Це розробка виховного заходу. Мета - показати значимість постаті Кобзаря для всього людства. Рекомендована для учнів 5-7 класів.У ній ведеться розповідь про життєвий і творчий шлях Т.Г.Шевченка. Влучно підібрані вірші поета для декламування.Є сценка мами з малим Тарасиком. Має місце музичний супрвід .Даються поради, як прибрати залу. Як підсумок проводиться вікторина
Цілі: показати значимість постаті Кобзаря для всього людства; розвивати творчі здібності учнів,поглибити знання про Великого Кобзаря ; виховувати повагу і шану до велета України - Т. Г. Шевченка.
Святково прикрашена зала: у центрі портрет Т. Г. Шевченка,обрамлений вишитим рушником, віночок з різнокольоровими стрічками, виставка «Кобзарів» різних років видання, учнівські літературні газети та ілюстрації до творів, книги письменників про Великого Кобзаря, проектор, презентація «Життєва дорога Тараса Шевченка».
Кобзарю!
Знов до тебе я приходжу,
бо ти для мене совість і закон.
Л. Костенко
Звучить гімн « Небесної сотні »
Ведучий. Україна плаче за своїми дітьми. Вони загинули в мирний час за нас, за наше краще майбутнє, за свою рідну землю! Кожен, хто
загинув,- це наш герой, герой України. То ж вшануємо хвилиною
мовчання вірних синів нашої неньки - України.( Хвилина мовчання)
Вступне слово вчителя.
Березень в Україні
часто називають Шевченковим. І це не випадково : щороку навесні Великий
Кобзар приходить до
нас і щороку новим, неповторним. Тарас Григорович Шевченко - велика і невмируща
слава українського народу. У його особі український народ ніби об'єднав найкращі сили
й обрав співцем своєї історичної слави та гіркої долі, виразником власних сподівань і прагнень. Під думи народні налаштовував свою ліру Кобзар,
тому й оживало в його полум'яному слові все те, що таїлося в глибині
душі народу. Як весна оновлює природу, так само поезія Великого Тараса
оновлює наші душі, закликає бути чесними і милосердними, щиро
любити свій народ, своюУкраїну
Сценка
Заходить жінка, одягнена в селянський одяг, ставить на столик квіти біля портрета Т.Шевченка. До неї підходить хлопчик.
Хлопчик Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається? Мати Так, синочку, правда.
Хлопчик А чому так багато зірок на небі?
Мати Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?
Хлопчик Бачив, матусю, бачив. Матусечко, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?
Мати Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь тліє. А коли добра, любить людей, робить їм добро, тоді свічечка такої людини світить ясно і світло.
Хлопчик Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила ясно-ясно.
Мати Старайся, мій хлопчику…
ВЕДУЧИЙ.
Минуло вже багато з дня народження славного сина України, але в багатьох українських родинах ви бачите прикрашений вишитим рушником портрет Кобзаря. Він - як член сім’ї , як найдорожча людина.
Учень У нашій хаті на стіні
Висить портрет у рамі
Він дуже рідний і мені,
І татові і мамі.
Він стереже і хату ,й нас,
Він знає наші болі.
Я добре знаю – це Тарас,
Що мучився в неволі.
Такий ріднесенький – дивись,
Він мов говорить з нами,
Він на портреті мов живий,
Ось - ось і вийде з рами.
Учень
Шевченко - наш. Він для усіх століть,
Він - як Ісус Христос для України .
Візьміть його вогню, хоч крихітку візьміть,
І з цим вогнем виходьте із руїни.
Учень
І стане вам певніше на душі,
Засвітиться вона душею в храмі.
Його слова - освячені ножі,
Вони болять народові, як рани.
Учень
Шевченків біль. Він протинає нас.
І гнівом вибухає в кожнім слові.
І крізь віки іде сумний Тарас
Предтечею в терновому вінкові.
Учень
Щовесни, коли тануть сніги
І на рясті засяє веселка,
Повні сил і живої снаги
Ми вшановуєм пам'ять Шевченка.
Учень
Ти , Тарасе, сьогодні
Нас зібрав докупи.
І зійшлися у цій залі
Шевченка онуки.
Учень
Хліб і сіль тобі, Тарасе,
Сьогодні підносимо…
Вшанувати цю гостинність
Оплесками просимо.
(Два учні підносять хліб-сіль і кладуть біля портрета).
Учень
Ти зорею сіяєш прийдешнім віку,
Сходиш хлібом на яр-рушнику.
У розкриллі земних і заобрійних трас
Височієш над світом, великий Тарас.
Ведуча: В День народження Т.Шевченка дорослі і діти йдуть до його пам’ятника, щоб поставити свічку, покласти квіти, почитати його вірші, поспівати пісні, вшанувати великого Кобзаря.
Учень: Тарасе, наш Кобзарю, всюди
Приходиш нині ти, як свій,
Тебе вітають щиро люди
На всій Україні моїй.
Учениця:
Я, маленька українка,
Десять років маю,
Про Тараса Шевченка
Вже багато знаю .
Він дитя з-під стріхи,
Він в подертій свиті.
Він здобув нам славу,
Як ніхто на світі.
А та наша слава
Не вмре, не загине. Наш Тарас Шевченко –
Сонце України.
Учениця
Уклін тобі, Тарасе Великий, наш пророче,
Для тебе вірно б’ється
Те серденько дитяче,
За тебе вічно б’ється,
За твої заповіти,
Чого батьки не зможуть ,
Те зроблять їхні діти.
Спи спокійно, Тарасе!
Нащадки твої
Словом шани й любові і тебе пом’янули ,
І народи Вкраїни ,
Заповітів священних твоїх не забули.
А вже бреде сліпий кобзар,
І Гонта кличе на пожар,
Кавказькі гори, в млу повиті,
Рясною кровію политі,
Чолом підводяться до хмар,
І Катерина півжива
Дитя в хуртечі сповива.
Сніги колишуться над нею…
Орел жадібний Прометею
Криваве серце розбива.
Учениця
По «Кобзарю» отім старім
Учились грамоті щасливо,
Росли задумані від « Дум»,
Гострий біль за Катерину.
І клали в серце тихий сум
За слізну долю удовину .
Нам снились Гостині сини,
Що батько вбив, за честь і волю, -
Сувора правда давнини
Ішла, мов клятва в нашу долю.
Учень:
Він був сином мужа, а став володарем у царстві духа. Він був кріпаком, а став велетнем у царстві людської культури. Він був самоуком, а вказав нові світи і вільні шляхи професорам і книжним ученим. Десять літ він томився під вагою російської солдатської муштри, а для волі Росії зробив більше, ніж десять переможних армій. Доля переслідувала його в житті, скільки лиш могла, та вона не зуміла перетворити золота його душі в щастя для нього самого.
Учень
Думи мої, думи мої,
Ви мої єдині,
Не кидайте хоч ви мене
При лихій годині .
Страшно впасти у кайдани,
Умирать в неволі,
А ще гірше – спати, спати
І спати на волі -
І заснути навік-віки,
І сліду не кинуть
Ніяково, однаково,
Чи жив, чи загинув!
Доле, де ти? Доле , де ти?
Нема ніякої!
Коли доброї жаль ,Боже, То дай злої ! Злої!
Ведучий.
Безперечно, Шевченко - духовний символ України, наш
великий сучасник. До нових і нових поколінь він приходить разом
із усвідомленням ними дійсності. Із дитячих літ, неначе святе
писання, убираємо ми в душу його полум'яні пророчі рядки.
Великий Кобзар і сьогодні незримо присутній у нашому житті,
звертається до нас усіх зі своїми безсмертними думами
Учень
Заповів поет нам жити
«В сім'ї вольній, новій»,
А ще «волю окропити
Ворожою кров'ю».
Учень
Ми кайдани розірвали,
Та їх треба зняти.
Але й цього ще замало,
В повний зріст щоб стати.
Учень
Хай кожен з нас подумає собі:
«А що ж бо я зробив для України?
Чи я горю, страждаю в боротьбі,
Чи повзаю по-рабськи на колінах?
Учень
А що ж бо я? І відкіля мій рід?
Чи я не осквернив свойого роду?»
Лице Тарасове на тій сумній зорі,
Яка зійшла з тривог мого народу.
Пісня «Зацвіла в долині …»
Ведучий. Український народ свято вшановує пам'ять свого
безсмертного пророка, поета. Линуть над світом вірші та пісні, написані
Шевченком. А його величний образ постає у нових ліричних творах
поетів. Звисока споглядає Тарас на свою Україну. Бо безсмертна
слава народного поета – патріота.
Ведучий
Свого національного поета Тараса Шевченка народ називає Генієм.
У ці березневі дні промовляємо найкращі слова вдячності та намагаємося глибше розкрити його талант найвищого ступеня.
У чому ж феномен цього світового митця? Чому майже через півторастоліття після його смерті твори, написані Великим Кобзарем, хвилюють, навчають, тривожать душі?
Ведучий
Актуальність Шевченка не в тому, що він порушив великі й вічні питання або дав нам відповідь на них. Кожне покоління має самостійно шукати відповіді на питання, поставлені часом.
Сьогодні ми повертаємось обличчям до загальнолюдських цінностей, а отже, й до Шевченка. Він приходить у наш день. Але ми повинні йти в його час. Лише так між нами і ним глибшатиме взаєморозуміння.
Учень
Встань, поете, подивися
На поля просторі,
Колоситься там пшениця,
Наче синє море.
Україна твоя вільна
Вже панів немає,
І народ наш український сам шлях обирає.
І в сім'ї народів славних,
В сім'ї вольній новій
Тебе згадує , поете,
Незлим тихим словом!
Учень читає вірш «Заповіт»
Учень
В минулім часі не кажіть про нього –
Він з нами нині в майбуття іде!
Його слова – то нам пересторога
У наших діях, і на кожен день.
Якщо вам мова, і земля, й родина,
І пісня українська дорогі, -
Любіть, як він, страждальну Україну,
Як він – і ненавидьте ворогів.
УЧЕНЬ
У нас він будить волю, честь і гідність,
За правду кличе на борню іти.
На світі всі знедолені і бідні
Були для нього сестри і брати.
В дні радості, печалі і тривоги
Йому віддаймо шану і уклін.
За мудрістю звертаймося до нього-
І переможем. З нами- Бог і він!
Ведучий. Т.Г. Шевченкj – славний син українського народу, сьогодні як живий говорить він із своїми наступниками. Його слово живе між нами, гнівне і ніжне, полум’яне і міцне.
Ти постаєш в ясній обнові,
Як пісня линеш, рідне слово.
Ти наше диво калинове.
Кохана материнська мово .
Плекаймо в серці кожне ,
Прозоре диво калинове .
Хай квітне червоно слово
В сім ї великій, вольній , новій.
Ведучий. І на оновленій землі, над ланами, широкими полями, вільними містами і селами як весняні води могутнього Дніпра лине вічно жива в народі слова великого Кобзаря.
Ми чуємо тебе, Кобзарю, скрізь століття .
І голос твій наш душі окриля.
Встав в новій красі скрізь лихоліття
Твоя, Тарасе, звільнена земля.
.
УЧЕНЬ
І тепер наш Тарас в кожній хаті,
З нами словом живим розмовляє.
Є в Шевченка народження дата-
Дати смерті в Шевченка немає!
Ведуча.
Сьогоднішнє свято закінчується. Ми сподіваємося , що ви зрозуміли, яке вагоме значення для кожного з нас, українця, має Великий Кобзар.Він – пророк, вчитель,взірець, приклад, До нових зустрічей.
Дякуємо за увагу!
Літературна вікторина (Проводить вчитель ).
1. Село, в якому народився Тарас Шевченко. (Моринці)
2. Село, в якому минуло дитинство Тараса Шевченка. (Кирилівка)
3. Що в перекладі з грецької мови означає ім’я Тарас? (Бунтівник)
4. Прізвище пана, кріпаками якого були Шевченки. (Енгельгардт)
5. Імена батьків Тараса ( Григорій та Катерина)
6. Ім’я подружки дитинства Тараса, яку поет згадує у вірші «Мені тринадцятий минало» (Оксана Коваленко)
7. Ім’я старшої сестри Тараса. (Катерина)
8. Хто був першим учителем малювання Тараса Шевченка? (Майстер Ширяєв)
9. Чий портрет був намальований для викуплення Шевченка з кріпацтва? (Василя Жуковського)
10. Хто намалював того портрета? ( Карл Брюллов)
11. Як називається збірка поезій Т. Шевченка? («Кобзар»)
12. Скільки творів увійшло до першого «Кобзаря»? (8)
13. Коли Тарас був викуплений з неволі? (22 квітня 1838 року)
14. Скільки років провів Тарас Григорович на засланні? (10 років: з 1847 по 1857)
15. Який навчальний заклад закінчив Шевченко? (Петербурзьку академію мистецтв)
16. Учасником якої організації був Тарас Шевченко? (Кирило – Мефодіївське братство (товариство)
17. Яку книгу для маленьких дітей уклав і видав власним коштом Шевченко? («Буквар»)
18. Яке наукове звання було присвоєне Шевченкові у 1860 році? (Академік гравюри)
19. У якому році помер Шевченко? І де його було поховано? (10 березня 1861 року, Петербург, Смоленське кладовище)
20. Коли і де Т. Шевченко був перепохований? (22 травня 1861 року на Чернечій горі поблизу Канева)
21. Хто сказав про Шевченка: «Він був сином мужика і став володарем у царстві духа…? (І.Франко)