Тема. Письмо малої і великої букв Її, складів, слів і речення з ними. Списування друкованого речення.
Мета: вчити учнів писати рядкову та велику букви "ї", склади та слова з нею; правильно аналізувати структуру букви, порівнювати її з вивченими; закріплювати звукове значення букви, вправляти у звуко – буквеному аналізі слів з цією буквою; закріплювати вміння писати раніше вивчені букви.
Розвивати дрібні м'язи пальців, уміння працювати в зошитах, увагу, мовлення, мислення, фонематичний слух.
Виховувати почуття любові до України, бережливе ставлення до тварин, охайність під час письма.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Продзвенів уже дзвінок
Починається урок.
Ми запрошуєм всіх вас
На урок у 1 клас.
У нас сьогодні – ніби свято,
Гостей зібралося багато.
А ну ж на мене подивіться
І веселенько посміхніться.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім першім класі
Діти – просто молодці !
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Діти, сьогодні я йшла до класу і в коридорі зустріла учня " Лісової школи ". Я дуже здивувалася, зустрівши його саме зараз. А хто це і чому я здивувалася ви дізнаєтеся, відгадавши загадку.
Їх, голок, багато в мене,
Жалять, знаю достеменно,
А дітей я не колю,
Часом молочко в них п'ю.
Осінь тільки – но до лісу –
Кину бігать, в схов залізу.
( Їжачок )
-Тож кого я зустріла ? А чому здивувалась?
Справді, їжачки взимку сплять, та ось цей їжачок якось почув від всезнаючої сороки, що в одному великому місті є пам'ятник його далекому родичеві мультиплікаційному героєві " Їжачку в тумані ". І йому так захотілося на власні очі побачити цей пам'ятник, що він навіть не зміг заснути восени. Він дуже прохав сороку показати йому дорогу до того міста, та вона, капосниця, навпаки, на його шляху наставила перешкод через які, він ніколи не здійснить свою мрію. Ось тому він вирішив звернутися до вас за допомогою.
- Ну то що, допоможемо їжачкові здолати перешкоди ?
-А за гарні, чіткі й правильні відповіді він даруватиме вам яблучка із кошика. Хто більше назбирає, буде найкращий молодець Ну, то що ж вирушаймо !
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Веселе місто Алфавіт
Йому сьогодні наш привіт
До нього наш лягає путь –
У ньому літери живуть.
Ми, звичайно, не хитруєм,
Нас і бачать, нас і чують –
Це зовсім не новина.
Як же наші імена ? ( Букви і звуки )
- Що ви знаєте про звуки ? ( чуємо і вимовляємо )
- На які дві великі групи поділяються всі звуки ?
- Послухайте загадку і відгадайте, про які звуки йдеться ?
Шість звуків вільно можна співати, як пісні.
Ці звуки знає кожен. Як звем їх ? ( Голосні )
- Скільки голосних звуків в українській мові ?
- Назвіть їх.
- Що ви знаєте про букви ?( звуки на письмі позначаються буквами, ми їх пишемо )
- Яка з раніше вивчених букв, може позначати один або два звуки ?
- Коли буква " я " позначає два звуки ? Наведіть наприклад.
- Коли один ? Наприклад.( За кожну відповідь яблучко )
2. Звуковий аналіз слова їжачок
іV. Повідомлення теми, мети уроку
-Сьогодні на уроці ми навчимося писати маленьку і велику букви " Ї ", яка теж позначає два звуки. До того ж вона завжди позначає два звуки і тільки два, де б, в якому місці в слові вона не стояла. А також допоможемо Їжачкові знайти місто, в якому стоїть пам'ятник його родичеві
Перед тим, як писати букву, послухайте про неї казочку, а Їжачок весь час буде поруч з нами і уважно слухатиме.
Алфавітне королівство було квітучим і сонячним. Букви жили тут у дружбі та злагоді. Правив ним король Мудрило. Але мали вони поганого сусіда – заздрісного Кляксича. Не подобалось йому, що поряд із брудним, занедбаним королівством світить сонечко і квітують квіти. А найбільше їх цвіло біля будиночка двох сестричок І та Ї. Були вони стрункі, гарні й дуже схожі. А щоб інші букви могли їх розпізнавати, І заплітала у волосся одну квіточку, а Ї – дві.
Підкрався вночі Кляксич і витоптав усі квіти у їхньому садочку. Прокинулися сестри вранці та й заплакали від горя. І в королівстві здійнявся переполох, адже тепер ніхто не міг відрізнити сестер. Вирішив тоді мудрий король подарувати їм чарівні зернятка: І – одне, а Ї – два, і сказав, щоб вони прикріпили його до волосся. З того часу помилки зникли разом з Кляксичем. А ми теж будемо працювати добре, щоб у наших зошитах теж зникли помилки.
V. Вивчення нового матеріалу
1.Аналіз структури букв
- Саме з цією буквою ви знайомилися на уроці читання. Подивіться уважно на зразок букв і скажіть, з яких елементів складається велика ( маленька ) буква Ї ?
- Порівняйте друковані і прописні букви. Чим вони схожі між собою ?
- Чим відрізняються ?
- На яку з вивчених букв схожа буква " Ї " ?
" І " без " Ї " не ступить кроку,
Поміж ними чвар нема.
" І " до " Ї " моргає оком,
" Ї " у відповідь двома.
Проспівали солов'ї: пошукайте букву " Ї ".
Буква " Ї " така ж, як " І ", тільки крапок тут аж дві.
2. Пояснення написання рядкової букви " ї "
- Мала буква " ї " складається з прямої похилої палички із заокругленням унизу праворуч та двох крапок над нею. Починаємо писати від верхньої рядкової лінії, ведемо до нижньої похилу паличку, заокруглюємо унизу праворуч. Потім трохи вище верхньої рядкової лінії ставимо дві крапочки. Пишемо під лічбу: раз – і – два – три. ( на дошці вчитель )
3. Письмо в повітрі
4.Письмо на дошці ( 3 учні, виправити помилки ) ( найкраща буква – яблучко )
5.Письмо в зошитах с.31
- Відкрийте прописи с.31, пригадайте,як потрібно правильно сидіти за партою, як слід покласти зошит і взяти ручку.
Зошит свій я відкриваю,
Навскоси його кладу.
Ручку ось, як я тримаю.
Сяду прямо, не зігнусь.
Буду я писати вправно,
До роботи вже берусь.
- Розгляньте завдання першого рядка. Обведіть пунктирне зображення букви і продовжіть самостійно.
- Що вам необхідно прописати в другому рядку ?
Ну а далі, як завжди
Ми напишемо склади.
-Назвіть з'єднання у цих складах.
Пальчикова гімнастика.
У корзинці маслючки –
Їх так люблять їжачки.
Щоб грибочки рахувати,
Треба пальчики згинати.
( " Молоточки ", " Рибки " )
6. Написання великої букви " Ї "
- Велика буква " Ї " складається з гострого елемента, подовженої похилої палички із заокругленням унизу ліворуч і двох крапок.
Починаємо писати велику літеру гострим елементом, далі починається подовжена похила паличка, яка ведеться вниз до нижньої рядкової і закінчується заокругленням ліворуч. Потім трохи вище міжрядкової лінії ставимо дві крапки.
Пишемо під рахунок: і – раз – і два – три.
7.Письмо в повітрі
8. Письмо в прописі
9.Написання складів Їх, Їм.
10. Списування друкованого речення с.32
Фізкультхвилинка
11. Написання слова " Україна "
- Прочитайте слово, яке потрібно написати.
- З якої літери воно написане ?
- Назвою чого є слово " Україна "?
- Україна – це наша держава, наша Батьківщина, в якій ми живемо і яку ми любимо.
- Пропишіть слово " Україна " в наступному рядку.
- Прочитайте речення, що записане в наступному рядку
Їхали ми по Україні.
- Скільки слів у цьому реченні ?
- З якої літери написане перше слово ? Чому ?
- Який розділовий знак стоїть вкінці ?
- Чому четверте слово будемо писати з великої букви ?
- Запишіть це речення в наступному рядку грамотно і каліграфічно.
VІ. Підсумок уроку
1.Розвиток мовлення
- Як ви гадаєте, яке місто зображене на малюнку ?
- А чому ви так гадаєте ? Що вам підказало ?
- Складіть речення про Київ.
Я розкрию вам і Їжачку таємницю. Саме в місті Києві, в січні 2009 році, на перехресті трьох вулиць був поставлений пам'ятник " Їжачку в тумані "
2. Створення проблемної ситуації
- Діти, а як ви гадаєте, чому їжачок приніс вам саме яблучка. А чи ласує він ними ?
Їжаки яблук, діти, не їдять. Через свої особливості ( колючки ), вони не можуть почухати спинку. А яблуко на його голках через деякий час почне бродити, кислий сік потече на шкіру і прожене кровожерів – паразитів.
3. Гра " Мікрофон "
- Яку букву вчилися писати ?
- Скільки звуків позначає буква " ї " ?
- Що нового дізнались про їжачка ?
Тепер я умію……
Мені було важко…….
Мені було цікаво……
Я дізнався……….
Я задоволений своєю роботою…….
4.Висновок
Щоб знання великі мати,
Треба розум розвивати.
Гостре око, слух, терпіння
І тоді прийде уміння.
І про тебе в сам кінець
Люди скажуть " Молодець ! "