Управління освіти і науки Тернопільської міської ради
Конспект уроку на тему:
Пісні різдвяно-новорічного циклу.
Микола Леонтович «Щедрик»
Урок музичного мистецтва для 5 класу
Виконав вчитель музичного мистецтва
Тернопільської загальноосвітньої
школи I-III ст. №4
Регіщук В.І.
Тема: Пісні різдвяно-новорічного циклу.
Микола Леонтович «Щедрик»
Мета:
Навчальна: дати поняття про музичні твори новорічно – різдвяного циклу, ознайомити з життєвим та творчим шляхом Миколи Леотовича, його видатним твором «Щедрик», закріпити поняття темп, лад, динаміка;
Розвивальна: розвивати навички хорового співу та аналізу музичного твору;
Виховна: виховувати прагнення до глибшого пізнання краси народних звичаїв та обрядів.
Музичний та літературний матеріал: Н. Май ”Новорічна пісня” (розучування); М. Леонтович «Щедрик» (слухання);
Відеоряд: уривок з фільму «Один вдома», уривок виступу хорового колективу «Libera».
Тип уроку: комбінований
Обладнання: музичний інструмент (піаніно), презентація, проектор.
Він — ніби різьбяр у музиці, що творить найтонші музичні вартості, неначе мережива із шовку.
Хід уроку
2. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель: переглядаючи ілюстрації, спробуймо пригадати жанри українських народних пісень.
На екрані – зображення, що ілюструють жанри народних пісень. Ігровий елемент «ланцюжок» - першого учня, що визначає жанр за зображенням називає вчитель, а далі учні ланцюжком передають естафету відповідей іншим. (вставити картинки).
1 2 3
4 5
1. Колискова
2. Козацька
3. Жартівлива
4. Жниварська
5. Різдвяно-новорічні
3. Підготовка до сприйняття нового матеріалу
Завдання на випередження (учні підготували розповідь про пісні різдвяно-новорічного циклу).
Учень 1:
Життя українців з давніх давен було тісно пов’язане з християнськими святами, серед яких Різдво — одне із найбільш улюблених. Його супроводжують старовинні народні звичаї. Напередодні цього величного свята родини прикрашають свої оселі, готують традиційні страви і, звичайно, співають.
У різдвяних піснях - колядках, щедрівках та віншівках, вони бажають один одному щастя та Божого благословення. У давні часи хлопці та дівчата співали господарям колядки, прославляючи народження Христа і вітаючи господаря та всю його родину. В цих піснях завжди є заспів, власне колядка та приспів.
Учень 2:
Основною подією Щедрого вечора та Нового року в Україні було співання щедрівок.
Щедрівки виконують переважно дівчата і діти напередодні Нового року та Водохреща. У цих піснях є традиційний приспів: «Щедрий вечір, добрий вечір».
А вдосвіта Нового року (14 січня) хлопчики провідують хресних батьків, родичів і сусідів, промовляючи коротенькі привітання — віншівки й засівають оселі зерном:
Вчитель: маємо сьогодні чудову нагоду почути ці пісні у виконанні учнів нашої школи.
Виконання колядки «Небо і земля», щедрівки «Ой, сивая тая зозуленька» та віншівки «Сію, сію, посіваю» учасниками шкільного вокального колективу.
Вчитель: назвіть, які саме з даних пісень є колядкою, щедрівкою та віншівкою.
4. Подання нового матеріалу.
Прийом «Віртуальна зустріч з корифеєм» (використовується підготовлений запис голосу для розповіді від імені Миколи Леонтовича).
Вчитель: на кожному з наших уроків ми знайомимось з одним із відомих композиторів. Але сьогодні нас чекає незвичайна зустріч – до нас в гості, правда лише віртуально, завітає людина, яка подарувала світові найвідомішу українську колядку. Леонто́вич Мико́ла Дми́трович (1877-1921) — український композитор, хоровий диригент, громадський діяч, педагог.
Запис:
Я народився в селі Монастирок Подільської губернії в сім'ї сільського священника, Початкову музичну освіту Леонтович здобув у батька, який грав на віолончелі, скрипці, гітарі та деякий час керував хором семінаристів. Мати навчала мене народних пісень.
У червні 1899 року я закінчив духовну семінарію й вирішив працювати вчителем у сільських школах і водночас самотужки удосконалювати свою музичну освіту.
На початку 20 ст. я викладав у Музично-драматичному інституті ім. Миколи Лисенка, разом з композитором і диригентом Григорієм Верьовкою працював у Народній консерваторії.
5. Розповідь вчителя про творчий шлях композитора.
Вчитель: тематика хорових мініатюр композитора надзвичайно різноманітна. Це обрядові, церковні, історичні, чумацькі, жартівливі, танцювальні, ігрові пісні. Одне з центральних місць у творчості Леонтовича посідають хори на побутові теми.
Основу музичної спадщини Леонтовича становлять хорові мініатюри — обробки українських народних пісень, які й донині є неперевершеними. Найвідоміші з них «Щедрик», «Козака несуть», «Дударик», «Із-за гори сніжок летить», «Женчичок-бренчичок», «Гаю, гаю, зелен розмаю» та багато інших. Леонтович був одним з перших серед майстрів української музики, які по-новому інтерпретували фольклор, використовуючи музичні надбання європейської музично-хорової культури.
Найвищим досягненням композитора вважають пісні «Щедрик» і «Дударик», в яких Леонтович досягнув максимальної ритмічної організації.
Всесвітньо відома обробка «Щедрик» належить до тих, над якими Микола Леонтович працював майже усе життя. Микола Леонтович знайшов текст народної щедрівки і просто написав до нього музику. А сам текст пісні був складений ще з прадавніх часів. Бо у Щедрику співається про приліт ластівки. У той час Новий рік святкувався на весняне рівнодення, тоді ж виконувались і новорічні щедрівки, бо ластівки прилітали з вирію.
Уперше пісня «Щедрик» була виконана хором Київського університету 1916 року, коли композитор працював у Києві, де керував хоровими коллективами. Виконання твору принесло великий успіх. Ім'я Леонтовича стало відомим у музичних колах і серед широкої публіки.
6. Слухання твору.
Вчитель: Отже, давайте прослухаємо і насолодимось звучанням «Щедрика» Миколи Леонтовича.
Перший уривок ви почуєте у виконанні мішаного хору, а другий – у виконанні дитячого хору хлопчиків «Libera».
Особливо популярним був і залишається «Щедрик», в якому органічно поєднані прийоми народного багатоголосся з досягненнями класичної поліфонії і кожен голос відіграє цілком самостійну виражальну роль, відтворюючи найтонші зміни настрою в пісні, подаючи кожен художній образ у граничному завершенні.
Слухаючи музичний твій, зосередьтесь на відчуттях та асоціаціях, які у вас виникають.
7. Аналіз прослуханого музичного матеріалу
1. Учні повідомляють про відчуття та асоціації, що виникли у них під час прослуховування «Щедрика».
2. Завдання на вибір відповідних прикметників для опису емоційної палітри твору.
3. Інтерактивне повторення музичних термінів та понять: динаміка, лад, темп.(учні дають свої варіанти відповідей, після цього на екрані з’являються правильні визначення для порівняння).
Темп – швидкість з якою виконується музичний твір, а також один із засобів музичної виразності.
Лад – взаємозв’язок музичних звуків і їх злагодженість між собою.
Динаміка – зміна сили звучання.
Вчитель: в Америці «Щедрик» вперше був виконаний хором українських іммігрантів під керівництвом Олександра Кошиця в Нью-Йорку в 1922 році.
Настільки ця пісня сподобалася американцям, що в 1936 році американець українського походження Пітер Вільговський , створив англійську версію слів до «щедрика», яка закріпилася в музичній культурі західних країн під назвою «колядка дзвонів» (англ. Carol of the Bells). І досі американські хори, професійні й непрофесійні, співають цей твір як колядку на Різдво.
Цікаво що на початку 2015 було визначено 17 найкращих виконань пісні «Щедрик» у світі — від класики до рок-виконань. На жаль, досі багато американців не знають про українське походження своєї улюбленої колядки.
Прослухані твори промовисто свідчать про те, що цей видатний музичний твір належить до категорії вічних шедеврів . Він цікавий у будь - якій обробці і кожне нове покоління знаходить у ньому нові барви.
Ця щедрівка має дещо нехарактерні для різдвяної пісні риси, бо виконується в мінорному ладі, в дуже швидкому темпі, слова співаються дуже швидко, настільки, що іноді їх важко розрізнити.
Ви мали змогу чути цей твір у кількох відомих фільмах, зокрема у популярній стрічці «Один вдома ». (Демонстрація уривку з фільму)
8. Демонстрація та розучування пісні ”Новорічна пісня”
Пісня «Щедрик» створила усім нам чудовий новорічний настрій, тому весела пісня Наталії Май буде як ніколи доречною.
Наталія Май - автор, композитор і виконавець, Заслужена артистка України, керівник творчого центру Полтавського міського будинку культури.
Традиційно ми розпочнемо із розспівки. (виконання розспівок за вибором учителя).
Новорічна пісня
Тишком-нишком зникне осінь,
Закружляє білий сніг,
В гості нас зима запросить
Святкувати Новий рік.
Приспів:
Білим-білим снігом землю замело,
Щоб усім на світі радісно було.
Біла-біла-біла стала вся земля,
Щоб були щасливі разом ти і я.
Тишком-нишком всі сніжинки
Посідають на поріг
І засяє в нас ялинка —
Прийде свято Новий рік.
Тишком-нишком прийде диво,
Привітає нас усіх.
Там, де свято, всі щасливі,
Там, де свято, завжди сміх.
9. Рефлексія. Підведення підсумків уроку.
Гра «Так - Ні»
Кожен день в році - це привід радіти і співати, тим більше в радісні зимові свята. Сподіваюсь, що творчість видатного українського композитора Миколи Леонтовича надихнула та захопила вас так само, як і мене. Його творчість – це неоціненний спадок української музичної культури.
Слова Миколи Стеценка «Він — ніби різьбяр у музиці, що творить найтонші музичні вартості, неначе мережива із шовку», що були епіграфом нашого уроку, навпрочуд виразно характеризують творчість Миколи Леонтовича.
І я абсолютно згідний з продовженням його думки: «Його техніка … настільки «ажурна», ніби тонка різьба із золота, прикрашена самоцвітним камінням. Леонтович бере невеличку річ … і так вичеканить, що просто дивуєшся: маленьку простеньку мелодію він розгорне на широку картину з безліччю найрізноманітніших фарб».
А ви?
8. Домашнє завдання
Створіть невеличкий кросворд або декілька загадок до тих понять, які ми розглянули на уроці.
Спитайте у дідуся і бабусі про те, які колядки вони виконували у дитинстві.