Урок "Захворювання та пошкодження шкіри. Гігієна шкіри. Проект «Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою»".

Про матеріал

Розробка уроку біології "Захворювання та пошкодження шкіри. Гігієна шкіри. Проект «Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою»".

Мета: ознайомити учнів з гігієною шкіри; дати поняття про причини й ознаки захворювань та пошкоджень шкіри; розвивати допитливість в учнів, навики роботи з додатковою літературою, творчі здібності, спостережливість, увагу, вміння порівнювати та робити висновки; розвивати пізнавальний інтерес до вивчення біології, виховувати почуття поваги і взаєморозуміння та відповідальне ставлення до здоров'я.

Перегляд файлу

 

Тема: Захворювання та пошкодження  шкіри. Гігієна    шкіри. Проект «Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою».

 

                                   «Шкіра – це орган, за яким можна дізнатися 

      про здоров’я і навіть життєву історію людини».

                                                                                   Вінтерніц 

 

Мета: ознайомити учнів з гігієною шкіри; дати поняття про причини й ознаки захворювань та пошкоджень шкіри; розвивати  допитливість в учнів, навики роботи з додатковою літературою, творчі здібності,  спостережливість, увагу, вміння порівнювати та робити висновки; розвивати пізнавальний інтерес до вивчення біології, виховувати почуття поваги і взаєморозуміння та відповідальне ставлення до здоров’я.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Форма уроку. Синтетична.

 

Обладнання: таблиці «Будова шкіри», «Перша допомога  в разі опіків, обмороження, ураження електричним струмом», підручники, робочі зошити, додаткова література.

    

                                     Структура і основний зміст уроку

 

I. Психологічний настрій.

Учитель. Італійська народна мудрість каже: «Хліб і праця – щоденне щастя». Сподіваюсь, що ви отримаєте задоволення від праці  і відкриєте для себе багато нового і цікавого.

 

II. Актуалізація опорних знань учнів.

 

1). Розв’язати чайнворд:

 

 

 

Е  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

П

 

 

 

 

 І

 

Д

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

М

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І

 

 

 

 

 

С

 

 

 

                                                                                            

 

1 – пігмент шкіри. (меланін)

2 – чутливе нервове закінчення шкіри. (рецептор)

3 –  рідина, яка на 98% складається з води і на 2% -  з органічних і мінеральних речовин. (піт)

4 –  розділ криміналістики, що займається ідентифікацією  людей  за відбитками пальців. (дактилоскопія)

5 – властивість птахів і ссавців підтримувати постійну температуру тіла. (гомойотермність)

6 – комплекс заходів, спрямованих на підвищення функціональних резервів організму та його опірності до несприятливих факторів навколишнього середовища. (загартування)

7 – врівноваження процесів утворення і віддачі тепла в організмі. (терморегуляція)                                                                                                                                               8 – найтовстіші волосини. (вії)                                                                                                                         9 – захворювання, збудником якого є коростяний кліщ. (короста)

 

2). Вправа «Незакінчене речення».

Продовжити думку.

Волосся -  це …

Нігті – це…

Вони утворені …

Колаген – це…

Дерма – це …

Меланін – це…

Він його кількості залежить …

 

III. Мотивація навчальної діяльності  учнів.

 Учитель.               

             Шкіра – це орган складний,

 Шкіра – це шар захисний.

 Тіло людини вкриває,

 Від небезпек захищає.

 Процеси у ній непомітні,

 А функції – різноманітні:

 Рецепторна та депонуюча,

 Секреторна і синтезуюча.

 І не другорядна задача:

 Тепла в організмі віддача,

 Та захист від впливів хімічних

 Й подразнень усіх механічних.

 Ферменти, в шкірі є різні,

 Беруть участь в метаболізмі.

Г. Стецько.

 

   Вінтерніц писав: «Шкіра – це орган, за яким можна дізнатися про здоров’я і навіть життєву історію людини».

       Шкіра – це найбільший наш орган. Загальна її маса становить до 18 % маси тіла людини. Вона – своєрідна природна сорочка, міцна і довговічна. Передній край організму!  Щоб ця природна сорочка довго нам служила, про неї слід турбуватися. Як уникнути хвороб шкіри?  Як зберегти шкіру здоровою і правильно доглядати за нею?  Як попередити передчасне старіння шкіри?  На сьогоднішньому уроці  ми дамо відповіді на  ці  та інші запитання.

                           

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Захворювання   шкіри.

Повідомлення учнів (творчі групи звітують про хвороби шкіри і презентують свої дослідження за зразком: а) причина виникнення;  б) симптоми; в) профілактика.

Обговорення повідомлень учнів із складанням схеми 1 «Захворювання шкіри»

 

Схема 1.

 

                                    Захворювання шкіри

 

    педикульоз       вугри      родимки         бородавки         короста

 

 

           В Індонезії живе «людина-дерево», його тіло вкрите роговими наростами. На думку медиків, повністю вилікувати цього чоловіка неможливо. Лікарі запропонували «людині-дереву» двічі на рік проводити хірургічне лікування, яке призупинить ріст бородавок, які повністю вкривають його тіло.

    Вчені підрахували, що на 1 см  шкіри налічується до 40 тисяч хвороботворних бактерій.

        Американський бактеріолог Т. Розбері  в книзі «Життя людини» пише, що на поверхні тіла людини діє 15 трильйонів мікробів. Слід дотримуватись правил гігієни, адже чистота – запорука здоров’я.

 

2. Гігієнічні вимоги до одягу і взуття.

(Робота з підручником, бесіда.)

 

3. Косметика.                                                                                                                                                 

  Розповідь учителя.                                                                                                                                                                       Для того,  щоб шкіра виглядала  красивою і здоровою, необхідно регулярно доглядати за нею, грамотно підбирати косметичні препарати з урахуванням типу шкіри, вікових вимог, кліматичних умов та екологічної ситуації.

Косметика – комплекс засобів, спрямованих на поліпшення зовнішності людини.

Повідомлення учня  «З історії косметики».

Слово «косметика» походить від грецького «kоsmetike»  і означає «мистецтво прикрашати». «Космет» - так називали рабинь, які прикрашали тіло і обличчя жінок Стародавнього Риму. Застосовувати засоби почали в далекій глибині століть. За допомогою косметики виділяли вождя, воїна із одноплемінників, лякали ворогів.

     В епоху Відродження спостерігався період занепаду косметики, вона відійшла від гігієни та медицини. Аби відрізнятися з-поміж своїх прибічників, жерці та чаклуни робили ритуальний макіяж. Цариця Єгипту Клеопатра доглядала за своїм тілом, купаючись у молоці ослиці. Для насичення кімнати принадним ароматом встеляли свої покої трояндовими  пелюстками. Джерелом найціннішої сировини для косметичної продукції було Мертве море.

   Єгиптяни вірили в загробне життя, і для того, щоб в потойбічному світі померлий був гарним, на його обличчя клали маску із дерева або полотна, на якій зображали значно омолоджені і прикрашені риси покійного. Для єгиптянок  краса означала вічну юність, тому для гарантії щасливого життя в потойбічному світі поряд з померлою завжди залишали горщечки з косметикою, олівці для очей і ручні дзеркальця.

 

Повідомлення учнів «Розвиток косметики в Єгипті, Римі та Греції».

    Батьківщиною косметики вважають Стародавній Схід, де мистецтво прикрашати обличчя і тіло досягло особливо високого розвитку. У всіх країнах стародавнього світу цінували південноаравійські пахощі й притирання, а фарбування волосся хною та басмою збереглося до наших днів.

   Мистецтвом виготовлення косметичних засобів володіли в основному жерці, які займались прикрашанням божества, бальзамуванням померлих. Рецепти різних ліків і бальзамів зберігались у глибокій таємниці. Широко застосовували у Стародавньому Єгипті і декоративну косметику, фарбували волосся, нігті на руках і ногах. Це виявлено при дослідженні мумій, що збереглись, в яких нігті були пофарбовані в оранжевий колір, а в деяких випадках навіть позолочені. Їдкий сік деяких ірисів застосовували як рум’яна. Стародавні євреї також користувались різними східними пахощами і косметичними засобами. Римляни та греки були тонкими знавцями косметики і гігієни. Вони широко практикували часті купання, ванни, масаж. Після миття шкіру натирали духмяними оліями. Вперше в Греції почали застосовувати олію з апельсинових квітів.

Складання схеми 2 «Косметика».

 

                                                                                                                             Схема 2.

 

                                                 Косметика

                   гігієнічна    лікувальна    хірургічна   декоративна

 

 

Сьогодні в салонах краси і в клініках виконують різні косметичні процедури.

 

4.Догляд за шкірою.

(Розповідь учителя)

Шкіра – не тільки оболонка всього нашого організму. Вона захищає від:

- механічної дії  - тиску, удару, вітру;

- хімічної дії (рідини та розчини відштовхуються жиром, який вкриває поверхню шкіри);

- електромагнітної дії (меланін, головний пігмент шкіри, адсорбує ультрафіолетове проміння, котре є складовою сонячного світла);

- мікроорганізмів(сальні та потові залози створюють захисний кислотно-ліпідний шар з рН 4,2-5,6, що ефективно захищає від дії мікроорганізмів).

   Шкіра  регулює теплообмін, служить органом чуття та обміну речовин. Завдяки чутливій шкірі сліпі можуть читати книги (шрифт Брайля). За візерунком на шкірі пальців рук ідентифікують людину, а розділ криміналістики, що цим займається, називається дактилоскопія.

    Для правильного догляду за шкірою необхідно знати її тип.

Складання схеми 3 «Типи  шкіри».

                                                                                                                                  Схема 3

 

                                                     Типи     шкіри

 

                                  суха      нормальна    жирна    змішана

 

Повідомлення учня «Чи існує секрет вічної молодості?».

   Люди шукають цей секрет протягом сторіч, відтоді, коли стали звертати увагу на свою зовнішність. Колись усі захоплювалися пошуками чудодійного еліксиру молодості, не знайшли його і стали омолоджуватися за допомогою пластичних операцій. Але однієї операції надовго не вистачає , і  доводиться повторювати їх знову і знову.

     Однак таке вторгнення в процес природного старіння організму не завжди минає безслідно. Коли в 1997 році співак Хосе Іглесіас зробив чергову операцію, виявилося, що зникла його знаменита чарівна посмішка. На щастя для шанувальників, вона поступово відновилася, але з часом обличчя співака всеодно постаріло.

    І все-таки люди не хочуть старіти, тому кожного року виникають все нові й нові засоби омолодження, серед яких є й косметичні:

 

- золоті нитки (цей метод придумали ще в сиву давнину: золоті нитки діаметром 0,1 мм вводять під шкіру і спеціальною голкою протягують контурними лініями. Через кілька тижнів навколо них утворюється еластична тканина, котра наче підтягує шкіру й одночасно змушує її швидше оновлюватися.)

 

- уколи краси (колагенові ін’єкції, ботокс – введення в мімічні м’язи лиця токсину ботулізму, що призводить до згладження зморшок, рестилайн – ін’єкційний препарат на основі гіалуронової кислоти, що вирівнює зморшки, складки і дистрофічні рубці, мезотерапія – введення в шкіру активних речовин натурального походження і вітамінів для живлення клітин);

 

- лазерне шліфування (косметична процедура, що сприяє виробленню в шкірі колагену і еластину);

 

- ліфтинг (косметичні операції, спрямовані на ліквідацію зморшок і надлишку шкіри, що утворилась внаслідок вікових змін);

 

 - пластика обличчя (пластичні операції проводяться для естетичної корекції форми і розмірів різних частин обличчя, а також для виправлення деяких недоліків, що з’явились в результаті травми або у зв’язку з появою вікових змін. Нещодавно у Бостоні 59-річному пацієнту з травмою обличчя пересадили обличчя донора, яким став чоловік, що не витримав операції на серці. Трансплантація лиця тривала 17 годин. Але американські спеціалісти не є піонерами в області хірургічних втручань такого роду. Перша в світі часткова трансплантація обличчя була виконана у 2005 році у Франції жінці, на яку накинувся собака і практично «відкусив» жінці нижню частину лиця. З того часу у світі виконано ще шість аналогічних операцій: три  у Франції, одна в Китаї і дві – в США).

 

Розповідь учителя.

    Знаючи будову шкіри, її тип, ми можемо доглядати за нею належним чином. Крім зовнішнього догляду, слід дотримуватись режиму та гігієни харчування, частіше бувати на свіжому повітрі, уникати стресів.

Забруднене  повітря, хлорована вода, куріння, недосипання, ультрафіолетове випромінювання шкідливо впливають на шкіру. Отже, ми повинні підтримувати і захищати шкіру, інакше вона почне хворіти і старіти раніше, ніж призначено природою. Стара арабська приказка говорить:               «До 30-ти  у тебе обличчя, яке подарувала природа, а після  30 таке, яке ти заслужив».

 Сучасними дослідженнями доведено, що сонячні промені небезпечні для нашої шкіри, бо викликають старіння, опіки і навіть рак шкіри. Для захисту від цих небезпечних променів слід користуватися сонцезахисними кремами.             

    Біологічний процес старіння шкіри починається після 25 років, але неправильний догляд або його відсутність можуть спровокувати передчасне старіння. Щоб запобігти цьому, необхідно дотримуватись правил  догляду за шкірою обличчя.

Проблема збереження шкіри здоровою вимагає особливої уваги та дбайливого ставлення. Сучасні косметичні фірми користуються даними науково-дослідницьких лабораторій.

 

V. Узагальнення і систематизація знань учнів.

 

1. Проект «Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою».

 

2. Заповніть таблицю «Гігієна шкіри»:

 

Правила гігієни

Обгрунтування

  Наслідки порушення правил

 

 

 

 

3. Створіть пам’ятку «Гігієнічні вимоги до одягу і взуття».

 

VI. Заключне слово учителя.

       Обличчя – візитна картка людини. Якщо шкірі обличчя не приділяти належної уваги, вона почне передчасно втрачати пружність та здатність до швидкого відновлення, матиме нездоровий та непривабливий вигляд. Аби запобігти цьому, необхідно дбати про шкіру з підліткового віку, ретельно очищати її та захищати від таких негативних факторів, як забруднене повітря, сонце, вітер, перепади температури, тверда вода і т.д.

    Сучасне життя, сповнене стресів та екологічних катастроф, вимагає від молодого покоління досконалого володіння інформацією про те, як правильно харчуватися, боротися зі стресами, нейтралізувати згубну дію забрудненої атмосфери, вітру, агресивного сонячного випромінювання, сухого повітря приміщень, жорсткої води і т. д.

     І пам’ятайте, що сучасний молодіжний макіяж – це природний макіяж! Відмінністю сучасного макіяжу є вміння виконати його так, щоб макіяж було ледве помітно – природний та моложавий вигляд цінується понад усе.

Посміхайтеся! Крик і гнів знищують красу. Спокійні, доброзичливі стосунки з людьми – запорука вашої чарівності!

 

 Чистота – здоров’я запорука.

 Не забудь постійно мити руки!

 Бо у шкіри – безліч ворогів

 Тож потрібно берегти її.

 І про зовнішність не забувайте:

 На повітрі свіжому бувайте,

 Пам’ятай, що алкоголь й куріння

 Нам пришвидшать кроки до старіння.

 

                             Стрес- також для шкіри є шкідливим,

 То, якщо ти хочеш буть красивим,

 То, найперше, правильно харчуйся,

 Посміхайся більше і не хмурся,

 Бо красивим бути – кожен вартий,

 А обличчя – це візитна картка.

 Гнів і крик – це вороги краси

 Пам’ятати мають це усі!

 

VII. Підсумки  уроку.  

                                                                                                                                                        Технологія кооперативно-групового навчання «Незакінчене речення».

Закінчити речення: «Мені хотілося б крикнути «Еврика!» тоді, коли ми на уроці…». Кожен наступний учасник обговорення також повинен починати свій виступ із цієї фрази.

VIII. Домашнє завдання.

        1). Опрацювати відповідний матеріал  в  підручнику.

        2). Підготувати повідомлення «Краса і здоров’я ».

        3). Розробити  листівки або плакати по профілактиці хвороб шкіри.

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
26 липня 2018
Переглядів
2427
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку