Конспект уроку
з історії України
для 9-го класу
Підготувала учитель історії
КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Освіта, наука, музика і театр.
Мета: визначити особливості розвитку освіти, науки та культури в Україні кінця 18 – першої половини 19 століття; охарактеризувати основні досягнення українців у галузі освіти, науки, музики та театру; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички роботи з історичними джерелами та підручником; формувати патріотичні почуття та повагу до історичного спадщини України.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
називати дати та події, пов’язані з темою уроку;
-
визначати особливості розвитку освіти, науки та культури в Україні;
-
характеризувати основні досягнення українців у галузі освіти, науки, музики та театру;
-
висловлювати власне судження до діяльності представників освіти, науки, театру та музики України.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, ілюстративний ряд до теми.
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Актуалізація опорних знань.
-
Вправа «Хто це?»
-
Уважно розгляньте схеми.
-
Назвіть історичного діяча, чий портрет має бути зображений.
-
Складіть кілька речень про нього з даного переліку слів.
Іван Котляревський у 1798 р. видав «Енеїду», яка стала початком українського національного відродження.
Іван Котляревський був директором театру.
Перше видання «Енеїди» ініціював мецинат із Конотопа.
Василь Каразін у 1805 р. заснував перший Університет у Харкові.
Помер Каразін у Миколаєві.
Василь Каразін зробив вагомий внесок у розвиток освіти України.
Михайло Максимович був ректором Київського університету.
У 1827 р. вийшла його перша збірка українських народних пісень.
Михайло Максимович видав три збірки українських ародних пісень.
-
Робота в парах.
-
Зараз на подвірї листопад.
-
З опалих листочків зафрбуйте лише ті, що стосуються культури України 18 століття.
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Вправа «Хмаринка слів».
-
Уважно розгляньте «хмаринку слів».
-
Доберіть до неї назву. (Культура)
-
Що особисто для вас є культура?
-
Вправа «Кола на воді».
-
До кожної літери поняття доберіть ознаку, що його характеризує.
(Орієнтовний вигляд).
К – краса, креатив.
У – успіх.
Л – любов, лірика.
Ь
Т – творчість.
У – усмішка.
Р – розвиток.
А – архітектура.
-
Коментар учителя.
-
Сьогодні ми з вами ознайомимося з особливостями освіти, науки, музики та театру в Україні кінця 18 – початку 19 століття.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Робота з таблицею «Умови розвитку української культури в першій половині 19 ст.»
-
Розгляньте таблицю на с. 90 підручника.
-
Прокоментуйте кожну з тез.
-
Чому постала гостра потреба суспільства в освіті?
-
Як це пов’язано з розвитком господарства?
-
Робота в парах.
-
Опрацюйте матеріал підручника на с. 90 – 91 та заповніть схему «Освіта України кінця 18 – першої половини 19 ст.»
-
Робота з текстом підручника (с. 92 – 93).
-
Опрацюйте текст підручника.
-
Сформулюйте короткі тези згідно до схеми: Хто? Коли? Що зробив?
Орієнтовна відповідь.
-
Тимофій Осиповський в першій половині 19 століття підготував тритомний курс математики.
-
Михайло Остроградський на початку 19 століття створив праці, присвячені теоретичним питанням аналітичної геометрії, математичного аналізу, теорії чисел, аналітичної математики.
-
Василь Каразін у 1810 р. висунув проєкт формування мережі метеорологічних станцій; створив першу метеорологічну станцію.
-
М. Максимович надрукував «Основи ботаніки».
-
Микола Маркевич у 1842-1843 рр. видав п’ятитомну «Історію Малоросії».
-
Микола Костомаров у 30-х – 40-х роках розпочав свою наукову діяльність.
-
Аполлон Скальковський у 1841 р. видав «Історію Нової Січі».
-
Михайло Максимович у 1835 р. ініціював створення Тимчасового комітету з розшуку старожитностей.
-
Т.Шевченко працював у Київській археологічній комісії.
-
Зробіть короткий висновок, продовживши речення: «Робота … мала велике значення для України, оскільки …»
-
Вибіркове читання (с. 93 – 95 підручника).
-
Зачитайте речення, які містять проілюстровані слова та терміни.
-
Зачитайте речення, які містять відповіді на запитання.
-
Діяльність яких особистостей має відношення до Харківського театру?
-
Що спонукало Івана Котляревського до написання «Наталки-Полтавки»?
-
Які постанови започаткували історію українського професійного театру?
-
Які зміни відбулися у розвитку української музики?
-
Аналіз ілюстрацій.
-
Ви довідалися, що однією з найважливіших творів Івана Котляревського є музична драма «Наталка Полтавка».
-
Проаналізуйте ілюстрації до не та висловіть припущення, про що розповідає ця драма.
Літературний рід: драма
Жанр: соціально-побутова драма
Тема: зображення життя й побуту українських селян на початку XIX ст; вірність у коханні людей з народу.
Ідея: оспівування духовної величі людини з народу.
-
Чи заслужено, на вашу думку, «Наталка Полтавка» стала першим твором нової української драматургії.
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Вправа «Скринька скарбів».
-
На аркушах паперу напишіть досягнення української культури, з перелічених сьогодні, яке вважаєте найвагомішим та покладіть його до нашої скриньки скарбів.
-
Коротко аргументуйте відповідь.
-
Вправа «Картографи».
-
Розгляньте карту «Розвиток освіти і науки України початку 19 ст.»
-
Знайдіть та виправте помилки.
-
Аргументуйте свою відповідь. Сформулюйте короткий висновок про розвиток освіти, науки та театру України.
-
Підсумки уроку.
-
Вправа «Три слова».
-
Охарактеризуйте наш урок трьома прикметниками.
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Опрацювати § 11 підручника.