Тема:«Перевірка написання орфограм слабких позицій звуків шляхом визначення сильної позиції звука (на прикладі префіксу роз-)»
Мета: формувати контрольно-оцінювальні дії під час перевірки орфограм слабких позицій у префіксах. Відкрити орфоепічні особливості префіксу роз- (він оглушується перед глухими приголосними). Вчити працювати в групах і парах. Виховувати взаємоповагу.
Обладнання: малюнки Яринки, Андрійка, Плямса, Сніговика; таблиці, орфографічні словники, візитні картки груп.
І. Каліграфічна хвилинка. - Продивляючись ваші зошити, я помітила помилки у з'єднанні букв. Тому сьогодні на каліграфічній хвилинці ми повторимо деякі з'єднання. - Згадайте про положення зошита, правильну поставу під час письма. Намагайтесь писати каліграфічно протягом всього уроку. Ва ва Ня ан Вагання – найкращий помічник. |
Діти користуються «мішечками» для контролю правильної постави під час письма |
ІІ. Самооцінювання. - Оцініть свою роботу на чарівних лінієчках за такими параметрами: охайність, грамотність. |
Діти ставлять позначки |
ІІІ. Створення ситуації успіху. Рефлексія. -Діти, а чи є це улюблене прислів’я? (Плямса) -А чому? -Тому, що перш, ніж писати слово із слабкою позицією звука, Плямс завжди вагається і перевіряє написання, використовуючи свої знання. -А що ми навчилися робити на попередніх уроках української мови? (Перевіряти орфограми слабких позицій приголосних звуків шляхом визначення сильної позиції звука). -Що ж значить сильна позиція приголосного звука і слабка позиція? (Приголосний звук знаходиться у слабкій позиції, коли він стоїть перед глухим приголосним звуком. Сильна позиція, коли приголосний звук стоїть перед голосним або дзвінким приголосним звуком.) - Чи всі навчилися це робити? - На скільки груп поділяються способи перевірки більшості з орфограм? (на 3 групи) - Які ж це групи? І група – перевірка за допомогою сильної позиції; ІІ група – перевірка за правилами; ІІІ група – перевірка за словником. - Давайте пригадаємо, що спочатку треба зробити? (Визначити, у якій частині слова знаходиться орфограма) |
Відповіді дітей
Вивісити алгоритм |
ІV. Контрольно-оцінювальні дії. -На засніженій стежці-мережці Плямс зустрівся із Сніговиком. Але Сніговик був дуже сумний. Плямс подумав, що він захворів і записав: Сніговик безрадісний, безрукий, безносий. Потім у цих словах виділив частини слова. Перевірте, чи правильно він визначив частини слова. А щоб допомогти Сніговику, поправ йому носик, руки, ноги і наш Сніговик ожив. |
Малюнок Плямса і Сніговика
Діти перевіряють і показують «погодження» |
V. Ситуація розриву. Тоді Плямс записав Сніговик розвеселився, розгулявся, ро_танцювався, ро_співався. - Діти, у якій частині слова Плямс пропустив літери?(У префіксі) -А чому? - Тому, що ці літери у слабкій позиції звука. |
|
VI.Постановка навчальної задачі -Отже, над чим ми будемо сьогодні працювати? Нам треба навчитися писати орфограми слабких позицій звуків шляхом визначення сильної позиції у префіксі роз- Тож допоможемо Плямсові?! (Так) -Діти, чи немає у висловлюванні Плямса слова з тим же префіксом? (Є) -У якій позиції звук [з] у цьому слові? -Чи не можна використати для перевірки орфограми в слові [ростанц'ува ' вса] слово розвеселився? (Так, можна) -А який спосіб перевірки використаємо? (Перевірка за правилами) -Яке ж є правило? Щоб перевірити орфограму слабкої позиції звука в певній частині слова, слід знайти слово з тією ж частиною слова, де б звук був у сильній позиції. |
Діти визначають тему уроку |
VII.Дії контролю та відпрацювання способу перевірки орфограм слабкої позиції звука у префіксі роз-
-Плямсу дуже подобається відгадувати земні загадки, він навіть зробив такий запис: Сьогодні я ро_гадую сто двадцять четверту загадку. Над нею я розмірковую вже п'ятнадцять хвилин. -Запишіть висловлювання Плямса без пропусків. -У якій частині слова орфограма слабкої позиції звука? (У префіксі роз-) -Яким словом у висловлюванні Плямса можна перевіряти орфограму у слові розгадую? (словом розмірковую) -Нагадайте ще раз спосіб перевірки і розкажіть правило. Позначте на чарівній лінієчці, як вам працювалося легко чи важко? 2.Вправа 34. -Запишіть висловлювання [розфарбував мороз в'ікна] -Порівняйте свій запис із записом Яринки і Андрійка -Яринка і Плямс записали це слово так: розфарбував -Чому? (Тому що в слові такий префікс, як і слові розмалював. Тому треба писати префікс роз-) -А Андрійко? -Він забув правило і написав на слух. 3.Робота в парі. -Посміхніться один одному. Покажіть, що пари готові до роботи. Розохотити розписати Рознести розкидати Розмістити розтлумачити
Прочитайте, як ці слова записані в орфографічному словнику? Перевірте роботу один одного. Позначте на чарівних лінієчках, чи швидко ви справились із завданням, чи не допустили помилок?
Прочитайте правило с.19 Префікс [роз-] вимовляється в словах, корінь яких починається на дзвінкі приголосні або голосні звуки. Префікс [рос-] вимовляється в словах, корінь яких починається глухим приголосним звуком. На письмі ці префікси позначаються однаково: роз- 4.Робота в групі. Діти, давайте запросимо Плямса і Сніговичка пограти у хокей. Шайба у нас з префіксом роз- -Кожна група буде підбирати слова з префіксом роз- у слабкій і сильній позиціях. І ІІ Слова в слабкій позиції звука Слова в сильній позиції звука Розфарбував розмовляв
|
Діти розказують правило
1-й учень з пари з'ясовує у якій позиції за дзвінкістю-глухістю перебуває кінцевий приголосний префікс в словах І стовпчика, ІІ учень з пари – працює зі словами ІІ стовпчика
Вивісити таблицю-опору.
Діти читають правило
Показати на опорну таблицю Діти домовляються, хто буде збирати думки і перевіряти правильність виконання; інші члени групи підбирають слова і «забивають гол».
Звіти групи. Кожна група записує слова на аркуші. Перевірка – на магнітній дошці. |
VIII. Домашнє завдання Впр.37, правило ст..19 -Запишете вдома правильно уривок з префіксом роз-. Поверніться один до одного і нагадайте, як в українській мові пишеться префікс роз-. |
|
ІХ. Підсумкова рефлексія. -Що нового ви вивчили на уроці? -Як перевірити орфограми слабких позицій у префіксі роз-? (За правилом) -Яке правило повинні запам’ятати (На письмі пишеться префікс роз-) -Як працювали групи на уроці (Дружньо, на достатньому рівні) -Яка група була найкмітливішою? -Кому ви хочете сьогодні подякувати? -Чи досконало ми вміємо писати слова з префіксом роз-? (Ще ні) |
|
Х. Прогнозування на наступний урок. - Як ви гадаєте, що ми будемо робити на наступному уроці? -Закріпимо вміння перевірки орфограм слабких позицій звуків шляхом визначення сильної позиції звука (на прикладі префікса роз-) |
|