Розробка уроку біології "Підтримка температури тіла. Теплопродукція. Тепловіддача. Практична робота «Вимірювання температури тіла в різних його ділянках».
Мета: ознайомити учнів з роллю шкіри в обміні речовин і терморегуляції організму; сформулювати поняття загартування організму, розкрити його фізіологічне значення; розвивати навики роботи з додатковою літературою, творчі здібності, спостережливість, увагу, вміння порівнювати та робити висновки; розвивати пізнавальний інтерес до вивчення біології, виховувати почуття відповідальності, взаєморозуміння під час роботи в групах.
Тема: Підтримка температури тіла. Теплопродукція. Тепловіддача.
Практична робота «Вимірювання температури тіла в різних його ділянках».
Мета: ознайомити учнів з роллю шкіри в обміні речовин і терморегуляції організму; сформулювати поняття загартування організму, розкрити його фізіологічне значення; розвивати навики роботи з додатковою літературою, творчі здібності, спостережливість, увагу, вміння порівнювати та робити висновки; розвивати пізнавальний інтерес до вивчення біології, виховувати почуття відповідальності, взаєморозуміння під час роботи в групах.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: таблиці «Будова шкіри», «Загартування», схема механізму терморегуляції, підручники, робочі зошити, додаткова література.
Структура і основний зміст уроку.
I. Організаційний момент.
Учитель. Людина щаслива тоді, коли вона задоволена. Я сподіваюсь, що на сьогоднішньому уроці ми будемо щасливі, бо досягнемо головної мети – здобудемо знання й отримаємо задоволення від роботи.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1). Інтерактивна методика «Мозковий штурм».
Запитання
- Пригадайте, що таке температура тіла. Наведіть приклади тварин, які мають сталу температуру тіла і у яких вона залежить від температури навколишнього середовища.
(Складання схеми 1 «Організми»).
Схема 1.
Організми
пойкілотермні гомойотермні
(не здатні підтримувати (підтримують
температуру тіла на температуру тіла на
постійному рівні) відносно постійному рівні)
(Учні наводять приклади пойкілотермних і гомойотермних організмів)
III. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Людина, як всі ссавці, належить до гомойотермних організмів. В тілі людини в результаті дисиміляції утворюється велика кількість тепла. Проте людське тіло за звичайних умов ніколи не перегрівається. Його температура відносно стала (36,6 – 36,90С). У чому ж полягає механізм підтримання сталої температури тіла організму людини? На сьогоднішньому уроці ми дамо відповідь на це та інші запитання.
( Оголошення теми, мети, очікуваних результатів.)
IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
1. Підтримка температури тіла.
1) Пояснення вчителя з наступним складанням схем 2, 3 «Терморегуляція», «Температура навколишнього середовища».
Тепло – форма енергії, яка має важливе значення для існування живих систем.
Фізіологічна функція, яка забезпечує підтримання оптимальної для даного виду температури тіла в умовах зміни температури навколишнього середовища називається терморегуляцією.
Схема 2
Терморегуляція = утворення тепла + віддача тепла
(процеси (шкіра, легені, органи
дисиміляції) сечовиділення)
Схема 3
Температура навколишнього середовища
знижується підвищується
- звуження судин шкіри; - розширення судин шкіри;
- «гусяча шкіра»; - виділення поту
- скорочення гладеньких
м’язів шкіри
2. Теплопродукція і тепловіддача.
Теплопродукція залежить від інтенсивності обміну: у стані спокою людини вона невелика, під час роботи підвищується, інтенсивність обміну речовин (а отже, і теплопродукція) залежить від температури: на холоді вона вища, ніж у теплі.
Робота учнів з підручником і складання схеми 4 «Основні джерела віддачі тепла».
Схема 4
Основні джерела віддачі тепла
шкіра органи дихання виділення травних виведення сечі та
82 % 12 % соків 4,6 % екскрементів 1,3 %
За місячну відпустку людина, яка проводила на пляжі по дві години на день, отримує достатню кількість сонячної енергії, щоб змусити горіти півватну лампочку впродовж року по п’ять з половиною годин на добу.
За добу людина виділяє стільки тепла, що його вистачить, щоб довести до кипіння 33 літри крижаної води.
3. Роль шкіри в терморегуляції.
1). Розповідь-пояснення учителя, бесіда, досліди, розгляд іл.7.1. в підручнику і складання схем 5, 6 «Терморецептори», «Терморегуляція».
Розгляньте шкіру тильного боку кисті руки спочатку без лупи, а потім крізь неї. Стисніть кисть у кулак. Що відбувається зі складками шкіри в ділянці суглоба? Яке значення цих складок?
Відтягніть шкіру з тильного боку кисті й поясніть, яка властивість шкіри виявляється.
Візьміть добре загострений олівець і обережно доторкніться вістрям до різних ділянок шкіри на тильній поверхні кисті біля суглоба між кистю і передпліччям. (Учні помічають, що дія вістря в одних місцях відчувається як дотик, у других – як укол, в третіх – як тепло або холод). Чим це пояснюється?
Баланс між процесами теплоутворення і тепловіддачі регулює центр терморегуляції, розташований у проміжному мозку. Він пов'язаний із центром регуляції обміну речовин. Терморецептори містяться в шкірі. Вони надсилають імпульси до центру терморегуляції, який здійснює корекцію температури тіла.
Схема 5
Терморецептори (на 1 см2)
холодові теплові
12 – 15 1 – 2
Схема 6
Терморегуляція
нервова гуморальна
рецептори шкіри гормони щитоподібної та надниркових
залоз (адреналін – звуження кровоносних
гіпоталамус судин, зменшення тепловіддачі)
гладенькі м’язи
кровоносних судин
2). Повідомлення учня «Чи знаєте ви, що…».
- Добові коливання температури тіла (в межах 0,5 – 2О С) залежать від способу життя (у спокої і уві сні температура тіла знижується, за м’язової активності - підвищується).
- Найвищу температуру тіла мають глибоко розташовані органи і тканини з інтенсивною теплопродукцією: серце, головний мозок, органи черевної порожнини і тазу. Найнижчу – тканини кінцівок.
- Температура тіла людини протягом доби коливається в межах 0,5 – 0,7 О С; знижується до 3 – 4 годин ранку і підвищується до 16 – 18 години вечора.
- Кожен із нас має здатність переносити певні коливання температури. Так, здорова людина протягом короткого часу може перенести температуру + 160 ОС. Температуру +104 О С вона зможе терпіти 26 хв, +93 О С – 33 хв, +82 О С – 49 хв, а +71 О С - 1 год. Мінімальна температура, за якої люди нетривалий час були на повітрі, складає – 88 О С.
- Організм людини може витримувати нагрів до 44-45О С. Відомий випадок, коли англійський лікар Блегден разом з друзями і собакою просиділи 45 хвилин у приміщенні, повітря якого мало температуру 126О С. За цей час м'ясо у каструлі з водою, яку вони взяли з собою, встигло зваритися.
4. Порушення терморегуляції.
Робота в групах.
Повідомлення учнів - творчі групи звітують і презентують свої дослідження за зразком: 1) причини порушень; 2) їх основні ознаки; 3) перша допомога; 4) профілактика порушень:
1 група – Захворювання шкіри та їх профілактика.
2 група – Тепловий і сонячний удари.
3 група - Хімічні і термічні опіки. Обмороження.
5. Загартування організму. Загартування – комплекс прийомів, направлених на підвищення функціональних резервів організму та його опірності до несприятливого впливу фізичних чинників навколишнього середовища.
Повідомлення учнів, складання схеми 7 «Природні чинники загартування».
Схема 7.
Природні чинники загартування
прогулянки на контрастні купання водні сонячні повітряні
свіжому температури процедури ванни ванни
повітрі
Гігієнічні вимоги до загартування:
- регулярність процедур;
- поступове нарощування сили і тривалості процедур;
- урахування індивідуальних особливостей організму;
- постійний контроль за станом організму.
V. Осмислення об’єктивних зв’язків.
Практична робота № 7 «Вимірювання температури тіла»
Мета: навчитися вимірювати температуру тіла в різних його ділянках.
Обладнання й матеріали: термометр, зошити, підручники, інструктивні картки для виконання роботи.
Хід роботи.
1. Ознайомтесь із правилами користування термометром (за підручником або інструктивною карткою роботи).
2. Визначте температуру тіла. Результати запишіть в зошит.
3. Зробіть висновок, в якому вкажіть, чому температура різних ділянок тіла є різною.
VI. Узагальнення і систематизація знань учнів.
1) Заповніть таблицю «Правила загартування організму»:
Чинник загартування |
Правила загартування |
Обгрунтування |
Наслідки порушення правил |
|
|
|
|
2) Дайте відповідь на запитання:
- Чому багато хвороб людини супроводжується підвищенням температури тіла? Яке це має значення? Чи потрібно її знижувати?
- Після споживання спиртного в організмі виникає тепло. Чому в стані алкогольного сп’яніння людина на морозі замерзає швидше, ніж людина в тверезому стані?
- Чому охолодження ніг викликає простудні захворювання, а охолодження рук – ні?
- «Центр обморожень».
Надай першу допомогу товаришеві, у якого «встановлені» ознаки III ступеня.
- «На пляжі».
Уяви, що ти з товаришем відпочиваєш на пляжі. Ти помітив, що він зблід, скаржиться на головний біль, шум у вухах. Що сталося? Надай першу допомогу товаришеві, обґрунтуй свої дії.
3) Вправа «Зав’яжи вузлик» (складіть одне речення з одним з нових понять уроку).
VII. Підсумки уроку.
VIII. Домашнє завдання.
1). Опрацювати п. 41 в підручнику.
2). Дати відповіді на контрольні запитання в кінці п. 41. 3). Створити пам’ятку: «Як уникнути теплового і сонячного ударів?»
4). Завдання для допитливих: дати обґрунтовану відповідь на запитання: Що станеться, якщо пошкодити рецептори шкіри?