З досвіду роботи учителя української мови та літератури Бахмутської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 10 Бахмутської міської ради Донецької області Гордієнко Олени Вікторівни
Урок № 1
Тема. Пантелеймон Куліш – письменник, перший український професійний критик, автор підручників для школи, першого українського правопису «кулішівка»
Мета: ознайомити учнів із основними віхами життєвого та творчого шляху письменника, пояснити вплив на П. Куліша ідей європейського просвітництва, розкрити просвітницько-романтичний світогляд письменника, ентузіазм у громадській роботі на шляху духовного відродження й культурного збагачення нації;
розвивати вміння працювати з додатковою інформацією, аналізувати й осмислювати її; пам’ять, логічне мислення, вміння робити ґрунтовні висновки, формувати кругозір, світогляд школярів; соціальну, комунікативну, творчу компетентності;
виховувати патріотизм, наполегливість і працьовитість для досягнення поставленої мети.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет письменника, підручник, дидактичний матеріал, уривки відеофільму «Гра долі. Невгамовний Пантелеймон»
Хід уроку
Могутній майстер української мови й творець українського правопису, благородний поет, перекладач… має право на нашу велику повагу і вдячність.
М. Коцюбинський
І. Організаційний момент. Емоційна готовність школярів до уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
Міні-конкурс «Найкмітливіший учень класу»
Завдання: упродовж 5 хв. визначити зашифроване слово за допомогою перших літер відповідей.
1. Напрям у європейській літературі та мистецтві, який уперше заявив про себе в італійській культурі ХVI ст., а найбільшого розквіту досяг у Франції у ХVІІ ст. Для нього характерна орієнтація на античну літературу, яка проголошувалася ідеальною, гідною наслідування. (Класицизм)
2. Різновид метафори: зображення неживих предметів або абстрактних явищ із наданням їм властивостей живих істот. (Уособлення)
3. Все, що написане або надруковане буквами (літерами). (Література)
4. Чергування підвищень і знижень голосу, тон мовлення, який дозволяє виражати почуття, ставлення до вимовленого. (Інтонація)
5. Драма, написана викладачами й розігрувана учнями в навчальних закладах у часи пізнього середньовіччя. (Шкільна)
Зашифроване слово «Куліш». Підсумок конкурсу.
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1.Слово вчителя.
Іван Франко називав П. Куліша «перворядною звіздою» в українському письменстві, «одним із корифеїв нашої літератури». Пантелеймон Олександрович відомий найбільше як автор першого україномовного історичного роману «Чорна рада». Автор першої фонетичної абетки, яка лежить в основі сучасного українського правопису.
Наш урок ми присвятимо видатному письменнику української літератури. Намагатимемося дати відповіді на питання:
- якою була ця людина?
- який внесок він зробив у розвиток української літератури, мови, культури?
2. Вправа «Мозаїка особистості»
Учні об’єднуються в групи. Кожен з них самостійно опрацьовує частину біографії письменника, знайомить з нею свою групу. Потім усі разом занотовують у вигляді мозаїки життєвий і творчий шлях П. Куліша.
Групи працюють за напрямками:
Зразок мозаїки для групи «Дитинство»
Народився у
м. Вороніж
Чернігівської губернії
07.08.1819 р.
3. Презентація роботи в групах.
V. Систематизація, узагальнення засвоєних знань, умінь та навичок
1.Перегляд уривків відеофільму «Гра долі. Невгамовний Пантелеймон». Коментар учителя та учнів.
2.Складання асоціативного куща «Яким я побачив П. Куліша»
3. Складання таблиці «Спадщина П. Куліша»
Сфера діяльності |
Внесок П. Куліша |
Література |
|
Фольклор |
|
Публіцистика |
|
Мовознавство |
|
Переклади |
|
Видавнича справа |
|
Історія |
|
4. Дидактична гра з елементами змагання «Влучна відповідь». Дати відповіді на питання:
– Які чинники формували світогляд П. Куліша?
– Чи були його погляди державотворчими?
– Чому він розійшовся у світоглядних позиціях із кирило-мефодіївцями?
– А громадська діяльність заслуговує на увагу?
– Які найвиразніші риси характеру митця?
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання навчальної діяльності.
VІІ. Домашнє завдання. Опрацювати конспект, прочитати роман «Чорна рада», виписати цитати до образів головних героїв, індивідуальне завдання: підготувати інформацію про історію написання роману – хроніки.