Матеріал розрахований на вчителів, що викладають Курс «НАВКОЛИШНІЙ СВІТ» у 5-х класах за науково-педагогічним проектом «Росток».
Урок "Планети земної групи". Навколишній світ. 5 клас.
У 5 класі курс “Навколишній світ" має назву “Першооснови природи Землі" і базується на елементарних знаннях з фізики, астрономії, хімії, біології, екології.
Даний урок розглядається при вивченні розділу "Всесвіт".
Тема: Планети земної групи
Мета: сформувати в учнів знання про Сонячну систему, особливості планет земної групи; продовжити систематизувати знання учнів про Всесвіт;
продовжити формувати вміння працювати з таблицею і додатковою літературою; вміння аналізувати і узагальнювати, робити висновки;
виховувати матеріалістичний світогляд учнів.
Тип уроку: урок отримання нових знань.
Місце уроку в навчальній темі: поточний.
Методи і методичні прийоми:
1.Інформаційно-рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота
з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, презентація
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та
мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань
2.Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і
закріплення набутих знань.
3.Пошуковий: постановка питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних запитань, активізація уваги
та мислення.
4.Візуальний: складання таблиці (картки).
5.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Очікувані результати: учні перелічують планети земної групи, називають їх особливості порівняно з планетами-гіганами, узагальнюють свої знання про загальні риси планет земної групи.
Основні терміни і поняття: планета, супутник.
Обладнання: роздатковий матеріал „Сонячна система”, картки – таблиці, кольорові жетони, науково-популярна література, фільм «Планети земної групи», презентація «Планети земної групи», підручники автор Пушкарьова Т.О., Грицай Ф.Ю, нетбуки.
Хід уроку
І Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Побажання гарного настрою. Ознайомлення учнів щодо системи оцінювання під час уроку (учні набирають бали у формі жетонів, які в кінці уроку переводяться у навчальні бали) (СЛАЙД №1)
II Актуалізація опорних знань учнів.
Тести:
В цей час інші учні виконують вправи:
2. „ Закінчи речення” (СЛАЙД №2)
(завдання 1-7 оцінюються в 1 жетон, завдання 8 в 2 жетони).
II Оголошення теми, мети і завдань уроку. Мотивація. (СЛАЙД №4,5)
ПI Вивчення нового матеріалу СЛАЙДИ №6-22)
Бесіда: «Сонячна система, її планети» (з використанням роздаткового матеріалу „Сонячна система”).
Які планети входять до складу Сонячної системи? Коментування учнями малюнку.
Є планети земної групи та планети-гіганти. Як видумаєте чому їх так назвали? Назвіть ці планети.
Робота в парах (виконання завдань з заповненням в картку порівняльної таблиці)
1пара: Підготувати інформацію про Меркурій.(СЛАЙД №7,8,9,10)
Відповісти на запитання: Чим Меркурій подібний до Землі? Чим Меркурій відрізняється від Землі?
2 група: Підготувати інформацію про Венеру. (СЛАЙД №11,12,13,14)
Які явища відбуваються на Венері, а на Землі ні?
3 група: Підготувати інформацію про Землю. (СЛАЙД №15)
Чому на Землі можливе життя?
4група: Підготувати інформацію про Марс (СЛАЙД №16,17,18,19,20)
Чому на Марсі дослідники не виключали вірогідність існування життя?
Кожна розповідь доповнюється вчителем презентацією на слайдах.
№ |
Планета |
Супутник |
t°C |
Обертання навколо власної осі
С осі |
Обертання навколо Сонця |
Атмосфера |
Особливості |
1. |
Меркурій |
немає |
-180- +430 |
59 земних діб |
88 земних діб |
немає |
Найближча до Сонця планета |
2. |
Венера |
немає |
+480 |
243 земних діб, в протилежну сторону |
225 земних діб |
є, дуже густа з вуглекислого газу на 96% |
Хмари з сірчаної кислоти |
3.
|
Земля |
1- Місяць |
-70- +65 |
1 доба |
365 земних діб |
є |
є життя |
4.
|
Марс |
2 - Фобос, Деймос |
+10- -100 |
24,5 години |
687 земних діб |
розріджена |
Зміна пір року; сніг на полюсах; найвища в Сонячній системі гора Олімп 27 км |
Повідомлення учня про кольори планет земної групи. Учень робить акцент на асоціації з кольорами планет. (Меркурій – планета сірого кольору. Колір визначений відсутністю атмосфери і води, присутній тільки скельна порода. Далі йде планета Венера. Колір її жовтувато-білий, це колір хмар, що огортають планету. Хмари – продукт випарів соляної кислоти. Земля – блакитна, світло-синя планета з покривом білих хмар. Колір планети багато в чому визначений водним покровом (71%). «Червона планета» відома назва Марса. Насправді він червоно-оранжевий. По окрасу пустельного ґрунту з великою кількістю заліза.)
Фізкультхвилинка.
III Узагальнення. Пошукова бесіда за питаннями: (СЛАЙД №21)
Чим схожі між собою всі планети Сонячної системи?
Загальні риси планет земної групи:
невеликі розміри; знаходяться близько до Сонця; мають тверду поверхню; не мають (або мають мало — 1 або 2 ) супутників.
Перегляд відеоролику «Сонячні планети» з 1хв.20 сек. до кінця з обміркуванням питання: «Чим ще відрізняються між собою планети сонячної системи?».
Гра «Далі, далі…»(СЛАЙДИ №22)
Вірш про планети: учень.
IV. Рефлексія: Ланцюжок «Я знаю, що» (СЛАЙДИ №23)
Яка ж головна особливість планети Земля? (є життя).
Вчитель пропонує учням шум звуків природи (заплющити очі, сісти рівно, не напружено, розслабитися). Звучить шум птахів, лісу, води.
V. Оцінювання учнів (зароблені жетони переводяться в навчальні бали)
VI. Домашнє завдання: опрацювати § 4 до ст.79, виконати завдання 3 с.76, за бажанням - підготувати повідомлення про планети-гіганти.(СЛАЙДИ №24)