Урок "Перший урок фізики в 6 класі"

Про матеріал
Мета заходу: знайомство шестикласників з предметом "фізика", деякими фізичними поняттями, виховувати інтерес до фізики, бажання працювати.
Перегляд файлу

Перший урок фізики в 6 класі

Мета. Ознайомити учнів в загальних рисах з тим, що вивчає фізика, та деякими фізичними поняттями, розвивати науковий світогляд учнів, логічне мислення, зв’язне мовлення; виховувати інтерес до фізики, бажання працювати.

Обладнання. Оптичні прилади (призма, джерело світла), прилад на повітряній подушці для демонстрування законів кінематики і динаміки, джерело постійного струму, прилад для демонстрації „штучної блискавки”, султан, магнітна стрілка, провідники; таблички з написами: математика, мова, географія, історія, механіка, фізика.

Дійові особи: родина наук: Математика, Фізика, Мова, Історія,  Географія, Механіка.

 

І. Вступне слово вчителя:

Добрий день, шановні друзі! Ми з вами кожен день зустрічаємося з різними загадками, явищами, які нам важко або зовсім неможливо пояснити. Усіх нас хвилює тисячі «Чому?». Чому буває день, ніч, зима, весна, літо, осінь? Чому вдень світить сонце, а Місяць та зірки вночі? На всі ці питання може дати відповідь наука, яка вивчає природу. Називається вона-фізика. І сьогодні про цю науку ми вам розповімо разом з науками, які теж вивчають природу. Які це науки?Я думаю, що ви їх впізнаєте?

 

Математика. Доброго дня, я сподіваюся всі впізнали мене, я Математика, - кажуть, що я цариця всіх наук, але це не так. Я не цариця, я мати. Я можу бути і лагідною і суворою, але завжди справедливою. Всі ви добре знаєте нашу велику родину наук. Як і в будь-якій родині мої діти всі різні, але в нас є спільні риси – всі ми дуже важливі, складні та водночас цікаві, жодна людина не може обійтися без нас. Прийшов час ознайомити вас ще з однією донькою – Фізикою.

 

Мова.Шість років жили і до 11 класу прожили би без неї. Чи мені не наука, як не струмом вдарить, то яблуко на голову з дерева кине.

 

Математика. Постривай доню, як не хочеш дітей знайомити з Фізикою, так розкажи щось про себе, на те ти й мова.

 

Мова. Я найстарша, я народилася разом із людиною. Люди спілкувалися, набували життєвого досвіду і передавали його своїм нащадкам – так виникла усна народна творчість, минули століття – і виникла… усна народна творчість, і ще багато століть – і виникла…?! Усна народна творчість?! Та що це я не росту. Ну нехай. Минуло 10000 років! І виникла! (плаче)  - усна народна творчість.

- Мамо, чого це я якась недорозвинена?

 

Математика. А того, що ти знехтувала фізикою, людина без неї не зуміла би використати пера, виготовити чорнила, а пізніше – друкарні. А всі твої образи на фізику тільки від того, що ти її не знаєш.

 

(Входить географія)

 

Географія. Ти чого плачеш?

 

Мова. Та ось, я гадала, що фізика мені не потрібна і майже лиха не наробила.

А ти як, може ти без цієї всезнайки обходитися?

 

Географія. Що ти? Без законів фізики не можна було б пояснити клімат, течії річок та морів, утворення вітру. Я вже мовчу про подорожі: ніяких човнів, повітряних куль, залізниці: на волах далеко не заїдеш.

 

(географія і математика виходять)

 

Мова. Хто ж мене підтримає? Географія, біологія заодно з фізикою – бо це науки про природу. Може малювання? Та ні. Почне казати, хто мені фарби зробить, як не

фізика з хімією; та й художники, не знаючи фізики, не вдосконалювали б свої

витвори. Праця? Ні, це ж верстати, навіть щоб продукти харчування та одяг

створювати, потрібно фізику знати! Кругом влізла! І чайник не так без неї кипить, і літак не летить, ліки в шприц не набереш, врожай не збереш, будинок не побудуєш, трактор не спроектуєш. Мабуть мати права, без фізики не можна.

 

(Зайшла історія).

 

- Історія, розкажи нам, будь-ласка, про Фізику. Хто як не ти можеш все розставити на свої місця і привести все до ладу.

 

Історія. Фізика зародилася дуже давно, спочатку вона об’єднувала всі знання людини про природу, ще грецькі вчені за кілька сотень років до нашої ери намагалися пояснити походження світу й з'ясувати причини всіх змін, які відбуваються в природі. Слово „фізика” грецьке і означає природа. Вперше його використовував у своїх працях давньогрецький філософ Аристотель.

Правда досліджувалися тоді лише поодинокі природні явища або зміни, які люди мали змогу спостерігати

(До учнів). Як ви гадаєте, які природні явища спостерігали давні греки?

 

(Дощ, блискавка, вітер, утворення льоду, снігу, зміна пір року, веселка і т. д.).

 

- Сучасна фізика також вивчає найпростіші явища природи: механічні, теплові, звукові, електричні, світлові, фізичні властивості тіл, які нас оточують.

 

- Назвіть, які з перерахованих раніше явищ є тепловими, звуковими, електричними, світловими?

 

- Існують зміни вприроді, які відбуваються внаслідок діяльності людини. Людина не тільки відкриває закони природи, а й використовує їх для своїх потреб. Вивчивши електричні явища, вона використала електричну енергію. Вивчаючи світлові явища, людина навчилася виправляти вади зору; виготовила прилади, без яких важко уявити сучасне життя, - фотоапарат, відеокамера, кінопроектор.

Так ми і підійшли до помешкання фізики.

 

(Входить фізика)

 

Фізика. Доброго дня, любі друзі. Я рада, що ви завітали в країну фізики. На початку нашої подорожі по цій дивовижній країні ознайомимося із картою маршруту. Сьогодні ми відвідаємо такі райони фізики: механіка, теплові явища, електричні явища, світлові явища.

Запрошую Вас в район „Механічних явищ”.

Знайомі з вами ми давно

З уроків математики.

Чому, та як, та де було,

Як швидко рухалось, пливло,

Коли зустрінуться, та де – 

Все справи це механіки.

Але крім цього дізнаємось ще,

Що падати допомагає,

Як „легким” робиться „важке”,

Що їхати вгору заважає.

Покинути цей район ми не можемо без невеликого іспиту.

 

відео(Демонструється взаємодія та рух візків на повітряній подушці спочатку однакових мас, а потім різних. Учні повинні прокоментувати побачене в обох випадках, порівняти маси візків, шлях пройдений ними).

 

Фізика. Бачу, що математика добре Вас підготувала до зустрічі із фізикою.

Спробуйте відгадати, до яких явищ ми завітаємо далі.

Гарно влітку відпочили,

Всі засмаглі, підросли,

Спини сонечком зігріли

І на річці всі були.

На вогні варили юшку,

Пригадати буде що.

Не побачимо цього взимку,

Біля груби сидимо

І до школи йдемо в шубі,

Бережемо своє тепло.

 

Фізика. Так, ми потрапили до теплових явищ, знати які потрібно не менше за механічні. З ними ми також знайомі трохи з уроків природознавства.

 

(демонстрація розжарення дротини електричним струмом).

 

- Як Ви гадаєте, чому дротина провисла? (Заслуховуємо відповіді учнів).

 

- Під час нагрівання тіла розширюються. Це ви вже знаєте, а чому вона починає світитися, це ми дізнаємось, коли докладно вивчимо електрику. Електричні явища ми можемо спостерігати щоденно. Знімаючи в темряві шовковий чи вовняний одяг, кожен бачив, як проскакують невеликі іскорки на поверхні тканини. Погладимо ввечері кішку і почуємо легеньке потріскування, що супроводжується іскрінням. Електричні явища повинні знати не тільки фізик і електрики, а навіть і перукарі. Часто пластмасові гребінціелектризуються до волосся, а ось що може бути, коли волосся наелектризувати дуже сильно.

 

(Демонстрація заряджання султана від зарядженої кульки генератора).

 

- Навряд чи клієнтові сподобається така зачіска. При вивченні електрики ми навіть компас змусимо показувати не на Північ, а так, як нам заманеться.

 

(Демонстрація повертання магнітної стрілки біля провідника зі струмом).

 

А яке Електричне явище ми можемо спостерігати влітку під час зливи. (Блискавку).

 

Грізне явище природи, якого так боялися наші предки. Зараз ми у кабінеті фізики створимо блискавку подібну до природної.

 

(Демонстрація блискавки)

 

Після літньої зливи з'являється сонечко і гарна веселка. Яке це явище? (Світлове).

(Демонстрація дифракційного спектра).

 

Мова.Добре, ви мене переконали, фізику потрібно знати людині з будь-яким фахом. Але багато жінок є просто домогосподарками. Як фізика може їм допомогти?

 

Учні. Побутові прилади.

 

Учениця А ще фізика завжди буде допомагати вам зберігати своє здоров´я,
бо фізика наука про природу, а кожна людина це частинка природи і майже усі закони фізики добре пояснюють процеси в організмі людини, а також всі явища які відбуваються навколо людини.

 

Учень А зараз ми вам розкажемо з якими цікавими питаннями фізики ми можемо зіткнутися, якщо будемо готувати собі сніданок з варених яєць, стакана чаю та бутерброду. Ми сподіваємось, що ви також вмієте готувати сніданок, тому запрошуємо прийняти активну участь в тому, що тут буде відбуватись.

 

Учениця Припустимо, що ви зварили собі на сніданок два яйця та поклали їх на стіл, але прийшла сестра й випадково поклала варені яйця до сирих. Питання: 

 « Як можна знайти варені яйця серед сирих?». Ваші пропозиції.


( діти вносять свої пропозиції)


Учень Перший спосіб, Треба покласти яйця на стіл та обертати їх навколо вертикальної осі. Варене яйце буде обертатись швидше, ніж сире. Чому? Варене яйце обертається як одне ціле, а сире складається з окремих рідин: жовтка та білка. При обертанні яйця ці рідини мають різні швидкості, тому між ними виникає внутрішнє тертя, яке гальмує рух.


Учениця Другий спосіб. Опустити яйця в солену воду, якщо вони одного розміру, то сире яйце буде плавати на більшій глибині, ніж варене.


Учень Третій спосіб - оригінальний. Треба закріпити на столі усі яйця. Потім вистрілювати в них по черзі. У варених яєць залишиться вузький слід від кулі, що пролетіла, а сири розлетяться на всі шматки в усі сторони. Чи навряд хто скористується цим способом, але цікава причина такої дії кулі на варені та сири яйця. При попаданні кулі у сире яйце, тиск який чиниться на його рідину, буде розповсюджуватися по закону Паскаля по всім напрямкам.


Учениця Тепер будемо готувати чай. Пакетик чаю заливаємо гарячим окропом, температура якого 100ºС. Для того щоб не тріснув стакан ми спочатку покладемо в нього металеву ложку. Окріп віддасть тепло, а ложка забере. Чай остине скоріше, а с точки зору фізики ми спостерігаємо процес теплопередачі. Тепер покладемо у чай цукор та перемішуємо. Тут ми спостерігаємо ще одне фізичне явище - дифузію. Молекули цукру змішуються з молекулами чаю і він стає солодким.


Учень Чай готовий. Тепер залишилось зробити бутерброд. За легендою його винахідником був знаменитий астроном та фізик Миколай Копернік. От, бачите, навіть великі вчені теж дбали про наше з вами здоров´я. Спробуємо нарізати хлібний батон гострою та тупою стороною ножа. Тупою стороною різати важко. Чому? Сила тиску однакова, а площа опори різна. Чим більша площа опори, тим сильніше треба тиснути, тому простіше різати гострою стороною ножа. Намастимо шматочки батона маслом тай покладемо їх на тарілку. Сніданок готовий! І зроблений він за допомогою фізики.

 

Учитель:Коли ви його з´їсте, ви отримаєте необхідну кількість енергії. І цей запас енергії можна підрахувати:

  •                 100 гр. хліба дають 877 кДж
  •                 2 яйця - 754 кДж
  •                 20 гр. масла -  838 кДж енергії
  •                 2 ложки цукру -  162,12 кДж енергії

Все разом складає 2631,12 кДж енергії або___________Ккал.
 

 

Мова. Я визнаю свою провину, я теж хочу вивчати фізику.

 

Фізика. А ти її вже вивчаєш разом з нами. За такий короткий час ми дізналися багато нового та цікавого. Фізику можна зустріти і в літературі. Наприклад в загадках.

 

Учениця А тепер спробуйте відгадати наші фізичні загадки
1. СупутникЗемліробить один оберт за 1год40 хв., а іншийоберт за 100 хв. Як цепояснити? (1 год. 40 хв = 100 хв)

 2. Скількихвилин треба варитикруте яйце – дві – три – п’ять? (Анітрошки, воновжезварене.)

3. Де вода стоїтьстовпом? (У склянці.)

4. Чиможнаврешеті принести воду? (Можна, коли вона замерзла)

5. Півень, стоячи на однійнозіважить 5 кг. Скількивінважитиме, якщо стане на дві ноги? (5 кг)

6. Усе життя ходить, а з місця не сходить. (Годинник)

7. Назвітьім'япершоїжінки - льотчика? (Баба Яга)

8. Без крил, а літає,ніхто не б’є, а плаче? ( Хмара.)

9. Двоєпідійшли до річки. Біля берега стояв човен, якийможевміщатилише одного, але обидвапереправилися. Як це могло статися?  (Вони підійшли до різнихберегів.)

 

 

1. Що в скриню не сховаєш?   (промінь світла)

    2. І корисне, і шкідливе, непотрібне і важливе.

        Нам завжди псує взуття... Здогадались? Це –  (тертя).

    3. У воді не тоне, у вогні не горить(лід)

    4. Без рук, без ніг, а в дім лізе. (холод, тепло)

    5. Що йде не рухаючись з місця. (час)

    6. Два брати рідні: одного всі бачать, але не чують, другого всякий чує,       але не бачить.( блискавка і грім)

7.Хто завжди правду каже ( дзеркало)

8. Які бувають зайчики( сонячні)

9. Висить груша, а не з’їсти. ( електролампочка.)

Фізика. І на кінець. Фізика наука експериментальна. Зараз ми покажемо ряд цікавих дослідів:

1. Існування атмосферного тиску.

2.Електризація кульки

3. Яйце в бутилу

4. Рівновага виделок та цвяхів (рівновага тіл)

 

Заключне слово вчителя.

Сучасна фізика з усіма її чудовими відкриттями – результат спільних зусиль багатьох поколінь дослідників. За кожними формулою і законом – копітка праця численних дослідників, вчених. Людство не завжди вчасно оцінювало працю вчених-фізиків. Багато хто віддав життя за науку. Архімед загинув від меча варвара, захищаючи свої креслення. Джордано Бруно спалили на вогнищі, катували Галілео Галілея, який так і не зрікся своїх

переконань, трагічно загинув Георг Ріхман, досліджуючи природу блискавки.

Багато відкриттів зроблено у фізиці, але не слід вважати, що це межа людських можливостей. І на вашу долю випаде немало відкриттів. Проте зробити навіть найменше відкриття не так легко. Для цього потрібно глибоко вивчати і знати фізику.

docx
Додано
4 травня 2020
Переглядів
680
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку