Урок « П.Тичина «Гаї шумлять…», «Блакить мою душу обвіяла…». Майстерне відтворення краси природи, вираження життєрадісності, патріотичних почуттів засобами художнього слова."

Про матеріал

Урок розроблено з використанням різноманітних форм і методів роботи. Учитель застосовує колективну, фронтальну та дослідницько-пошукову роботу в парах. Під час вивчення нового матеріалу учні, досліджуючи поетичні твори П.Тичини, працюють з таблицями, створюють колаж, промову, твір-метаморфозу.

Перегляд файлу

 

 

 

 

Розробка уроку

з української літератури, 5 клас

Тема: « П.Тичина «Гаї шумлять…», «Блакить мою душу обвіяла…». Майстерне відтворення краси природи, вираження життєрадісності, патріотичних почуттів засобами художнього слова. Мелодійність віршів П.Тичини».

 

 

 

Підготувала

 учитель української мови та літератури

Курахівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №22

Селидівської міської ради

 Сіпєєва О.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок

 Тема: П.Тичина «Гаї шумлять…», «Блакить мою душу обвіяла…». Майстерне відтворення краси природи, вираження життєрадісності, патріотичних почуттів засобами художнього слова. Мелодійність віршів П.Тичини.

Мета: удосконалювати вміння учнів виразно і вдумливо читати поезії П.Тичини, розглядати кольорову палітру віршів, відтворювати в уяві аналогічні картини природи, висловлювати міркування щодо збереження природи; розвивати емоційне сприйняття поезії, уміння відчувати і знаходити образні засоби мови; виховувати любов до рідної землі. 

Тип уроку: формування практичних умінь та навичок

Обладнання: збірки творів поета, запис пісні «Гаї шумлять» (муз. Г.Майбороди), ілюстрації до творів, презентація «Природа, яка оточувала письменника у дитинстві», роздатковий матеріал.

Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Мотивація  навчальної діяльності

  1. Робота з епіграфом уроку

Кожний, хто спроможний пізнати красу, ніколи не зістариться

                                                                   Ф.Кафка

ІІІ.Оголошення теми і мети  уроку

IV. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Експрес-опитування
  • Коли і де народився П.Тичина?
  • Якими картинами природи милувався П.Тичина змалку?
  • Які спогади П.Тичини тобі найбільше запам’яталися?
  1. Огляд презентації «Природа, яка оточувала письменника у дитинстві»
  2. Огляд домашніх творчих робіт учнів:
  • Невеличка збірка поезій П.Тичини про природу із заголовком та передмовою.
  • Фотоальбом з ілюстраціями до віршів П.Тичини.

V.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

  1. Опрацювання відомостей з теорії літератури

Епітет художнє означення, яке підкреслює певну властивість явища, предмета, поняття і на яке автор хоче звернути увагу, висловити своє ставлення.

Метафора – це перенесення назви з одних предметів, явищ, дій, ознак на інші на основі подібності між ними.

  1. Виразне читання віршів «Гаї шумлять…», «Блакить мою душу обвіяла»
  2. Прослухати запис пісні «Гаї шумлять» (муз. Г.Майбороди). Які враження справив на вас цей запис?
  3. Колективна робота з текстами

Завдання: скласти паспорт творів

1. Жанр твору.

2. Настрій і почуття.

3. Образи, художні деталі.

4. Образотворчі засоби.

5. Ритм.

6. Тема та ідея.

7. Значення твору.

5. Проведення фізкультхвилинки.

Кіт збирався до роботи (потягуються)

Та завадили турботи: (розводять руки в сторони)

Треба висушить хвоста, (показують "хвіст")

Накрутити вуса,

Почесати живота. (гладять живіт)  

І помити писок.

Цілий день такі турботи, (лічать пальцем)

Що не встигнеш до роботи! (розводять руками, крутять головою).

Дослідницько-пошукова робота в парах

Завдання №1 Репродуктивний рівень

  • Продовжіть асоціативний ряд «Гаї шумлять»

    «Гаї шумлять»

Завдання №2 Репродуктивний рівень

  • Автор у своїх поезіях використовував такі кольори: зелений, блакитний, жовтий. Що символізують ці кольори? Доберіть дієслова.

Колір

Символ

Дієслово

Зелений

 

 

 

Блакитний

 

 

 

Жовтий

 

 

 

 

Завдання №3 Репродуктивний рівень

  • Написати твір-метаморфозу «Я – струмочок…» (за поезією «Блакить мою душу обвіяла»).

Завдання №4 Конструктивний рівень

  • Виписати з тексту приклади слухових та зорових образів

Слухові образи поезії «Гаї шумлять…»

Зорові образи поезії «Гаї шумлять…»

 

 

 

 

Завдання №5 Конструктивний рівень

  • Виписати з поезії «Гаї шумлять…» засоби, за допомогою яких П.Тичина «озвучує» поетичний твір

Засоби поетичного твору

Приклади

Повторення в кількох рядках одного і того голосного чи приголосного звука

 

 

 

Використання слова, що означає певне музичне поняття

 

 

 

Використання слів, які своїм значенням викликають враження звуків

 

 

 

Завдання №6 Конструктивний рівень

  • Створити колаж « Природа – наш дім, ми – господарі в нім», використовуючи ілюстрації до текстів, цитати

Завдання №7 Конструктивний рівень

  • Порівняй настрій ліричного героя у віршах «Блакить мою душу обвіяла…» та «Гаї шумлять…» Що між ними спільного?

 

Настрій ліричного героя «Гаї шумлять…»

Настрій ліричного героя «Блакить мою душу обвіяла…

 

 

 

 

Завдання №8 Конструктивний рівень

  • Виписати з поетичних творів метафори та епітети. Яка їхня роль?

Метафори

Епітети

 

 

 

 

Завдання №9 Творчий рівень

  • Підотувати промову «Я – адвокат» на тему захисту рідної природи та збереження довкілля.

Завдання №10 Творчий рівень

Напиши вірш про природу рідного краю.

Завдання №11 Творчий рівень

  • Створити памятник природі, підготувати тези на захист свого проекту.  

Доповіді учнів

Оцінювання

 

VI. Підбиття підсумків уроку

  1. Скласти сенкан

Природа

  1. Вправа «Займи позицію».
  • Чи потрібно людям відповідально ставитися до збереження природних ресурсів?

Так                                                                       Ні

Рефлексія

Учні отримують стікери у вигляді смайликів та прикріплюють до завдань, які їм найбільше сподобалися під час уроку.

    VII. Домашнє завдання

  1. Зробити партитуру одного з віршів (визначити паузи, темп, тон, логічні наголоси)
  2. Вивчити одну поезію напам’ять.
  3. Закінчити малюнок на тему «Мій рідний край».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
25 серпня 2018
Переглядів
9417
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку