31 березня о 15:00Вебінар: Викладання хімії в умовах дистанційного навчання

Урок "Планети земної групи". Навколишній світ. 5 клас.

Про матеріал

Матеріал розрахований на вчителів, що викладають Курс «НАВКОЛИШНІЙ СВІТ» у 5-х класах за науково-педагогічним проектом «Росток».

Урок "Планети земної групи". Навколишній світ. 5 клас.

У 5 класі курс “Навколишній світ" має назву “Першооснови природи Землі" і базується на елементарних знаннях з фізики, астрономії, хімії, біології, екології.

Даний урок розглядається при вивченні розділу "Всесвіт".

Перегляд файлу

Тема: Планети земної групи  

Мета: сформувати в учнів знання про Сонячну систему, особливості планет земної групи; продовжити систематизувати знання учнів про Всесвіт;

продовжити формувати вміння працювати  з таблицею і додатковою літературою; вміння аналізувати і узагальнювати, робити висновки;

виховувати матеріалістичний світогляд учнів.

 

Тип уроку: урок отримання нових знань.

 

Місце уроку в навчальній темі: поточний.

 

Методи і методичні прийоми:

1.Інформаційно-рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота

з підручником.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, презентація

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та

мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань

2.Репродуктивний.

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і

закріплення набутих знань.

3.Пошуковий: постановка питання.

Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних запитань, активізація уваги

та мислення.

4.Візуальний: складання таблиці (картки).

5.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Очікувані результати: учні перелічують планети земної групи, називають їх особливості порівняно з планетами-гіганами, узагальнюють свої знання про загальні риси планет земної групи.

Основні терміни і поняття: планета, супутник.

Обладнання: роздатковий матеріал „Сонячна система”, картки – таблиці, кольорові жетони, науково-популярна література, фільм «Планети земної групи»,  презентація «Планети  земної групи»,  підручники автор Пушкарьова Т.О., Грицай Ф.Ю, нетбуки.

 

Хід уроку

І  Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Побажання гарного настрою. Ознайомлення учнів  щодо системи оцінювання під час уроку (учні набирають бали у формі жетонів, які в кінці уроку переводяться у навчальні бали) (СЛАЙД №1)

 

II Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Робота з тестами на нетбуках (декілька учнів):

Тести:

  1. Центром сонячної системи є: а) Місяць; б) Земля; в) Сонце.
  2. До атмосфери Сонця відносяться: а) хромосфера; б) фотосфера; в) сонячна корона; г) всі перелічені варіанти відповідей.
  3. Тільки при повному місячному затемненні можна побачити: а) хромосферу; б) фотосферу; в) сонячну корону.
  4. До сонячної атмосфери найближча зона сонячної системи: а) зона енерговиділення; б) зона променевої рівноваги; в) конвективна зона.
  5.  Проявом сонячної активності є: а) спалахи; б) сонячне затемнення; в) сонячна корона.

В цей час інші учні виконують вправи:

 2. „ Закінчи речення” (СЛАЙД №2)

  1. Найближча до Землі зірка - це ... (Сонце)
  2. В хімічному складі Сонця переважають 2 хімічних елементи ... (гідроген  і гелій)
  3. Ядро, промениста зона і конвективна зона - це ... (частини Сонця)
  4. Атмосфера Сонця поділяється на 3 шари :... (фотосфера, хромосфера, сонячна корона)
  5. Під час сонячного затемнення добре видно:... (сонячну корону)
  6. Сонячні плями — це ділянки поверхні Сонця, які є...(холоднішими)
  7. Спалахи, сонячні плями і протуберанці - це прояви... (сонячної активності)
  8. Про кого ви можете сказати, що ця людина для вас - як Сонце і чому?

(завдання 1-7 оцінюються в 1 жетон, завдання 8 в 2 жетони).

 

  1. Гра « Космічний код» (СЛАЙД №3)
  1. СІТЕВСВ (Всесвіт)
  2. ОІРЗ (зорі)
  3. ЦНОЕС (Сонце)
  4. ЕААПТНЛ (планета)
  5. РЮПЕТІ (Юпітер)
  6. ЕЗЛМЯ (Земля)

 

 

II Оголошення теми, мети і завдань уроку. Мотивація. (СЛАЙД №4,5)

ПI Вивчення нового матеріалу СЛАЙДИ №6-22)

Бесіда: «Сонячна система, її планети» (з використанням роздаткового матеріалу „Сонячна система”).

Які планети входять до складу Сонячної системи? Коментування учнями малюнку.

Є планети земної групи та планети-гіганти. Як видумаєте чому їх так назвали? Назвіть ці планети.

Робота в парах (виконання завдань з заповненням в картку порівняльної таблиці)

1пара: Підготувати інформацію про Меркурій.(СЛАЙД №7,8,9,10)

Відповісти на запитання: Чим Меркурій подібний до Землі? Чим Меркурій відрізняється від Землі?

2   група: Підготувати інформацію про Венеру. (СЛАЙД №11,12,13,14)

Які явища відбуваються на Венері, а на Землі ні?

3 група: Підготувати інформацію про Землю. (СЛАЙД №15)

Чому на Землі можливе життя?

4група: Підготувати інформацію про Марс (СЛАЙД №16,17,18,19,20)

Чому на Марсі дослідники не виключали вірогідність існування життя?

Кожна розповідь доповнюється вчителем презентацією на слайдах.

 

Планета

Супутник

t°C

Обертання

навколо

власної осі

 

С

осі

Обертання

навколо

Сонця

Атмосфера

Особливос­ті

1.

Меркурій

немає

-180-

+430

59 земних діб

88

земних

діб

немає

Найближча до Сонця планета

2.

Венера

немає

+480

243 земних діб, в протилежну сторону

225 земних діб

є, дуже густа з вуглекислого газу на 96%

Хмари з сірчаної кислоти

3.

 

Земля

1- Місяць

-70-

+65

1 доба

365 земних діб

є

є життя

4.

 

Марс

2 - Фобос, Деймос

+10-

-100

24,5 години

687 земних діб

розріджена

Зміна пір року; сніг на полюсах; найвища в Сонячній системі гора Олімп 27 км

 

Повідомлення учня про кольори планет земної групи. Учень  робить акцент на асоціації з кольорами планет. (Меркурій – планета сірого кольору. Колір визначений відсутністю атмосфери і води, присутній тільки скельна порода. Далі йде планета Венера. Колір її жовтувато-білий, це колір хмар, що огортають планету. Хмари – продукт випарів соляної кислоти.  Земля – блакитна, світло-синя планета з покривом білих хмар. Колір планети багато в чому визначений водним покровом (71%). «Червона планета» відома назва Марса. Насправді він червоно-оранжевий. По окрасу пустельного ґрунту з великою кількістю заліза.)

Фізкультхвилинка.

III Узагальнення. Пошукова бесіда за питаннями: (СЛАЙД №21)

    Чим схожі між собою всі планети Сонячної системи?

Загальні риси планет земної групи:

невеликі розміри; знаходяться близько до Сонця; мають тверду поверхню; не мають (або мають мало — 1 або 2 ) супутників.

Перегляд відеоролику «Сонячні планети» з 1хв.20 сек. до кінця з обміркуванням питання: «Чим ще відрізняються між собою планети сонячної системи?».

Гра «Далі, далі…»(СЛАЙДИ №22)

  • Найвіддаленіша від Сонця планета Сонячної системи (Плутон)
  • Не мають супутників планети… (Меркурій, Венера)
  • Як називають в Україні нашу Галактику? (Чумацький шлях)
  • З яких частин складається комета? (голова, хвіст)
  • Якою зіркою  за кольором є Сонце? (жовтою)
  • Які причини зміни дня і ночі на Землі? (обертання навколо своєї осі)
  • У якому сузір’ї знаходиться Полярна зірка? (Мала Ведмедиця)
  • Які планети відносяться до земної групи? (Меркурій, Венера, Земля, Марс)
  • На яких планетах змінюються пори року? (Марс, Земля)

 

Вірш про планети: учень.

IV. Рефлексія: Ланцюжок «Я знаю, що»  (СЛАЙДИ №23)

Яка ж головна особливість планети Земля? (є життя).

Вчитель пропонує учням шум звуків природи (заплющити очі, сісти рівно, не напружено, розслабитися). Звучить шум птахів, лісу, води.

V. Оцінювання учнів (зароблені жетони переводяться в навчальні бали)

VI. Домашнє завдання: опрацювати § 4 до ст.79,  виконати завдання 3 с.76,  за бажанням - підготувати повідомлення про планети-гіганти.(СЛАЙДИ №24)

docx
Додано
5 липня 2018
Переглядів
804
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку