ОЗНАЧЕННЯ. СПОСОБИ ВИРАЖЕННЯ ОЗНАЧЕННЯ
Мета:
Внутрішньо предметні зв’язки: синтаксис, орфографія, пунктуація.
Міжпредметні зв’язки: мова, література, народознавство.
Тип уроку: урок систематизації й поглиблення знань.
Методи: бесіда, асоціативний кущ, вікторина «Так» чи «Ні», робота в парах, робота біля дошки, пошукова робота, творча робота, «Народна скарбничка», орфографічна робота, вибірковий диктант, тестування.
Обладнання: схема, картки.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Добрий день! В добрий час!
Рада, діти, бачить вас!
Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався –
На перерві постарався.
Зараз сядуть всі дівчатка,
А за ними і хлоп’ятка.
Я – твій громадянин, я прагну підростати,
Тягнусь пагінчиком до сонця і тепла,
Моя свята і рідна, Україно-мати,
Я все зроблю, щоб ти завжди цвіла.
Почуття любові і глибокої гордості за Вітчизну разом звірою у її майбутнє дає кожному українцеві право стверджувати: це моя країна, мій народ, моя Україна!
Кожна країна має свої народні символи. Які ви знаєте українські народні символи? Давайте за вашими відповідями створимо асоціативний кущ.
Говорячи про Україну, ми не уявляємо її без наших прекрасних народних символів, а якщо говорити про другорядні члени речення, то не можна не сказати про означення.
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
IV. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Означення – це другорядний член речення, який вказує на ознаку предмета і відповідає на питання який? чий? котрий? Означення в реченні найчастіше виражається прикметником, а також займенником. В реченні підкреслюється хвилястою лінією.
Називає
Відповідає на запитання ОЗНАЧЕННЯ Виражається
Підкреслюється
На означення схожі й деякі складені іменні присудки, виражені прикметниками. Якщо прикметник стоїть перед іменником, до якого відноситься, і означає лише ознаку предмета, то виконує функцію другорядного члена речення – означення. А якщо прикметник стоїть після іменника і стверджує або заперечує наявність ознаки, то виступає в реченні присудком.
V. ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
У кожного народу є свої улюблені речі, дерева, рослини. Верба, калина, барвінок – невіддільні атрибути українського народу. Верба – символ краси, неповторність життя. Калина – дерево українського роду. Її пов’язують із народженням Всесвіту, вогняної трійці: сонця, місяця, зорі. А оскільки ягоди калини червоні, то й стали вони символом крові та невмирущості роду.
Над лісовим озером запалав рожевий ранок. На тихому плесі почали виринати зелені пуп’янки. Золоті промені перетворили смарагдові бруньки на білосніжні чашечки з пучками гарячого сонця. Розквітла водяна лілія – біле латаття.
Рушники – старовинні обереги дому. Вони супроводжували людину від народження й до смерті. Рушник і нині символізує чистоту почуттів, глибину любові до своїх дітей, до народу.
ПІСНЯ ПРО РУШНИК
Рідна мати моя, ти ночей не доспала,
Ти водила мене у поля край села,
І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,
І рушник вишиваний на щастя дала.
І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,
І рушник вишиваний на щастя, на долю дала.
Хай на ньому цвіте росяниста доріжка,
І зелені луги, й солов'їні гаї,
І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,
І засмучені очі хороші твої.
І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,
І засмучені очі хороші, блакитні твої.
Я візьму той рушник, простелю, наче долю,
В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров.
І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:
І дитинство, й розлука, і вірна любов.
І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:
І дитинство, й розлука, й твоя материнська любов...
Біла хата… У ній корінь нашого роду, все одвічне, як життя, святе, як мамина пісня. Вона – символ добра і надії.
Лелека… Цього красивого птаха в Україні звуть по-різному: чорногуз, лелека, бусол, бузько. Він є символ сімейного затишку, благополуччя, вірності.
Одним із символів України є народні прислів’я та приказки. Тому наступне ваше завдання називатиметься – «Народна скарбничка».
Картка №1 Над в...сняним полем буйний віт...р віє. Молодий хазяїн вранці пш...ниченьку сіє. Виорю над річкою я ниву ш...рокую та посію хмелю в...сокого. Скоро назбираю меду соло...кого та зб...ру родину в...ликую.
|
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. АРГУМЕНТАЦІЯ ОЦІНОК
Буду я навчатись мови золотої
У трави-веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого, що постане річкою,
В полінця зеленого, що росте смерічкою.
Буду я навчатись мови-блискавиці
В клекоті гарячім кованої криці,
В кореневищі пружному ниви колоскової,
В леготі шовковому пісні колискової.
А) Прийшла осінь.
Б) Вона була бідна.
В) Ожили степи широкі.
2. Виділене слово є означенням.
А) Зеленню вкрилася земля.
Б) Зелена стрічка звисає на косах.
В) Світ зелений восени.
3. У якому із речень є означення?
А) Новина чудова!
Б) Ти відпочив добре вчора?
В) Ми любимо українську землю!
Україна – наш спільний дім, а ви – її майбутнє, тож любіть та бережіть свою країну, свою мову, свої традиції, свої символи. Пам’ятайте: немає на світі кращого неба, ніж небо України, немає кращої землі, ніж наша Україна.
О Боже, дай повік любити край,
Де квітка, пташка і зелений гай,
Де кожна вірна тій землі людина
Живе єдиним словом – Україна!
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ