Урок-панорама за творчістю українських письменників "Чого являєшся мені у сні?"

Про матеріал

Даний матеріал допоможе учням згадати творчість В. Сосюри, І. Франка,

М. Коцюбинського та Лесі Українки, а саме твори письменників про кохання.

Перегляд файлу

 

Урок-панорама за творчістю українських письменників

«Чого являєшся мені у сні?»

 

 

Мета:  допомогти учням зрозуміти красу творів українських  письменників, виховувати почуття прекрасного, формувати естетичні смаки, сприяти розвитку творчого мислення та мовлення; повторити відомості з теорії літератури.

Обладнання:  комптерна презентація уроку, мультимідійний проектор

Музика.  Запис пісні «Ой ти, дівчино, з горіха зерня», «Чого являєшся мені у сні?», твори Л. Бетховена, Ф Листа, Ф Крейслера.

 

 

ХІД УРОКУ

1. Оголошення теми і мети уроку.

 

2. Проблемне питання: доведіть або спростуйте думку про те, що кохання є рушійною силою

 

 

 

Вчитель   Кохання...Воно існує, мабуть ,відтоді, як на землі з’явилася людина. Недарма в народі кажуть, що світ постав із любові. Глибоко хвилюючі слова про кохання ми знаходимо у творчості багатьох українських письменників.

Отож – бо, сьогодні ми поговоримо про те, що хвилює і бентежить серця багатьох людей, про те почуття, яке хвилює і вас, особливо в такому юному віці – про кохання. Перегорнемо сторінки творчості І. Франка і Лесі Українки, М. Коцюбинського, В. Сосюри.

Протягом уроку спробуйте дати відповідь на проблемне питання.

 

Дозвольте розпочати наше спілкування наступними словами : «Любов – це кара, це сумна в’язниця. Бог від якої заховав ключі.

Вчитель Важко знайти у світовій літературі більш хвилюючу розповідь про нещасливе кохання, як у збірці Івана Франка «Зів’яле листя»

 

До вашої уваги романс на слова Івана Франка у виконанні А. Солов’яненка “Ой ти, дівчино, з горіха зерня»

Повідомлення учениці про збірку (заздалегідь підібраний матеріал).

Вчитель Поезія і музика - це те, що допомагає якнайкраще висловити свої почуття. Глибше відчути силу почуття ліричного героя нам допоможе уривок із твору Ф. Листа «Грезы любви».

 

Учень виконує вірша І.Франка «Чого являєшся мені у сні?»

 

 

Вчитель  Іван Франко умів кохати і мав талани донести до людей свої почуття. Він створив незвичайну пісню кохання, яка буде лунати вічно, як лунає до сих пір невмируща любов Івана і Марічки з повісті М. Коцюбинського «Тіні забутих предків».

 

 

Повідомлення учня про повість М. Коцюбинського «Тіні забутих предків, а саме, про трагічне кохання Івана і Марічки (заздалегідь підібраний матеріал).

Вчитель До вашої уваги уривок із художнього фільму Сергія Параджанова «Тіні забутих предків», де роль Івана виконував тоді ще невідомий студент ІІІ курсу  Київського інституту театрального мистецтва Іван Миколайчик.

 

Вчитель Яке враження справила на вас ця повість?

 

 (Відповіді учнів)

Кохання  Івана і Марічки

У казковому краю, серед полонин квітучих,

Там, де гори стрімкі, там, де річки швидкі.

Іван Марічку покохав, їй на флоярі вигравав.

Дівчина співанку складала,

та пісня серед гір лунала.

Це почуття взаємне і прекрасне –

закохані повинні бути разом!

Але Іван пішов на полонину –

Марічка сумувала кожну днину.

Та повінь річковий дівчину вкрав,

Іванове життя навіки зруйнував.

І з того часу чує він,

Як з гір лунає пісня-дзвін,

Що так і манить за собою,

Серденько крається від болю...

Карпати сумують і нині:

Любов не підвладна  злій силі!

Навіки Іван і Марічка живі

В легендах, піснях, українській душі.

Олена Пухкало 10-Б

Вчитель  Якщо режисер у фільмі показує кохання за допомогою зорових образів: ми бачимо героїв, їх жести, рухи, очі, то письменники створюють все це за допомогою художніх засобів.

 

Робота з картками.

Вчитель Перед вами дві картки. Ваше завдання полягає в тому, щоб визначити автора твору, назву і опис якого літературного героя подано і за допомогою яких художніх засобів.

 

Картка 1

Дівчина одбігла трохи і собі стала. Озирнулась, глянула на нього веселими очима, усміхнулась  свіжим, молодим личком...

Чорне кучеряве волосся, заквітчане польовими квітками, чудовно вилося коло білого чола; тоненькі пасма того чорного, аж полискуваного хмелю спадали на біле, рум’яне личко, як яблучко наливчате; очі оксамитові, чорні, - здається, сам огонь говорив ними...

Дві чорні брови, мов дві чорні п’явки, повпивалися над очима, злегенька прикритими довгими густими віями.

Сама – невеличка, метка й жвава, вона так і вабила до себе... (Панас Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні», Галя).

Картка 2

Дівчина перейшла через греблю, ступила на місток на лотоках, сперлась на поренчата й задивилась не так на воду, як на свою вроду. До неї з води виглянуло її лице, свіже, як ягода, з чорними бровами. Дівчина милувалась собою та червоним намистом на шиї...Сонце грало на червоному намисті й на рум’яних щоках. Дівчина була невеличка на зріст, але рівна, як струна, гнучка, як тополя, гарна , як червона калина, довгообраза, повновида, з тонким носиком. Щоки червоніли, як червонобокі яблучка, губи були повні та червоні, як калина. На чистому лобі були ніби намальовані веселі тонкі чорні брови, густі-прегусті, як шовк.(І. Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я”, Мелашка).

Слайд

Вчитель Про особисте життя людей треба говорити особливо делікатно, бо це той бік нашого життя, який часто від нас не залежить.

 

Повідомленні учениці про стосунки Лесі Українки та Сергія Мержинського (заздалегідь підібраний матеріал)

Вчитель З ім’ям Сергія Мержинського пов’язано багато поезій Лесі Українки, це і поезія в прозі “Твої Елісти завжди пахнуть зів’ялими трояндами”, «Все, все покинуть, до тебе полинуть».Вслухайтесь, який біль і відчай звучить у цих поетичних рядках.

Слайд

 

Учениця виконує вірш Лесі Українки «Все, все покинуть, до тебе полинуть».

Потім учні виконують художній аналіз поезії.

 

Вчитель  ( Бесіда за поезією)

                  Про що йдеться мова у поезії?

                 Яке почуття охоплює ліричного героя?

                 Які звертання використовує автор?

 

 

Вчитель «Лісова пісня» - прекрасна казка про справжнє кохання і зраду. Мавка до останнього бореться за свою любов, яка не загинула, бо лісова красуня «має в серці те, що не вмирає».

Повідомлення учня про кохання Мавки і Лукаша

Учениця виконує останній монолог Мавки.

Вчитель Як на вашу думку, яке кохання зображують у своїх творах Іван Іранко, Михайло Коцюбинський, Леся Українка?

Протягом бесіди діти доходять до висновку, що кохання, зображене утворах, нещасливе.

 

Вчитель  Але ж буває і щасливе кохання, яке зображує у своїй поезії Володимир Сосюра.

 

Учень                                               

Моя душа – як арфа золота

Як і завжди, у льоті років юна.

Коли твої всміхаються вуста,

Моя любов її торкає струни...

 

Вчитель Інтимна лірика поета - це джерело ніжних, відвертих та теплих почуттів, висловлених у прекрасній поетичній формі. «Так ніхто не кохав», «Білі акації будуть цвісти», «Васильки» - це далеко не повний перелік творів В. Сосюри про кохання. Поезію «Так ніхто не кохав нам прочитає Кирило, а яскраво відтворити почуття ліричного героя нам допоможе музика Ф. Крейслера. 

Учень виконує поезію

Вчитель Все на світі починається з любові. Дуже хочу, щоб вам на життєвому шляху зустрічалися люди , які любитимуть вас і яких будете любити ви. Що для вас означає кохання? Спробуйте відповісти одним словом . На дошці прикріплено  паперове серце,  і ви зараз отримаєте маленькі сердечка. Напишіть на них, що ви відчуваєте і прикріпіть  їх на дошці.  А допоможе вам зосередитися пісня «Чого являєшся мені у сні?» у виконання В. Козловського.

Картинки по запросу скачати сердечко червоне

Аналіз написаного.

Вчитель  Бесіда по проблемному питанню, поставленому на початку уроку.

 

Учень виконує вірш М. Побеляна « Любове ніжна, я перед тобою...»

Домашнє завдання  Твір-мініатюра «Все починається з любові...»

 

 

При оформленні уроку використані матеріали з диска «Українська мова і література.10 клас.»

 

doc
Додав(-ла)
Suvorova Oxana
Додано
26 липня 2018
Переглядів
996
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку