Тема: «Вектори на площині» 9 клас
Тема уроку: Означення вектора. Модуль і напрям вектора. Коленіарні вектори. Рівні вектори.
Мета уроку: сформувати поняття вектора, коленіарних векторів, рівних векторів;
домогтися засвоєння властивостей і ознак рівних векторів;
сформувати вміння розв’язувати задачі, що передбачають застосування поняття вектора;
розвивати культуру математичного мовлення й записів;
виховувати інтерес до вивчення математики
Очікувані результати: учні повинні знати означення вектора, коленіарних векторів, рівних векторів, властивості й ознаки рівних векторів, уміти застосовувати ці знання до розв’язування задач.
Основні поняття: вектор, довжина вектора, нульовий вектор, коленіарні вектори, рівні вектори, властивості й ознаки рівних векторів
Обладнання: підручник (О.С.Істер Геометрія, 9 клас) , роздавальні матеріали, на екрані Евдокса Книдського
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь
Хід уроку
Ознайомити учнів з планом вивчення теми «Вектори на площині», повідомити дату написання контрольної роботи з цієї теми, звернути увагу на тематику повідомлень і рефератів, які можна підготувати впродовж вивчення теми
Розв’язування задач.
Знайти довжину відрізка АВ, якщо А(2; 3), В(-1; 4).
Знайти середину відрізка АВ, якщо А(3; -2), В(-4; 6)
Слово вчителя
Напевно, вам відомо з курсу фізики, що деякі величини характеризуються не тільки числовим значенням, але й напрямом. Наведіть приклади таких величин. (Учні наводять приклади: швидкість, прискорення, сила тощо).
Необхідність математичного моделювання таких величин спричинила створення теорії векторів. Сьогодні ви дізнаєтесь, що називають вектором, які вектори називають коленіарними, рівними, а також навчитеся розв’язувати задачі на застосування поняття вектора.
Історична довідка на сторінці 57. (розповідь учня)
Цікавість до векторів з’явилась у математиків ХІХ ст. у зв’язку з розвитком механіки й фізики, проте витоки числення з напрямленими відрізками виникли в далекому минулому.
Математики часів Піфагора та математики більш пізніх часів намагалися зводити вирішення питань арифметики й алгебри до розв’язування задач геометричним шляхом. Таким чином було покладено початок геометричній теорії відношень Евдокса (408 – 355 р.р. до н.е.), а пізніше – геометричної алгебри.
Сам термін вектор (від латинського vector, що можна перекласти як «той, що веде», «той, що переносить») запропонував Гамільтон. Він же описав і деякі операції векторного аналізу. Незабаром, завдяки роботам Геббса (кінець ХІХ ст.) та Хевісайда (початок ХХ ст.), векторний аналіз, як частина математики, набув сучасного вигляду.
Фронтальна бесіда
План
Бліц опитування (запитання в підручнику стор. 57)