ТЕМА. ОЗНАЧЕННЯ ЯК ДРУГОРЯДНИЙ ЧЛЕН РЕЧЕННЯ.
МЕТА:
Формування компетентностей:
Навчальної - формувати вміння здобувати інформацію з підручника, виділяти головне;
Мовної – знати загальне значення про узгоджене й неузгоджене означення, його функції;
Комунікативної (мовленнєва)– використання означень у мовленні, конструювати речення із використанням означень, будувати власні висловлювання, уміння впливати на співбесідника, володіння лексичним запасом , вступати в спілкування, підтримувати його;
Соціальної – уміння адаптуватись і визначати особисті цілі та виконувати різні ролі в колективі;
Тип уроку : урок засвоєння нових знань.
Форма проведення: урок – подорож.
Методи: «Мозковий штурм», вправа «Кола вена», бесіда, робота з підручником, робота в парах, гра «Знайди другорядні члени речення», гра «Я іду в подорож», графічна робота.
Обладнання: таблиця «Другорядні члени речення», кейси із завданнями, мультимедійна дошка, підручник Заболотний О., Заболотний В. Видавництво: Генеза Рік: 2018. .
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Сьогодні в нас показовий урок, який виводить нас зі звичайної зони комфорту. На думку деяких мандрівників, подорожі також виводять нас зі звичної зони комфорту. Будь-яка подорож — це, передусім, шлях. Зовсім інше питання — куди він веде...назвемо нашу подорож-означення. Інтерактивна вправа «КОЛА ВЕНА»
Тема сьогоднішнього уроку: «Другорядний член речення, означення».
Перш ніж говорити про означення, ми проведемо невеличке опитування.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Означення, на відміну від головних членів речення, не створює в реченні своєї синтаксичної групи.
За характером синтаксичного зв'язку з означуваним словом означення поділяються на узгоджені й неузгоджені: Узгоджене означення поєднується з означуваним словом граматичним зв'язком узгодження:
Що нам для цього потрібно? Звичайно ж валізу або рюкзак. Але сьогодні я роздам вам кейси. Що таке кейс? Це валіза для носіння цінних паперів, грошей. Отже, ви маєте скласти у свій кейс і папери, й гроші. Для цього вам потрібно вибрати, яким водієм ви хочете стати. Я пропоную такі види діяльності:
Шофер – водій автомобіля. (12 000 грн. зарплата)
Фірман – візник, їздовий, людина, яка править кінним екіпажем.
Пілот – той, хто управляє літальним апаратом. (12 000 грн. зарплата)
Машиніст – це особа, яка керує локомотивом та забезпечує рух локомотива та поїзда. (12 000 грн. Зарплата)
Вакантних місць не більше 5.
Щоб добре їхати, треба перевірити колеса в транспорті.
Отже, я підготувала вправу «колесо означень». За зразком дописати до іменників прикметники, які відповідають на питання Який, яка, яке, які.
Для шоферів – за розміром: дорога – …, будинок – …, стільчик – …, двері – …;
за матеріалом: плаття – …, виделка – …, табуретка – …, м’яч – ….
Для пілотів – за кольором: сніг – …, помідор – …, небо – …, заєць – …;
за смаком: цукор – …, лимон – …, цукерка – …, сіль – ….
Для машиністів – за якістю: учень – …, дівчина – …, лисиця – …, кіт – …; за формою: тарілка – …, огірок – …, ящик – …, стіл – ….
Після виконання цього завдання ми можемо зробити висновок, що означення як другорядний член речення виражений прикметником є узгодженим з іменником.
Проте в підручнику стверджують науковці, що означення може бути неузгодженим. Неузгоджене означення поєднується з означуваним словом зв'язком керування або прилягання: Неузгоджені означення виражаються іменниками у формі непрямих відмінків з прийменниками чи без них (гурт дітей, виводок каченят, хлопець без вусів, сосна на кручі); інфінітивом (бажання вчити, мрія побачити); прислівником (дорога направо), дієприслівником (читання лежачи).
Для розмежування неузгоджених означень і додатків, передусім виражених формою родового відмінка, використовують синонімічні перетворення: заміну неузгодженого означення узгодженим (книга батька – батькова книга, плаття дочки – доччине плаття, сік берези – березовий сік) – для визначення означення; трансформацію неузгодженого означення в підмет, а означуваного слова в присудок (шум лісу – ліс шумить, радість батька – батько радіє) – додаток.
П’ятикласники працюють в групах. Я пропоную виконати наступні завдання, які є в кейсі:
(Наприклад, скоромовка «Пиляв Пилип поліна з лип»).
Після виконання цього завдання учні можуть зробити висновок, що означення як другорядний член речення виражений іменником є неузгодженим означенням.
ІV. ПІДСУМОК УРОКУ. Вправа «Я іду в подорож, і беру з собою …»
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Спишіть речення вправи 415, підкресліть означення. Знайдіть орфограми у виділених словах, поясніть написання. Запишіть ці слова фонетичною транскрипцією.