Урок створено з активним використанням здоровязберігаючих технологій. Спрямований на розвиток критичного мислення учнів, формування компетентністного ставлення до себе і оточуюмого світу, Має велике практичне спрямування.
Тема уроку: Увага. Види та властивості уваги. Практична робота №1. Визначення властивостей уваги.
Мета уроку: вивчити природу, види й особливості уваги, її значення в житті людини; ознайомити учнів з основними поняттями теми; визначити її роль в формуванні особистості; вивчити методи визначення уваги; розробити правила поліпшення та тренування уваги.
Обладнання: таблиця « Будова головного мозку», саморобні карки для перевірки уваги, висловлювання вчених про увагу, виставка літератури з теми.
Висловлювання вчених про увагу
« Увага – це двері, крізь які проходить усе,
що входить в душу людини із зовнішнього світу»
К. Ушинський « Мозок – найдовершеніше зі створінь земної природи »
І. Павлов
Х І Д У Р О К У
1. Звучить релаксична музика.
2. Учитель зачитує текст (Психологічний настрой)
Сядьте прямо, заплющте очі й розслабтеся. Уявіть, що над вашою головою світить промінчик. Дивіться, як ви легко можете ним управляти. Ось він повільно освітлює вас із голови до п’ят. Вам приємно дивитися на себе, ви чудово виглядаєте й упевнені в собі. А тепер обведіть промінчиком тих, хто сидить поруч. Подумайте, як вам приємно бути разом. Підніміть промінчик вище і освітіть своїх тата і маму та інших людей, яких ви любите. Подякуйте їм за те, що вони люблять і підтримують вас. А тепер підніміть промінчик високо – високо і обведіть ним все навколо. Подякуйте долі за те, що ви можете щодня насолоджуватися і здійснювати свої мрії.
За кілька секунд розплющіть очі і скажіть сусідові комплімент. Слово учням
І. 1 міні- модуль
1. Перевірка знань
а) на дошці записано опорні поняття: нейрони, ВНД, збудження, гальмування, сенсорні системи. Пояснити вказані поняття.
б) робота за картками для перевірки знань ( 7 хв. )
в) фронтальна бесіда.
2. Мотивація навчальної діяльності
а) приклади з історії.
б) С. Маршак « Вот какой рассеянный»
Жил человек рассеянный
На улице Бассейной.
Сел он утром на кровать,
Стал рубашку одевать,
В рукава просунул руки –
Оказалось это брюки.
Надевать он стал пальто –
Говорят ему: не то.
Стал натягивать гамаши –
Говорят ему: не ваши.
Вместо шапки на ходу
Он надел сковороду
Жил человек рассеянный
На улице Бассейной!
б) Як ви думаєте, яку властивість людської психіки ми сьогодні будемо розглядати? учні
Так, ми поговоримо про увагу. Запропонуйте, будь – ласка, план вивчення теми. учні
Спасибі, тепер визначимо черговість вивчення цих питань.
Теоретична частина
Практична частина
Підсумок
ІІ міні-модуль. Вивчення нового матеріалу
а) Визначення поняття « Увага»
б) Забезпечення процесу анатомічною будовою.
Нервова об’єднання зона кори сенсорні система
клітина нервових кл. великих півкуль внутрішні органи
в) Психічне забезпечення процесу
подразнення група клітин
нервових збудження збудження в корі аналіз сигналів
клітин великих півкуль
г) Вивчення властивостей та різновидів уваги.
Властивості уваги: обсяг, стійкість (концентрація), розподіл, переключення.
Обсяг – це кількість інформації збереженої за певну кількість часу.
Стійкість ( концентрація) – це ступінь зосередженості на об’єкті, стійкість до відволікання.
Розподіл – можливості людини зосередитися водночас на декількох об’єктах або вміння виконувати складну роботу.
Переключення – вміння швидко переключатися з одного предмета на інший або з одного виду роботи на інший.
Пропоную для закріплення ситуації,
а ви вкажіть про які властивості уваги йтиметься?
№1. Збереглася легенда про поведінку Архімеда, який у міському парку Сіракуз креслив на піску кола, розв’язуючи геометричну задачу. Римські воїни, що завоювали місто, підбігли до вченого, погрожуючи йому. Архімед, не помічаючи погроз, сказав їм « Не торкайтеся моїх кіл». Чому вчений повівся саме так?
( Через концентрацію уваги)
№2. Водій автобуса то дивиться на показники приладів, то на світлофори, то на зустрічний транспорт. Яка властивість допомагає йому?
( Переключення уваги)
№3 Яка властивість уваги проявляється у таких випадках?
№4. Як можна одним словом назвати таку властивість уваги: кількість об’єктів, які людина може охопити одночасно? ( Обсяг уваги)
Різновиди уваги: мимовільна та довільна
Мимовільна- вид уваги, що не залежить від волі та свідомості людини, виникає без будь – яких зусиль з боку людини.
Джерело – інтерес людини до певних предметів, готовність людини до певного виду діяльності. Біологічні основи – орієнтувальний рефлекс на новий подразник. Тому на уроках пропонуються увазі учнів різні наочні посібники.
Довільна – вид уваги, що залежить від нашої волі і свідомості.
Постійно змінюють одна одну.
ІІІ міні – модуль.
Практична частина (Виконання практичної роботи №1.)
Тема роботи: Визначення властивостей уваги
Мета роботи: визначення властивостей уваги, використовуючи тести і вправи.
Хід роботи.
Завдання. Переглядаючи текст, за 2 хв. закресліть без помилок
літери «а» перед «л» та після «д».
« У далекому минулому, коли тютюн тільки завезли у Вірменію з далеких країн, біля підніжжя Арарату жив мудрий дідусь. Він одразу не злюбив оте задурманливе зілля і переконував людей не вживати його.
Одного разу він підійшов до чужоземних купців, що продавали тютюн і каже:
« Цей «божий лист» не приносить людям велику користь: до хати курця не зайде злодій, його не вкусить собака і він ніколи не постаріє»
- Ти правий, мудрий старий! – сказали вони. – Але звідки ти знаєш про такі чудові властивості «божественного листа»?
За формулою визначити ступінь концентрації уваги:
3.Оцінка довільної уваги.
Протягом 2 хв. розставити числа в пустій сітці в порядку зростання.
16 |
37 |
98 |
29 |
54 |
80 |
46 |
92 |
59 |
35 |
43 |
8 |
21 |
40 |
2 |
65 |
99 |
84 |
7 |
77 |
13 |
60 |
67 |
34 |
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.Оцінка логічного мислення
( вміння переключати увагу)
В наведеній таблиці числа розташовані в певній закономірності. Встановіть її та визначте, яке число варто вписати в пусту клітинку.
5.Оцінка концентрації уваги
а) накресліть квадрат 5 на 5 і хаотично розташуйте цифри від 1 до 25.
б) по сигналу знайдіть цифри в порядку зростання.
В 6 квадратах розміщені білі і чорні кружечки. Уважно розгляньте їх. Закрийте аркушем паперу і в порожніх квадратах спробуйте відтворити ці кружечки. За кожен правильний кружечок – 1 бал.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Висновок: Якщо ви набрали 30 – 36 очок - ви уважна людина,
якщо менше 30 – слід тренувати свою увагу.
Висновок:
ІУ міні – модуль.
Підсумок уроку. На сьогоднішньому уроці вивчили новий матеріал, закріпили його практичними вправами. Оцінки одержите після перевірки практичної роботи. А тепер прошу вас дати оцінку уроку, надіславши вчителю телеграму. Проте ліміт дуже обмежено, тому подумайте і текстом не більше 10 слів оцініть урок:
Що ви взнали нового? Чи цікаво вам було? Що б хотілося взнати ще?
Домашнє завдання: Вивчити параграф в підручнику,
Провести ( за бажанням ) подібні експерименти вдома;
Знайти матеріал про пам’ять у тварин.
Учням з високим рівнем пропоную скласти тести по темі « Увага»
Дякую за урок! До побачення!