Мета: виробляти практичні уміння і навички розв’язування задач на подібність ; розвивати логічне мислення, просторову уяву, вміння долати труднощі, аналізувати, творчі здібності школярів, виховувати охайність у ведені записів.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Домашнє завдання перевіряється за допомогою кросворда.
Кросворд.
3. Середня лінія трикутника …одній з його сторін і дорівнює половині цієї сторони.
4. Відношення периметрів подібних трикутників дорівнює … подібності.
|
1 |
|
|
|
|
|
||||||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Якщо ви правильно відповіли на запитання, то у виділених клітках прочитаєте назву геометричної фігури.
ІІІ. Формулювання мети і завдань уроку
На сьогоднішньому уроці мова піде про коло і подібність в нестандартних задачах.
ІV. Формування вмінь, навичок
№1. З точки S поза колом проведено січні SВ і SВ1. Вони вдруге перетинають коло у точках А і А1. Довести, що трикутники SАА1 і SВВ1 подібні.
Доведення.
За доведенням SА · SВ = SА1 · SВ1. Тоді SА : SА1 = SВ1 : SВ. Оскільки у ∆SАА1 і ∆SВВ1 С спільний, то ∆SАА1 ~ ~ ∆SВВ1 за двома сторонами і кутом між ними.
№2. Відрізки AB і CD перетинаються в точці Е. Відомо, що АE · ЕВ = DE · EC. Довести, що точки A, B, C, D належать колу.
Доведення.
Оскільки АЕ · ЕВ = DE · ЕС, то АЕ : EC = = ED : EB. Враховуючи, що АЕD = ВЕС як вертикальні, то ∆АЕD ~ ∆ВЕС за двома сторонами і кутом між ними. Тоді DAE = = ВСЕ, а це значить, що вони спираються на одну дугу. Отже, точки А, B, C, D належать одному колу.
№3. Кола γ1 i γ2 перетинаються. На спільній хорді взято довільну точку Х і через цю точку в кругах проведено хорди АВ і СF. Довести, що трикутники AXF і BXC подібні.
Доведення.
В колі γ1 АХ · ХВ = ЕХ · XD за властивістю хорд, які перетинаються. Аналогічно у колі γ2 XF · CX = EX · XD. Отже, AX · XB = FX · CX, або AX : CX = = XF : XB. Враховуючи, що AXF = = BXC як вертикальні та останню пропорцію ∆AXF ~ ∆BXC за двома сторонами і кутом між ними.
― Особливо непростими бувають задачі, в яких подібність трикутників важко виявити. Тому їх називають «задачі зі схованою подібністю».
№4. Два кола перетинаються, AD — їх спільна хорда, AB i AC – хорди, які дотикаються до кожного з кіл. Довести, що AB2 : AC2 = = BD : DC.
Доведення. Оскільки CAD =ABC так як спираються на одну хорду, aBAD = ACD за властивістю кута між дотичною і хордою, то ∆ABD ~ ∆ADC за двома кутами. Отже, AD : DC = AB : AC; BD : AD =AB : AC. Помноживши ці дві рівності, дістанемо BD : DC = AB2 : AC2 .
№5. В трапеції АВСD ( АВ || СD ), АВ = а, СD = b ( а < b). Коло, яке проходить через вершини А, В, С дотикається до сторони АD. Знайти діагональ АС.
Розв’язання.
На рисунку DАВ = АВС за властивістю кута між дотичною і хордою, а ВАС =АСD як внутрішні різносторонні. ∆ABС ~ ∆СAD за двома кутами. Отже, АВ : АС = АС : DС. Звідси АС2 = АВ · DС; АС = = .
Відповідь: .
№6. Точки А, В і М належать одному колу. Відстань від точки М до прямих, які дотичні до кола в точках А і В, відповідно рівні а і b. Знайти відстань від точки М до прямої АВ.
Розв’язання.
Проведемо відрізки MC i MD перпендикулярно до прямих, які дотикаються до кола відповідно у точках А і В, і МЕ АВ. За умовою МС = а і МD = b. Оскільки АВМ = САМ, то прямокутні трикутники ВМЕ і АМС подібні, і або МЕ = Аналогічно, з подібності трикутників АМЕ і ВDМ випливає МЕ = Помножимо обидва вирази, маємо: МЕ2 = = МС · DM, або МЕ2 = а · b, МЕ = Отже, шукана відстань дорівнює
Відповідь: .
V. Підсумки уроку
Запитання.
1. Чи допоміг вам сьогоднішній урок в придбанні нових навичок у вирішені завдань по даній темі?
2. Які пропуски в знаннях по даній темі ви ще не ліквідували?
VІІІ. Домашнє завдання
№1. Через середину Е висоти АН1 трикутника АВС і через його вершину С проведено пряму, яка перетинає сторону АВ в точці D, причому відрізок АЕ є середнім геометричним відрізків ЕС і ED. Довести, що точки А, D, H1 і C належать колу.
Доведення.
Доведемо, що СD – висота ∆АВС.
Оскільки АЕ : CE = ED : AE = ED : EH1 і AED =H1EC як вертикальні, то ∆АЕD ~ ~ ∆CEH1 за двома сторонами і кутом між ними. Але АН1С = = 90º. Тоді СDA = 90º і СD – висота ∆АВС, а це значить, що точки А, D, H1, C належать колу з діаметром АС.
№2. Два кола з центрами О і О1 дотикаються в точці D. Пряма, що проходить через точку D, перетинає кола у точках А і В. Довести, що трикутники АОD і DО1В подібні.
Розв’язання.
Розглянемо випадок зовнішнього дотику кіл. Оскільки ОАD i O1DB як вертикальні і ∆AOD i ∆DO1B рівнобедрені, то ці трикутники подібні за двома кутами.
1