МЕТА: повторити вивчене про основні пунктограми в простому і складному реченнях, у реченнях з прямою мовою та діалозі, способи цитування; удосконалювати пунктуаційну грамотність учнів; розвивати увагу, творчі здібності; виховувати інтерес до обраної професії , бережне ставлення до хліба, повагу до працьовитих людей .
Урок 8
ТЕМА. Основні пунктограми в простому і складному реченнях, у реченнях з прямою мовою та в діалозі.
МЕТА: повторити вивчене про основні пунктограми в простому і складному реченнях, у реченнях з прямою мовою та діалозі, способи цитування; удосконалювати пунктуаційну грамотність учнів; розвивати увагу, творчі здібності; виховувати інтерес до обраної професії , бережне ставлення до хліба, повагу до працьовитих людей .
Тип уроку : комбінований
КМЗ:мультимедійний проектор; слайди, роздрукований теоретичний матеріал для учнів, роздруковані тести, пам’ятка «Правила проведення уроку», підручник О.Олійник . Українська мова.10кл.-К.: Вікторія ,2007, відеозапис, словник .
Методи і форми роботи : дослідження-відновлення ; проблемне завдання в парах «Розумне перо»; робота з підручником О.Олійник . Українська мова.10кл.-К.: Вікторія ,2007;словникова робота; диктант з коментуванням ; творча робота «Ідентифікація»; бесіда ; гра «Впіймай складносурядне речення »; робота в групах журналістів « Інтерв’ю»; метод «Театральна педагогіка»;пошуково-вибіркова робота; детектор брехні.
Міжпредметні зв’язки: будова автомобіля , українська література,музика , історія України ,народознавство
Праця все перемагає
Г.Сковорода
Хід уроку
І.Організація класу.
Перевірка присутніх учнів на уроці
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Інтелектуальна розминка «Синтаксичний двобій».
За таблицею пригадати, які є види речень за будовою.
Назвати види складних речень.
Підсумок.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності
Для того ,щоб грамотно оформляти своє писемне мовлення , ми будемо працювати над темою сьогоднішнього уроку .
Завдання уроку:
1)розглянути правила виділення порівняльних зворотів комами;
2)розглянути вживання розділових знаків у ССР, при прямій мові, діалозі, оформленні цитат;
3)знати, що таке пряма мова, діалог, цитата;
4)знати, з яких частин складається речення з прямою мовою.
Ознайомлення з пам’яткою «Правила роботи на уроці».
Правила роботи на уроці:
1)ми поважаємо права власні й інших;
2)ми не сміємося з чужих помилок;
3)ми маємо право на помилку, бо вчимося;
4)ми цінуємо здобутки інших;
5)ми намагаємося виконати роботу якнайкраще.
Ароматерапія.
Ви вже, мабуть, відчули, що повітря класної кімнати насичене ароматом апельсина . Японські психологи рекомендують насичувати повітря у робочих приміщеннях ароматами квітів і плодів. Установлено, що пахощі апельсина підвищують працездатність, зменшують сонливість, а також кількість помилок під час роботи. Бажаємо вам успіхів на уроці.
Зверніть увагу на епіграф уроку , чому буде присвячений наш урок? Хто такий Г.Сковорода ? (філософ,мислитель,поет) «Сад божественних пісень»
Запишіть дату у зошити і тему уроку
Прослухайте пісню і дізнаєтеся , чому буде присвячений наш урок
(праці механізаторів ,хліборобів ,бережному ставленню до хліба)
ІV.Вивчення нового матеріалу.
Перша частина нашої теми - розділові знаки у простому реченні ,зокрема ми розглянемо правила вживання розділових знаків при порівняльних зворотах
1.Повторення ключових питань.
Випереджувальне завдання готував Ольшевський
Прослухаємо повідомлення мовознавця про порівняльні звороти (Ольшевський )
Розділові знаки при виділенні порівняльних зворотів.
Порівняльний зворот Порівняльний зворот - це обставина способу дії, яка приєднується порівняльними сполучниками як, мов, немов, наче, ніби, що.
Виділення порівняльних зворотів комами |
|
Правила |
Приклади |
І. Комами відокремлюються: а) порівняльні звороти із сполучниками наче,неначе, неначебто, мов, немов, ніби, як ніби, ніж, буцім, що; б) звороти з як, якщо вони не мають інших відтінків, крім порівняння;
в) звороти, що починаються словами як і;
г) сполучення як правило, як звичайно, як завжди, як навмисне. |
То мотор гарчить, немов собака, то чомусь відразу замовка.
Поле – незораний простір землі – широке, як море, що сягає у незміряну долину. Сьогодні, як і століття тому, хвилює всіх проблема землі.
Ремонт автомобіля у такому випадку, як правило, не здійснюється. |
2. Комами не відокремлюються: а) якщо перед як, ніби стоять прислівники зовсім, майже, частка не; б) якщо звороти входять до складу присудка; в) якщо звороти передані фразеологізмами. |
Краплини роси на пшениці блищали зовсім ніби діаманти Повітря неначе прозорий граніт.
Бачив як свої вуха, б’ється як риба об лід, надувся мов сич, холодний як лід. |
V.Закріплення вивченого матеріалу.
У вас на партах лежать «Рятівники» ,які допоможуть вам під час виконання завдань
Дослідження-відновлення. У поданих реченнях відновити розділові знаки.
Життя без праці , неначе дерево без цвіту та фруктів.
Праця , як сонце, світу відкриває безмежну велич людської краси.
І враз тракторист надувся мов сич.
V.Вивчення нового матеріалу.
Випереджувальне завдання готував Постернак Олександр
Прослухаємо повідомлення мовознавця про порівняльні звороти (Пост)
1.Повторення ключових питань.
Опрацювання таблиці «Розділові знаки в складносурядному реченні».
Розділові знаки в складносурядних реченнях
Правила |
Приклади |
1. Між частинами складносурядного речення найчастіше ставиться кома. |
Половіли жита , і виблискували краплинки роси на колоссі .
|
2. Між частинами складного речення, об'єднаними повторюваними сполучниками і...і, або…або, то...то, чи...чи, ні...ні ставиться кома. |
Достигло батькове зерно, і мати хліб спекла пахучий, і лине пісня про добро, про український рід живучий. (К. Вишенська) |
3. Кома не ставиться між частинами складносурядного речення зі сполучниками і(й), та(і), або, чи , якщо обидві частини мають спільне слово або спільну частину речення. |
Вічно світитиме над неозорим степом гаряче сонце і колихатимуться на щедрій землі під погожим вітром важкі бронзові колоски .(Д.Трач)
|
4. Якщо друга частина складного речення виражає висновок, наслідок, швидку зміну подій, то ставиться тире. |
Орач торкнеться до плуга руками - і нива дзвонить темним сріблом скиб .
|
5. Між ускладненими , з іншими розділовими знаками, або далекими за змістом частинами може ставитися крапка з комою. |
Мороз прилине , синьо і прозоро розвісить скрізь інею сивий дим ; і на шибках невидані узори він намалює генієм своїм . (В.Сосюра) |
Сурядні сполучники : 1) єднальні – і, й, та (в значені і),ні-ні. 2) протиставні – а, але, проте, зате, однак, та (в значені але) 3) розділові – або, чи, то, хоч,або-або, чи-чи ,то-то, не то - не то, хоч-хоч.
V І.Закріплення вивченого матеріалу.
1. Проблемне завдання в парах «Розумне перо».
1. Бур»ян загине , а зерно даватиме нові врожаї .(Д.Трач)
2. Пройшли літні дощі - і хліба налилися колосом. 3. Вдалині гуркотів мотор і линула весела пісня .
4. І тепле сонечко пестило жито, і лагідний вітерець повівав , і завзято працював у полі молодий комбайнер .
Підсумок.
2. Перегляд відеозапису «Тракторист»
Гра «Впіймай складносурядне речення ».
В хліборобській справі всі професії важливі і необхідні ,але професія тракториста –машиніста серед них є домінуючою .
V ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Опрацювання таблиці «Розділові знаки при прямій мові ». Український правопис.
Чиєсь висловлювання передане від імені того, кому воно належить , називається прямою мовою . Діалог – це розмова двох або більше осіб .
Цитата – це дослівно наведений уривок із якогось тексту для підтвердження або ілюстрації тієї чи іншої думки.
Пряма мова
Місце прямої мови |
Схема |
Приклад |
1.Після слів автора. |
А: «П!» А: «П?» А: «П…» А: «П.» |
Ходить вітер і пита з болем: «Де поділо ти жита, поле?» (В.Сосюра.)
|
2.Перед словами автора. |
«П?» - а. «П!» - а. «П…» - а. «П», - а |
«Не грайся хлібом, то ж бо гріх!»– іще до немовляти, щасливий стримуючи сміх, бувало каже мати. (М.Рильський). «Погода вже якраз для збирання,» - думає Олександр, міцно стискаючи кермо комбайна. |
3.Пряма мова розірвана словами автора. |
«П, - а, - п». «П, - а. - П». «П! - а, - П». «П? – а. - П». «П… - а. - П».
|
«Яка ти розкішна, земле, - думала Маланка, – весело засівати тебе хлібом, прикрашати зелом.» (М.Коцюбинський)
|
4.Пряма мова у середині авторських слів. |
А: «П», а. А: «П?» - а. А: «П!» - а. А: «П…» - а.
|
Казав пан: "Кожух дам!", та слово його тепле. Та я пам’ятаю, бабуся казала: «Як хліб на столі, не болить голова». Й окрайчиком хліба внучат частувала. (Л. Паниченко) |
5. Діалог без слів автора. |
«П1» - «П2». |
«А в тебе земля ще де є?»- «Ні, нема». (П.Мирний) |
V ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Практичне закріплення матеріалу.
Робота біля дошки. Диктант .
У кожному з речень визначити пряму мову і слова автора.
«Не кидайсь хлібом, він святий!» — в суворості ласкавій, бувало, каже дід старий малечі кучерявій. (М. Рильський)
Зеленому колоскові співа жайвір колискову: «Тебе вітер колихає, тебе дощик поливає» (А.М’ястківський.)
"Я — хлібороб, — з гордістю вимовляє людина, яка працює на землі. — Поле — це моє життя".
Ідентифікація (в парах).
Визначте , що зображено на малюнках, утворіть із поданими словами речення з прямою мовою.
1 |
2 |
3 |
|
|
|
Робота в групах
Робота журналістів « Інтерв’ю» .
Скласти діалог з майстром виробничого навчання на професійну тему .
1.Скільки років ви працюєте майстром виробничого навчання ?
2.Що у вашій роботі найважче?
3.На якій техніці ви працюєте?
4.З якою технікою ви б хотіли працювати ?
5.Яким було ваше найбільше досягнення за сезон ?
6.Чи рахували,скільки зерна ви вже намолотили?
7.Чи отримуєте ви задоволення від своєї праці?
Метод «Театральна педагогіка»
Пояснити розділові знаки при діалозі.
Притча про хліб
Якось один чоловік знайшов велику грудку золота. У своєму господарстві він, звичайно, не міг його застосувати і вирішив продати, але боявся продешевити. І пішов чоловік до мудреця з проханням допомогти визначити вартість золота. І сказав йому мудрець:
-Ти що – небудь сьогодні їв?
-Нічого не їв.
-А вчора?
-І вчора не їв.
-А позавчора?
-Позавчора їв.
- От коли поголодуєш три доби, своє золото віддаси за шматок хліба.
Уміймо цінувати не примарне, а справжнє наше багатство – хліб. Кожного разу, беручи в руки запашну скибку хліба, згадуймо його творців. Шануймо їхню працю!
Інколи такого шматочка хліба не вистачало для врятування людського життя. Прослухайте повідомлення історика про страшні часи голодомору .
5.Повідомлення історика «Голодомор на Городищині».
Понад 80 років минуло від одного з найтрагічніших періодів в історії нашого народу – штучно створеного Голодомору, який забрав життя мільйонів українців. Згідно з дослідженнями демографічні втрати від Голодомору 1932–1933 років в Україні становлять 3,2 мільйони осіб. В роки Голодомору в містах загинуло 940 тисяч працездатного населення (віком від 15 до 60 років), 262 тисячі людей похилого віку і 800 тисяч дітей. Серед сільського населення загинуло 660 тисяч людей працездатного віку, 242 тисячі осіб похилого віку і 594 тисячі дітей. За п'ять місяців 1933 року (з березня до липня) в Україні загинуло стільки ж людей, скільки померло за п'ять попередніх років.
Ці події не мають аналогів в історії людства.
Жертвами тієї страшної доби стали понад 300 тисяч черкащан, серед яких – наші родичі, сусіди, односельці.
Схилімо голову перед світлою пам’яттю наших земляків, які загинули під час Голодомору 1932-1933 років.
Вічна їм пам'ять.
На жаль, у сучасній Україні є люди , які на окупованих ворогом територіях недоїдають . Пам»ятайте про них , намагайтеся допомагати , чим можете.
Всі етапи життя нас супроводжує хліб .Народ наш шанував його і жодна важлива подія не відбувалася без хліба .
Виряджаючи сина в дорогу,мати давала йому хліб .
У нову хату заходили із хлібом .
Дорогих гостей зустрічали із хлібом-сіллю.
Коли народжувалася дитина , ішли до неї із хлібом ,щоб вона була щасливою і багатою.
На хрестини теж ідуть із хлібом .
Сватали дівчину із хлібом – сіллю.
Перед весіллям пекли коровай , який оздоблювали калиною,барвінком, червоними стрічками .
Молодих обсипали пшеницею на щасливе і довге життя .
У поминальних обрядах також присутній хліб .Його клали на віко домовини ,потім несли до церкви .Людям роздавали печиво та пиріжки .
Виконаємо пошуково-вибіркову роботу із текстом відомого народознавця Скуратівського.
6.Пошуково-вибіркова робота.
Вибірковий самодиктант (виписати речення з прямою мовою, пояснити розділові знаки).
Хліб на столі – то найбільше багатство. І до нього треба зі святістю ставитися. А й справді, думаю собі. Одне тільки – напекти паляниць, то скільки треба викласти того вміння й труда, а обробити ниву, висіяти та виходити зерно, уберегти його від негоди – усе це тяжка людська праця. «Ти вже не мале дитя і маєш знати добрі звичаї, берегти їх. Скажімо, впала долі скибочка, а краще, якби вона не падала, - неодмінно підніми і , поцілувавши, поклади на стіл »,- говорив батько.
З хлібом, кажуть, і пісня миліша, і хата тепліша.
(В.Скуратівський.)
7.Робота з підручником .Таблиця «Цитати» ст. 316 (Олійник).
Самостійна робота учнів із теоретичним матеріалом.
Різновидом прямої мови є цитата.
– Коли ви користуєтесь цитатами? (На уроках літератури)
Тому потрібно знати, правильно записувати.
Продовжіть речення:
– Якщо цитата супроводжується словами автора, то вона записується…
(як пряма мова)
– Пропуски в цитаті позначаються…(трьома крапками)
Віршована цитата, записана у вигляді строфи …(не береться в лапки)
Різновидом цитати є…( епіграф)
Звернімося до епіграфа, записаного на дошці. Як він записується?
ІХ.Підсумок уроку.
Детектор брехні.
Виконайте тестові завдання.
Х. Домашнє завдання.
Скласти діалог «Моя майбутня професія ».
Виконати вправу 128, ст. 316.
Насамкінець ,процитуємо наш народ і згадаємо звичай,що теж пов»язаний із хлібом .До нас завітав посівальник,який здійснить обряд для щасливого нового року .
Сійся, родися,
Жито, пшениця,
Горох, чечевиця,
І всяка пашниця,
Внизу корениста,
Зверху колосиста,
Щоб всього було доволі
І в коморі, і на полі.
Сію, сію, посіваю,
Щастя й радості бажаю!
Бажаємо щастя в цьому році.! Хай ці колосочки будуть вам оберегом від зла і ненависті , нагадують про тяжку працю хліборобів і ще людей 119 професій , які докладають зусилля для того, щоб хліб потрапив до нас на стіл .
Словничок
Карбюратор — пристрій, що використовується для отримання суміші повітря з паливом для двигуна внутрішнього згорання.
Радіатор- призначений для охолодження рідини, що проходить через нього за рахунок потоку повітря, яке створюється під час руху автомобіля, або за допомогою вентилятора.
Маховик- встановлюється на ведучому валу машини для зменшення нерівномірності його обертання при усталеному русі. Маховик нагромаджує кінетичну енергію в період прискорення руху і віддає її при сповільненні.
Словничок
Карбюратор — пристрій, що використовується для отримання суміші повітря з паливом для двигуна внутрішнього згорання.
Радіатор- призначений для охолодження рідини, що проходить через нього за рахунок потоку повітря, яке створюється під час руху автомобіля, або за допомогою вентилятора.
Маховик- встановлюється на ведучому валу машини для зменшення нерівномірності його обертання при усталеному русі. Маховик нагромаджує кінетичну енергію в період прискорення руху і віддає її при сповільненні.
Словничок
Карбюратор — пристрій, що використовується для отримання суміші повітря з паливом для двигуна внутрішнього згорання.
Радіатор- призначений для охолодження рідини, що проходить через нього за рахунок потоку повітря, яке створюється під час руху автомобіля, або за допомогою вентилятора.
Маховик- встановлюється на ведучому валу машини для зменшення нерівномірності його обертання при усталеному русі. Маховик нагромаджує кінетичну енергію в період прискорення руху і віддає її при сповільненні.
Словничок
Карбюратор — пристрій, що використовується для отримання суміші повітря з паливом для двигуна внутрішнього згорання.
Радіатор- призначений для охолодження рідини, що проходить через нього за рахунок потоку повітря, яке створюється під час руху автомобіля, або за допомогою вентилятора.
Маховик- встановлюється на ведучому валу машини для зменшення нерівномірності його обертання при усталеному русі. Маховик нагромаджує кінетичну енергію в період прискорення руху і віддає її при сповільненні.
Словничок
Карбюратор — пристрій, що використовується для отримання суміші повітря з паливом для двигуна внутрішнього згорання.
Радіатор- призначений для охолодження рідини, що проходить через нього за рахунок потоку повітря, яке створюється під час руху автомобіля, або за допомогою вентилятора.
Маховик- встановлюється на ведучому валу машини для зменшення нерівномірності його обертання при усталеному русі. Маховик нагромаджує кінетичну енергію в період прискорення руху і віддає її при сповільненні.