Пропоную розробку уроку з геометрії з теми "Площа прямокутника". До уроку розроблена презентація, яка доповнює урок, підібрано цікаві задачі, розроблено кросворд до уроку. Матеріали будуть корисними вчителям математики.
1
Тема уроку: Поняття площі. Площа прямокутника.
Мета уроку: дати поняття площі, визначити властивості площі, вивести формулу для знаходження площі прямокутника, прямокутного трикутника;
розвивати логічне мислення, інтелектуальні і творчі здібності учнів, вміння робити висновки, пізнавальну активність;
формувати математичну та інформаційну компетентність;
виховувати старанність, працьовитість, наполегливість, свідоме ставлення до навчання.
Тип уроку: урок формування нових знань.
Методи: бесіда з елементами розповіді, інформаційно-комунікаційні, евристичні, практичні.
Обладнання: комп’ютер, проектор, екран.
Хід уроку
I. Організаційний етап
Перевірка готовності учнів до уроку, наявність зошитів, приладдя.
II. Актуалізація опорних знань
Урок супроводжується презентацією.
Епіграф:
«Предмет математики настільки серйозний, що не можна втрачати нагоди зробити його трішки цікавішим» Блез Паскаль
Сьогодні випала саме така нагода, бо математика є дивовижною вчителькою в мистецтві спрямовувати думки, наводити порядок, викорчовувати безглуздя. Мислити правильно потрібно всім: і робітникові, і інженерові, і вченому, і художнику, і архітектору, і поету.
Задача. Ремонтуючи клас влітку, необхідно було розрахувати кількість фарби для підлоги. Скільки потрібно банок по 2,8 кг, якщо на 1 м2 приблизно витрачається 120 г фарби.
Що необхідно, щоб розв’язати цю задачу? Правильно, знати площу підлоги. Якщо довжина класу 11 м, а ширина 6 м, то площа 66 м2. Отже, потрібно 120 г * 66 м2 = 7920 г = 7,92 кг фарби. А банок потрібно 7,92 : 2,8 2,82 3!
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Отже, тема уроку: Площа. Площа прямокутника.
На уроці ми визначимо властивості площі, виведемо формулу для знаходження площі прямокутника, прямокутного трикутника; розв’яжемо задачі на знаходження площі. Будьте старанні, наполегливі, відповідальні.
IV. Засвоєння нового матеріалу
Будь-який плоский многокутник займає частину площини. Якщо цю частину площини виразити деяким числом, то дістанемо площу многокутника. Площу позначають буквою S.
Зрозуміло, що площа будь-якої фігури дорівнює сумі площ частин, з яких вона складається.
З попередніх класів ви знаєте, що площу квадрата зі стороною а можна обчислити S = a2.
Будемо вважати формулу площі квадрата основною і приймемо її без доведення. Для інших фігур формули площі треба виводити, спираючись на основні властивості площі. Сформулюємо їх.
Одиниці вимірювання площі коротко записуємо так: 1 см2 або 1 м2.
Деякі одиниці вимірювання площі мають спеціальні назви: ар ( площа квадрата зі стороною 10 м), гектар (площа квадрата зі стороною 100 м), 1 а = 100 м2 (ар ще називають «сотка»), 1 га = 10000 м2, 1 акр = 4047 м2. Аруру – антична міра виміру площі, аруру = 0,024 га.
Математики придумали власну жартівливу одиницю для вимірювання жіночої краси – міліелен. Свою назву одиниця краси отримала на честь Єлени Троянської (найгарнішою з жінок, через яку розгорілася однойменна війна) а визначається як «кількість краси, достатню для того, щоб запустити одне судно». Якщо вірити Гомеру, заради самої прекрасної Єлени спустили на воду аж 1186 суден з цілою армією озброєних до зубів воїнів.
Площа прямокутника
S = ab.
Доведемо цю формулу
Добудуємо даний прямокутник до квадрата зі стороною а + b. Тоді площа квадрата можна знайти S = (а + b)2.
З іншого боку площа квадрата складається із площ двох квадратів зі сторонами а і b і площ двох рівних прямокутників зі сторонами а і b.
Sквадрата = 2Sпрямокутника + a2 + b2.
Отже, (а + b)2 = 2Sпрямокутника + a2 + b2, або а2 + 2аb + b2 = 2Sпрямокутника + a2 + b2.
Звідси, Sпрямокутника = ab.
Прямокутний трикутник це половина прямокутника, тобто діагональ прямокутника ділить його на два рівних прямокутних трикутника, з катетами а і b.
Тому площу прямокутного трикутника можна знайти за формулою S = .
Якщо фігури мають рівні площі, то такі фігури називаються рівновеликими.
1. Сторони квадратів 100 м і 150 м. Знайдіть сторону третього квадрата, площа якого дорівнює сумі площ двох заданих.
Дано: а1 = 100 м, а2 = 150 м;
S3 = S1 + S2.
Знайти: а3.
Розв’язання
S1 = 1002 = 10000 (м2), S2 = 1502 = 22500 (м2), S3 = 10000 + 22500 = 32500 (м2).
а3 = √32500 = 50√13 ≈ 180 (м).
Відповідь: 50√13 ≈ 180 м.
2. Знайти сторони прямокутника, якщо його периметр 74 см, а площа 3 м2.
Дано: АВСD - прямокутник;
Р = 74 дм,
S = 3 м2.
Знайти: сторони.
Розв’язання.
Позначимо сторони АВ = а, ВС = b, тоді складемо і розв’яжемо систему рівнянь:
2(а + b)2 = 74, а + b = 37, а = 37 – b,
аb = 300; аb = 300; b(37 – b) = 300;
Розв’яжемо квадратне рівняння: b2 – 37b + 300 = 0, b1 = 12, або b2 = 25.
b1 = 12, або b2 = 25,
а1 = 25, або а2 = 12.
Отже, сторони прямокутника 12 дм і 25 дм.
Відповідь: 12 дм, 25 дм.
3. Україна – одна з найбільших європейських держав, її площа 604 тис. км2. На скільки квадратних кілометрів площа України більша за площу Франції (544 тис. км2), Швеції (450 тис. км2)?
Відповідь: на 60 тис. км2, на 154 тис. км2.
4. Сад має форму прямокутника із сторонами 80 і 25 м. Половину усієї площі засаджено яблунями. Для кожної яблуні відведено 40 м2. Скільки яблунь у саду?
Відповідь: 50 яблунь.
5. Щоб посіяти гречку на 1 м2 потрібно 15 г гречки. Скільки грамів гречки потрібно, щоб засіяти ділянку 40 м2?
Відповідь: 600 г.
6. Знайдіть площу заштрихованої частини квадрату, сторона якого 4 см.
Відповідь: а) 8 см2; б) 4 см2.
VІ. Підсумок уроку.
Розшифруйте кросворд, дайте відповіді на запитання:
По горизонталі:
По вертикалі:
|
|
1Г |
Е |
К |
Т |
А |
5Р |
|
|
|
|
2П |
Л |
О |
Щ |
А |
|
|
І |
|
|
|
|
|
|
М |
|
|
|
|
4В |
І |
6С |
І |
7М |
3Є |
Л |
Е |
Н |
А |
|
|
Н |
|
О |
|
І |
|
|
Р |
|
|
|
|
О |
|
Р |
|
Л |
|
|
|
|
|
|
|
В |
|
О |
|
І |
|
|
|
|
|
|
|
Е |
|
К |
|
Є |
|
|
|
|
|
|
|
Л |
|
|
|
Л |
|
|
|
|
|
|
|
И |
|
|
|
Е |
|
|
|
|
|
|
|
К |
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
І |
|
|
|
|
VI. Домашнє завдання:
За підручником М. І. Бурда, Н. А. Тарасенкова, Геометрія 8:
§ 16 , № 687, 688(1), 692, 709 (для допитливих)
Дякую за урок! До побачення.
Золотоніська спеціалізована школа № 2 інформаційних технологій
Вчитель математики Лискова Світлана Миколаївна