Урок "Перевірка написання орфограм слабких позицій звуків шляхом визначення сильної позиції звука (на прикладі префіксу роз-)"

Про матеріал
Урок української мови за системою розвивального навчання ДРіМ (В.В. Давидова, В.В.Рєпкіна і Д.С.Максименка та ін.) для учнів 4 класу.
Перегляд файлу

Тема:«Перевірка написання орфограм слабких позицій звуків шляхом визначення сильної позиції звука (на прикладі префіксу роз-)»

Мета: формувати контрольно-оцінювальні дії під час перевірки орфограм слабких позицій у префіксах. Відкрити орфоепічні особливості префіксу роз- (він оглушується перед глухими приголосними). Вчити працювати в групах і парах. Виховувати взаємоповагу.

Обладнання: малюнки Яринки, Андрійка, Плямса, Сніговика; таблиці, орфографічні словники, візитні картки груп.

І. Каліграфічна хвилинка.

- Продивляючись ваші зошити, я помітила помилки у з'єднанні букв. Тому сьогодні на каліграфічній хвилинці ми повторимо деякі з'єднання.

- Згадайте про положення зошита, правильну поставу під час письма. Намагайтесь писати каліграфічно протягом всього уроку.

Ва        ва

Ня        ан

Вагання – найкращий помічник.

Діти користуються «мішечками» для контролю правильної постави під час письма

ІІ. Самооцінювання.

- Оцініть свою роботу на чарівних лінієчках за такими параметрами: охайність, грамотність.

Діти ставлять позначки

ІІІ. Створення ситуації успіху. Рефлексія.

-Діти, а чи є це улюблене прислів’я? (Плямса)

-А чому?

-Тому, що перш, ніж писати слово із слабкою позицією звука, Плямс завжди вагається і перевіряє написання, використовуючи свої знання.

-А що ми навчилися робити на попередніх уроках української мови? (Перевіряти орфограми слабких позицій приголосних звуків шляхом визначення сильної позиції звука).

-Що ж значить сильна позиція приголосного звука і слабка позиція? (Приголосний звук знаходиться у слабкій позиції, коли він стоїть перед глухим приголосним звуком. Сильна позиція, коли приголосний звук стоїть перед голосним або дзвінким приголосним звуком.)

- Чи всі навчилися це робити?

- На скільки груп поділяються способи перевірки більшості з орфограм? (на 3 групи)

- Які ж це групи?

І група – перевірка за допомогою сильної позиції;

ІІ група – перевірка за правилами;

ІІІ група – перевірка за словником.

- Давайте пригадаємо, що спочатку треба зробити?

(Визначити, у якій частині слова знаходиться орфограма)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді дітей

 

 

 

Вивісити алгоритм

ІV. Контрольно-оцінювальні дії.

-На засніженій стежці-мережці Плямс зустрівся із Сніговиком. Але Сніговик був дуже сумний. Плямс подумав, що він захворів і записав:

Сніговик безрадісний, безрукий, безносий.

Потім у цих словах виділив частини слова.

Перевірте, чи правильно він визначив частини слова.

А щоб допомогти Сніговику, поправ йому носик, руки, ноги і наш Сніговик ожив.

 

Малюнок Плямса і Сніговика

 

 

 

 

Діти перевіряють і показують «погодження»

V. Ситуація розриву.

Тоді Плямс записав

Сніговик розвеселився, розгулявся, ро_танцювався, ро_співався.

- Діти, у якій частині слова Плямс пропустив літери?(У префіксі)

-А чому?

- Тому, що ці літери у слабкій позиції звука.

 

VI.Постановка навчальної задачі

-Отже, над чим ми будемо сьогодні працювати?

Нам треба навчитися писати орфограми слабких позицій звуків шляхом визначення сильної позиції у префіксі роз-

Тож допоможемо Плямсові?! (Так)

-Діти, чи немає у висловлюванні Плямса слова з тим же префіксом? (Є)

-У якій позиції звук [з] у цьому слові?

-Чи не можна використати для перевірки орфограми в слові [ростанц'ува ' вса] слово розвеселився? (Так, можна)

-А який спосіб перевірки використаємо? (Перевірка за правилами)

-Яке ж є правило?

Щоб перевірити орфограму слабкої позиції звука в певній частині слова, слід знайти слово з тією ж частиною слова, де б звук був у сильній позиції.

Діти визначають тему уроку

VII.Дії контролю та відпрацювання способу перевірки орфограм слабкої позиції звука у префіксі роз-

  1. Вправа 31

-Плямсу дуже подобається відгадувати земні загадки, він навіть зробив такий запис:

Сьогодні я ро_гадую сто двадцять четверту загадку. Над нею я розмірковую вже п'ятнадцять хвилин.

-Запишіть висловлювання Плямса без пропусків.

-У якій частині слова орфограма слабкої позиції звука? (У префіксі роз-)

-Яким словом у висловлюванні Плямса можна перевіряти орфограму у слові розгадую? (словом розмірковую)

-Нагадайте ще раз спосіб перевірки і розкажіть правило.

Позначте на чарівній лінієчці, як вам працювалося легко чи важко?

2.Вправа 34.

-Запишіть висловлювання [розфарбував мороз в'ікна]

-Порівняйте свій запис із записом Яринки і Андрійка

-Яринка і Плямс записали це слово так: розфарбував

-Чому? (Тому що в слові такий префікс, як і слові розмалював. Тому треба писати префікс роз-)

-А Андрійко?

-Він забув правило і написав на слух.

3.Робота в парі.

-Посміхніться один одному. Покажіть, що пари готові до роботи.

Розохотити                 розписати

Рознести                     розкидати

Розмістити                 розтлумачити

 

 

Прочитайте, як ці слова записані в орфографічному словнику?

Перевірте роботу один одного. Позначте на чарівних лінієчках, чи швидко ви справились із завданням, чи не допустили помилок?

  • Діти, за законом українського письма позначається на письмі префікс [рос]? (Ні!)

Прочитайте правило с.19

Префікс [роз-] вимовляється в словах, корінь яких починається на дзвінкі приголосні або голосні звуки.

Префікс [рос-] вимовляється в словах, корінь яких починається глухим приголосним звуком.

На письмі ці префікси позначаються однаково: роз-

4.Робота в групі.

Діти, давайте запросимо Плямса і Сніговичка пограти у хокей. Шайба у нас з префіксом роз-

-Кожна група буде підбирати слова з префіксом роз- у слабкій і сильній позиціях.

   І                                                        ІІ

Слова в слабкій позиції звука Слова в сильній позиції звука

Розфарбував        розмовляв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діти розказують правило

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1-й учень з пари з'ясовує у якій позиції за дзвінкістю-глухістю перебуває кінцевий приголосний префікс в словах І стовпчика, ІІ учень з пари – працює зі словами ІІ стовпчика

 

 

 

 

 

Вивісити таблицю-опору.

 

Діти читають правило

 

 

 

 

Показати на опорну таблицю

Діти домовляються, хто буде збирати думки і перевіряти правильність виконання; інші члени групи підбирають слова і «забивають гол».

 

 

 

Звіти групи.

Кожна група записує слова на аркуші. Перевірка – на магнітній дошці.

VIII. Домашнє завдання

Впр.37, правило ст..19

-Запишете вдома правильно уривок з префіксом роз-. Поверніться один до одного і нагадайте, як в українській мові пишеться префікс роз-.

 

ІХ. Підсумкова рефлексія.

-Що нового ви вивчили на уроці?

-Як перевірити орфограми слабких позицій у префіксі роз-?

(За правилом)

-Яке правило повинні запам’ятати (На письмі пишеться префікс роз-)

-Як працювали групи на уроці (Дружньо, на достатньому рівні)

-Яка група була найкмітливішою?

-Кому ви хочете сьогодні подякувати?

-Чи досконало ми вміємо писати слова з префіксом роз-? (Ще ні)

 

Х. Прогнозування на наступний урок.

- Як ви гадаєте, що ми будемо робити на наступному уроці?

-Закріпимо вміння перевірки орфограм слабких позицій звуків шляхом визначення сильної позиції звука (на прикладі префікса роз-)

 

 

doc
Додано
5 січня 2022
Переглядів
2114
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку