Урок. "Прославлення сили людського характеру в образі Діка Сенда.

Про матеріал

Урок для учнів 6 класу. Предмет - зарубіжна література. 1 семестр.Мета уроку: продовжити знайомство з романом «П'ятнадцятирічний капітан”, охарактеризувати образ Діка Сенда; розвивати допитливість, увагу, спостережливість, навички характеристики літературного героя, вміння висловлювати власні думки; виховувати почуття обов'язку, відповідальності, гідності; формувати читацькі, літературні, комунікативні компетентності.

Тип уроку: комбінований.

Багато великого є на світі, але

немаєнічоговеличнішого, ніж людина.

Софокл

Перегляд файлу

6 клас зарубіжна література                                                                                               ______________

Чорна О.О.

Тема: Прославлення сили людського характеру в образі Діка Сенда.                                                                                                                                                                     

Мета уроку:  продовжити знайомство з романом «П’ятнадцятирічний капітан”, охарактеризувати образ Діка Сенда; розвивати допитливість, увагу, спостережливість, навички характеристики літературного героя, вміння висловлювати власні думки; виховувати почуття обов’язку, відповідальності, гідності; формувати читацькі, літературні, комунікативні компетентності.

Тип уроку: комбінований.

                                                             Багато великого є на світі, але 

                                                             немає   нічого  величнішого, ніж людина.                                                                                                              

                                                                                                                  Софокл

                                             Хід уроку

1. Організаційний момент.

                     Емоційний настрій до заняття


Дзвоник всім нам дав наказ –

До роботи швидше в клас

Біля парти станем чемно –

Час хай лине недаремно.

Будьмо уважні й старанні всі –

Сядьмо рівненько на місця свої.


2. Актуалізація опорних знань.

           Літературна вікторина «Впізнай героя».

  1.  «Вона була здорова та смілива жінка і часто супроводжувала свого

чоловіка в його подорожах» (місіс Уелдон).

  1.  «…це був чолов’яга років п’ятдесяти, скоріше довгий, ніж високий,

скоріше сухорлявий, аніж худий. Кістлявий, кудлатий, із золотими

окулярами на носі – він був із тих людей, які все своє життя залишаються

дітьми» (кузен Бенедикт).

  1.  «…досвідчений мореплавець, один із найвправніших гарпунерів флотилії,

мав команду, яка складалася з п’яти матросів та одного новачка» (капітан

Халл).

  1.  «…мав років десь із сорок. Це був чорнявий, сухорлявий, моторний,

середній на зріст і, певно, дужий чоловік. Чи мав він якусь освіту? Мабуть,

так, це видно було із зауважень, які часом прохоплювались у нього, він

ніколи не говорив ні про своє минуле, ані про свою родину» (Негоро).

    5. «Середній на зріст, міцно збудований, чорнявий, із синіми рішучими очима. Розумне обличчя …дихало енергією . Це було обличчя не тільки хороброї ,а й завзятої людини.»( Дік Сенд)

                             Бліц-турнір «Перевір себе».

1)                  Прізвище боцмана «Пілігрима». (Говік.)

2)                  Місто, у якому навчався Дік Сенд. (Сан-Франциско.)

3)                  Наука, якою займався кузен Бенедикт. (Ентомологія.)

4)                  У кого переодягнувся Геркулес, коли рятував Діка? (У чаклуна.)

5)                  Від чого помер Муані-Лунга? (Від «вогняної води», тобто пуншу.)

6)                  Назва ріки, по якій пливли мандрівники після похорон Самюеля Вернена. (Конго.)

7)                  Як називається комаха, яку привіз Бенедикт із мандрівки? (Павук.)

                                Розгадати кросворд «Герої роману»

1.Кличка собаки.

2. Назва шхуни.

3. 2.Ім'я негра, що відзначався величною силою. 

4. Один із работоргівців, який пропонує довести мандрівників до маєтку, де ім. нададуть допомогу.

5. Ім'я наймолодшого героя роману.

6. Імя кока.

 7. Кузен місіс Уелдон.

 

И

Н

Г

О

І

Л

І

Г

Р

И

М

 

Е

Р

К

У

Л

Е

С

А

Р

Р

І

С

 

 

 

Ж

Е

К

 

 

Е

Г

О

Р

О

Е

Н

Е

И

К

Т

 

3. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель: Легенди оточували його завжди, а правда така: в гирлі повноводної Луари, на острові, який нагадує величезний корабель, поблизу міста Нант, народився і виріс Жуль Верн. Скромний, він ніколи не говорив про себе. Тільки іноді вказував на карту Землі, що прикрашала його кабінет і казав: « Я вдовольняюся ось цим. Я йду слідами своїх героїв…» 

Поетична хвилинка.   Читання вірша про Ж.Верна


Жуль Верн відомий всім у світі

      Письменник, ще й фантаст, герой.

      Читають його книги і батьки, і діти, -

      Всіх полонив провидець той.

      Він має добре серце, щиру душу,

      Готовий все в житті перевернуть,

      І перед вами визнати я мушу:

      Без книжок Жуля Верна

      Не можу я заснуть.

      По слідах героїв Верна,

      По книжкам, що любиш ти,

      Під невидимим вітрилом

      Нам із друзями пливти.


        Сьогодні і ми помандруємо слідами героїв Жуля Верна.  Дік Сенд — один із улюблених героїв Ж. Верна. Письменник наділив п'ятнадцятирічного капітана найкращими моральними рисами, які притаманні Людині.

    В образі Діка Сенда втілені мужність, наполегливість, рішучість, відданість, чого бракувало Мішелю, синові Ж.Верна. Батько хотів, щоб про його сина, який на час створення роману був п'ятнадцятирічним юнгою, говорили так, як сказав капітан Халл про Діка Сенда: «Дік Сенд стане колись гордістю американського флоту».

- Визначимо, яких результатів очікує кожен із вас від уроку.

                     Інтерактивна вправа "Мікрофон"

    Починати свою відповідь, як завжди, можете словами:

  • Цей урок навчить мене…
  • Я очікую від цього уроку…
  • Цей урок познайомить мене…
  • На цьому уроці я хочу дізнатися….

4. Підготовка до сприйняття навчальної теми.

  • Коли людину починають вважати дорослою?(Це визначається не віком, а вчинками і поведінкою людини, тобто її ставленням до своїх обов’язків і почуттям відповідальності за свої дії. Сама назва роману натякає на те, що головний герой (15-річний Дік) – людина юна і водночас доросла (капітан!).
  •  Постановка проблемного питання
  • «У чому привабливість образу Діка Сенда?»
  1.  Засвоєння навчального матеріалу.

              Бесіда:

– З чого, на ваш погляд, починається знайомство з людиною? (З портрету)

– Що таке портрет?

                 Словникова робота

Портрет (з фр.portrait) – це зображення обличчя людини на фотографії

або на полотні.У літературі – це різновид опису,зображення зовнішності

персонажа (рис обличчя, фігури, пози, міміки, жестів, одягу як один із засобів

його характеристики).

                 Словесне малювання.

— Спираючись на портретну характеристику Діка Сенда, подану письменником, розкажіть, яким ви уяв­ляєте юнака. Які художні деталі портрета допомагають розкрити та краще зрозуміти характер, поведінку, мо­ральні цінності героя?

            «Мозковий штурм». Риси вдачі Діка Сенда

  • Які якості мають бути у справжнього капітана?

                             У Діка вони є. Є навіть більше:

Рішучість

Відповідальність

Жага до знань

Сміливість

Вірність

Гідність

Мужність (відвага)

Критичне ставлення до себе

Турботливість

Наполегливість

Почуття вдячності людям, які йому допомагали

Винахідливість

Холоднокровність

Милосердя

Добропорядність

Стійкість

Здатність до співчуття

Доброзичливість

 

Готовність прийти на допомогу

Скромність

 

Демократизм

Розум

 

Здатність до самопожертви

 

        «Інформаційне гроно» - робота в парах

http://zarlitra.in.ua/image057-4.jpg         Робота над образом

     План роботи над образом героя

   1. Новачок

   2. Порятунок пасажирів «Вальдека»

   3. Юний капітан

   4. На суходолі

   5. У полоні

   6. Униз за течією

   7. Майбутнє Діка Сенда

1. Новачок

Завдання

1) Знайдіть у тексті і зачитайте його портрет.

2) Що найбільше вражає в його обличчі? (Рішучість і відвага).

2. Порятунок пасажирів «Вальдека»

- Які риси характеру Діка виявляються в епізоді порятунку пасажирів «Вальдека» (Співчуття, готовність прийти на допомогу).

3. Юний капітан

1) Чому капітан Халл довірив корабель Діку Сенду? («З цього хлопчини вийде колись чудовий моряк. У нього вроджений хист мореплавця»).

2) Як Дік повівся після загибелі капітана Халла? Чому юного Діка було обрано капітаном?

3) Розкажіть про перше зіткнення Діка з Негоро? Чим воно закінчилося? Які риси Діка виявилися в цьому епізоді?

4) З якими труднощами зіткнувся Дік під час командування судном? (Брак досвіду, підступні дії Негоро).

5) Доведіть, що Дік все ж таки гідно витримав це випробування. (Витримав бурю; змів майстерно викинути корабель на берег – «Лийте жир!»)

4. На суходолі

Запитання: 1) Чому Дік Сенд не був у захваті від пропозиції Гарріса?

2) Чому Гаррісу вдалося обдурити Діка та інших?

3) Яка риса вдачі виявилася під час подорожі уявною Південною Америкою? (Інтуїція).

                    Складання логічного ланцюжка

    Складіть логічний ланцюжок, за яким Дік Сенд дійшов висновку, що вони опинилися в Африці.

 Наприклад:  птахи не боялися людей – дивна поведінка Дінго – відсутність каучукового дерева і колібрі – жирафи – відсутність хінного дерева – муха цеце – поведінка Гаррісового коня – сліди слонів – гіпопотам – відрубані руки, ланцюг і колодки – лев.

                                     Фізкультхвилинка.


Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

                                      Запитання та завдання.

1) Про що думає Дік, зробивши страшне відкриття? За що картає себе?

2) Який план виникає у Діка?

3) Зачитати: «Дік Сенд згадав, як він, капітан, примусив Негоро підкоритися, пригрозивши закувати його в кайдани, а то й застрелити. Чом він тоді цього не зробив? Викинули б труп Негоро за борт, і не скоїлося б з ними стількох нещасть!»

4) Які якості виявляє Дік у термітнику? (Сміливість, здатність пожертвувати собою, розум, спокій, холоднокровність).

5. У полоні

                             Дискусія:                   Дилема Хельги

Ситуація: «Уявити тільки, що я міг застрелити обох негідників і не зробив цього!»

   - Чи правильно зробив би Дік, вбивши Негоро та Гарріса, коли у нього була можливість?

   - Чи мав моральне право Дік вбити Негоро та Гарріса, коли у нього була можливість?

       - Чи можна карати людину лише за задум злочину?

       - Чи зміг би Дік Сенд вбити Негоро ще на кораблі?

Запитання:

1) Як Дік поводився у полоні? (Гідно).

2) Що вразило вас у нотатках Діка? (Він турбувався за інших, не скаржився на власні труднощі).

3) Чому Дік вбив Гарріса?

                             Аналіз ситуації (Вбивство Гарріса)

1) Чи правильно зробив Дік?

2) Чи міг Дік здогадатися, що Гарріс бреше?

3) Чи легко вбити?

4) Як цей вчинок вплинув на подальшу долю Діка?

Виразне читання

   Виразно прочитайте уривок «Зустріч Діка і Негоро» («Похорон Муані Лунга»). Як поводився Дік Сенд? Хто в цьому двобої вийшов переможцем? Чому? Відповідь аргументуйте. (Гідність, стійкість, бажання боротися).

6. Униз за течією

Запитання: 1) Хто врятував Діка та інших з полону?

2) Чому Дік мав намір йти водним шляхом, а не лісом?

3) Які риси виявив Дік під час зустрічі з левом? З тубільцями біля водоспаду? (Сміливість, здатність до самопожертви).

7. Майбутнє Діка Сенда

1) Які труднощі вдалося побороти Діку?

2) Чому Дік піклувався про долю негрів? Які риси тут виявляються? (Щедрість, вірність).

3) Якою була подальша доля героя?

4) Чи згодні ви з думкою Діка: «Якби на борту «Пілігрима» я знав усе, що належить знати справжньому морякові, скількох нещасть можна було б уникнути!» Яких саме знань бракувало Дікові? Аргументуйте свої висновки.

              6. Закріплення вивченого.    

                               Інтерв’ю з літературним героєм

  - Розкажіть про своє походження? (Я не знаю, хто мої батьки. Мене ще немовлям підібрав жалісливий перехожий на ріжку піщаної коси Сенді-Гук у Нью-Йорку).

   - Чому вас так назвали? (Що означає ваше ім’я та прізвище?) (Імя Дік мені дали на честь чоловіка, який мене підібрав, а прізвище – на згадку про місце, де він мене знайшов). 

   - Де ви виховувалися? (У дитячому будинку).

   - Яку мету ви поставили перед собою? (Стати людиною). Що ви маєте на увазі? (Справжня людина – це людина, яка завжди намагається виконати свій обов’язок, допомогти тім, хто цього потребує, не боїться перешкод і наполегливо йде до своєї мети).

   - Яка ваша мрія? (Стати моряком). Що, на ваш погляд, необхідно для того, щоб ваша мрія стала реальністю? (Наполегливо навчатися і працювати, щоб з часом поєднати теорію з практикою).

   - Яку роль у вашому житті відіграла родина Уелдонів та капітан Халл? (Капітан Халл помітив мене, заприятелював і представив Джеймсу Уелдону, а той віддав до школи у Сан-Франциско).

   - Як ви ставитеся до цих людей? (Я вдячний їм і готовий не вагаючись піти заради них у вогонь і воду).

   - Ваше відношення до навчання? (Я розумію, що мені потрібно багато знань, щоб стати справжнім моряком, а може, й капітаном. Особливо я полюбляю, географію та історію подорожей. Також збираюся вивчати вищу математику і навігацію).

Проблемне апитання:

  •  Як ви розумієте слова: «Хто з дитячих літ усвідомив, що праця – це закон життя, хто змалу знає, що хліб наробляється тільки в поті чола, той завжди готовий на великі справи і в свій день знайде і волю, і силу, щоб їх здійснити»? Як вони відобразилися на характері Діка?

Заповнення візитної картки (в парах)

Схема візитної картки

1.Ім`я   героя.   2.Соціальне походження героя.  3.Місце навчання.

4.Основне місце роботи, наставники . 5 .Професійні якості героя.

6.Основні риси характеру .Де і в якій ситуації проявилися?

7.Думка інших героїв про даного героя. 8.Ваша думка про цього героя.

7. Підсумки.

   «Мікрофон»

1) Яка риса вдачі Діка вам найбільше подобається?

1) Які риси, з погляду автора, характеризують справжню людину?

2) У чому привабливість образу Діка Сенда?

3) Чи хотіли б ви мати такого друга, як Дік Сенд? Чому?

4)  Що означає – бути людиною?

5) Які риси характеру Діка Сенда я хотів би мати і розвивати в собі?

8. Домашнє завдання

1. Написати міні-твір (есе) на одну з тем:

«Чому я хотів би мати такого друга, як Дік Сенд?» «Чому навчив мене подвиг п’ятнадцятирічного капітана?» «Майбутнє Діка Сенда»

2. Підготувати цитатний матеріал до характеристики образу Геркулеса.

3. Історична довідка про работоргівлю (індивідуальне завдання).

Вчитель: Проблема відповідальності. Слово вчителя, бесіда.

   Дік – ідеал, взірець для наслідування. Є такі люди (юні) в реальній сучасній дійсності? Не по роках дорослі?

   Сміливість, мужність (вольові якості)? – Так. Дік – дуже сміливий, справжній чоловік, готовий воїн. Дуже добре, що серце у нього добре.

    А відповідальність? Є приклади подібного усвідомлення своєї відповідальності у такому юному віці?

   Не обов’язково настільки екстремальна ситуація (работорговці, керування кораблем).

Приклади відповідальності: дочка доглядає за хворою матір’ю, підліток доглядає за маленьким братом (сестрою). Такі ситуації теж змушують дітей раніше дорослішати.

Урок, який ми повинні засвоїти, одна з провідних ідей роману, пов’язана з образом Діка: відповідальність за рідних, близьких, друзів, батьківщину, наслідки своїх вчинків.

 

1

 

docx
Додано
23 жовтня 2018
Переглядів
469
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку