Розробка уроку для 7 класу, метою якого є формування в учнів загального уявлення про географічне положення Південної Америки, відкриття та дослідження материка.
Урок № 1
Тема: Південна Америка. Загальні відомості. Особливості географічного положення. Дослідження та освоєння материка.
Практична робота № 5 (початок). Позначення на контурній карті назв географічних об’єктів материка.
Тип уроку: відкриття нових знань
Мета:
навчити |
сформувати в учнів загальне уявлення про географічне положення та берегову лінію Південної Америки, з’ясувати основні закономірності формування природи материка, порівняти фізико-географічне положення Південної Америки та Африки, розширити знання учнів про історію відкриття і дослідження материк |
розвивати |
розвивати уміння самостійно складати характеристику фізико-географічного положення, удосконалювати навички роботи з різноманітними джерелами географічної інформації; розвивати пізнавальний інтерес, творчий підхід до роботи, уміння аналізувати та порівнювати, робити висновки і узагальнення; |
виховувати |
уважність при вивченні нового матеріалу, охайність при оформленні записів в робочому зошиті, толерантне відношення до товаришів під час роботи в групах, вміння плідно співпрацювати з однокласниками для досягнення мети, виваженість у своїх твердженнях та цікавість до отримання нових знань. |
Обладнання: фізична карта Південної Америки, атласи, контурні карти, портрети дослідників материка, підручники, презентація до уроку.
Опорні поняття: материк, частина світу, географічне положення, площа материка, екватор, крайні точки, дослідники.
Епіграф уроку: Розум полягає не тільки у знаннях, але й у вмінні застосувати знання на ділі.
Арістотель
Хід уроку
І.Організаційний етап
Вправа «Мій настрій на початку уроку»
Кожному учню роздаю по три смужки різних кольорів:
зелена -спокій ,гарний настрій;
синя – байдужість;
червона – нервовість,збудливість.
Учень обирає смужку настрою.
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
Бесіда
Ви всі однаково прекрасні. Всі в чомусь дуже схожі, хоча кожен з вас різний. Так і материки на нашій планеті чимось подібні, але й мають розбіжності.
Скільки всього материків на Землі?
Які материки вже вивчили? Покажіть їх на карті.
Гра «Пошта»
На дошці на окремих аркушах розміщені вроздріб характеристики материків. Із запропонованих характеристик визначте ті, які відповідають вже вивченим континентам та прикріпіть їх на фізичну карту на визначений материк.
Африка:
- екватор проходить майже посередині;
- найжаркіший;
- знаходиться найбільша пустеля;
- займає друге місце за площею.
Австралія:
- найменший за площею;
- найсухіший;
- знаходиться одна держава;
- материк сумчастих тварин.
Антарктида:
- найхолодніший;
- найвищий;
- немає постійного населення;
- типовими тваринами є пінгвіни.
(На дошці залишаються характеристики, які стосуються материка Південна Америка).
- за формою нагадує трикутник;
- знаходиться найдовша гірська система;
- протікає багато повноводних річок;
- знаходиться найбільша низовина світу.
ІІІ. Етап виявлення місця і причини утруднення
Бесіда
- Які характеристики залишились?
- Як ви гадаєте, до якого материка вони підходять?
- Чому саме до Південної Америки, а не до інших?
ІV. Етап побудови проекту виходу з утруднення
(діти висловлюють свої думки)
(діти називають план вивчення материка)
Природа материка яскрава, традиції його жителів зацікавлять кожного, тому на сьогоднішньому уроці ми починаємо шлях дослідження материка як завжди — зі знайомства: характеристики географічного положення та історії його дослідження й освоєння.
(Учні заповнюють 1 стовпчик таблиці)
(Учні заповнюють 2 стовпчик таблиці)
Знаю |
Хочу дізнатися |
Дізнався |
|
|
|
Виявити особливості ФГП Південної Америки.
Вивчити географічні об’єкти берегової лінії континенту.
Ознайомитися із історією дослідження та освоєння материка.
Розв’язати проблемне питання: який вплив має фізико-географічне положення на особливості природи материка?
Учитель
Для цього я пропоную здійснити мандрівку в часі на нашому часоході і перенестися в 1492 рік.
- Чим знаменитий цей рік? (Подорож Колумба).
- Куди нам треба відправитись, щоб здійснити мандрівку разом з Христофором Колумбом? (До Іспанії).
- Які кораблі ми будемо шукати в порту? ("Нінья", "Пінта", "Санта Марія").
-А куди мав пливти Колумб? (В Індію).
-А нам треба в Південну Америку. Ми не помилилися? (Ні, тому що...)
Тож вирушаємо в подорож.
V. Відкриття нових знань
1.Південна Америка – материк рекордів.
Учитель
Південну Америку називають материком природних рекордів, а ми знаємо, що всі рекорди занесені до Книги рекордів Гіннеса. Давайте і ми спробуємо скласти книгу рекордів Південної Америки.
Завдання: Використовуючи карти атласу, фізичну карту Південної Америки заповніть таблицю.
Робота в парах
Номінація |
Географічний об’єкт |
Найдовша гірська система світу |
Анди |
Найвища вершина Західної півкулі та Південної Америки |
г.Аконкагуа |
Найбільша низовина світу |
Амазонська низовина |
Найповноводніша річка світу |
Амазонка |
Найвищий діючий вулкан світу |
Льюльяльяко |
Найвисокогірніше озеро світу |
Тітікака |
Найвищий водоспад світу |
Анхель |
Найширший водоспад у світі |
Ігуасу |
Перевірка виконаного завдання.(демонстрація слайдів)
Вказані географічні об’єкти учні позначають червоними фішками на фізичній карті Південної Америки.
Учитель
Природа Південної Америки досить різноманітна.
- Які ж фактори визначають відмінність у природі будь-якого материка?
(географічне положення, розміри материка)
Прийом «Інтелектуальна розминка»
Що таке фізико-географічне положення материка?
За яким планом вивчаємо?
Давайте пригадаємо, які опорні поняття нам знадобляться для визначення ФГП ?
Екватор (найдовша паралель, проведена на однаковій відстані від полюсів)
Нульовий меридіан (географічний меридіан, який проходить через Гринвіцьку обсерваторію в Англії)
Тропіки (паралелі, віддалені від екватора на північ і південь на 23º30΄)
Географічний пояс (найбільші зональні природні комплекси,що закономірно змінюються від екватора до полюсів)
Географічні координати (широта й довгота даної точки)
Крайні точки (точки, що визначають місце розташування в системі географічних координат, а також визначають протяжність території держави з півночі на південь та зі сходу на захід)
Прийом «Творча лабораторія»
Щоб визначити ФГП Південної Америки, нам необхідно об'єднатися в групи.
(учні об’єднуються в шість груп )
Пропоную вам створити споживчий проект «Відкрий для себе Південну Америку», в результаті якого ми матимемо карту ручної роботи та ще створену не однією людиною.
(На дошці на аркуші ватману зображено обриси материка Південна Америка)
Група 1.
Визначте площу материка, його розташування відносно екватора, нульового меридіана, ліній тропіків.
(Нанести на «німу» карту градусну сітку, показати лінію екватора, нульового меридіана, тропіків)
Група 2.
Визначте розташування материка Південна Америка відносно океанів. Назвіть морські течії, що омивають материк та найближчі материки. З’ясуйте, які географічні об’єкти розділяють ці материки?
(Нанести на «німу» карту номенклатуру).
Група 3.
Визначте за допомогою градусної сітки найбільшу протяжність материка Південна Америка із заходу на схід.
( Записати дані до легенди «німої» карти)
Група 4.
Визначте за допомогою градусної сітки найбільшу протяжність материка Південна Америка з півночі на південь.
( Записати дані до легенди «німої» карти)
Група 5
Визначте крайні точки материка – північну та південну та їх координати.
(Нанести на «німу» карту)
Група 6
Визначте крайні точки материка – західну та східну та їх координати.
(Нанести на «німу» карту)
Після опрацювання матеріалу підручника та роботи з атласами учні представляють матеріали досліджень та роблять узагальнення, заповнюючи пропущені слова в тексті.
(кожному учню роздаю опорний конспект)
-Діти, чи зрозуміли ви вивчений матеріал? Продемонструйте за допомогою стіків. (На парті в учнів лежать стіки трьох кольорів (зелений, жовтий, червоний), які відповідно означають: «Я все зрозумів», «Мені дещо незрозуміло», «Мені складно зрозуміти»).
3.Знайомство з особливостями берегової лінії Південної Америки.
Прийом «Географічний практикум»
Практична робота № 5 (початок). Позначення на контурній карті назв
географічних об’єктів материка.
Учитель
Звернемося знову до фізичної карти Південної Америки.
Що ви можете сказати про характер берегової лінії материка? (Має малопорізану берегову лінію)
Чому ви зробили такий висновок?
VI. Самостійна робота з самоперевіркою за еталоном.
Діти, зверніть увагу на екран. Ви бачите, що деякі географічні об’єкти
позначені цифрами.
Ваше завдання: визначити, що це за географічні об’єкти та позначити їх на контурній карті.
Відповіді:
1.Панамський канал
2. Карибське море
3. Малі Антильські острови
4. Затока Ла-Плата
5. Фолклендські острови
6. острів Вогняна Земля
7. Протока Дрейка
8. Магелланова протока
9.Острів Галапагос.
Фізкультхвилинка
Гра “В якій півкулі…”
якщо в північній - руки вгору,
в південній – присісти,
в західній – поворот вліво,
в східній – поворот вправо,
В якій півкулі знаходиться?
м. Фроуерд, м. Горн, о. Вогняна Земля, пр. Дрейка, Карибське море,
м. Гальїнас, Панамський канал, м. Паріньяс, Перуанська течія,
м. Кабу-Бранку, течія Бразильська
Чому нікому не можна було повертатися вправо?
Сторінка ерудита.
(випереджувальне завдання)
Чи знаєте ви, що…
1.У 16 столітті італійський мореплавець Себастьян Кабот вибрав для судів зручну стоянку в затоці. На її берегах він виміняв у тубільців срібні прикраси, а затока назвала Ла-Плата - "срібло".
2.У 1520 р. Фернан Магеллан, перетинаючи протоку, згодом названу його ім'ям, побачив на березі вогні. Мореплавець назвав цю землю Тьєра-дель-Фуего - "Земля вогню". Земля кінця світу. Так називають ще острів Вогняна Земля. Його головне місто Ушуайя - найпівденніше місто світу і ворота в Антарктиду. Ушуайя означає «затока, що проникає на захід». Під час морської екскурсії можна побачити лігвище тюленів і фантастично велику колонію бакланів. А місцева залізниця, що доходить до заповідника,починається зі станції з назвою «Кінець світу».
3.Протока Дрейка названа на честь англійського мореплавця-пірата Ф.Дрейка, який в 1578 році в результаті шторму опинився в цій протоці. Протока з'явилося на картах після відкриття Антарктиди, коли було доведено, що Вогняна земля не є виступом материка.
4.В давнину на берегах Карибського моря проживали індійці-кариби (що означає "люди", "герої"). Кариби в XVIII ст.. були повністю знищені європейцями.
5.Антильські острови. Досягнувши цих островів, Колумб був упевнений, що вони розташовані біля берегів Індії, тому назва походить від грецького слова anti - "навпроти", "перед" і іспанського islas - "острови", "острови, протилежні (Азії)".
6.Згідно з легендою, мореплавці, висадившись на берег цього острова, побачили рослину, повітряні корені якої звисали стрічками, які нагадували бороду. Першовідкривачі назвали їх Барбудо - "бородаті". Звідси і назва острова Барбадос.
7.Відкривши Галапагоські острови, іспанці побачили на них численних величезних черепах (з іспанського galapago - "черепаха").
8.Панамський перешийок, В перекладі з місцевої мови - "багатий рибою".
9.Голландський мореплавець В. Схаутен, назвав відкритий ним південний мис острівної частини материка по найменуванню свого рідного міста - Горн (точніше, Хорн).
Учитель
Звідки з'явилися ці та й інші назви географічних об'єктів материка?
4.Історія відкриття та дослідження материка.
Як була відкрита Південна Америка? Хто вивчав її та досліджував? Ви дізнаєтесь, працюючи з текстом підручника та картами атласу.
Завдання.
Складіть таблицю про відкриття та дослідження Південноамериканського континенту.
І варіант - «Першовідкривачі»
ІІ варіант - «Дослідники»
«Першовідкривачі»
Дата |
Мандрівник |
Відкриття |
1492р. |
Експедиція Х.Колумб |
|
|
|
Східні береги Південної Америки, "Новий Світ" |
1519 р. |
Експедиція Ф. Магеллан |
|
|
|
Заснувала опорні фортеці на узбережжі Південної Америки. Завоювала та знищила імперію інків |
«Дослідники»
Дата |
Дослідник |
Результати дослідження |
1799-1804 рр. |
Німецький географ О. Гумбольдт та французький ботанік Е.Боплан |
|
1826—1828 рр. |
|
Досліджувала внутрішні райони Бразилії |
1831—1832 рр. |
Ч. Дарвін |
|
|
|
Установив давні центри землеробства Південної Америки, походження деяких культурних рослин |
Обговорення проблемних питань:
-Діти, чи зрозумілий вам вивчений матеріал? Продемонструйте за допомогою стіків. (На парті в учнів лежать стіки трьох кольорів (зелений, жовтий, червоний), які відповідно означають: «Я все зрозумів», «Мені дещо незрозуміло», «Мені складно зрозуміти»).
VІІ. Застосування нових знань
1.Прийом „Так” – „Ні” (сині та червоні долоньки)
Якщо учні погоджуються із запропонованим твердженням, то піднімають червону картонну долоньку, якщо ні – синю.
1.Південна Америка простягається від екваторіального до помірного поясу
Південної півкулі. (Так)
2.Європейці потрапили на материк після подорожей Ф.Магеллана. (Ні)
3.Освоєння материка супроводжувалося загарбницькими війнами. (Так)
4.Південна та Північна Америки входять до складу однієї частини світу.(Так)
5.Перші наукові дослідження континенту вчені-натуралісти А.Гумбольдт і
Ч.Дарвін здійснили тільки в ХХІ ст. (Ні)
6.Найбільша затока континенту Ла-Плата. (Так)
7.Південна Америка лежить у всіх чотирьох півкулях. (Ні)
8.Протока Дрейка відділяє Південну Америку від Антарктиди. (Так)
9.Панамський перешийок сполучає Південну Америку та Північну Америку. (Так)
10.Крайня північна точка материка Кабу-Бранку.(Ні)
2.Прийом «Аналітик»
Використовуючи кола Вена порівняйте ФГП Південної Америки та Африки, визначте подібні та відмінні риси.
(учні користуються планом характеристики ФГП)
Учитель
Давайте повернемося до питання, яке було поставлене на початку уроку:
який вплив має фізико-географічне положення на особливості природи материка?
(діти роблять висновки)
VІІІ. Рефлексія
Прийом "Роблю висновок"
(сформулювати головні положення вивченої теми)
Тепер давайте повернемося до нашої таблиці і заповнимо третій стовпчик.
Знаю |
Хочу дізнатися |
Дізнався |
|
|
|
Вправа «Мій настрій на кінець уроку»
У кожного учняє три смужки різних кольорів:
зелена -спокій ,гарний настрій;
синя – байдужість;
червона – нервовість,збудливість.
Учень обирає смужку настрою.
Чи змінився ваш настрій?
ІХ. Домашнє завдання