Урок "Передумови та причини національно-визвольної війни. Богдан Хмельницький, його сподвижники.

Про матеріал

Визначити причини та передумови національно-визвольної війни українського народу проти польського панування, дати їм історичну оцінку, дати характеристику історичної постаті Б. Хмельницького і його сподвижників;

розвивати в учнів вміння аналізувати та порівнювати історичні джерела, узагальнювати історичні явища та події, працювати з картою, джерелами інформації, виділяти головне і другорядне, робити висновки, визначатьи причини історичних подій, місце історичних діячів та їх роль в історичному процесі; на прикладах героїчної історії українського народу виховувати в учнів національно-патріотичні почуття.

Перегляд файлу

Тема: Передумови та причини національно-визвольної війни. Богдан Хмельницький, його сподвижники.

Мета  уроку:   визначити причини та передумови національно-визвольної війни українського народу проти польського панування, дати їм історичну оцінку, дати характеристику історичної постаті Б. Хмельницького і його сподвижників;

 розвивати в учнів вміння аналізувати та порівнювати історичні джерела, узагальнювати історичні явища та події, працювати з картою, джерелами інформації, виділяти головне і другорядне, робити висновки, визначатьи причини історичних подій, місце історичних діячів та їх роль в історичному процесі; на прикладах героїчної історії українського народу виховувати в учнів національно-патріотичні почуття.

Тип  уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання:  карта "Національно-визвольна війна українського народу під проводом Б. Хмельницького (1648-1950 рр.)" ; портрети Б. Хмельницького, М. Кривоноса, І. Богуна, І. Нечая, Морозенка;  ілюстрації в підручнику Історія України 8 кл., Струкевич, Романюк, Пірус, ст. 101-104.

Поняття: національно-визвольна війна, причини, передумови.

Епіграф: "Всі люди є вільні і рівні у своїй гідності і правах", ст. 21 Конституції України

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

         а) словниковий диктант. Записати поняття що стосуються козачини.

Козак, біблія, реєстр, унія, галас, гуляй-городи, статут, клейноди, бунчук, чайка.

         б) Коли і за яких умов з’явилось козацтво?

Назвіть відомі вам селянсько-козацькі повстання першої половини XVІІ століття? Їх значення?

         в) Робота з картою

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Мотивація навчальної діяльності:

-         з’ясувати передумови та причини національно-визвольної війни;

-         скласти історичний портрет Б. Хмельницького;

-         вміти застосовувати та пояснювати терміни "національно-визвольна війна", "причини", "передумови";

-         удосконалити вміння працювати з історичними джерелами, аналізувати та узагальнювати, робити висновки та порівняння.

Проблема: Які верстви населення становили рушійні сили

ІІІ. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

Вступне слово вчителя

Визначення передумов та причин національно-визвольної війни українського народу

              а) опрацювання історичних джерел:

                 Документ 1. Зі скарги Волинської шляхти на сеймі 1645-1646                                           рр. О. Струкевич, І. Романюк, Т. Пірус Історія                                              України, 8 кл. К.: Грамота , 2008.-101 с.

                     Документ 2. Гійом Левассер де Боплан про Україну.

                                           О. Струкевич, І. Романюк, Т. Пірус Історія                                                               України, 8 кл. К.: Грамота , 2008.-102 с.

                   Документ 3. Із записок польського публіциста середини XVІІ                                              століття. В. Власов, Історія Украни, 8 кл. К.: Ґенеза,                                           2004.-95 с.

                  Документ 4. З листа Б. Хмельницького до польського короля

                                        (1647 р.) В. Власов, Історія України, 8 кл. К.: Ґенеза,                                             2004.-105 ст.

б) складання таблиці:

Причини та передумови національно-визвольної війни

Причини 

ПередумовиРелігійний гніт (наступ католицизму та уніацтва на права та свободи Української православної церкви, конфіскація церковного майна та земель, насильницьке окатоличення, впровадження обов’язкового податку на утримання католицької та уніацької церкви, діяльність єзуїтських орденів)             

1. Посилення католицизму на українських землях

Соціальне гноблення (зростання панщини та натуральної і грошової ренти, ріст податків та відробітків селян на користь держави, посилення процесу особистої залежності селян, феодальна анархія та розгул магнатсько-шляхейцького свавілля, утиски козацтва та міщанства)             

2.Засилля в Україні польських магнатів і шляхти

Національний гніт (обмеження українців у правах при зайняття урядових посад та в органах самоврядування, не рівноправність в правовому і політичному положенні української православної шляхти, оголошення другосортності та неповноцінності українців )             

3.Перетворення козацтва на провідну політичну силу українського суспільства

Нехтування польською владою станових інтересів українського козацтва 

4. Початок формування української нації

Характеристика історичної постаті Б. Хмельницького

а) розповідь вчителя:

Походження, освіта, здібності, військові походи, події під Цецорою, полон, реєстрове військо, писар, сотник, посольства (відстоював інтереси українського козацтва), конфлікт із чигиринським підстаростою Д. Чаплинським, 1647 р. – арешт, втеча, Запоріжжя,  підготовка збройного виступу, укріплення, зброя, загін, активні дії, козацька рада, гетьман, універсали до українського народу, переговори з реєстровими козаками, Туреччиною, кримським ханством.

б) робота з документами

Проблема: визначити  риси характеру Б. Хмельницького

4. Із записок Венеційського дипломата А. Віміна.                                        В. Власов Історія України 8 кл. К.: Ґенеза,                                                  2000.-102 с.

                       Документ 5. В. Власов про Б. Хмельницького. В.Власов                                             Історія України 8 кл. К.: Ґенеза, 2004.-102 с.

в) Робота з підручником. Вивчення ілюстрацій ст. 103-104

       Наскільки правдиво відтворено особу Б. Хмельницького?

Історична довідка. Сподвижники Б. Хмельницького (повідомлення учнів)

-            Максим Кривоніс

-            Іван Богун

-            Іван Нечай

-            Морозенко (Станіслав Мрозовецький)

-         Яка частина козацтва була опорою Б. Хмельницького в боротьбі проти поляків?

ІV. Узагальнення та систематизація

-         Визначте передумови та причини національно-визвольної війни українського народу проти польського панування;

-         Які верстви становили рушійні сили війни? (козацтво, селяни, міщани, православне духовенство, дрібне й селянське панство);

-         Оцініть діяльність Б. Хмельницького як історичної особистості

V. Домашнє завдання

Опрацювати $ 15 підручника Історія України, 8 кл.;

Скласти історичний портрет Б. Хмельницького;

Самостійно підготувати розповідь про битви на Жовтих Водах і під Корсунем

doc
До підручника
Історія України 8 клас (Сорочанська Н.М., Гісем О.О.)
Додано
5 серпня 2018
Переглядів
999
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку