урок "Початок Української революції. Утворення Української Центральної Ради (УЦР). Михайло Грушевський "

Про матеріал
Урок на тему "Початок Української революції. Утворення Української Центральної Ради (УЦР). Михайло Грушевський ". Рівень стандарт та профіль. З презентацією
Перегляд файлу

Тема: Початок Української революції. Утворення Української Центральної Ради (УЦР). Михайло Грушевський

Мета:

  • дати характеристику історичним умовам, які стали причинами початку Української революції, визначити особливості складу Центральної Ради та її політичної програми, проаналізувати розвиток українського національного руху на початковому етапі революції, ознайомити з політичною діяльністю М.Грушевського, його місцем в Українській революції 1917р.;
  • вчити працювати  самостійно  з   підручником,   історичними   документами,   електронними   носіями, візуальними джерелами;
  • формувати навички  виконання випереджаючих  й  пошукових завдань, удосконалювати  навички  усного мовлення,  вміння з’ясовувати  значення понять і термінів, аналізувати і критично оцінювати факти, події, діяльність політичних осіб на основі отриманих знань;
  • виховувати почуття патріотизму, інтерес і повагу до історичного минулого України.

Очікувані  результати:

  • матимете уявлення про події першої половини 1917 року;
  • удосконалите вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;
  • матимете розуміння понять «Українська революція», «Центральна Рада», «національно-територіальна автономія»;
  • навчитесь аналізувати внесок окремих осіб у суспільно-політичне життя (на прикладі М.С. Грушевського).

Тип уроку: комбінований з елементами інтерактивних технологій.

Обладнання: роздатковий матеріал, кольоровий папір, фломастери, пк, проектор, підручник.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Графічний диктант

  1. Переглянувши відео фрагмент https://www.youtube.com/watch?v=57w-3jSEB8o  та використовуючи наведені факти заповніть таблицю «Прояви кризи».

1) Царський уряд було звинувачено у некомпетентному керівництві;

      2) значні людські жертви і матеріальні втрати в першій Світовій війні;

3) руйнація народного господарства призвела до зникнення това­рів широкого вжитку і продовольства;

4) посилювались опозиційні настрої в Державній Думі: висували­ся вимоги провести демократичні реформи і припинити репре­сії щодо українців;

5) зменшення посівів пшениці;

6) розпуск Думи; встановлення Двовладля в Петрограді.

7) голод; безробіття; зростання цін;

8) нестача кваліфікованої робочої сили;

9) зростання страйкового руху робітників, селянські бунти.

10) Економічна криза;

Орієнтовні відповіді учнів «Прояви кризи»

Економічні

Політичні

2) значні людські жертви і матеріальні втрати в першій Світовій війні;

3) руйнація народного господарства призвела до зникнення това­рів широкого вжитку і продовольства;

5) зменшення посівів пшениці;

7) голод; безробіття; зростання цін;

8) нестача кваліфікованої робочої сили;

10) Економічна криза;

1) Царський уряд було звинувачено у некомпетентному керівництві;

4) посилювались опозиційні настрої в Державній Думі: висували­ся вимоги провести демократичні реформи і припинити репре­сії щодо українців;

6) розпуск Думи; встановлення Двовладля в Петрограді.

9) зростання страйкового руху робітників, селянські бунти.

 

 

 

Оголошення результатів сл.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:

Робота з історичним документом

Із пророцтва Серафима Саровського (перша третина 19 ст.)

… Ріки крові проллються. До народження антихриста пройде велика тривала війна і страшна революція в росії …кровопролиття буду найжахливіше: бунт разінський, пугачовський, Французька революція – ніщо порівняно з тим, що буде в росії. Відбудеться загибель безлічі вірних вітчизні людей; пограбування церковного майна та монастирів.

Слово вчителя: Як ви вважаєте про які сторичні події йдеться в пророцтві(документі)? Оголошення теми, мети уроку та очікуваних результатів сл.

ІV. Вивчення нового матеріалу. Сл.

1.  Причини, рушійні сили та періодизація Української революції 1917–1921 рр.

Робота з поняття. Записати в зошит. Сл.

Українська революція — це період визвольних змагань українського народу за утворення суверенної, соборної, соціально справедливої української національної держави в 1917-1921 рр.

Робота в групах. Об’єднання у групи за допомогою кольорів червоний, зелений, жовтий.

  1. Група (червоний колір) опрацьовує уривок з документу та визначає причини Української революції
  2. Група(зелений колір) опрацьовує роздатковий матеріал та визначає рушійні сили
  3. Група (жовтий колір) опрацьовує роздатковий матеріал та визначає періодизацію революції.

Створення групового пазлу «jigsaw reading»

         Висновок повинні зробити учні та зазначити, що в Україні відбувся  могутній спалах національної активності, який переростає в національно – демократичну революцію.

Орієнтовна схема-таблиці:

Причини Української революції (4 березня 1917р. – 1918р.)

Економічна і політична залежність України від двох імперії – Російської і Австро-Угорської

Невирішеність аграрного питання і соціальна незахищеність робочого класу

Піднесення українського національно-визвольного руху, створення партій

Національне гноблення 

Перша світова війна порушила стабільність Російської і Австро-Угорської імперій

Привід: Лютнева демократична революція 1917 року в Росії.

Відречення Миколи ІІ від престолу.

Характер революції: національно - демократичний

Мета

Рушійні сили

Здобуття автономії як перший крок до незалежності

Українська національна інтелігенція, селяни, військові, робітники.

 

  1. Утворення Української Центральної Ради.

Розповідь вчителя, під час учні записують дати та основні положення в опорному конспекті. Робота з поняттями (на дошці): сл.

 Українська Центральна Рада (УЦР) – український представницький орган влади (парламент), створений представниками українських політичних партій для керівництва революцією.

Автономія – самоуправління певної території держави, що наділена самостійністю у вирішенні питань місцевого значення у межах, установлених центральною владою.

Розповідь вчителя, під час учні записують дати та основні положення в опорному конспекті.

Основні події та тези:

4 березня 1917 р. була заснована Українська Центральна Рада (УЦР).

Головою УЦР було обрано М.Грушевського.

Основу УЦР становили:

6-8 квітня 1917 р. відбувся Український національний конгрес у Києві, на якому було вирішено:

- обрати курс на національно-територіальну автономію у складі федеративної демократичної республіки Росії;

- УЦР визнано представницьким законодавчим органом України, розширено її склад;

- обрано комітет із 20 осіб для ведення роботи між сесіями УЦР, який згодом отримав назву Мала Рада.

Робота з роздатковим матеріалом. Опрацюйте матеріал та заповніть пропуски в таблиці та дайте відповіді на запитання.

1) Які українські політичні партії увійшли до складу Центральної Ради?

2) Яким вони бачили майбутнє України?

 

Склад Центральної Ради

Ліві

Центр

Праві

УСДРП Українська соціал-демократична робітнича партія

УПСР Українська партія соціалістів-революціонерів

УПСФ Українська партія соціалістів-федералістів — колишня ТУП

УДХП Українська демократично-хліборобська партія

 

 

Лідери

С.Петлюра, В.Винниченко

М.Порш

 

 

 

Основні положення

Проголошення автономії України.

Розбудова національно-культурного життя

 

 

 

 

Висновок учнів: стрімкий зліт національно-визвольного руху переріс в національно-демократичну революцію. Подальший розвиток подій залежав від політичних сил, лідерів та прагнення самого народу.

  1. М.Грушевський як політичний і громадський діяч, очільник українського національного руху.

Робота з qrcode. Відскануйте код та перегляньте відео фрагмент про

« М.Грушевський».

C:\Users\User\Downloads\грушевський.png

Робота за принципом «історичне фехтування». Групи по часовій стрілці задають питання. Перша група задає запитання другій групі, друга група задає запитання третій групі про М.Грушевського  і так почерзі, поки вся інформація не буде висвітлена.

VІ. Систематизація й узагальнення нових знань і умінь.

Сенкан. Створення сенкану по групам.

Перша група Початок Української революції.

Друга – УНР.

Третя група – М.Грушевський.

Метод незакінчене речення

1.«На сьогоднішньому уроці для мене найбільш важливим відкриттям було...»

2. «Ця інформація дозволяє нам зробити висновок, що...»

3. « Це рішення було прийнято тому, що...» тощо.

VІІ. Підведення підсумків уроку, рефлексія

Метод резюме

VІІІ. Пояснення  домашнього завдання.

1. Опрацювати навчальний матеріал параграф підручника,

 2. Написати  твір-есе «Чи міг би стати М.Грушевський героєм нашого часу?»

docx
Додано
14 липня 2021
Переглядів
1479
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку