ПЕРЕВІРКА ДІЇ ДОДАВАННЯ. ВАРТІСТЬ МОНЕТ. ЗНАХОДЖЕННЯ СУМИ ВАРТОСТІ МОНЕТ. ПОРІВНЯННЯ ЗАДАЧ НА ЗНАХОДЖЕННЯ СУМИ І РІЗНИЦІ
Мета: повторити правило перевірки додавання відніманням; формувати вміння складати приклади на віднімання з прикладів на додавання; розвивати уяву; виховувати інтерес до навчання.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (с. 8, завдання 40; 41)
Завдання 40
— Якої довжини відрізок ви накреслили?
Завдання 41
— Скільки в тата робочих днів на тиждень?
2. Робота за таблицею
— Скільки десятків і скільки одиниць містить кожне число? Назвіть число, у якому найбільше десятків; найменше одиниць. Яке число найменше? найбільше?
Число |
55 |
89 |
10 |
49 |
61 |
12 |
34 |
99 |
27 |
Десятки |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Одиниці |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Гра «Істинне — хибне»
— Визначте істинні та хибні висловлювання.
✵ Усі двоцифрові числа — круглі;
✵ будь-яке двоцифрове число більше, ніж одноцифрове;
✵ кожне наступне число менше, ніж попереднє;
✵ натуральний ряд чисел нескінченний.
4. Хвилинка каліграфії з логічним завданням
— Простежте закономірність у записі чисел і продовжте ряд: 13; 2; 13; 5; 13; 8; ?; ?.
5. Математичний диктант
✵ Запишіть цифрами числа: дванадцять, вісімдесят чотири, двадцять шість, п’ятдесят два.
✵ Запишіть «сусідів» числа 69.
✵ Запишіть суму чисел 23 і 36.
✵ Запишіть різницю чисел 99 і 6.
✵ Запишіть, на скільки 18 більше 15.
✵ Запишіть, на скільки 81 менше 94.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми повторимо правило перевірки додавання відніманням.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 9-10)
Завдання 42. Усне виконання завдання
— Якими монетами можна дати 10 копійок здачі? Розгляньте різні варіанти.
Завдання 43. Самостійне виконання завдання Один учень працює біля дошки.
Завдання 44. Усне виконання завдання
— Складіть, розв’яжіть і порівняйте задачі. Якими чотирма грошовими купюрами можна заплатити за шарф?
Завдання 45. Усне виконання завдання
Тато купив 8 кг капусти і 2 кг буряків. Про що можна дізнатися за цими даними?
Завдання 46
Учні розв’язують і порівнюють задачі.
— Чим схожі задачі?
— Чим відрізняються?
— Чому перша задача розв’язується додаванням, а друга відніманням?
Завдання 47. Усне виконання завдання
Учні знаходять суми і різниці за таблицею.
Завдання 48. Колективне опрацювання матеріалу
— Прочитайте вирази. Що дістали, коли від суми відняли доданок?
— Розв’язуючи ці приклади, ви помітили, що якщо від суми відняти одне з доданків, дістанемо інший доданок. Щоб знайти невідомий доданок за відомою сумою та іншим доданком, треба від суми відняти відомий доданок.
— Один доданок дорівнює 5, сума дорівнює 9. Знайдіть інший доданок.
— Сума двох однакових доданків дорівнює 8. Знайдіть один з цих доданків.
Завдання 49. Колективне опрацювання матеріалу
— З кожного виразу на обчислення суми складіть два вирази на обчислення різниці.
Завдання 50. Колективне опрацювання матеріалу
— Перевір додавання відніманням за зразком.
Зразок. 47 + 21 = 68; 68 - 21 = 47.
— Щоб перевірити дію додавання, можна від суми відняти один з доданків. Якщо дістанемо другий доданок, то розв’язання правильне.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ (див. додаток до уроку)
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Як знайти невідомий доданок?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 10, завдання 51; 52.
ДОДАТОК ДО УРОКУ 5
1. «Математична естафета»
Клас об’єднується у 3 команди. На дошці — вирази:
6 + 2
5 + 4
7 + 3
До дошки виходять по одному учню одночасно від кожної команди. Їх завдання полягає в тому, щоб правильно і швидко знайти значення виразу, скласти інший вираз з цими числами і передати естафету наступному гравцеві. Учні у командах складають ланцюжок взаємопов’язаних виразів виду:
Гра триває до тих пір, поки учні кожної команди не складуть усі вирази з цими числами. Перемагає команда, яка раніше за інших складе правильно «ланцюжок» взаємопов’язаних виразів.
2. Обчислення значень виразів
— Знайдіть значення виразів, у яких зменшуване — кругле число.
3. Офтальмологічна пауза
4. Робота над задачею (усно)
Дід Прокіп і бабуся Марфа зібрали з 12 грядок 19 кг огірків. 7 кг огірків вони законсервували на зиму, а решту — продали на базарі. Скільки огірків продали на базарі? Яке число не потрібно використовувати при розв’язуванні задачі?
5. Розв'язування логічних задач
✵ З-під воріт видно 8 котячих лап. Скільки кішок у дворі? (2)
✵ Із дупла виглядали 8 хвостів білок. Скільки білок у дуплі? (8)
✵ Яремі було 4 роки, коли народилася його сестра. Сьогодні він задув свої 9 іменинних свічок. Яка зараз різниця у віці між дітьми? (4) Скільки років сестрі? (5)