Урок Пісня про Роланда

Про матеріал
Тема: «Патріотичні ідеї в «Пісні про Роланда». Образна система (Роланд, Ганелон, Карл)». Мета: поглибити знання учнів про героїчний епос народів світу, розпочати читання твору, повідомити про історичну основу «Пісні про Роланда», особливості переробки історичного факту в поемі.; розвивати асоціативне мислення, навички уважного читання; виховувати сміливість, відданість. Тип уроку: урок засвоєння нових знань і розвитку на їх основі умінь і навичок.
Перегляд файлу

План-конспект уроку (8 клас)

Тема: «Патріотичні ідеї в «Пісні про Роланда». Образна система (Роланд, Ганелон, Карл)».

Мета: поглибити знання учнів про героїчний епос народів світу,  розпочати читання твору, повідомити про історичну основу «Пісні про Роланда», особливості переробки історичного факту в поемі.; розвивати асоціативне мислення, навички уважного читання; виховувати сміливість, відданість.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і розвитку на їх основі умінь  і навичок.

Методи і прийоми: репродуктивний, евристичний, метод творчого читання.

Обладнання: текст «Пісні про Роланда» (скор.); картина «Загибель Роланда», зображення середньовічного рицаря.

План уроку

І. Актуалізація опорних знань
               1. «Відгадайте слово»………………………………………………2 хв.

2. Перевірка домашнього завдання……………………...………...7 хв.

        II. Мотивація навчальної діяльності

  1.     Бесіда…………………………………………………………… 3 хв.
  2.     «Мозковий штурм» ………………………………...…………. 2 хв.

        ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Слово вчителя…………………………………………………..2 хв.
  2. Слово учня-літературознавця та учня історика…...………… 6 хв.
  3. Читання «Пісня про Роланда»……………………………..…10 хв.
  4. Слово вчителя…………………………………………………...2хв.
  5. Завдання в групах………………………………………………5 хв.
  6. Відповіді на питання…………………………………………...2 хв.

        IV. Підсумки уроку

  1. «Продовжте речення»………………………………………….2 хв.

        V. Домашнє завдання…………………………………………………..1 хв.

        VI. Мотивування оцінок………………………………………………..1 хв.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань

        1. «Відгадайте слово»
У перекладі з латини - «бродячі люди». (Ваганти)
Сучасний гімн студентів. («Гаудеамус»)
Мова, якою створювалася поезія вагантів. (Латина)
       2. Перевірка домашнього завдання
Відгук на поезію вагантів.


      II. Мотивація навчальної діяльності
На дошці - зображення середньовічного рицаря в обладунках.
       Бесіда
-Які частини обладунків рицаря вам відомі? (Шолом, забрало, меч, щит...)
- Чому рицар повинен був виглядати саме так? (Щоб захистити себе під час військових дій)
- Чи зручно було рицареві в таких обладунках? (Вони були дуже важкими, отже, рицар мав бути сильним і витривалим.)
- Від чого, окрім якостей самого рицаря, залежав його успіх у військових діях? (Від надійної зброї, сильного, слухняного коня)
      «Мозковий штурм»
- Які якості характеру мали визначати справжнього рицаря? (Сміливість, відвага, доблесть, відданість своєму сюзерену, Прекрасній Дамі, здатність на самопожертву...)
Назви рис можна записати навколо зображення рицаря.
- Сьогодні на уроці мова піде про справжніх рицарів, гідних поваги воїнів.

      III. Вивчення нового матеріалу
      1. Слово вчителя


- Уявлення про рицарську доблесть та етикет здобули своє відображення у героїчному епосі Середньовіччя, розквіт якого припадає на XII-XIII ст. Найбільше епічних поем було створено у Франції. Тривалий час вони існували в усній формі. Ці поеми називалися жестами (від франц. «chansons de geste», що означає «пісні про діяння» або «пісні про подвиги») та виконувалися бродячими музикантами-жонглерами під аккомпанемент музичних інструментів на зразок маленьких арф або скрипок. Їх можна
було почути на ярмарках біля міських стін, у монастирях, у замках і навіть у королівських покоях.



      2. Виступ учня-літературознавця та учня-історика
«Пісня про Роланда» - найдавніша і найзнаменитіша пам’ятка французького епосу.

 

     Вона стала відомою у 1837 році, після опублікування Оксфордського рукопису, що датувався 1770 роком. Час виникнення поеми точно не встановлений (ймовірно XI ст.), автор твору невідомий.
       У ч е н ь - і с т о р и к. В основу «Пісні про Роланда» покладено реальні історичні події. Мова йде про далекі події 778 року, коли Карл Великий втрутився у міжусобиці мусульманської Іспанії. Завоювавши декілька міст, Карл обложив Сарагосу, однак через декілька тижнів був змушений зняти облогу й повернутися за Піренеї внаслідок ускладнень у власній імперії.
Баски за підтримки маврів напали у Ронсевальській ущелині на ар’єрґард Карла і перебили франків, що відступали. Серед інших, за свідченням Егінхара - історіографа Карла Великого, у цьому бою загинув «Хруотланд, маркграф Бретані», племінник короля. Нападники втекли. Покарати їх не вдалося.
         У ч е н ь - л і т е р а т у р о з н а в е ц ь. Цей історичний факт обростав розповідями учасниківочевидців, які потім стали матеріалом для створення епічних пісень. Потім ці пісні були об’єднані та оброблені одним талановитим автором. Можливо, це був освічений монах на ім’я Турольд: останні рядки поеми - «Бо пісні вже Турольдовій кінець».
       «Пісня про Роланда» - це художній твір, тому історичні події, зображені у ньому, переосмислені у зв’язку із задумом автора. Наприклад, епізодичний підхід Карла в Іспанію перетворюється на семирічну війну з «невірними» (мусульманами), у якій Карл завойовує майже всю Іспанію, окрім Сарагоси. У Сарагосі править противник Карла - вигаданий цар Марсілій. Убивають реального Роланда баски-християни, а не маври.
       Такі зміни пояснюються особливістю тематики середньовічного героїчного епосу: зображення боротьби проти іноземців та іновірців за батьківщину та християнську віру.

Українською мовою «Пісню про Роланда» переклав Василь Щурат (1918 р.). На цей час це єдиний переклад твору українською мовою.
         3. Читання «Пісні про Роланда»
Коментар учителя
        Поема написана десятискладовим віршем та розподіляється на строфи різного розміру, які називаються тирадами. Тиради пронумеровані. I-LXVI тиради (скорочений текст).

Завдання: охарактеризувати героя поеми; навести відповідні цитати; відповісти на проблемне запитання.

Група № 1

Завдання: охарактеризуйте Роланда.

Цитати:

«У тебе вдача запрудка й загорда». (Олівер)

«Погроз я не боюсь... Я виручу, щоб лиш

король дозволив!» (Роланд)

«Коли Роланд узнав, що буде бій,

Він відважніший став від лева й тигра».

«За свого пана і найбільше лихо

Перетерпіти треба — холод, спеку,

А хоч би й кров пролити, трупом впасти».

«Скрізь, де не глянь, лютує сильний бій,

Ба, й граф Роланд не криється за других;

Вдаряє списом, поки служить спис...»

«Страшний, завзятий бій лютує далі.

Роланд і Олівер хоробро б’ються».

«А тут нас жде важкий і довгий бій,

Такої сили ще ніхто не бачив».

«Узяв Роланд рукою Оліфанта,

Приклав його до уст і як заграв,

Відбивсь об гори голос, залунав,

На тридцять миль навкруг пішов луною».

«Заграв Роланд так болісно й могутньо,

Так жалісно заграв на Оліфанті,

Що з уст його пішла червона кров,

А в голові виски аж затріщали.

А так далеко голос залунав,

Що серед гір почув його король».

«Вернувсь на поле бою граф Роланд,

Вернувсь, як рицар, Дюрандалем вдарив,...

Найхоробріших двадцять п’ять упало».

«Такої вдачі рицареві й треба,

Коли у зброї осідлав коня.

У боротьбі будь він твердий, завзятий».

«По-молодецьки б’ється граф Роланд!

Піт облива його гаряче тіло,

А в голові важкий, пекучий біль:

Виски в ній трісли, ще коли сурмив».

«Помер Роланд,— Бог душу в рай прийняв».

Висновок. Граф Роланд, племінник Карла Великого, уособлює у собі мужність, доблесть, відвагу. Він, відданий васал, заради свого сюзерена готовий на все. Роланд віддає своє життя у бою, ні на хвилину не замислюючись над можливістю іншого вибору. Граф тричі відмовляється сурмити, тобто просити допомоги у Карла, гордість не дозволяє йому зробити це. І звук рога Оліфанта почується лише тоді, коли надії на власні сили буде зовсім мало. Приголомшує сцена, що змальовує Роланда, який сурмить у ріг вдруге. Сила страждання, болю за загиблих товаришів втілюється у максимальному напруженні героя, у якого «з уст... пішла червона кров, а в голові виски аж затріщали». Автор поеми постійно підкреслює, що Роланд — справжній рицар: він жив, як рицар, і помер, як герой. Навіть Бог визнає достоїнства Роланда: він забирає його в рай, незважаючи на такі недоліки героя, як гордість та самовпевненість.

Група № 2

Завдання: охарактеризувати Карла Великого.

Цитати:

«Великий Карл, володар наш славетний».

«І Карл Великий також заридав:

В Іспанії лишивсь його племінник!

Король не в силі скрити сліз у тузі».

«В великій тузі їде Карл Великий,

Весь панцир вкрила сива борода».

«“І що я, Боже, варт? — сказав король.—

Чому в цій битві не було мене?”

Він з горя-туги бороду всю рве,

А рицарі заплакали й собі ж».

«Для Карла Бог зробив велике чудо:

На небі сонце стало непорушно».

«Коли володар суд свій закінчив

І прояснив свій превеликий гнів,

Він наказав хрестити Брамімонду».

 

Висновок. Французький король Карл, що наділяється епітетом Великий, уособлює в собі ідею державної єдності та християнської віри. Карл — добрий до своїх воїнів, прямий та благородний, трохи наївний (слухає Ганелона і не йде одразу на допомогу Роланду, чуючи звуки Оліфанта). Карл горює, бачачи загибель франків, дорікає собі, що не зміг урятувати своїх воїнів.

Група № 3

Завдання: охарактеризувати Ганелона.

Цитати:

«Був Ганелон, якого діло — зрада...»

«Та й защеміло ж серце в Ганелона!

Він роздягається з кожуха з кун,

Стає в однім каптані із атласу.

Блискучі очі, гордий вид у нього,

Широкі груди, благородне тіло,

А гарний — не надивляться всі пери».

«Коли мені дасть бог звідтіль вернутись,

Я наварю тобі за те такого,

Що вистачить і до кінця життя».

«Граф Ганелон почув Роландів сміх:

Він мало що не тріс зі злості-гніву,

Він мало що ума був не позбувся».

«Король велів зловити Ганелона...

А там ланцюг закинули на шию,

Сковали, наче дикого ведмедя,

І посадили на погану шкапу».

«Там Ганелона люта смерть спіткала».

«Як кожний зрадник, Ганелон вмирає.

Нехай він зради більш не похваляє!»

Висновки. Граф Ганелон — негативний герой поеми. Гордий та запальний, він не може стримати гніву й образи на пасинка Роланда і страшно мститься йому і своїм співвітчизникам. Графа не зупиняє те, що Роланд — його родич, а Карл — його король. Виявляючи егоїзм та зрадництво, Ганелон не стає щасливим. Його покарання було жорстоким, але справедливим.

Підсумки. Відповідь на проблемне запитання

    Порівнюючи героїв «Пісні про Роланда», можна виділити позитивних та негативних персонажів. До перших належать франки, а до других — сарацини та зрадник Ганелон. До речі, у Франції ім’я Ганелон і досі вважається синонімом зрадництва. Такий персонаж, звичайно, не може бути головним у героїчному епосі.

Карл Великий — позитивний герой, але не його іменем названа поема. Чому? Можливо, тому, що не ідеальний, але мужній Роланд повною мірою виявляє рицарські достоїнства: віддано служить своєму сюзеренові і віддає своє життя за нього.

   Відповіді на питання.
- Яку пораду дає цареві Марсілію його підданий Бланкандрін? (Пообіцяти Карлові, що він зі своїм військом сам піде за ним до Франції, щоб прийняти християнство; послати йому подарунків; дати заручників - дітей знатних сімейств.)
Ваша думка.
- Як ви ставитеся до такої пропозиції героя?
-Чим можна пояснити таку ідею?
- Чому Карл не відпускає ні Роланда, ні Олівера до Сарагоси? (Король розуміє, що прийом буде не з кращих, і не хоче ризикувати життям молодих воїнів.)
- Чому Ганелон не допускає участі в посольстві Роланда замість себе? (Хоч Ганелонові дуже не хочеться їхати до Марсілія, однак він як рицар не може відмовитися від вибору короля, що, втім, не заважає йому погрожувати пасинку.)
- Як Ганелон вирішив помститися Роланду? (Ганелон підказує Марсілію, як потрібно вчинити із супротивником, і спрямовує військові дії сарацинів саме проти Роланда та його загону.)
      IV. Підсумки уроку
«Продовжте речення»
1. «Справжній рицар завжди...»
2. «Справжній рицар ніколи...»
3. «Реальний історичний факт, покладений в основу "Пісні про Роланда" - це...»
4. «Невідповідність змісту поеми історичним фактам полягає у...»
     V. Домашнє завдання
Дочитати «Пісню про Роланда».

     VI. Мотивація оцінок.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Наталия Подкуйко Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
3505
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку