Мета: розширити знання учнів про подібність; вивчити ознаку
подібності за двома сторонами і кутом між ними; формувати навики розв’язування задач, використовуючи ознаки подібності; вчити логічно мислити.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Перевірка правильності виконання домашнього завдання шляхом пояснення розв’язання по заздалегідь підготовленим рисунком.
ІІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь
Виконання усних вправ
1. Два подібні трикутники мають спільний кут. Чи обов’язково їх сторони, протилежні цьому куту паралельні?
2. Знайдіть АВ вибравши вірні етапи рішення задачі.
І. 1) ∆АВD ~ ∆ВСD; 2) ∆ВАD ~ ∆ВСD;
3) ∆АВD ~ ∆DСВ.
ІІ 1) = ; 2) = ; 3) = .
ІІІ 1) х = 2; 2) х = ; 3) х = 2.
3. Доведіть, що ∆ВDF – рівнобедрений.
ІV. Формулювання мети і завдань уроку
Продовжимо вивчати ознаки подібності – подібність трикутників за двома сторонами і кутом між ними.
V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
Проведемо ще одну аналогію між рівністю і подібністю трикутників.
І ознака рівності ІІ ознака подібності
ЯкщоА =А1, АС = А1С1 і Якщо А =А1 і = , АВ = то ∆АВС = ∆А1В1С1. = А1В1, то ∆АВС ~ ∆А1В1С1.
Деяка аналогія існує.
Теорема (друга ознака подібності: за двома сторонами і кутом між ними). Якщо дві сторони одного трикутника пропорційні двом сторонам другого трикутника і кути, утворені цими сторонами, рівні, то такі трикутники подібні.
Доведення.
Нехай дано ∆АВС і ∆А1В1С1, в яких А =А1 і = . Доведемо, що ∆АВС ~ ∆А1В1С1.
Відкладемо на промені АВ відрізок АВ2 = А1В1 і проведемо пряму В2С2 || ВС. Тоді АВС = АВ2С2 як відповідні кути при паралельних прямих, тому ∆АВ2С2 ~ ∆АВС за двома кутами. Звідси = , а оскільки АВ2 = А1В1 і = , то А1С1 = АС2. Тоді ∆АВ2С2 = ∆А1В1С1 за першою ознакою рівності трикутників і А1В1С1 = АВС = АВ2С2. Отже, ∆АВС ~ ∆А1В1С1 за двома кутами.
VІ. Закріплення та осмислення нового матеріал
Виконання усних вправ
1. Знайдіть подібні трикутники і доведіть їх подібність.
2.
Дано: = = 2, DЕ = 5,5см.
Знайти: АС.
Виконання письмових вправ
№1. Діагоналі чотирикутника АВСD перетинаються в точці О. Відомо, що АО : ОС = ВО : ОD. Доведіть, що АВСD – трапеція або паралелограм.
№2. Відрізки АВ і СМ перетинаються в точці О, АО = 24см, ВО = = 16см, СО = 15см, ОМ = 10см, АОС = 74º. Знайдіть ВМО.
№3. У трикутниках АВС і А1В1С1 А = А1, кожна із сторін АВ і АС становить 0,6 сторони А1В1 і А1С1 відповідно. Знайдіть сторони ВС і В1С1, якщо їх сума дорівнює 48см.
№4. Доведіть, що в подібних трикутниках медіани, проведені з вершин відповідних кутів, відносяться як відповідні сторони.
VІІ. Підсумки уроку
Запитання.
1. Сформулюйте ознаку подібності трикутників за двома сторонами і кутом між ними.
2. Чи обов’язково два подібні трикутники рівні, якщо рівні дві їхні сторони?
3. Чи подібні рівнобедрені трикутники, якщо вони мають: 1) по рівному гострому куту; 2) по рівному тупому куту?
VІІІ. Домашнє завдання
Вивчити зміст засвоєних на уроці понять.
№5. У трикутниках АВС і МКН В = К, а кожна із сторін АВ і ВС у 2,5 раза більша за сторони МК і КН відповідно. Знайти сторони АС і МН, якщо їх різниця дорівнює 30см.
№6. Діагоналі трапеції АВСD точкою перетину діляться у відношенні 3 : 7. Знайдіть основи трапеції, якщо її середня лінія 10см.
1