Тема: Плекаймо свої таланти
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Біблійна основа: Матфея 25:14-30, Матфея 25:29.
Ключовий вірш: «Бо кожному, хто має, дасться і примножиться, а в того хто не має, відніметься і те, що має. » Матфея 25:29.
Основні поняття і терміни: «здібності», «талант».
Обладнання та наочність: Біблія, роздатковий та ілюстративний матеріал, мультимедійна презентація.
Міжпредметні зв’язки: українська література, історія, культурологія, етика.
Література до уроку:
Анотація до уроку: Урок у 6 класі на тему: «Плекаймо свої таланти» – це комбінований урок. Враховуючи його місце, в загальному курсі предмета, уже засвоєні учнями знання, добираю відповідний інструментарій заняття, обладнання. Щоби зацікавити дітей, мотивувати їх до роботи, співпраці, взаємодії, використовую такі методи та прийоми роботи: мозкова атака, робота з поняттями і термінами, робота з Біблією, вправа «Мікрофон», робота в парах, інсценізація «Розігрування ситуації за ролями», робота із зошитом, скарбничка народної мудрості, тести, ребус, прийом «Асоціації», метод «Аналогії», метод «Образних порівнянь». Це допоможе краще засвоювати матеріал. Вони забезпечують доступність сприйняття та зацікавлення дітей матеріалом уроку, розвивають асоціативне та логічне мислення, фантазію, уяву, виховують моральні цінності, християнські чесноти.
План заняття
I. Організаційна частина (2 хвилини).
II. Актуалізація опорної навчальної інформації (7 хвилин).
Початкова мотивація навчальної діяльності учнів (2 хвилини).
Повідомлення теми, мети та очікуваних завдань (2 хвилини).
ІІІ. Основна частина (Вивчення нового матеріалу) (20 хвилин).
IV. Заключна частина(Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу) (5 хвилин).
VI. Підсумкова частина заняття (Оцінювання) (5 хвилин).
VII. Повідомлення домашнього завдання (2 хвилини).
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина
Вітання.
Налагодження контакту з класом.
Учитель:
- Усміхнулися наліво, усміхнулися направо, добрий настрій на урок взяли, працювати почали.
ІІ. Актуалізація знань
Учитель:
- На минулих заняттях ви опрацювали «Притчі Христові». Пригадати пройдений матеріал вам допоможуть ілюстративні зображення притч.
Вправа «Мозкова атака»
Мотивація навчальної діяльності
Розшифруйте слово, і з відповіді дізнаєтеся тему нашого уроку.
Презентація теми, мети уроку та очікуваних навчальних результатів
Учитель:
(запис на дошці) План
ІІІ. Основна частина
Слайд
Учитель:
- Кожна людина має дар Божий. Одній вдається добре майструвати, іншій – малювати, третій – співати чи грати на музичному інструменті. Одні пишуть, інші вправно роблять операції, треті прекрасно куховарять, а комусь вдається людину підбадьорити, надихнути на добрі вчинки чи творчість.
(діти дають визначення словам: здібності, талант)
Слайд
Робота з поняттями і термінами
Здібності – уміння і схильність людини до певного виду діяльності.
Талант – особливі здібності людини.
Учитель:
Слайд
Робота з Біблією, як з історичним джерелом (апостола Павла до Галатів 5:22-23)
Учитель:
(Кожен учень зачитує одну християнську чесноту).
Учитель:
Слайд
Учитель:
(відповідь дітей)
Учитель:
Слайд
Учитель:
Вправа «Мікрофон»
Очікувана відповідь: Щоб послужити Богу, розвивати себе, допомагати людям, бути корисним своїй сім’ї та Батьківщині…
Учитель:
Очікувана відповідь: З великою відповідальністю…
Робота в парах
Учитель:
«У кожній людині спить талант, але не всі його будять» (І. Мечніков).
«Талант – це крапля здібностей і море праці» (Г. Тютюнник).
«Великий талант вимагає великої працьовитості» (П. Чайковський).
«Талант – це розвиток природних схильностей» (О. Бальзак).
« Про свої здібності людина може дізнатися, тільки спробувавши їх» (Л. Сенека).
«Щоб змінити людину, треба починати з його бабусі». (Віктор Гюго)
«Дітям потрібні не повчання, а приклади». (Жозеф Жубер)
Слайд
Очікувана відповідь: Авраам мав від Бога дар віри. Соломон отримав дар мудрості. Йосип був хорошим організатором, мав велику любов до Бога і до людей – він простив своїх братів, доглядав до старості батька і проявляв до нього свою любов і турботу.
Учитель:
2. Чому потрібно розвивати свої таланти.
Інсценізація «Метод розігрування ситуації за ролями»
Робота з підручником (ст.92).
Дійові особи: Ведучий, господар, 1-й раб, 2-й раб , 3-й раб.
Ведучий:
Один чоловік, відбуваючи в чужу країну, покликав рабів своїх і доручив їм своє майно. Одному він дав п`ять талантів, другому два таланти, іншому ж один талант, кожному за його можливостями. І відразу ж виїхав. Той, хто отримав п`ять талантів, використав їх для справи і набув на них ще п`ять талантів. Так само вчинив і той, хто отримав два таланти, набувши на них ще два. Той же, хто отримав один, не побажав трудитися, пішов і закопав його в землю, і сховав срібло господаря свого.
Після довгого часу повернувся господар рабів своїх і вимагав від них звіту. Той, хто отримав п`ять талантів, приніс ще п`ять і, підійшовши до нього, сказав:
Перший раб: «Господарю, п`ять талантів ти дав мені; ось ще п`ять талантів, які я здобув на них».
Господар: «Гаразд, добрий і вірний рабе! У малому ти був вірним, над великим тебе поставлю; увійди в радість господаря свого».
Ведучий: Підійшов також і той, хто отримав два таланти, і сказав:
Другий раб: «Господарю, два таланти дав ти мені; ось інші два таланти, що я здобув на них».
Господар: «Гаразд, добрий і вірний рабе! У малому ти був вірним, над великим тебе поставлю; увійди в радість господаря свого».
Ведучий: Підійшов і той, хто отримав один талант, і сказав:
Третій раб: «Господарю! Я знав тебе, жорстоку людину, жнеш, де не сіяв, і збираєш, де не розсипав; і, побоявшись, пішов і заховав талант твій у землю; ось тобі твоє».
Господар: «Лукавий рабе і лінивий! Ти знав, що я жну, де не сіяв, і збираю, де не розсипав; тоді треба було тобі віддати срібло моє купцям, і я, прийшовши, одержав би моє з прибутком. Отже, візьміть у нього талант
(звертається до слуг) і дайте тому, хто має десять талантів. Бо кожному, хто має, дасться і примножиться; а в того, хто не має, відніметься і те, що має. А негідного раба вкиньте у пітьму непроглядну; там буде плач і скрегіт зубів».
Учитель: Різна кількість талантів означає: всі люди отримують від Господа різні дари, Бог же знає, скільки потрібно дати кожному за його здібностями, тому й отримують – хто більше, хто менше.
Аналіз змісту притчі:
Слайд
Учитель:
Метод аналогії
(діти пишуть і прикріплюють листочки з назвами своїх талантів до смайлика, який є на дошці).
Учитель:
Учитель:
- Чи несе людина відповідальність за свій талант, який їй дається від Бога?
Очікувана відповідь: Так, несе. Відповідає не тільки перед Богом, але і перед собою, родиною, Батьківщиною.
Слайд
Метод «Образних порівнянь»
Банка – символізує час нашого життя
Кульки – наші таланти
Пісок – відпочинок
Учитель:
Очікувана відповідь: Ні.
Чи повна ця банка зараз?
Очікувана відповідь: Так.
(Вчитель досипає піску в банку, заповнену кульками).
Учитель:
(висновки дітей)
Слайд
Робота із зошитом
Розгадайте ребус, вставте пропущені слова і запишіть у зошит ключовий вірш уроку. Поясніть його значення.
«Бо кожному, хто має,____________ і примножиться, а в того, хто не має,______________ і те, що має.
(Матфея 25:29)
Учитель:
3 . Як примножувати власні здібності і таланти?
Учитель:
- Зараз ми дізнаємось, завдяки чому людина може примножувати власні здібності і таланти.
Слайд
Скарбничка народної мудрості
Поясніть прислів’я про працю:
«Без діла – слабіє сила»
(відповідь дітей)
Учитель:
- Отже, коли людина не працює, вона не розвивається, «закопує свій талант у землю».
Слайд
Міркування: «Збережи у своєму серці»
(Учитель тримає в руках варіанти міркувань записані на листочках- сердечках. Діти витягують листочок і зачитують відповіді вголос і залишають в себе).
Слайд
Учитель:
Слайд
Уже в ранньому дитинстві Леся виявила свої надзвичайні здібності. Вона дуже рано навчилася читати і писати. У віці дев’яти років написала свій перший вірш. Леся дуже любила музику й мала великі здібності до гри на фортепіано. З п’яти років почала грати і складати маленькі музичні п’єси. Леся мала прекрасні здібності до мов. Вона вільно розмовляла українською, російською, польською, болгарською, німецькою, французькою та італійською мовами. Також майбутня поетеса мала хист до малювання. Всі ці здібності розвивалися під впливом сім’ї та родини Лесі Українки. Мама поетеси, відома письменниця Олена Пчілка, була її першим педагогом. Батько, Петро Антонович Косач – високоосвічений поміщик, який дуже любив літературу та живопис. У будинку Косачів часто збиралися письменники, художники і музиканти, влаштовувалися вечори і домашні концерти. Дядько Лесі, Михайло Драгоманов, був відомим ученим, громадським діячем. Він прищеплював племінниці ідеали служіння Батьківщині, допомагав їй як літературний критик і фольклорист. На творчість майбутньої поетеси вплинули тітки Олена та Олександра Косачі.
Тому дуже важливим є прислухатися до порад батьків. Святе Письмо вчить:
«Діти,- будьте слухняні у всьому батькам, бо це Господеві приємне!»
( Колосян 3:20)
Слайд
Розповідь учителя
(вчитель ознайомлює учнів з талантами дітей, які прославили Україну, свою родину, себе).
Виплекані, злеліяні здібності і таланти дітей дають можливість їм не тільки самим відчувати красу успіху, а своїми досягненнями прославляти Вітчизну та бути взірцем патріотизму.
Діти, які прославили Україну у 2016 році, довели всьому світові, що мають неабиякі таланти. В олімпіаді брали участь 200 осіб із 49 країн.
Маріупольська школярка винайшла революційний метод утилізації пластику.
Чотирнадцятирічна Катерина Малкіна стала срібним призером Всесвітньої олімпіади з екології в Нідерландах. Школярка Маріупольського технічного ліцею запропонувала революційний метод утилізації пластикових відходів за допомогою личинок жуків. Цей метод дасть змогу зробити світ чистішим. За дев’ять місяців 20 личинок можуть з’їсти один пакет.
Одинадцятирічного львів’янина визнали найкращим на міжнародному конкурсі скрипалів. Богдан Луц здобув гран-прі на міжнародному музичному конкурсі «Таланти для Європи» у Словаччині.
Аріна Шугалевич із райцентру Дубровиця Рівненської області перемогла на шоу «Україна має таланти-8». Дівчинка знає усі столиці світу.
Нині ім'я Аріни – у книзі рекордів України.
(Перегляд фрагмента відео одного із учасників)
Учитель:
Людина, яка розвиває свій талант, усвідомлює, скільки потрібно ще працювати. Розвиваючи один талант, вона розвиває поряд з ним інші. Талант, закопаний у землю, – це наші здібності, які ми залишили без уваги, які не розвивали. На прикладі цих відомих дітей ми бачимо, що для розвитку здібностей потрібна велика праця і наполегливість.
Слайд
Метод асоціацій
(Учитель тримає в руках кульки різних кольорів. До кількох кульок прив’язаний вантаж)
Учитель:
Очікувана відповідь: червоний – колір любові, жовтий – радість, світло, тепло, зелений – колір життя, блакитний – миру.
Учитель відпускає кульки із рук. Ті, що без вантажу – підіймаються вгору. Ті ж кульки, до який прив’язаний вантаж, опускаються на підлогу.
Учитель:
ІV. Заключна частина. Підсумок уроку.
а) кожне вміння до розваги;
б) здібності людини. Вміння робити щось корисне;
в) дар для обраних.
a) грошова одиниця;
б) винагорода за працю;
в) танець.
а) не розвивати свої здібності;
б) виявляти заощадливість і далекоглядність;
в) пробачати образи.
а) зберегли;
б) подарували
в) примножили.
а) «Рабе достойний»;
б) «Рабе лукавий і лінивий»;
в) «Рабе добрий і вірний».
а) не впасти у гріх гордині;
б) не спонукати інших до заздрості;
в) не стати лінивими.
Висновок учителя:
- Пам’ятаймо, що розвивати таланти ми повинні для того, щоби бути щасливими і дарувати щастя іншим. Завжди прислухайтесь до своїх батьків. Адже в них є життєва мудрість, і вони всі сили прикладають для розвитку ваших талантів.
V.Оцінювання учнів.
VІ. Домашнє завдання.
1