Урок з основ здоров'я
1 клас
Тема. Почуття та настрій людини.
Мета:
• формувати поняття про почуття як умови, що впливають на стан
здоров'я;
• дати уявлення про різні почуття людей і можливість керувати
ними;
• вчити визначати причини позитивних та негативних почуттів та
емоцій;
• розвивати навички аналізу власного стану, спостережливість;
• виховувати бажання бути здоровим, повагу до почуттів інших.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: силуетні малюнки людини; фотографії; картки з друкованими
основними поняттями теми; телевізор, запис епізодів мультфільмів на
електронному носії, запис пісні «Посміхнись».
Хід уроку
І. Організація учнів до роботи.
Гра - енергізатор «Спасибі Вам ...»
Вч. - Діти, спасибі вам за те, що ви є!
Уч. - Спасибі, вам очі, ви допомагаєте нам милуватися всім навколо нас!
Уч. - Спасибі, вушка, ви допомагаєте нам чути і дізнаватися багато нового!
Уч. - Спасибі, ручки, ви допомагаєте нам бути самостійними!
Уч. - Спасибі, ніжки, ви допомагаєте нам пересуватися!
Уч. - Дякую (один одному говорять утворюючи пари).
Уч. - А зараз, діти, займайте місця за столами, які за кольором підходять до вашої картки (жовтий, зелений, синій, червоний, помаранчевий, білий).
Утворення груп.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вч. – Пригадайте нашу улюблену гру «Швидко пригадай, правильно
відповідай».
(Вчитель задає питання, учні якомога швидко відповідають).
Вч.- Чому ми навчаємося на уроках основи здоров'я?
Уч. - На уроках основи здоров'я ми вчимося берегти своє здоров'я.
Вч. - Що може у нас захворіти?
Уч. - У нас можуть захворіти частини тіла, внутрішні органи, душа.
Вч. - Як називається біль внутрішніх органів і частин тіла?
Уч. - Біль внутрішніх органів і частин тіла називається фізичної.
Вч. - Як називається біль душі, всередині нас?
Уч. - Біль всередині нас називається душевним.
Вч. - Хто допомагає вилікувати нам фізичний біль?
Уч. - Фізичний біль нам допомагають вилікувати медики, лікарі.
Вч. - Хто допомагає вилікувати душевний біль?
Уч. - При душевному болю ми можемо звернутися до психолога.
Вч. - При зустрічі з психологом ви малювали, а проаналізувавши ваші малюнки наш психолог, Юлія Вікторівна, багато розповіла про кожного з вас.
Уч. - Таким чином психологи допомагають нам коли щось нас турбує, викликає переживання чи непокоїть. До психолога треба звертатися не соромлячись, бо він як лікар. А коли нас щось не задовольняє у самопочутті ми йдемо саме до лікарів. А хто ще може допомогти при душевному болю?
Вч. – Матуся, татусь, близькі люди. Ми всі можемо допомогти один одному.
Головне бути уважними один до одного.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності . Повідомлення теми і мети уроку.
Вч. - Протягом певного часу я просила вас зафарбувати на «екрані настрою» свою клітинку в той колір, який ви оберете. Хтось вибрав колір бо він вам більше всіх подобається, а хтось вибрав колір олівця і не зміг пояснити чому саме перевагу віддав цьому кольору. Чому всередині вас виникло незрозуміле бажання зафарбувати клітинку в певний колір? Про це ми з вами сьогодні і поговоримо. Адже ми знаємо, що залишати питання без відповіді не можна.
Вч. - Тема нашого уроку «Роль почуттів у формуванні здоров'я людини. Уміння розпізнавати почуття свої та інших людей, словесно їх пояснювати». Почуття - це переживання виникають всередині нас в різних ситуаціях диктуються нашим ставленням до подій. Ми будемо вчитися пояснювати і називати ті почуття, які відчуваємо всередині себе.Познайомимося з тим, як наші почуття впливають на наші внутрішні органи. Навчимося по виразу облич і поведінки визначати почуття, які відчувають інші люди. Ми повинні розбиратися в почуттях своїх та інших людей, щоб наше життя завжди проходило в яскравих і барвистих кольорах.
IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.
Вч. - До нас у гості завітали помічники психолога. Давайте послухаємо їх цікавинки.
1. Робота надтаблицею відповідності почуттів та їх кольорового забарвлення (проводять учні)
1Уч. - Всі люди відчувають почуття, які можна поділити на дві групи:
позитивні - приносять користь здоров'ю людини;
негативні - приносять шкоду здоров'ю людини.
- Подивіться на перераховані почуття (Додаток 1)
2Уч.- До позитивних належать: радість, задоволення, захоплення, симпатія, спокій. Зверніть увагу, ці почуття не просто так записано різними кольорами. Психологами доведено, якщо людина обирає червоний колір, вона відчуває почуття захоплення, готова на подвиги, але може проявити злість,агресію. Людина яка відчуває радість, обирає помаранчевий колір.
Насолоду принесе нам блакитне небо - блакитний колір.
Зелений колір відноситься до почуття симпатії.
Спокій - це жовтий колір, колір сонця, тепла, затишку.
3Уч.- А ось почуття, які відносяться до негативних: злість, ненависть, образа, страх, смуток, заздрість, тривога. Кольоровий зміст цієї групи складається тільки з темних кольорів. Деякі почуття мають однаковий колір, але всі вони несуть нам поганий настрій. Ми можемо злитися тому що відчуваємо страх -чорний колір об'єднує ці почуття, сірий колір приносить нам почуття ненависті.
4Уч. - Відчуваючи образу ми сумуємо - ці почуття позначені коричневим кольором, заздрість - направляє нас до фіолетового, а ось відчуття тривоги - до синього, як тривога перед глибиною моря, річки.
- Який колірний супровід вам більше подобається?
- Людям потрібно відчувати частіше позитивні почуття, щоб їх «екран настрою» складався з яскравих квітів. Ми відчуваємо позитивні почуття коли граємо?
2. Аналіз малюнків впливу почуттів на стан здоров'я людини.
Вч. - Ми познайомилися з назвами почуттів і їх колірним позначенням.
А зараз звертаю вашу увагу на малюнок в якому за допомогою колірного оформлення передається стан душі і тіла людини яка частіше перживає позитивні почуття. (Додаток 2)
Вч.- Справді приємно дивитися? На що схожий силует людини в яскравих кольорах?
Уч. - Силует цієї людини нагадує квіткову галявину, суміш кольорів веселки. Від нього надходить тепло.
Вч.- А тепер подивіться на зображення людини, яка частіше переживає негативні почуття.
Вч.- Вам подобається? Але окрім того,що ми відчуваємо незручність коли дивимося на цей малюнок, ми ще повинні знати і те, що негативні почуття впливають на внутрішні органи.
-Наприклад: легені, вони необхідні нам для дихання, уражаються якщо часто відчувати смуток, образу - коричневий колір;
- серце «джерело життя» - при тривозі, синій колір;
- шлунок, наш «годувальник» уражається якщо часто відчувати страх ,чорний колір,
-заздрість - фіолетовий колір;
- печінку «завод крові» - страх, злість - чорний колір;
- кістки -опорно-руховий апарат страждає, якщо люди відчувають почуття тривоги – синій колір.
3.Фізкультхвилинка«Звуковий сигнал»
Згідно музики діти виконують рухи в ритм за відеозаписом.
4. Визначення почуттів казкових героїв по видеозапису.
Гра «Разом легше»(робота в групах за методом: «Взаємонавчання, пропозиція з відкритим закінченням»).
- А зараз ми звами переглянувши відеозапис пограємо у гру «Разом краще» де визначимо які почуття переживають герої мультфільмів. У вас на столі лежать аркуші з розпочатою пропозицією. Подивившись відео фрагмент, ви повинні групою узгодити, які почуття відчуває казковий герой і закінчити запис на листку.
1.Отримавши те, що подобається, звірі зоопарку відчували почуття
_______________________________ .
2. Під час розлуки Шрек та Фіона відчували почуття яке називається
______________________________ .
3. Почуття _____________________ та _______________________
оволоділи царицею.
4. Побачивши незнайому тварину, робот відчув ____________________ .
5. Почувши від батька такі слова, Алекс відчув ____________________ .
6. Побачивши корабль, звірі не приховували почуття ________________ .
7. Між головними героями мультфільму виникла _________________ .
8. Побачивши Шрека, люди не могли приховати відчуття _______________ .
Вч.- Давайте, групи, перевіримо один одного. Прочитаємо відповіді вголос.
V. Осмислення нових знань у процесі навчальної діяльності.
1. Робота в зошитах.
Вч. - Зараз ми відкриємо зошити і позначимо відповідним кольором названі почуття. Для цього ми використовуємо «таблицю допомоги».
(Зафарбовування відповідним кольором написаних почуттів)
- А тепер подивіться на малюнки в зошитах і скажіть, які почуття
відчувають діти і що їх викликало. Що допомагає нам визначити почуття?
Уч. – Нам допомагають жести, міміка, власний досвід.
2. Робота з фотоматеріалами. Гра «Лото почуттів»
- Я буду називати вам почуття, а ви мені показувати то фото, яке підходить.
(Додаток 3)
3. Передбачення почуттів за допомогою кольору, слів. Гра «Веселка почуттів»
3.1 Вч. -Діти, зараз я буду показувати вам колір, а ви будете називати мені почуття, яке у вас виникає (утворення веселки). Ця гра називається «Веселка почуттів» (Додаток 4)
Вч.- Подивіться, що вийшло?
Уч. -Райдуга.
Вч. -Навіть в природі ці кольори зібрані в одне явище, яке викликає у васзахоплення, радість, інтерес як і те розмаїття почуттів, яке ми відчуваємо.
3.2 Вч.- Подивіться на екран телевізора. Ви бачите назву вашої улюбленої пісні «Посмішка» (сл. М.Пляцковского, муз. В. Шаїнського).
- Давайте дружно заспіваємо цю пісню (виконання всім класом).
- Ну як настрій? (Відповіді дітей).
- Таким чином ми можемо сказати, що на наші почуття впливають слова, поведінка інших, те що ми бачимо, чуємо.
VI. Підсумок уроку. Рефлексія.
Вч.- Давайте з вами підведемо підсумок, що нам сподобалося і чому ми навчилися, що нового дізналися (відповіді дітей).
- Я дякую вам усім за роботу. Активним за відповіді, спостерігаючим за увагу. А тепер ви подякуйте один одному за роботу.
- Урок закінчено.