Урок для учнів 6 класу. Предмет - зарубіжна література. 1 семестр.Мета: допомогти учням усвідомити пізнавальне значення твору, визначити елементи географічного роману, поглибити знання з географії; розвивати увагу, творчу уяву, навички зв'язного мовлення, спілкування, аналізу й систематизації навчального матеріалу, уміння висловлювати свою думку та обґрунтовувати її; виховувати повагу до повагу до наукових знань, високі моральні якості; формувати читацькі, літературні, комунікативні компетентності.
Тип уроку: комбінований.
Життя – це пригода, в якій є місце подвигу.
Жуль Верн
6 клас зарубіжна література ______________
Чорна О.О.
Тема уроку. «П'ятнадцятирічний капітан» Ж. Берна — географічний роман. Знайомство з героями та місцем дії.
Мета: допомогти учням усвідомити пізнавальне значення твору, визначити елементи географічного роману, поглибити знання з географії; розвивати увагу, творчу уяву, навички зв’язного мовлення, спілкування, аналізу й систематизації навчального матеріалу, уміння висловлювати свою думку та обґрунтовувати її; виховувати повагу до повагу до наукових знань, високі моральні якості; формувати читацькі, літературні, комунікативні компетентності.
Тип уроку: комбінований.
Життя – це пригода, в якій є місце подвигу.
Жуль Верн
Хід уроку
1 Організаційний момент.
- Починаєм урок. Шхуна знань вже пливе океаном.
Мабуть, рифи підводні зустрінуться декому з нас .
Тож готуйтесь здійснити всі нами задумані плани,
І хай радість прийде у наш тихий і затишний клас.
2 Актуалізація опорних знань.
Розв'язання кросворда.
1 Чилійський порт, в якому «Пілігрим» повинен був розвантажитися. (Вальпараїсо).
2. Одне з перших серйозних випробувань Д. Сенда як капітана. (Буря).
3. Який острів, на думку Діка Сенда, побачив Геркулес в океані. (Пасхи).
4. Країна, до якої потрапили пасажири «Пілігрима». (Ангола).
5. Один із головних невільничих ринків Африки. (Казонде).
6. Кого використав Геркулес в ролі зв'язкового з Діком Сендом? (Дінго).
7. Славнозвісний чаклун, роль якого вдало зіграв Геркулес. (Мганнга).
Установіть послідовність подій І частини роману.
1.Ураган та його наслідки.
2.Загибель капітана Халла.
3. Шхуна-бриг “Пілігрим” вирушає у плавання.
4. У руках работоргівців.
5. Задум Негору та Гарріса.
6. Порятунок екіпажу “Вальдека”.
7. Дік Сенд – новий капітан судна.
8.Вимушена висадка на берег.
Код: 3627185
Літературний диктант «Упізнайте героя» і впишіть пропущені слова.
3. Оголошення теми, мети уроку.
Учитель: На минулому уроці ми розпочали знайомство з французьким письменником, автором численних романів із серії «Незвичайних подорожей» Ж. Верном. Багато хто з дослідників життя цього митця стверджує, що його біографія зводиться до одного слова — робота.
Є свідчення, що Ж. Верн працював за письмовим столом з п'ятої ранку до восьмої вечора. За день він зазвичай писав півтора друкованих аркуша, що дорівнює 24 книжковим сторінкам. Таку працьовитість навіть важко уявити! «Робота — це моя життєва функція. Коли я не працюю, то не відчуваю в собі ніякого життя», - - говорив письменник.
Серед 63 романів у Ж. Берна були й улюблені твори. «П'ятнадцятирічний капітан» — один із них. Сьогодні на уроці ми з вами ще раз зануримося й усягнему романтику подорожей. Куди ж ми з вами будемо мандрувати? - Сторінками роману видатного французького письменника Жуля Верна “П’ятнадцятирічний капітан”.
4. Мотивація навчальної діяльності.
- Визначимо, яких результатів очікує кожен із вас від уроку.
Інтерактивна вправа "Мікрофон"
Починати свою відповідь, як завжди, можете словами:
5Вивчення нового матеріалу.
Учитель. Роман «П'ятнадцятирічний капітан» називають ще географічним. Наше завдання — перевірити це твердження та визначити основні елементи географічного роману.
ГЕОГРАФІЧНИЙ РОМАН – науково обгрунтований роман, в основі сюжету якого покладено географічну помилку.
Метод «Прес».
Я вважаю, що …
Тому що …
Наприклад ….
Отже …
ВИСНОВОК. Роман Ж.Верна „П`ятнадцятирічний капітан”—пригодницький географічний роман. Герої потрапляють в різні екстримальні ситуації, з яких виходять переможцями, хоча і втрачають дорогих людей.
Прослухайте текст, та почувши неточність підіймайте руку.
Прийом «Лови помилку»
«2 лютого 1873 року китобійна шхуна «Вальдек» вирушила у плавання. Всі члени команди були дуже дружні, тільки кузен Бенедикт тримався осторонь і з неприязню зиркав на членів команди. Був на цьому кораблі і Дік Сенд, який був рідним сином місіс Уелдон. Що вже боягузливий був хлопчина. Одного дня команда «Пілігрима» врятувала напівзатоплене судно. На ньому було 5 негрів і собака Рекс. Дінго зразу накинувся на капітана Халла. Проте з судном «Пілігрим» сталося нещастя. Загинув їхній капітан і капітаном «Пілігрима» одноголосно обрали Діка Сенда.»
Учитель. Багато труднощів і нещасть випало на долю команди Діка Сенда. Та коли всі вони залишилися позаду, юний капітан, аналізуючи події, дійшов висновку: «Якби на борту «Пілігрима» я знав усе, що належить знати справжньому морякові, скількох нещасть можна було б уникнути!»
Дік Сенд — надзвичайно мужній юнак. І дуже прикро, що йому забракувало певних знань, у тому числі й з географії, щоб уникнути багатьох нещасть.
Словникова робота
Навігатор — спеціаліст із навігації.
Навігація — наука про водіння суден і літальних апаратів.
Учитель. 10 лютого «Пілігрим» знаходився за координатами 43°35' південної широти й 164° 13' західної довготи ,в Тихому океані. Відстань до американського узбережжя — близько 4500 миль (1 миля — 1853 метри). Приблизна швидкість шхуни при супутному вітрі — 180 миль на добу. Очевидно, Дік Сенд планував досягти західного узбережжя Південної Америки десь на початку березня (приблизно за 25 днів). Тому 9 березня, на 27 день подорожі, Дік Сенд почав хвилюватися: чому до цього часу шхуна ще не досягла землі?
Дік Сенд не знав, що в ніч 14 лютого Негору, прокравшись на корму, підклав під нактоуз залізяку, від чого стрілка компаса відхилилася, і «Пілігрим» збився з курсу на 45°. Тепер він прямував не на схід, а на південний схід (приблизно до крайньої південної точки Південної Америки — мису Горн).
Гнаний бурею, «Пілігрим» далеко відхилився від курсу, оминув мис Горн і з Тихого океану потрапив до Атлантичного! Пізніше Негору зізнається: «Хлопчисько не знав, що ми обійшли мис Горн. Алея розгледів його в тумані». У ніч 14 березня Негору витяг з-під нактоуза залізяку. Тепер кок хотів, щоб стрілка компаса показувала правильний напрямок — на північний схід. «Пілігрим», гнаний страшним ураганом, мчав на північний схід, до Африки, і врешті розбився біля узбережжя африканського континенту.
Учитель. Але ж 26 березня, близько 8 години ранку, на шхуні помітили землю. Дік Сенд визначив, що то був острів Пасхи.
Пізніше Дік Сенд сам зрозуміє, що то був не острів Пасхи, а якийсь з островів на захід від африканського континенту, швидше за все — Тристан-да-Кунья.
А шхуну «Пілігрим» 6 квітня, на 74 день подорожі, хвилі викинули на берег Екваторіальної Африки в районі Анголи. За розрахунками ж Діка Сенда, «Пілігрим» розбився десь біля берегів Перу в Південній Америці. Але, звичайно, для п'ятнадцятирічного капітана та його друзів залишалося загадкою: чому шлях до американського континенту шхуна долала так довго — аж 55 днів, замість запланованих 25-ти?
Учитель - А чи міг Дік Сенд уникнути такої фатальної помилки? Чи можливо визначити місцеперебування корабля в океані без компаса? Що для цього потрібно знати?
«Експерт» (у ролі «експерта» виступає учень, який прочитав повний текст роману). Юному капітанові не вистачило знань і досвіду. «За чотири-п'ять років Дік Сенд досконало оволодів би прекрасним і водночас важливим фахом моряка... Сонце б стало йому повсякденним порадником. Місяць і планети говорили б йому: «Твій корабель тут, у цій точці океану!»
За словами Негору, Дік Сенд — «новачок у навігації: він уміє визначити місцеперебування судна тільки за допомогою компаса і лага». Це й стало головною причиною географічної помилки п'ятнадцятирічного капітана.
Учитель. Я пропоную вирушити в подорож разом із героями Жуля Берна. Наше завдання — познайомитися з природою Екваторіальної Африки, помітити ті рослини і тварини, наявність або відсутність яких мала допомогти героям зрозуміти, що вони знаходяться не в тропічному лісі Південної Америки, а в Екваторіальній Африці. Результатами нашої подорожі стануть заповнені таблиці «Природа Екваторіальної Африки» та «Природа Південної Америки».
6 Закріплення вивченого.
Природа Екваторіальної Африки
Рослинний світ |
Тваринний світ |
||
Назва рослини |
її властивості |
Тварини, комахи |
Особливості |
Баугінія |
«залізне дерево» |
Жирафи |
Дуже швидкі |
Моломпі |
Легка, міцна деревина, з якої роблять весла |
Муха цеце |
Дуже небезпечна для тварин |
Сумаха |
Дерево, багате на фарбники |
Слони |
Об'їдають гілля дерев, топчуть дорогу в чагарях |
|
|
Гіпопотами |
Бовтаються у воді |
|
|
Леви |
Грізно ричать і пронизливо виють |
|
|
Терміти |
Будують термітники |
Природа Південної Америки
Рослинний світ |
Тваринний світ |
|||
Назва рослини |
її властивості |
Тварини, комахи |
Особливості |
|
Каучуконос |
Видобувають каучук |
Колібрі |
Дуже маленькі, яскраві |
|
Хінні дерева |
Кора має цінну властивість знімати жар (температуру тіла) |
Мавпи: ревуни, стрибуни |
Зустрічають ранок страшенним вереском |
|
|
|
Папуги |
Яскраво-оранжеві з небесно-блакитними хвостами |
|
Фізкультхвилинка.
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
Бесіда за запитаннями.
— На породи яких цінних дерев натрапили мандрівники, розпочинаючи свою подорож? Чим саме цінні ці дерева? (Баугінія, моломпі, сумаха).
— Яке дерево мріяв побачити під час подорожі Джек? Чому це дерево так цікавило хлопчика? (Каучуконос, із якого видобувають каучук — природний матеріал, що з нього роблять гумові речі, в тому числі дитячі іграшки). Чому мрія Джека не здійснилася? (Каучуконос не росте в Африці).
Учитель. Природа підказувала Діку і його друзям, що вони знаходяться в Африці. І незабаром саме Дік почав підозрювати щось недобре. Особливо, коли мандрівники почали зустрічати тварин. Справді, увійшовши в глиб континенту, герої почали зустрічати тварин, які характерні лише для Африки.
Бесіда.
Учитель. Ми запросили «експерта-ентомолога», який, скориставшись лекцією вченого Бенедикта, розповість нам про надзвичайно цікавих комах — термітів.
Словникова робота
Ентомоло́гія — наука, що вивчає комах. Інколи це означення набуває ширшого змісту і включає в себе також вивчення інших наземних членистоногих, таких як павуки, скорпіони та кліщі.
Розповідь «експерта-ентомолога». Грози в Африці страшні: дощ як з відра, ураганний вітер, що вивертає найміцніші дерева, безперестанні блискавки. Дік Сенд знав це і дуже стурбувався, коли гроза застала мандрівників на рівнині, де ніде було сховатися від негоди. Раптом Дік помітив якісь споруди, схожі на конічні намети, які спочатку прийняв за табір тубільців (місцевих жителів), проте, підійшовши ближче, зрозумів, що то мурашники, або термітники. Терміти їх чомусь залишили. Мандрівники скористалися цим і заховалися від негоди у велетенському термітнику. Стіни термітника зсередини скидалися на шафу з багатьма полицями, які йшли ярусами, як ліжка в каюті пароплава. На верхніх «ліжках» лягли спати місіс Уелдон, малий Джек, Нен та кузен Бенедикт, нижче розташувалися всі інші.
Кузен Бенедикт прочитав своїм супутникам лекцію про термітів, з якої ті дізналися, що батьківщиною термітів є Африка, що термітів плутають з мурахами, бо вони живуть великими громадами і за способом життя та звичками нагадують мурах. Більшість термітів — це безплідні безкрилі робітники. Робітників із великими головами й розвиненими щелепами називають солдатами. У громаді є ще самиця й самець. Вони крилаті, але після першого весільного польоту втрачають крила. У цієї пари є тільки одна мета: продовження роду. Терміти різні за розміром: робітники - 5 мм, солдати — 10 мм, самець і самиця — 20 мм.
Ученого дуже турбувала думка: чому терміти раптово покинули свій будинок? Лише інстинкт міг погнати термітів геть із свого житла. Очевидно, вони відчували неабияку небезпеку. Як виявиться згодом, терміти передчували повінь, тому й залишили своє помешкання. Люди ж, які не мають такого інстинкту, як у комах, мало не загинули від задухи в термітнику.
7 Підсумок уроку.
Учитель. На закінчення нашої літературної подорожі Екваторіальною Африкою я пропоную всім поділитися враженнями.
«Мікрофон»
Учитель Доведіть, що «П'ятнадцятирічний капітан» — географічний роман. Які елементи географічного роману ви помітили? (В основі сюжету — географічна загадка. Замість Південної Америки герої потрапляють в Екваторіальну Африку. Твір має велике пізнавальне значення: за ним можна вивчати рослинний і тваринний світ Африки й Південної Америки, рельєфи обох континентів, особливості клімату тощо).
8 Домашнє завдання.
Намалювати ілюстрації до теми сьогоднішнього уроку.
Написати твір – роздум “Як стати справжньою людиною?”Дібрати цитатний матеріал для характеристики Діка Сенда