назвіть, які ще хвороби душі ви знаєте?

- Як можна вилікуватися? Позбутися від моральних хвороб? (Самовихованням, засудженням вад)

- Ось ви самі прописали лікування і собі, і героям Чехова.

Доктор Чехов радить всім нам: «….выдавливать из себя по капле раба… и, проснувшись в одно прекрасное утро, почувствовать, что в твоих жилах течёт уже не рабская кровь, а настоящая, человеческая…» ( мовою оригіналу)

 

Учитель:

- Спробуємо розібратися в стильових особливостях оповідання. Будемо робити короткі записи в зошитах..

 

Робота в групах

 

І  ГРУПА (початковий,середній рівні): виявити особливості заголовка і прізвищ героїв

 

Картка-помічник: 1) Що ви можете сказати про особливості назви? (Коротко і точно)

 

Отже, перша особливість оповідань Чехова: коротке, проста назва.

 

Картка-помічник: 2) Спробуємо пояснити значення прізвища поліцейського наглядача. Зазвичай, говорить прізвище викликає комічний ефект і являє собою стислу характеристику персонажа - його сутність.

Очумєлов? - Прізвище утворена від дієслова "очуметь" – втратити здоровий глузд.

 Корінь слова "чума" - гостра епідемічна хвороба (як чуми боятися = дуже)

Хрюкін - свиня, хрюкати.

 

Запис у зошиті:

1. Коротке, просте назву.

2. Говорящие фамилии ( мовою оригіналу)

 

ІІ  ГРУПА (достатній рівень): виявити особливості композиції і побудови розповіді.

 

Картка-помічник: 1) Згадаймо основні елементи композиції. (Експозиція, зав'язка, кульмінація, розв'язка). Саме така традиційна композиція характерна для більшості оповідань Чехова. Доведемо це на прикладі оповідання «Хамелеон».

 

(Учні знаходять в оповіданні елементи композиції.

Експозиція: По базарній площі йдуть Очумєлов і Єлдирін.

Зав'язка: Золотих справ майстер Хрюкін , якого вкусила собака

Кульмінація: - Це, здається, генерала Жигалова! - каже хтось із натовпу.

Розв'язка: Натовп сміється над Хрюкіним.)

 

Картка-помічник: 2) Чого більше в оповіданнях Чехова: оповідання, опису, діалогу?

- Звідки ми дізнаємося про горе, що спіткало Хрюкина?

(З діалогу)

 

Картка-помічник: 3) Затримаємося на авторській розповіді: в чому своєрідність чеховської фрази?

- Які речення використовує автор: прості або складні? Наведіть приклади.

- Чи багато епітетів, порівнянь? ( Майже немає)

- Улюблена частина мови? (Дієслово)

- Слова химерні, незрозумілі? (Прості і точні)

Запис у зошиті:

3. Традиційна композиція: зав'язка-кульмінація-розв'язка

4. Гранично коротка зав'язка: місце, час, дійові особи.

5. Діалогова побудова оповідання

6. Простота фрази, прості речення, відсутність епітетів, дієслово-улюблена частина мови

 

ІІІ ГРУПА (високий рівень): виявити особливості зображення героїв, їх мови

 

Картка-помічник 1): В чому особливість мови героїв Чехова? Яка лексика чується в оповіданні? Простежте за тим, як каже Очумєлов? Як ви охарактеризуєте його мову? (Незавершеність синтаксичних конструкцій : «По какому это случаю тут?.. Почему тут? Это ты зачем палец?.. Кто кричал?» Використання автором різностильові лексики: Пора обратить внимание на Подобных господ, не желающих подчиняться Постановлениям! Как оштрафую его, Мерзавца…» з одного боку, ми чуємо в його промові слова офіційно-ділового стилю, з іншого - різку брутальну лайку:« Я ему покажу кузькину мать!». Грубе хамство, вседозволеність по відношенню до простого люду показує нам, що влада потрібна йому тільки для того, щоб наводити на мешканців острах. При цьому він залишається підлеслевим, запобігливим перед чиновниками вищого рангу)

 

- Простежте за тим, як каже Хрюкін? Як ви охарактеризуєте його мову?

(Шахрай Хрюкін спочатку намагається домогтися свого грубими лестощами (« Их благородие умный господин…»), а потім демонструє приховану загрозу («У меня у самого брат в жандармах…»). Його мова теж нелогічна, примітивна, убога. Короткі незавершені фрази підкреслюють дурість, обмеженість персонажа).

 

Запис у зошиті:

7. Індивідуальна неповторність мови героїв як основа їх характеристики

 

Картка-помічник: 2) Як ще Чехов знайомить читача зі своїми героями? Звернемося до розповіді. Малює чи письменник портрети героїв? Прочитайте, якими ми бачимо Очумєлова, Єлдиріна, Хрюкіна? Чи не здаються дивними вам ці портрети? Що від них залишилося? (Конфіскований аґрус в руках Єлдиріна і шинель з вузликом в руках Очумєлова).

- Яку роль відіграють ці деталі? Знайдіть їх. Про що вони говорять?

- Дуже часто Чехов заміняє докладний опис «художньою деталлю». Яка деталь допомагає зрозуміти лицемірство Очумєлова?

(Шинель, палець, конфіскований аґрус: 1) Решето, доверху наповнене конфіскованим агрусом. Вузлик і конфіскований аґрус означають вседозволеність. Швидше за все в цьому вузлику щось, що дали Очумєлову як хабар.)

 

Дуже важлива деталь - агрус - дрібниця, ягода, що не представляє особливої цінності, але він конфіскований!

 

Учитель.

-Таким чином, поліцейський наглядач, який повинен стежити за дотриманням законів, сам нечистий на руку, сам порушує закон.

 

2) Наступна деталь? Шинель. Чи означає символ влади.

У тексті кілька разів згадується "шинель" та "пальто".

Учитель.

- Визначте лексичне значення цих слів.

Шинель - це формене пальто, що підкреслює приналежність до влади, наявність якогось чину. Пальто - це громадянська верхній одяг, яка не підкреслює приналежність до влади.

Слово "шинель" вживається в авторській мові, отже, для Чехова в Очумєлова важлива шинель як символ влади, чину. Сам Очумєлов говорить "пальто", і тут ця художня деталь виконує іншу художню функцію: показати душевний стан Очумєлова, від страху його кидає то в жар, то в холод.

 

Запис в зошитах:

8.Художня деталь

 

Наскрізна лінія  « Громадянська відповідальність»

 

Учитель:

-Отже, ми з вами з'ясували особливості розповіді Чехова «Хамелеон», в якому він висміює дурних, безпринципних людей, змінюють свою позицію, свою думку, як хамелеон шкурку, в залежності від обставини. Хамелеонство, дурість, чиношанування - це не безневинні недоліки, а людські пороки. Причому, всі жителі міста хворіють хамелеонством.

 

-Хамелеонство - поняття загальне. Персонажі комічні своєї мінливістю. Чехов змушує нас не тільки сміятися, а й обурюватися. І в цьому проявляється одна з головних особливостей його ранніх оповідань - їх сатирична спрямованість

 

V. Підсумок уроку.

 

Заключне слово учителя: 

- Одного разу запитали птицю: «Чому ти співаєш такі короткі пісні? Чи у тебе не вистачає дихання? »

- «Ні, дихання є, просто у мене багато пісень і я хочу заспівати їх всі

 

Розповіді Чехова, немов пісні птиці, були короткими. Але виключно влучними і змістовними. Вони вчили головному - бути справжньою людиною!

 

Я бажаю вам, діти, вчитися у Чехова. Читати і перечитувати розповіді цього письменника і кожен раз відкривати в них щось нове і корисне!

 

VI. Рефлексія.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжити речення:

• сьогодні на уроці я дізнався, що ...

• ми сьогодні говорили про ...

• сьогоднішня розмова пробудила у мені такі почуття ...

•я  зрозумів, що …

 

VI. Оцінювання роботи учнів ( з коментарем). Домашнє завдання

Всім учням: прочитати оповідання А.П.Чехова « Товстий і тонкий»

12-10б-твір-мініатюра «Випадки «хамелеонства» в нашому житті.»

9-7б-інсценувати уривки оповідання, які найбільш сподобалися

6-4б-дати відповіді на запитання №4-6 ( стор.137) підручника

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література:

  1. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011р № 1392
  2. Концепція літературної освіти, затверджена наказом МОН України від 26.01.2011р № 58
  3. Методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у 2017-2018н.р ( лист МОН України № 1\9-436 від 09.08.2017
  4. Навчальна Програма «Зарубіжна література.5-11 класи. 2017-2018 н.р.»\укладач О.Ю. Котусенко.-Харьків: Вид-во «Ранок»,2017.-144с.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Ткаченко Тетяна Федорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сметюх Ольга Василівна
    Дякую за прекрасний урок!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
5 вересня 2019
Переглядів
7553
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку