Розробка уроку біології "Будова та функції шкіри та її похідних".
Мета: ознайомити учнів з макроскопічною і мікроскопічною будовою шкіри, основними функціями шкіри й основних її похідних, розвивати допитливість в учнів, навики роботи з додатковою літературою, творчі здібності, увагу, спостережливість, вміння порівнювати та аналізувати; виховувати інтерес до предмета.
Тема: Будова та функції шкіри і її похідних.
Не шкодуйте часу для своєї шкіри. І вона вам віддячить:
очистить, захистить, зігріє, стане вашою візитною карткою -
адже зустрічають людину за зовнішнім виглядом.
Народна мудрість
Мета: ознайомити учнів з макроскопічною і мікроскопічною будовою шкіри, основними функціями шкіри й основних її похідних, розвивати допитливість в учнів, навики роботи з додатковою літературою, творчі здібності, увагу, спостережливість, вміння порівнювати та аналізувати; виховувати інтерес до предмета.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма уроку. Синтетична.
Обладнання: таблиці «Будова шкіри», «Гігієна шкіри», мікроскопи, лупи, предметне скло, мікропрепарат шкіри, пластилін, підручники, робочі зошити, додаткова література.
Структура і основний зміст уроку.
I. Організаційний момент.
Вправа «Знайди відповідь».
В. Ключевський сказав: «Науку часто плутають із знанням. Це велике непорозуміння. Адже наука – це не тільки знання, а й усвідомлення, тобто вміння вправно користуватися знаннями». Поясніть цю думку.
(Учні висловлюють свої судження, проводиться аналіз цієї інформації, формулюються висновки. )
Учитель.
Застосувати на практиці знання про шкіру та її похідні ми спробуємо на сьогоднішньому уроці.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
- Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
- Вправа «Як це можна пояснити».
Теплого літнього вечора можна спостерігати таке явище: над головою одних людей, які гуляють у парку, кружляє ціла хмара комарів, біля інших їх немає. Як це можна пояснити?
(Однією з індивідуальних особливостей людини, завдяки якій деякі люди майже не заражаються зовнішніми паразитами, є властивість випромінювати різну кількість тепла. Якщо людина випромінює багато тепла, то вона приваблює паразитів, кліщів, комарів)
Формулювання теми і завдань уроку.
III. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
1. Будова шкіри.
Вправа «Передай естафету» (індивідуальна робота)
Завдання.
Опрацюйте в підручнику матеріал про будову шкіри, розгляньте ілюстрацію 7.2 в підручнику та створіть схему 1 «Шкіра, шари шкіри».
Схема 1
Шкіра
епідерміс дерма, підшкірна
багатошаровий або власне клітковина
плоский епітелій шкіра клітини нагромаджують
роговий ростовий сальні, колагенові, рецептори жир
шар шар потові еластичні
залози волокна
кровоносні, волосяні
лімфатичні сумки
судини
(Один учень характеризує епідерміс, далі естафету підхоплює другий учень і розповідає про дерму, потім – третій з матеріалом про підшкірну клітковину)
волосини
зроговілі мертві клітини епідерміс
ростовий шар
м’яз волосини
волосяна цибулина
потова залоза дерма
рецептори шкіри
кровоносні судини підшкірна жирова
клітковина
Підшкірна жирова клітковина у деяких місцях взагалі відсутня (наприклад, повіки очей) або може мати товщину понад 10 см (наприклад, на щоках, животі, сідницях).
За час життя шкіра людини змінюється приблизно 1000 разів.
2. Функції шкіри.
Повідомлення учнів, розповідь, бесіда, поступове заповнення таблиці.
Функція шкіри |
Їх характеристика |
Бар’єрно-захисна |
є своєрідним бар’єром між зовнішнім і внутрішнім середовищем організму |
Метаболітична |
бере участь в метаболізмі багатьох гормонів, канцерогенів |
Терморегуляційна |
у шкірі розташовані терморецептори, потові залози, густа сітка кровоносних судин, що дозволяють ефективно врівноважувати теплопродукції і тепловіддачі в організмі |
Рецепторна |
є обширним рецепторним полем, що дозволяє ЦНС отримувати інформацію як про зміни самої шкіри, так і про характер подразника |
Депонуюча |
судини дерми при розширенні можуть вміщувати до 1 л крові, підшкірна клітковина є жировим депо |
Синтезуюча |
під впливом ультрафіолетових променів в кератиноцитах синтезується вітамін D
|
Секреторна |
залози шкіри продукують цілий ряд екскретів |
3. Залози і похідні шкіри.
1). Самостійна робота з підручником.
2). Колективне складання схем 2 і 3 «Залози», «Похідні шкіри».
Схема 2
Залози
потові сальні молочні
(виділяють піт) (виділяють секрети, які (видозмінені потові залози)
змащують волосся і шкіру)
Схема 3
Похідні шкіри
волосся нігті
3). Повідомлення учня «Це цікаво».
- Нігті на пальцях руки ростуть приблизно в 4 рази швидше, ніж на ногах.
- Людське волосся товстіше мильної плівки приблизно в 5000 разів. Тривалість життя волосся коливається від 50 днів (у невеликого пушкового волосся) до 10 років (волосся голови). У таблиці міцності на розрив волосина займає місце між міддю і залізом. Відомо, що дівоча коса з 200 000 волосин може витримати масу у 20 000 кг. Недарма давні карфагеняни вважали жіноче волосся найкращим матеріалом для виготовлення тяжів метальних машин (катапульт).
- В деяких німецьких таборах смерті в період другої світової війни була виявлена величезна кількість жіночого волосся, з якого фашисти планували виготовляти троси для підводних човнів і підйомних механізмів.
- Влітку 2010 року, коли стався вилив нафти у води Мексиканської затоки, для ліквідації аварії використовували людське волосся і жителі США, щоб допомогти у вирішенні цієї екологічної проблеми, часто відвідували перукарні, щоб допомогти у вирішенні цієї екологічної проблеми.
- У людини приблизно 2-2,5 мільйони потових залоз, особливо багато їх на підошвах, долонях і в пахвах. Середня доросла людина з кожним літром поту втрачає 540 калорій. Чоловіки потіють приблизно на 40 % більше, ніж жінки. За добу в дорослої людини у стані спокою виділяється 500 мл поту.
У Сахарі людина, яка навіть звикла до спеки, з потом втрачає за день більше 12 літрів води, що приблизно дорівнює кількості поту, який виділяється за добу в робітників гарячих виробництв.
IV. Осмислення об’єктивних зв’язків.
Лабораторна робота «Будова шкіри, нігтя, волосини».
Мета: вивчити макроскопічну й мікроскопічну будову шкіри, нігтя й волосини.
Обладнання й матеріали: мікроскоп, лупа, предметне скло, мікропрепарат шкіри, пластилін, зошит, підручник.
Хід роботи.
1. Розглянути шкіру відкритих частин тіла. Звернути увагу на колір шкіри, характер її поверхні, пружність.
2. Розглянути за малого збільшення мікроскопа мікропрепарат поперечного зрізу шкіри й замалювати його в зошиті.
3. Розглянути ніготь і замалювати його будову.
4. Розглянути волосину.
5. У центрі предметного скла на відстані 2 см одна від одної вмістити дві кульки пластиліну, до яких прикріпити волосину.
6. За малого збільшення мікроскопа розглянути стрижень і волосяну цибулину, звернути увагу на черепицеподібні лусочки кутикули, що покривають стрижень.
7. Замалювати побачене.
8. Зробити висновок, в якому вказати, як будова шкіри та її похідних пов’язана з функціями, які вона виконує.
V. Узагальнення і систематизація знань учнів.
1).Розгадайте ребуси:
2). Дайте відповіді на запитання:
- Готуючи ванну для немовляти, мати, щоб перевірити придатність температури води, опускає у воду лікоть замість термометра. Чому лікоть, а не, скажімо, кисть руки?
- Головний герой роману Гі де Мопассана «Любий друг», Жорж Дюруа, який став свідком смерті свого старого друга журналіста Форестьє, був наляканий виглядом бороди, що відросла на обличчі мерця через декілька годин після смерті: «Дивіться! Борода!» - з жахом вигукнув Дюруа». Як можна пояснити це явище?
- Чому пошкодження великої ділянки шкіри небезпечне для життя людини?
3). Інтерактивна вправа «Біологічний ланцюжок».
Учні 1-2 хв готують запитання, які вимагають короткої відповіді, після чого ставлять їх своїм однокласникам. По завершенню роботи визначається учень, який найкраще володіє інформацією з вивченої теми.
4). Вправа «Пригадай і склади план уроку».
VI. Підсумок уроку.
VII. Домашнє завдання.
1. Опрацювати відповідний матеріал у підручнику, відповісти на контрольні запитання.
2. Підготувати повідомлення про захворювання шкіри.
3. Підготувати повідомлення «Чи існує секрет вічної молодості?», «З історії косметики», «Розвиток косметики в Єгипті, Римі та Греції».