Урок "Увага. Види та властивості уваги. Практична робота №1. Визначення властивостей уваги."

Про матеріал

Урок створено з активним використанням здоровязберігаючих технологій. Спрямований на розвиток критичного мислення учнів, формування компетентністного ставлення до себе і оточуюмого світу, Має велике практичне спрямування.

Перегляд файлу

Тема уроку:     Увага. Види та властивості  уваги. Практична робота №1. Визначення властивостей уваги.

Мета уроку: вивчити природу, види й особливості уваги, її значення в житті людини; ознайомити учнів з основними поняттями теми; визначити її роль в формуванні особистості; вивчити методи визначення уваги; розробити правила поліпшення  та тренування уваги.

Обладнання: таблиця « Будова головного мозку», саморобні карки для перевірки уваги, висловлювання вчених про увагу, виставка літератури з теми.

Висловлювання вчених про увагу

                        « Увага – це двері, крізь які проходить усе,

                      що входить в душу людини із зовнішнього світу»

                                                                                                      К. Ушинський            « Мозок – найдовершеніше зі створінь земної природи »

                                                                                                             І. Павлов

 

Х  І  Д     У  Р  О К  У

1. Звучить релаксична музика.

2. Учитель зачитує текст (Психологічний настрой)

 

Сядьте прямо, заплющте очі й розслабтеся. Уявіть, що над вашою головою світить промінчик. Дивіться, як ви легко можете ним управляти. Ось він повільно освітлює вас із голови до п’ят. Вам приємно дивитися на себе, ви чудово виглядаєте й упевнені в собі. А тепер обведіть промінчиком тих, хто сидить поруч. Подумайте, як вам приємно бути разом. Підніміть промінчик вище і освітіть своїх тата і маму та інших людей, яких ви любите. Подякуйте їм за те, що вони люблять і підтримують вас. А тепер підніміть промінчик високо – високо і обведіть ним все навколо. Подякуйте долі за те, що ви можете щодня насолоджуватися і здійснювати свої мрії.

За кілька секунд розплющіть очі і скажіть сусідові комплімент.                   Слово учням

 

 І. 1 міні- модуль

1. Перевірка знань

а) на дошці записано опорні поняття: нейрони, ВНД,  збудження, гальмування, сенсорні   системи. Пояснити вказані поняття.

б) робота за картками для перевірки знань ( 7 хв. )

в) фронтальна бесіда.

2. Мотивація навчальної діяльності

а) приклади з історії.

  •                                           Всі ви знаєте Шерлока Холмса. Під час розслідування злочинів, він виявляв такі докази, яких не помічали інші. Що в нього було розвинено?

 

  •                                           Одного разу російський композитор О.Бородін, автор опери « Князь Ігор», поїхав з дружиною за кордон. При перевірці документів на кордоні, чиновник запитав як звати його дружину. Бородін, який був дуже неуважним, ніяк не міг згадати її ім’я. Чиновник підозріло подивився на нього. В цей час в кімнату зайшла дружина. Бородін кинувся до неї: « Катя, ради Бога, як тебе звати?»

б) С. Маршак « Вот какой рассеянный»

Жил человек рассеянный

На улице Бассейной.

Сел он утром на кровать,

Стал рубашку одевать,

В рукава просунул руки –

Оказалось это брюки.

 

Надевать он стал пальто –

Говорят ему:  не то.

Стал натягивать гамаши –

Говорят ему: не ваши.

                   Вместо шапки на ходу

 Он надел сковороду

Жил человек рассеянный

На улице Бассейной!

б) Як ви думаєте, яку властивість людської психіки ми сьогодні будемо розглядати?    учні

Так, ми поговоримо про увагу. Запропонуйте, будь – ласка, план вивчення теми.          учні

Спасибі, тепер визначимо черговість вивчення цих питань.

                        Теоретична частина

  1.                           Визначення поняття « Увага»
  2.                           Забезпечення процесу анатомічною будовою.
  3.                           Психічне забезпечення процесу.
  4.                           Вивчення властивостей та різновидів уваги.

                         Практична частина

  1.                         Виконання практичної роботи №1. Визначення властивостей уваги

                                    Підсумок

 

 ІІ міні-модуль.                   Вивчення нового матеріалу

  а) Визначення поняття « Увага»

  •                                    Увага – це спрямування свідомості на певну діяльність чи конкретний об’єкт.
  •                                    З точки зору фізіології: Увага – це процес,  в результаті якого інформація поступає до пам’яті і свідомості.
  •                                    Добра увага запорука успіху діяльності учня і вчителя,  лікаря і водія, і т.д.
  •                                    Неуважність призводить до нещасних випадків, аварій, незручностей у житті.

б) Забезпечення процесу анатомічною будовою.

Нервова                   об’єднання                    зона кори                                       сенсорні система

клітина                    нервових кл.              великих півкуль                                 внутрішні органи

в)   Психічне забезпечення процесу

подразнення                                              група клітин

нервових                збудження               збудження в корі                аналіз сигналів

клітин                                                      великих півкуль

г) Вивчення властивостей та різновидів уваги.

Властивості уваги: обсяг, стійкість (концентрація), розподіл, переключення.

       Обсяг – це кількість інформації збереженої за певну кількість часу.

       Стійкість ( концентрація) – це ступінь зосередженості на об’єкті, стійкість до  відволікання.

       Розподілможливості людини зосередитися водночас на декількох об’єктах       або  вміння виконувати складну роботу.

       Переключення вміння швидко переключатися з одного предмета на інший або з одного виду роботи на інший.

 

Пропоную для закріплення ситуації,

а ви вкажіть про які властивості уваги йтиметься?

№1. Збереглася легенда про поведінку Архімеда, який у міському парку Сіракуз креслив на піску кола, розв’язуючи геометричну задачу. Римські воїни, що завоювали місто, підбігли до вченого, погрожуючи йому. Архімед, не помічаючи погроз, сказав їм « Не торкайтеся моїх кіл». Чому вчений повівся саме так?            

                                                                                   ( Через концентрацію уваги)

№2. Водій автобуса то дивиться на показники приладів, то на світлофори, то на зустрічний транспорт. Яка властивість допомагає йому?                 

                                                                                            ( Переключення уваги)

№3  Яка властивість уваги проявляється у таких випадках?

  •     Деякі операції водій робить одночасно.
  •     Учень, що пише диктант, одночасно слухає вчителя, згадує текст, записує його.
  •     Один французький учений міг одночасно читати вірш і писати інший. Або             декламуючи вірш, розв’язувати складні математичні дії.         (Розподіл уваги).

№4. Як можна одним словом назвати таку властивість уваги: кількість об’єктів, які людина може охопити одночасно?   ( Обсяг уваги)

Різновиди уваги: мимовільна та довільна

         Мимовільна- вид уваги, що не залежить від волі та свідомості людини, виникає  без будь – яких зусиль з боку людини.

Джерело – інтерес людини до певних предметів,  готовність людини до певного виду діяльності.  Біологічні основи – орієнтувальний рефлекс на новий подразник. Тому на  уроках пропонуються увазі учнів різні наочні посібники.

       Довільна – вид уваги, що залежить від нашої волі і свідомості.                                            

                               Постійно змінюють одна одну.

  ІІІ міні – модуль.

              Практична частина (Виконання практичної роботи №1.)

 Тема роботи: Визначення властивостей уваги

Мета роботи: визначення властивостей уваги, використовуючи тести і вправи.

Хід роботи.

  1.                           Визначення стійкості уваги.

Завдання. Переглядаючи текст, за 2 хв. закресліть без помилок

                       літери «а» перед «л» та після «д».         

  « У далекому минулому, коли тютюн тільки завезли у Вірменію з далеких країн, біля підніжжя Арарату жив мудрий дідусь. Він одразу не злюбив оте задурманливе зілля і переконував людей не вживати його.

Одного разу він підійшов до чужоземних купців, що продавали тютюн і каже:

 « Цей «божий лист» не приносить людям велику користь: до хати курця не зайде злодій, його не вкусить собака і він ніколи не постаріє»

- Ти правий, мудрий старий! – сказали вони. – Але звідки ти знаєш про такі чудові властивості «божественного листа»?

  •             Злодій не прийде в хату курця, бо  той буде багато грошей віддавати за тютюн, стане бідним, і в нього не буде чого красти. Через декілька років куріння людина заслабне, у неї почнуть боліти ноги, і вона ходитиме з палицею. А який собака вкусить людину, в руці якої палиця? І, нарешті, курець ніколи не постаріє, бо помре молодим…»                                                                                            

 

За формулою визначити ступінь концентрації уваги:       

  •                                                         кількість переглянутих букв – А                            
  •                                                         кількість закреслених букв – Б
  •                                                         кількість пропущених букв - В

 

  1.                         Тест на визначення рівня уваги.
    •                                                      Скільки поверхів в нашій школі?
    •                                                      Скільки вікон на передньому фасаді школи?
    •                                                      Якого кольору вивіска з назвою школи?
    •                                                      Скільки вікон в шкільній їдальні?
    •                                                      Скільки шаф у вашому класі?
    •                                                      Скільки з них засклених?   

3.Оцінка довільної уваги.

Протягом 2 хв. розставити числа в пустій сітці в  порядку зростання.

 

16

37

98

29

54

80

46

92

59

35

43

8

21

40

2

65

99

84

7

77

13

60

67

34

18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Оцінка логічного мислення

 ( вміння переключати увагу)

 В наведеній таблиці числа розташовані в певній закономірності. Встановіть її та визначте, яке число варто вписати в пусту клітинку.

5.Оцінка концентрації уваги

а) накресліть квадрат 5 на 5 і хаотично розташуйте цифри від 1 до 25.

б) по сигналу знайдіть цифри в порядку зростання.

  1.                          Перевірка уважності учнів

В 6 квадратах розміщені білі і чорні кружечки. Уважно розгляньте їх. Закрийте аркушем паперу і в порожніх квадратах спробуйте відтворити ці кружечки. За кожен правильний кружечок – 1 бал.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок:     Якщо ви набрали 30 – 36 очок  - ви уважна людина,

                       якщо менше 30 – слід тренувати свою увагу.

 

Висновок:

  1.                     Які властивості вашої уваги розвинені добре, а які потребують удосконалення?
  2.                     Шляхи удосконалення уваги людини: (планомірність, створення відповідних умов, внутрішнє бажання, добросовісність, реальна оцінка своїх можливостей )

 

ІУ міні – модуль.

Підсумок уроку. На сьогоднішньому уроці вивчили новий матеріал, закріпили його практичними вправами. Оцінки одержите  після перевірки практичної роботи. А тепер прошу вас дати оцінку уроку, надіславши вчителю телеграму. Проте ліміт дуже обмежено, тому подумайте і текстом не більше 10 слів оцініть урок:

Що ви взнали нового?  Чи цікаво вам було?  Що б хотілося взнати ще?

 

Домашнє завдання: Вивчити параграф в підручнику,

                                 Провести ( за бажанням ) подібні експерименти вдома;

                                Знайти матеріал про пам’ять у тварин.

Учням з високим рівнем пропоную скласти тести по темі « Увага»

 

Дякую за урок!  До побачення!

 

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
31 липня 2018
Переглядів
8382
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку