Урок "В.Винниченко ""Момент"

Про матеріал
Мета (формувати компетентності): предметні: характеристика символічного образу Панни, удосконалення навичок ідейно-художнього аналізу твору; ключові:спілкування державною мовою розвиток аналітичного мислення, навички пізнавальної діяльності; комунікативну: вміння аргументовано висловлювати власні думки, толерантне ставлення до думок інших; загальнокультурну: почуття поваги до протилежноїстаті, почуття прекрасного, любові до життя, життєстверджувальне світосприйняття.
Перегляд файлу

УРОК 47. ОБРАЗ ПАННИ (МУСІ) - ВТІЛЕННЯ ІДЕЇ ВІЧНОЇ ЖІНОЧНОСТІ, КРАСИ. ІМПРЕСІОНІЗМ НОВЕЛИ. ЗНАЧЕННЯ ЛІТЕРАТУРНОЇ СПАДЩИНИ В. ВИННИЧЕНКА

Мета (формуватикомпетентності): предметні: характеристика символічного образу Панни, удосконаленнянавичокідейно-художньогоаналізутвору; ключові:спілкування державною мовоюрозвитоканалітичногомислення, навичкипізнавальноїдіяльності; комунікативну: вмінняаргументовановисловлювативласні думки, толерантнеставлення до думок інших; загальнокультурну: почуттяповаги до протилежноїстаті, почуття прекрасного, любові до життя, життєстверджувальнесвітосприйняття.

Тип уроку: засвоєнняновихзнань і формування на їхосновівмінь та навичок.

Обладнання: текст твору, роздатковийматеріал, мультимедійний комплекс.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Повтореннявивченого про імпресіонізм

Імпресіоністичнізасоби та прийомивідкриваютьнеабиякітворчіможливості перед митцем. Вони відкривають шлях особистісномупідходу до явищжиття. Так, В. Винниченко у новелі «Момент» змушуєчитачапереживати і відчуватитідушевні порухи, якіохоплюютьйогоперсонажіву момент екстремальноїситуації.

Імпресіоністична форма викладу, емоційність та психологізмтворуспонукають нас повноюміроювідчути те, щопереживавголовний герой твору, якиймавнегайноперетнути кордон. Найліпший час для задуманого — темнаніч, але він не маєвибору, і тому «можутьубити». Ще одна незвичайність — перетнути кордон вінмусить разом із, як виявилосьпотім, «знайомою у минуломужитті» незнайомкою.

Твір «Момент» ВолодимираВинниченка — новатора в українськійпрозі і драматургії — відбиває той відрізок часу, якийнеможливо забути. Зовнішніподії, близькі для колишньогополітв’язня В. Винниченка, стаютьлишеґрунтом, на якомурозквітаєвразливаквіткакохання-щастя.

2. Бліцопитування

Ø Твір написаний... (1910 року).

Ø Підзаголовок новели «Момент»... («Ізрозповідей тюремного Шехерезади»).

Ø У творі в нерозривнуєдністьсплетенімотиви... (життя і смерті).

Ø Народна мудрістьстверджує,щоочі — дзеркалодуші. Винниченко ж говорить, щодзеркалодушіце — ... (сміх).

Ø «Бувчоловікповажний і випускати з себе слів без потреби не любив». Так охарактеризовано... (Семена Пустуна).

Ø «Момент» за жанром... (психологічна новела).

Ø Муся попрохалаоповідача, якщоїївб’ють, написати, що вона померла так, ... («як вмираютьті, щолюблятьжиття»).

Ø Оповідь у творі ведеться від (першої особи)

Ø Ім’япанни... (Муся)

Ø У героїв змінилися плани, тому що(у селі почався трус)

3. Паспорт твору

Жанр: новела.

Літературнийнапрям: модернізм, імпресіонізм.

Тема: історіякороткогокохання, щозародилосяміж молодим революціонером і панною в ризикованій для життяситуації.

Головні думки:

1. Люди інколи бездумно втрачають митьщастя, підкорюючисвоївчинкисуворимприписамморалі, а інколи, намагаючисьзатримати й продовжитийого, гублятьсвоєщастяназавжди.

2. Усе, щовідприроди, є прекрасним.

Характерніознаки новели «Момент»:

□ Сюжет динамічний і напружений;

□ наявністьімпресіоністичнихзасобів: колористика тексту концентруєсонячнібарви, лісову зелень, небеснублакить; багатствозорових і слуховихобразівувиразнює пейзаж, творить тло, на якомурозгортаютьсяподії в новелі;

□ розповідьведетьсявідпершої особи.

Проблеми:

□ любові і щастялюдини;

□ миті як вічності;

□ філософіїлюдськогобуття;

□ життя і смерті;

□ добра і зла;

□ гармоніїлюдини й природи;

□ природностідушевних і тілеснихпоривів.

III. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

IV. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.Слово учителя.Новела «Момент» - спогад – сповідь оповідача, якому випало в житті прекрасне кохання. Зустріти і відпустити його навік, щоб жити мріями про недосяжну жінку. Чим же була особлива панна?Чому не прагнула кинутися з головою в почуття, а зникла з життя головного героя?Спробуємо над цим поміркувати сьогодні. 

2. Асоціативнемислення

Зчим (ким) асоціюється у вас образ Мусі?

http://www.testsoch.com/wp-content/urok/022/image010.jpgКохання

Вічнежиття

Панна

Мрія

Молодість

3. Самостійна робота з текстом новели.

Ø Хтотака Панна? Чивідповідалаїїзовнішність образу городськоїпанни? (вона не нагадує манірних панночок, не намагається привернути до себе увагу)

ØПідтвердіть цитатою з твору той факт, що панночка була веселою.

Ø Як поводилася у хвилининапруження панна Муся?(була рішучою)

Ø Які  вчинки Панни вказують на її сміливість, мудрість, віру в майбутнє? На підтвердження думки наведіть уривки з твору.

Ø Розкрийте зміст слів головної героїні новели: «А ім’я —пошлість».

Ø Що вона найбільше любила?(любов до свободи)

Ø Як панна Муся розумілакохання?

Ø Чипогоджуєтесяви, щожиттяплинне, щастя — цемить, а мить — частинкавічності?

Добір цитат для характеристики образу Панни

Описзовнішності: «Сама настояща, городська панна, в гарненьких черевиках, щовизирали з-підсукні, ізсолом’янимбриликом на колінах».

Очі: «А очі, як у зляканоїлані, променисті, чисті, великі», «Очігорілинапруженням і буливеликі, прекрасні».

Сміх: «Ах, якбиви знали, якийсміхунеїбув! А сміх є дзеркалодуші»

Манериповедінки: «Галантно повела вона рукою круг себе», «Вона вийняла з-під свитки хусточку і почала витиратимій лоб ізсерйозним і заклопотанимпоглядом».

Риси характеру: «Убити себе зумію». «А знаєте, менічогосьзовсім не страшно... Цікавотількидуже», «—... Ви надзвичайногарні зараз. — Я не знаю, що треба сказати на це».

Погляди на життя: «Як мене вб’ють, напишіть так: «Мусю вбито на кордоні. Вмерла так, як вмираютьті, щолюблятьжиття». Більшенічого» — Нашекохання повинно вмерти зараз, щоб, як хтось сказав, ніколи не вмирати». «А вона, нібидивлячисьсобі в душу, обривисто-напружено говорила: — Щастя — момент. Далівжебуденщина, пошліть... Саменайбільшещастя буде мізернимвпорівнянні з цим. Значить зовсім не буде — Я буду носити вас в душі».

Вчинки: «Стражники трусять уже товаришів... Якусь панночку шукають».

4.Висновок (учніроблятьсамостійно)

Панна Муся — дівчина, з якоюпознайомивсяШехерезада на державномукордоні. Цесправжняміська панна, гарновзута й одягнена. Особливо вразилиоповідачаїїочі. Дівчина мала галантнуповедінку, буланавчена манерам. УобразіМусівтілюєтьсяідеяжіночності, особливоїкраси, таємничоїнезбагенності.

Провівши разом лишемить, закоханібільшеніколи не зустрілись, бодівчинавважала, що для щастянеобхідналишемить, а все, щостанетьсяпотім — буденність. Саме тому Муся не схотілаподальшихстосунків і залишила за собою лишеприємний та світлийспогад, сповненийтаємничості й загадковості.

Перегляд уривка відеофільму «Момент»

5. Кола Вена

6.Складання сенкану

Панна!
Загадкова, красива.
Вражає, чарує, захоплює.
Та, що найбільше любить життя.
Жінка!

7.Ознаки імпресіонізму у творі(робота в групах)

8.Запис до зошитів тез «Значення творчості В. Винниченка»

В. Винниченко вважаєтьсяоднією з найяскравішихпостатей в українськомулітературномупроцесі ХХ ст. Творчістьписьменникасуттєворозширилаідейно-тематичні та жанрово-стильовіоб­ріїнашоїлітератури, вплинувши на подальшийрозвитокпрози та драматургії, увела українськулітературу до світового контексту як їїреальнудіючускладову.

ПіслясмертіВолодимираВинниченкавеличезниййогоар­хівневдовзібуло перевезено з Мужена до США, де він і зберіга­єтьсядосі в Колумбійськомууніверситеті. ЗусиллямипрофесораГригорія Костюка за кордоном здійсненокількаважливихпо­смертнихвидань В. Винниченка (два томи унікальних «Щоден­ників», роман «Слово за тобою, Сталіне!», повість «На той бік»). Але значначастинатворіввигнанця з Українище й досіневідомачитачам (більшачастинащоденників, романи «Вічнийімпера­тив», «Лепрозорій»).

Спадщинаписьменника й досічекає на своїхвидавців. Можназдогадуватися, щоостанні твори ВолодимираВинниченкауві­бралийогофілософсько-етичніідеї: вони тежсповненіроздумів про шляхи переупорядкуваннялюдства, якому так важкодається те, про щоздавнамріявВолодимир Винниченко,— гармонія.

9. Перегляд відеофільму «Творчість В. К. Винниченка»

(Посилання: https://www.youtube.com/watch?v=3wPQO9Cg6iY)

V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Під час аналізу образу Панни на думку спадає вислів відомого філософа Григорія Сковороди, який влучно узагальнює сказане протягом уроку: «Жити слід так, щоб побачити у жорстокому — ніжне, у гіркому — солодке, у мотлосі — милість, у буйнощах — смак, в отруті — поживу, у смерті — життя, у безчесті — славу!». Чи не до цих ідей спрямований образ Панни в новелі «Момент» ВолодимираВинниченка?

10.Інтерактивна вправа «Мікрофон». Продовжте речення

□ Образ Панни в новелі — це втілення ідеї вічної жіночності, краси й загадкової незбагненності, тому що...

□ Твірпримусивзамислитися...

□ Творчість В. Винниченка — це...

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготуватися доконтрольноїроботи за творчістю В. Стефаника, В. Винниченка.

Написати власну кінцівку твору.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Великоканівецький НВК

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок на тему

 

ОБРАЗ ПАННИ (МУСІ) - ВТІЛЕННЯ ІДЕЇ ВІЧНОЇ ЖІНОЧНОСТІ, КРАСИ. ІМПРЕСІОНІЗМ НОВЕЛИ. ЗНАЧЕННЯ ЛІТЕРАТУРНОЇ СПАДЩИНИ В. ВИННИЧЕНКА

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала і провела

                                                              учитель української мови літератури

 Кикоть Н.М.

 

 

 

 

 2018 -2019 н.р.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лісовська Оксана Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
18 січня 2022
Переглядів
7767
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку