Урок "Означення як другорядний член речення"

Про матеріал
Кейс-уроки – це інноваційний підхід у навчанні, тому що саме таким чином вирішується головна проблема школи: як поєднати теорію з практикою і знання з компетенціями.
Перегляд файлу

ТЕМА. ОЗНАЧЕННЯ ЯК ДРУГОРЯДНИЙ ЧЛЕН РЕЧЕННЯ.

МЕТА:

  •                   навчальна: ознайомити учнів із означенням; навчити визначати його в реченні; сформувати вміння ставити запитання до означення; підкреслювати в реченні умовним позначенням;
  •                   розвивальна: розвивати вміння школярів працювати колективно та самостійно; логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;
  •                   виховна: виховувати інтерес до української мови.

Формування компетентностей:

Навчальної - формувати вміння здобувати інформацію з підручника, виділяти головне;

Мовної – знати загальне значення про узгоджене й неузгоджене означення, його функції;

Комунікативної (мовленнєва)– використання означень у мовленні, конструювати речення із використанням означень, будувати власні висловлювання, уміння впливати на співбесідника, володіння лексичним запасом , вступати в спілкування, підтримувати його;

Соціальної – уміння адаптуватись і визначати особисті цілі та виконувати різні ролі в колективі;

Тип уроку : урок засвоєння нових знань.

Форма проведення: урок – подорож.

Методи: «Мозковий штурм», вправа «Кола вена», бесіда, робота з підручником, робота в парах, гра «Знайди другорядні члени речення», гра «Я іду в подорож», графічна робота.

Обладнання: таблиця «Другорядні члени речення», кейси із завданнями, мультимедійна дошка, підручник Заболотний О., Заболотний В. Видавництво: Генеза Рік: 2018. .

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

  •              Привітання
  •              Вступне слово вчителя.

Сьогодні  в нас показовий урок, який виводить нас зі звичайної зони комфорту. На думку  деяких мандрівників, подорожі також виводять нас зі звичної зони комфорту. Будь-яка подорож — це, передусім, шлях. Зовсім інше питання — куди він веде...назвемо нашу подорож-означення. Інтерактивна вправа  «КОЛА  ВЕНА»

 

http://www.tools2learn.ca/graphicorg/venn/venn2linedb.gif

  1.              Означення як другорядний член речення;
  2.              Способи вираження;
  3.              Роль у мовленні;
  4.              Здобути знання;
  5.              Подолати перешкоди і т. д.
  •              Оголошення теми і завдань уроку

      Тема сьогоднішнього уроку: «Другорядний член речення, означення».

   Перш ніж говорити про означення, ми проведемо невеличке опитування.

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 

  •              «Мозковий штурм»
  •                  Що таке підмет?
  •                  Якими частинами мови найчастіше виражається?
  •                  Що називається присудком?
  •                  Якими частинами мови найчастіше виражається присудок?
  •                  Коли між підметом і присудком ставлять тире?

ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  •              Пояснення нового навчального матеріалу. Означенням називається другорядний член речення, який указує на ознаку предмета і підпорядкований іменникові, що називає предмет. Означення має такі ознаки: а) є другорядним членом речення; б) виражає означальні відношення; в) залежить тільки від іменника; г) виражається прикметниками; г) за прямого порядку слів стоїть перед означуваним іменником; д) з означуваним іменником з'єднується підрядним зв'язком - узгодженням.

Означення, на відміну від головних членів речення, не створює в реченні своєї синтаксичної групи.

За характером синтаксичного зв'язку з означуваним словом означення поділяються на узгоджені й неузгоджені: Узгоджене означення поєднується з означуваним словом граматичним зв'язком узгодження:

  •              Розподіл учнів на групи. Ми любимо подорожувати, тому обираємо собі вид транспорту, яким будемо мандрувати. Кажуть, що мандрівка може зробити нас турботливими та освіченими людьми. А несподівані виклики, які можуть постати перед нами, змусять повірити в себе.

Що нам для цього потрібно? Звичайно ж валізу або рюкзак. Але сьогодні я роздам вам кейси. Що таке кейс? Це валіза для носіння цінних паперів, грошей. Отже, ви маєте скласти у свій кейс і папери, й гроші. Для цього вам потрібно вибрати, яким водієм ви хочете стати. Я пропоную такі види діяльності:

 

Шофер – водій автомобіля. (12 000 грн. зарплата)

Фірман – візник, їздовий, людина, яка править кінним екіпажем.

Пілот – той, хто управляє літальним апаратом. (12 000 грн. зарплата)

Машиніст – це особа, яка керує локомотивом та забезпечує рух локомотива та поїзда. (12 000 грн. Зарплата)

Вакантних місць не більше 5.

  •              ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Щоб добре їхати, треба перевірити колеса в транспорті.

Отже, я підготувала вправу «колесо означень». За зразком дописати до іменників прикметники, які відповідають на питання Який, яка, яке, які.

Для шоферів – за розміром: дорога – …, будинок – …, стільчик – …, двері – …; 

за матеріалом: плаття – …, виделка – …, табуретка – …, мяч – ….

Для пілотів – за кольором: сніг – …, помідор – …, небо – …, заєць – …;

за смаком: цукор – …, лимон – …, цукерка – …, сіль – ….

Для машиністів – за якістю: учень – …, дівчина – …, лисиця – …, кіт – …; за формою: тарілка – …, огірок – …, ящик – …, стіл – ….

Після виконання цього завдання ми можемо зробити висновок, що означення як другорядний член речення виражений прикметником є узгодженим з іменником.

Проте в підручнику стверджують науковці, що означення може бути неузгодженим. Неузгоджене означення поєднується з означуваним словом зв'язком керування або прилягання: Неузгоджені означення виражаються іменниками у формі непрямих відмінків з прийменниками чи без них (гурт дітей, виводок каченят, хлопець без вусів, сосна на кручі); інфінітивом (бажання вчити, мрія побачити); прислівником (дорога направо), дієприслівником (читання лежачи).

Для розмежування неузгоджених означень і додатків, передусім виражених формою родового відмінка, використовують синонімічні перетворення: заміну неузгодженого означення узгодженим (книга батька – батькова книга, плаття дочки – доччине плаття, сік берези – березовий сік) – для визначення означення; трансформацію неузгодженого означення в підмет, а означуваного слова в присудок (шум лісу – ліс шумить, радість батька – батько радіє) – додаток.

П’ятикласники працюють в групах. Я пропоную виконати наступні завдання, які є в кейсі:

  1.               Скласти скоромовку.
  2.               Проговорюючи скоромовку, пройдіть шлях з бар’єрами.
  3.               Запишіть скоромовку на дошці.
  4.               Підкресліть головні та другорядні члени речення.
  5.               Запишіть синтаксичний  розбір простого речення.

(Наприклад, скоромовка «Пиляв Пилип поліна з лип»).

Після виконання цього завдання учні можуть  зробити висновок, що означення як другорядний член речення виражений іменником є неузгодженим означенням.

ІV. ПІДСУМОК УРОКУ. Вправа «Я іду в подорож, і беру з собою …»

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Спишіть речення вправи 415, підкресліть означення. Знайдіть орфограми у виділених словах, поясніть написання. Запишіть ці слова фонетичною транскрипцією.

 

docx
Додано
4 березня 2020
Переглядів
2999
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку