Урок "Плекаймо свої таланти"

Про матеріал
Урок з предметів духовно-морального спрямування. Мета уроку на основі притчі про таланти розказати школярам про людські таланти і здібності, про обдарованість кожної людини; допомогти учням розпізнати, відкрити свої здібності та шляхи їх розвитку; розвивати усвідомлення відповідальності за розвиток власних здібностей, талантів; сприяти вихованню найкращих людських чеснот; виховувати в дітях любов до праці, яка є однією з умов духовного розвитку людини, повагу до батьків та дорослих, що сприяють розквіту задатків і здібностей. Методи роботи: мозкова атака, робота з поняттями і термінами, робота з Біблією, вправа «Мікрофон», робота в парах, інсценізація «Розігрування ситуації за ролями», робота із зошитом, скарбничка народної мудрості, тести, ребус, прийом «Асоціації», метод «Аналогії», метод «Образних порівнянь».
Перегляд файлу

 

 

 

Тема: Плекаймо свої таланти

 

Мета:

  • на основі притчі про таланти розказати школярам про людські таланти і здібності, про обдарованість кожної людини; допомогти учням розпізнати, відкрити свої здібності та шляхи їх розвитку;
  • розвивати усвідомлення відповідальності за розвиток власних здібностей, талантів; сприяти вихованню найкращих людських чеснот;
  • виховувати в дітях любов до праці, яка є однією з умов духовного розвитку людини, повагу до батьків та дорослих, що сприяють розквіту задатків і здібностей.

Тип уроку: комбінований.

Біблійна основа:  Матфея 25:14-30, Матфея 25:29.

Ключовий вірш: «Бо кожному, хто має, дасться і примножиться, а в того хто не має, відніметься і те, що має. » Матфея 25:29.

Основні поняття і терміни: «здібності», «талант».

Обладнання та наочність: Біблія, роздатковий та ілюстративний матеріал, мультимедійна презентація.

Міжпредметні зв’язки: українська література, історія, культурологія, етика.

Література до уроку:

  1. Біблія /пер. патріарха Філарета.-К.: Видавничий  відділ УПЦКП, 2004. – 1387 с.
  2. Основи християнської етики. 6 клас: підручник, В. М. Жуковський, М. М. Николин, С. В. Филипчук, Н.М. Лахман. –К.: Літера ЛТД, 2012. 192с.:іл.
  3. Теорія і методика викладання предметів духовно-морального спрямування у середніх загальноосвітніх закладах. Навчальний посібник./ В. М. Жуковський, Л. Ю. Москальова. – Острог: Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2013. – 364 с.
  4. Християнський духовно-просвітницький часопис «Слово вчителю». –Міжнародна громадська організація «Надія людям».  2015. – №4.
  5. Жуковський В.М. Християнська етика і педагогіка / В.М. Жуковський. – Острог. -  2008. – 312 с.
  6. Талановиті діти, які прославили Україну 2016 року https://gazeta.ua/articles/children/_top5-talanovitih-ditej-yaki-proslavili-ukrayinu-2016.
  7. Христові притчі: метод. реком. /Н.І.Ротченкова. – Луцьк: ПрАТ «Волинська обласна друкарня». 2014. – 55с.

          

Анотація до уроку: Урок у 6 класі на тему: «Плекаймо свої таланти» – це комбінований урок. Враховуючи його місце, в загальному курсі предмета, уже засвоєні учнями знання, добираю відповідний інструментарій заняття, обладнання. Щоби зацікавити дітей, мотивувати їх до роботи, співпраці, взаємодії, використовую такі методи та прийоми роботи: мозкова атака, робота з поняттями і термінами, робота з Біблією, вправа «Мікрофон», робота в парах, інсценізація «Розігрування ситуації за ролями», робота із зошитом, скарбничка народної мудрості, тести,  ребус, прийом «Асоціації»,  метод «Аналогії», метод «Образних порівнянь». Це допоможе краще засвоювати матеріал. Вони забезпечують доступність сприйняття та зацікавлення дітей матеріалом уроку, розвивають асоціативне та логічне мислення, фантазію, уяву, виховують моральні цінності, християнські чесноти.

 

 План заняття

 I. Організаційна частина (2 хвилини).

II. Актуалізація опорної навчальної інформації (7 хвилин).

      Початкова мотивація навчальної діяльності учнів (2 хвилини).

      Повідомлення теми, мети та очікуваних завдань (2 хвилини).

ІІІ. Основна частина (Вивчення нового матеріалу) (20 хвилин).

IV.  Заключна частина(Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу) (5 хвилин).

VI. Підсумкова частина заняття (Оцінювання) (5 хвилин).

VII. Повідомлення домашнього завдання  (2 хвилини).

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина

Вітання.

Налагодження контакту з класом.

Учитель:

          - Усміхнулися наліво, усміхнулися направо, добрий настрій на урок взяли, працювати почали.

ІІ. Актуалізація знань

 

Учитель:

            - На минулих заняттях ви опрацювали «Притчі Христові». Пригадати пройдений матеріал вам допоможуть ілюстративні  зображення притч.

Вправа «Мозкова атака»

  • Що таке притча?
  • Що нас навчають притчі про сіяча, митаря і фарисея?( відповіді дітей)
  • Від чого вони нас застерігають?

Мотивація навчальної діяльності

Розшифруйте слово, і з відповіді дізнаєтеся тему нашого уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

Презентація  теми,  мети уроку та очікуваних навчальних результатів

 

Учитель:

  • Тема сьогоднішнього уроку – «Плекаймо свої таланти».
  •      На занятті ви ближче познайомитесь із такими поняттями як «здібності» і «талант». На прикладі біблійних персонажів будемо виховувати в собі любов до праці, яка є однією з умов духовного розвитку людини. Спробуймо побачити в цій притчі себе і зрозуміти, чого вона нас  навчає, а від чого застерігає.

 

(запис на дошці)                     План

  • Що таке талант?
  • Чому потрібно розвивати свої таланти?
  • Як примножувати власні здібності і таланти?

 

ІІІ. Основна частина

  1. Що таке талант

Слайд

Учитель:

- Кожна людина має дар Божий. Одній вдається добре майструвати, іншій – малювати, третій – співати чи грати на музичному інструменті. Одні пишуть, інші вправно роблять операції, треті прекрасно куховарять, а комусь вдається людину підбадьорити, надихнути на добрі вчинки чи творчість.

 

  • Як називаються вміння людини, які надихають її на творчі, хороші дії?

(діти дають визначення словам: здібності, талант)

Слайд

Робота з поняттями і термінами

  • Дайте визначення поняттю здібності, талант? ( відповіді дітей)

Здібності – уміння і схильність людини до певного виду діяльності.

Талант – особливі здібності людини.

Учитель:

  •      Слово «талант» має давнє походження. У Римській імперії так називали золоті або срібні монети. «Талант» – найбільша в античні часи грошова одиниця. Зараз воно означає видатні природні здібності людини. Нашим талантам, як і всьому в земному житті, завдячуємо Богові.

Слайд

Робота з Біблією, як з історичним джерелом (апостола Павла до Галатів 5:22-23)

 

Учитель:

  •  Які духовні таланти людина отримує від Бога?

 (Кожен учень зачитує одну християнську чесноту).

Учитель:

  •      Отже, кожна людина від народження отримує таланти від Святого Духа: любов, радість, мир, лагідність, стриманість, добрість, довготерпіння, милосердя, віра.

 

Слайд

Учитель:

  • Які з названих духовних талантів є важливими для щасливої сім’ї?

(відповідь дітей)

Учитель:

  •      Щоб сім’я була щаслива, необхідними є всі перераховані апостолом духовні таланти. Кожна людина наділена від Бога здібностями і талантами. Велике значення для розвитку талантів має сім’я. Батьки спонукають вас до розвитку: спрямовують до навчання, скеровують вас на відвідування гуртків, створюють умови для розкриття ваших талантів, здібностей, природних задатків, забезпечують всім необхідним. Тому цінуйте ті великі зусилля, які ваші батьки прикладають для вашого розвитку.
  • У майбутньому, коли ви створите власні сім’ї, піклуйтеся про розвиток талантів і здібностей ваших дітей.   

 

 

Слайд

 

Учитель:

  • Поміркуймо: для чого людині дається талант?

Вправа «Мікрофон»

Очікувана відповідь: Щоб послужити Богу, розвивати себе, допомагати людям, бути корисним своїй сім’ї та Батьківщині…

 

Учитель:

  • Як людина повинна ставитись до своїх талантів?

Очікувана відповідь: З великою відповідальністю…

 

Робота в парах

 

Учитель:

  • Я пропоную вам вислови талановитих людей. Ваше завдання зачитати і прокоментувати їх?

«У кожній людині спить талант, але не всі його будять» (І. Мечніков).

«Талант – це крапля здібностей і море праці» (Г. Тютюнник).

«Великий талант вимагає великої працьовитості» (П. Чайковський).

«Талант – це розвиток природних схильностей» (О. Бальзак).

« Про свої здібності людина може дізнатися, тільки спробувавши їх» (Л. Сенека).

«Щоб змінити людину, треба починати з його бабусі». (Віктор Гюго) 
«Дітям потрібні не повчання, а приклади». (Жозеф Жубер) 
 

Слайд

  • Пригадаймо, які таланти мали біблійні персонажі Старого Заповіту Авраам, Соломон, Йосип?  

Очікувана відповідь: Авраам мав від Бога дар віри. Соломон отримав дар мудрості. Йосип був хорошим організатором, мав велику любов до Бога і до людей – він простив своїх братів, доглядав до старості батька і проявляв до нього свою любов і турботу.

 

Учитель:

  •  Отже, ми дізнались, що таке таланти, для чого вони даються людині, і які з них є важливими для щасливої сім’ї.
  • Зараз ми ознайомимось з біблійним текстом притчі, з якого дізнаємось, що талантами ми не лише володіємо, але й повинні їх розвивати.

 

2. Чому потрібно розвивати свої таланти.

 

Інсценізація «Метод розігрування ситуації за ролями»

 

Робота з підручником (ст.92).

 

Дійові особи: Ведучий, господар, 1-й раб, 2-й раб , 3-й раб.

Ведучий:

Один чоловік, відбуваючи в чужу країну, покликав рабів своїх і доручив їм своє майно. Одному він дав п`ять талантів, другому два таланти, іншому ж один талант, кожному за його можливостями. І відразу ж виїхав. Той, хто отримав п`ять талантів, використав їх для справи і набув на них ще п`ять талантів. Так само вчинив і той, хто отримав два таланти, набувши на них ще два. Той же, хто отримав один, не побажав трудитися, пішов і закопав його в землю, і сховав срібло господаря свого.

Після довгого часу повернувся господар рабів своїх і вимагав від них звіту. Той, хто отримав п`ять талантів, приніс ще п`ять і, підійшовши до нього, сказав:

Перший раб: «Господарю, п`ять талантів ти дав мені; ось ще п`ять талантів, які я здобув на них».

Господар:  «Гаразд, добрий і вірний рабе! У малому ти був вірним, над великим тебе поставлю; увійди в радість господаря свого».

Ведучий: Підійшов також і той, хто отримав два таланти, і сказав:

Другий раб: «Господарю, два таланти дав ти мені; ось інші два таланти, що я здобув на них».

Господар: «Гаразд, добрий і вірний рабе! У малому ти був вірним, над великим тебе поставлю; увійди в радість господаря свого».

Ведучий: Підійшов і той, хто отримав один талант, і сказав:

Третій раб: «Господарю! Я знав тебе, жорстоку людину, жнеш, де не сіяв, і збираєш, де не розсипав; і, побоявшись, пішов і заховав талант твій у землю; ось тобі твоє».

Господар: «Лукавий рабе і лінивий! Ти знав, що я жну, де не сіяв, і збираю, де не розсипав; тоді треба було тобі віддати срібло моє купцям, і я, прийшовши, одержав би моє з прибутком. Отже, візьміть у нього талант

 (звертається до слуг) і дайте тому, хто має десять талантів. Бо кожному, хто має, дасться і примножиться; а в того, хто не має, відніметься і те, що має. А негідного раба вкиньте у пітьму непроглядну; там буде плач і скрегіт зубів».

 

Учитель: Різна кількість талантів означає: всі люди отримують від Господа різні дари, Бог же знає, скільки потрібно дати кожному за його здібностями, тому й отримують – хто більше, хто менше. 

 

Аналіз змісту притчі:

  1. Хто зображений в образі господаря?
  2. Що зробили з отриманими талантами перші два раби?
  3. Як розпорядився своїм талантом третій раб?
  4. Що означає «закопати свій талант у землю»?

Слайд

  • Які таланти має кожен із нас?

Учитель:

  •  Кожен із вас талановитий і дуже цінний для Бога, сім’ї, батьків. Для того, щоб розвивати свої таланти, дуже важливо спочатку їх розгледіти, виявити. Найкраще розпізнати ваші таланти можуть батьки. Саме вони, згідно спостереження педагога К. Ушинсього, знають і помічають до чого здібні їхні діти. Розпізнати свої таланти важливо для того, щоби правильно обрати майбутню професію. Григорій Сковорода наголошує, що вагомою складовою щастя людини є займатися улюбленою справою, обрати професію згідно свого покликання. Він це називав «сродною працею», тобто даною від народження.

 

Метод аналогії

  • У кожного з вас на парті лежить листочок. На ньому напишіть ті таланти, які, ви вважаєте, є у вас.

(діти пишуть і прикріплюють листочки з назвами своїх талантів до смайлика, який є на дошці).

 

Учитель:

  • Як смайлик нам усміхається і радіє, так і наша душа радіє, коли ми розвиваємо свої здібності і таланти.
  • У листочках рослин відбувається фотосинтез, завдяки якому росте рослина та її плоди. Так і ми, приклеюючи назви своїх талантів на зелених листочках, нагадуємо собі, що наші таланти приносять добрі плоди для Бога і людей.

   Учитель:

- Чи несе людина відповідальність за свій талант, який їй                     дається від Бога?

 Очікувана відповідь: Так, несе. Відповідає не тільки перед Богом, але і        перед собою, родиною, Батьківщиною.

Слайд

Метод «Образних порівнянь»

  • За допомогою образних порівнянь ми з вами переконуємось, чому важливо правильно використовувати свій час і розвивати свої таланти.

Банка – символізує час нашого життя

Кульки – наші таланти

Пісок – відпочинок

 

Учитель:

  •  Банка з піском – це образ людини, яка весь свій час витрачає на розваги. Чи можемо ми в банку, заповнену піском, насипати кульки?

Очікувана відповідь: Ні.

 

  • Це означає, що людина, яка марнує весь свій час, не може розвивати свої таланти.
  • У порожню банку насипаємо кольорові кульки – це образ людини, яка, в першу чергу, використовує свій час на розвиток власних талантів.

Чи повна ця банка зараз?

Очікувана відповідь: Так.

(Вчитель досипає піску в банку, заповнену кульками).

Учитель:

  • До кульок вмістився ще й пісок – це означає, що коли людина витрачає свій час на важливі речі, то в неї залишається час і на розваги.

(висновки дітей)

  • Отже, час дається нам для важливих речей – для розвитку себе, своїх талантів. Тому його потрібно цінувати й правильно використовувати.

Слайд

Робота із зошитом

 

Розгадайте ребус, вставте пропущені слова і запишіть у зошит ключовий вірш уроку. Поясніть його значення.

 

 

«Бо кожному, хто має,____________ і примножиться, а в того, хто не має,______________ і те, що має.

                                                        (Матфея 25:29)

 

 

Учитель:

  • Кожен, хто працює, примножує і розвиває свої таланти, а хто не працює, – віднімається і те, що має.

 

3 . Як примножувати власні здібності і таланти?

 

Учитель:

- Зараз ми дізнаємось, завдяки чому людина може примножувати власні здібності і таланти.

Слайд

Скарбничка народної мудрості

Поясніть прислів’я про працю:

«Без діла – слабіє сила»

(відповідь дітей)

 Учитель:

- Отже, коли людина не працює, вона не розвивається, «закопує свій талант у землю».

Слайд

  • Що потрібно робити, щоб примножувати таланти?

Міркування: «Збережи у своєму серці»

(Учитель тримає в руках варіанти міркувань записані на листочках- сердечках. Діти витягують листочок і зачитують відповіді вголос і залишають в себе).

  1. Ходити на гуртки замість того, щоб грати комп'ютерні ігри
  2. Потрібно пам'ятати, що таланти і здібності даровані Богом, і коли ми їх не будемо примножувати, вони можуть бути відібрані, як у лінивого раба у притчі
  3. Свій талант  постійно потрібно підтримувати наполегливою працею
  4. Свої здібності і таланти потрібно використовувати в ім'я Бога і ближнього
  5. Щоденно потрібно у молитві просити допомоги у Бога про підтримку таланту і дякувати Йому за цей високий дар (талант)

Слайд

Учитель: 

  • Вставте пропущені букви і дізнаєтесь, які риси характеру допомагають людині розвивати свої таланти?
  1. Л_бов
  2. Працьо__тість
  3. Напо_егли_ість
  4. Смир_ння
  • Отже, для людини недостатньо мати таланти. Потрібна ще велика праця, наполегливість, любов, смирення для їх розвитку. Без цих рис неможливо розвивати свої таланти.

Слайд

  • Великий вплив на розвиток талантів людини має її сім’я та оточення. Це яскраво показує приклад видатної поетеси Лесі Українки.

Уже в ранньому дитинстві Леся виявила свої надзвичайні здібності. Вона дуже рано навчилася читати і писати. У віці дев’яти років написала свій перший вірш. Леся дуже любила музику й мала великі здібності до гри на фортепіано. З п’яти років почала грати і складати маленькі музичні п’єси. Леся мала прекрасні здібності до мов. Вона вільно розмовляла українською, російською, польською, болгарською, німецькою, французькою та італійською мовами. Також майбутня поетеса мала хист до малювання. Всі ці здібності розвивалися під впливом сім’ї та родини Лесі Українки. Мама поетеси, відома письменниця Олена Пчілка, була її першим педагогом. Батько, Петро Антонович Косач – високоосвічений поміщик, який дуже любив літературу та живопис. У будинку Косачів часто збиралися письменники, художники і музиканти, влаштовувалися вечори і домашні концерти. Дядько Лесі, Михайло Драгоманов, був відомим ученим, громадським діячем. Він прищеплював племінниці ідеали служіння Батьківщині, допомагав їй як літературний критик і фольклорист. На творчість майбутньої поетеси вплинули тітки Олена та Олександра Косачі.

Тому дуже важливим є прислухатися до порад батьків. Святе Письмо вчить:

«Діти,- будьте слухняні у всьому батькам, бо це Господеві приємне!»

( Колосян 3:20)

Слайд

 

Розповідь учителя

(вчитель ознайомлює учнів з талантами дітей, які прославили Україну, свою родину, себе).

 Виплекані, злеліяні здібності і таланти дітей дають можливість їм не тільки самим відчувати красу успіху, а своїми досягненнями прославляти Вітчизну та бути взірцем патріотизму.

Діти, які прославили Україну у 2016 році, довели всьому світові, що мають неабиякі таланти. В олімпіаді брали участь 200 осіб із 49 країн.

Маріупольська школярка винайшла революційний метод утилізації пластику.

Чотирнадцятирічна Катерина Малкіна стала срібним призером Всесвітньої олімпіади з екології в Нідерландах. Школярка Маріупольського технічного ліцею запропонувала революційний метод утилізації пластикових відходів за допомогою личинок жуків. Цей метод дасть змогу зробити світ чистішим. За дев’ять місяців 20 личинок можуть з’їсти один пакет.

Одинадцятирічного львів’янина визнали найкращим на міжнародному конкурсі скрипалів. Богдан Луц  здобув гран-прі на міжнародному музичному конкурсі «Таланти для Європи» у Словаччині.

Аріна Шугалевич із райцентру Дубровиця Рівненської області перемогла на шоу «Україна має таланти-8». Дівчинка знає усі столиці світу.

Нині ім'я Аріни – у книзі рекордів України.

(Перегляд фрагмента відео одного із учасників)

 

Учитель:

Людина, яка розвиває свій талант, усвідомлює, скільки потрібно ще працювати. Розвиваючи один талант, вона розвиває поряд з ним інші.   Талант, закопаний у землю, – це наші здібності, які ми залишили  без уваги, які не розвивали. На прикладі цих відомих дітей ми бачимо, що для розвитку здібностей потрібна велика праця і наполегливість.

Слайд

Метод асоціацій

(Учитель тримає в руках кульки різних кольорів. До кількох кульок прив’язаний вантаж)

 

Учитель:

  • З якими чеснотами у вас асоціюються ці кольори?

Очікувана відповідь: червоний – колір любові, жовтий – радість, світло, тепло, зелений – колір життя, блакитний – миру.

 

Учитель відпускає кульки із рук. Ті, що без вантажу – підіймаються вгору. Ті ж кульки, до який прив’язаний вантаж, опускаються на підлогу.

 

Учитель:

  •    Кульки, які підіймаються вгору, символізують піднесення людини, яка розвиває в собі християнські чесноти, таланти. Кульки, які опустилися донизу, символізують занепад людини, яка закопує свої таланти в землю, – це  лінощі, байдужість (гріхи) тягнуть людину донизу.

 

ІV. Заключна частина. Підсумок уроку.

  1. Талант – це:

а) кожне вміння до розваги;

б) здібності людини. Вміння робити щось корисне;

в) дар для обраних.

  1. Слово «талант» у біблійні часи мало значення:

a) грошова одиниця;  

б) винагорода за працю;                                                                              

в) танець.

  1.  Вислів «закопати талант у землю» означає:

а) не розвивати свої здібності;

б) виявляти заощадливість і далекоглядність;

в) пробачати образи.

  1. Перші два раби із даними їм талантами вирішили:

а) зберегли;

б) подарували

в) примножили.

  1. Господар третього раба назвав:

а)  «Рабе достойний»;

б) «Рабе лукавий і лінивий»;

в) «Рабе добрий і вірний».

  1. Своїми здібностями не можна хизуватися через те, щоби:

а) не впасти у гріх гордині;

б) не спонукати інших до заздрості;

в) не стати лінивими.

 

Висновок учителя:

- Пам’ятаймо, що розвивати таланти ми повинні для того, щоби бути щасливими і дарувати щастя іншим. Завжди прислухайтесь до своїх батьків. Адже в них є життєва мудрість, і вони всі сили прикладають для розвитку ваших талантів.

       V.Оцінювання учнів.

       VІ. Домашнє завдання.

  • Опрацювати параграф 13.
  • Дати розгорнуту відповідь на запитання (письмово):
  1. Кого з великих людей я вважаю талановитим?
  2. Чи легко сьогодні бути талановитим?

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Етика, 6 клас, Розробки уроків
До підручника
Основи християнської етики 6 клас (Жуковський В.Л., Ніколін М.М., Филипчук С.В., Лахман Н.М.)
Додано
29 квітня 2020
Переглядів
5836
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку