Мета: формувати в учнів уявлення про подібні трикутники, вміння застосовувати означення подібних трикутників при розв’язуванні задач; розвивати вміння аналізувати, культуру усного мовлення та пізнавальний інтерес до математики.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Вступне слово вчителя.
Чудова геометрична фігура і найпопулярніша в шкільній програмі по геометрії – це трикутник – одна з перших геометричних фігур, про властивості якої людство дізналося ще в давнину.
Може ви думаєте, що трикутники «оселилися» лише на сторінках підручника геометрії і більше їх ніде не побачити?
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Сьогодні про це нам розкажуть ваші однокласники, які проведуть для вас віртуальну екскурсію «В світі трикутників».
1. Правило «золотого трикутника» засноване на психології покупця : знайшовши в магазині потрібний йому товар, покупець придбавши його прямує до каси. Завдання продавця : змусити його затриматися в приміщенні як можна довше. Для цього він (продавець) розташовує самий ходовий товар у вершинах уявного трикутника ( у різних кінцях магазину), саме для того, щоб змусити покупця пройти весь периметр магазину, а отже затриматись як можна довше у ньому. Чим більша площа трикутника між входом, касовим вузлом і ходовим товаром тим більш вдалим можна назвати планування магазину, тим більшим є об’єм продажу.
2. Починаючи гру в більярд, необхідно розташувати кулі у вигляді трикутника. Для цього використовують спеціальне пристосування.
Кеглі при грі Боулінг теж розташовують у вигляді рівностороннього трикутника.
2. Бермудський трикутник інколи називають ще диявольським трикутником. Це район в Атлантичному океані, в якому відбувається нібито таємничі зникнення морських і повітряних суден. Район, обмежений лініями від Флориди до Бермудських островів, далі до Пуерто-Ріко і назад до Флориди через Багами, нагадує собою трикутник. Висуваються різні гіпотези для пояснення цих зникнень, від незвичайних погодних явищ до викрадення інопланетянами.
4. В 1934 році Оскар Реутерсвард створив перший неможливий трикутник, складений з серії кубиків. Хоча багато художників створювали неможливі фігури, саме Реутерсвард відкрив новий світ фантазій. З тихий пір Реутерсвард створив тисячі неможливих фігур. В 1980 році Шведський уряд вирішив розмістити неможливий трикутник, а також дві інші фігури Реутерсварда, на поштових марках, які випускалися з 1982 долі приблизно два роки.
В 1954 році Роджер Пенроуз після лекції голландського
графіка М. К. Ешера відкрив заново неможливий трикутник і намалював його в іншій формі. На відміну від трикутника Реутерсварда, трикутник Пенроуза намальований з використанням лінійної (а не паралельною, як в Реутерсварда) перспективи, що додає йому більше неможливості. Слід врахувати, що Роджер Пенроуз не був знайомий з роботами Реутерсварда та інших.
Трикутник Пенроуза надихає художників і скульпторів.
ІІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь.
Виконання усних вправ
З метою успішного засвоєння учнями змісту нового матеріалу уроку необхідно активізувати їх знання про:
Виконання письмових вправ
№1.
На рисунку DМ || ВС,
АD = 6см, АМ = 8см,
АВ = 36см
Знайти МС.
ІV. Формулювання мети і завдань уроку, мотивація навчальної діяльності
В повсякденному житті часто зустрічаються речі, які мають однакову форму, але різні розміри. В навколишньому світі багато предметів які ми порівнюємо між собою, знаходимо подібності та відмінності між ними. Краще розбиратися в цьому нам допоможе вивчення теми «Подібність».
V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
План вивчення нового матеріалу
Геометричні фігури, які мають однакову форму, називають подібними.
Наведіть приклади подібних фігур з навколишнього світу.
Означення. Два трикутники називаються подібними, якщо сторони одного трикутника відповідно пропорційні сторонам другого трикутника та їхні відповідні кути рівні.
Число k, яке дорівнює відношенню відповідних сторін подібних трикутників, називають коефіцієнтом подібності.
Практична робота.
1. Виріжте з паперу чотири рівні трикутники.
2. Один з них залиште без змін, а від інших відріжте частини, що відтинаються прямими, паралельними кожній зі сторін.
Порівняйте відношення довжин їх відповідних сторін. Зробіть висновок.
Лема. Пряма, яка паралельна стороні трикутника і перетинає дві інші його сторони, відтинає від даного трикутника йому подібний.
Доведення.
В ∆АВС А1С1 || АС. Доведемо, що ∆АВС ~ ∆А1ВС1. В трикутниках А = =А1, С = С1 як відповідні при паралельних прямих АС і А1С1 та січних АВ і ВС відповідно, В спільний. Отже, кути трикутників рівні. За теоремою про пропорційні відрізки = . Звідки =.
Проведемо С1С2 || АВ. За тією ж теоремою отримуємо, що . Очевидно, що АА1С1С – паралелограм. Тоді А1С1 = АС2.
Звідки , тоді . Отже, відповідні сторони, пропорційні. Тому за означенням ∆АВС ~ ∆А1ВС1.
Властивості подібних трикутників.
1. Відношення периметрів, медіан, бісектрис, висот, радіусів вписаних і описаних кіл подібних трикутників дорівнює коефіцієнту подібності.
2. Відношення площ подібних трикутників дорівнює квадрату коефіцієнта подібності.
VІ. Закріплення та осмислення нового матеріалу
Виконання усних вправ
4. ∆АВС ~ ∆МРО з коефіцієнтом
подібності 0,5. АВ = 3см, ВС =
= 4см, АС = 5см. Знайти:
1) сторони ∆МРО; 2) відношення площ подібних трикутників.
5. У рівносторонньому трикутнику провели всі середні лінії. Скільки подібних трикутників утворилось?
Виконання письмових вправ
№2.Сторони трикутника відносяться, як 8 : 6 : 5. Знайти сторони трикутника, подібного даному, якщо: 1) найменша сторона дорівнює 30см; 2) периметр дорівнює 57см.
№3. Сторони трикутника відносяться як 5 : 4 : 2. Знайти сторони подібного трикутника, якщо сума найбільшої і найменшої сторони 21см.
№4.Два кола з центрами О1 і О2 і радіусами 12см і 8см відповідно мають зовнішній дотик у точці К. Їх спільна зовнішня дотична перетинає пряму О1О2 у точці В. Знайдіть відстані від точки В до центрів даних кіл.
Розв’язання.
Дотична К1К2 перетинає пряму О1О2 в точці В. Знайдемо
ВО1 і ВО2.
Так як О1К1 і О2К2 радіуси, то О1К1 ⊥ ВК1 і О2К2 ⊥ ВК1. Тоді О1К1 || О2К2. За лемою ∆ВО2К2 ~
~ ∆ВО1К1. Отже, .
Нехай ВО2 = х. Тоді 12 : 8 = ( х +20 ) : х; х = 40. Отже, ВО2 = 40см, а ВО1 = 60см.
Відповідь: 40см і 60см.
№5. Продовження бічних сторін АВ і СD трапеції АВСD перетинаються в точці К. Знайдіть СК, якщо DК дорівнює 40см, а ВС : АD = 4 : 5.
Логічна вправа
Яка фігура на рисунку немає властивості, що є в інших фігур?
Остання, бо вона не має вертикальних ліній.
VІІ. Підсумки уроку
Контрольні запитання
4. Чи будуть подібними дві банки ємкістю 3л і 1л?
VІІІ. Домашнє завдання
Вивчити зміст засвоєних на уроці понять.
№1.
Перша група.
Довести, що відношення периметрів подібних трикутників дорівнює коефіцієнту подібності.
Доведення.
Якщо ∆АВС ~ ∆А1В1С1 доведемо, що Р : Р1 = k.
Із подібності трикутників
маємо: , то ВА = kВ1А1; ВС = kВ1С1; АС = = kА1С1. Тоді Р1 = (В1А1 + В1С1 + А1С ) · k. Отже, Р : Р1 = k × × ( В1А1+ В1С1 + А1С1 ) : ( В1А1+ В1С1 + А1С1 ) = k .
Друга група.
Довести, що відношення площ подібних трикутників дорівнює квадрату коефіцієнта подібності.
Доведення.
Якщо ∆АВС ~ ∆А1ВС1 доведемо, що S : S1 = k2.
Проведемо в ∆АВС і ∆А1В1С1 висоти ВК і В1К1. За властивістю подібності ВК : В1К1 = АС : А1С1 = k. Звідси маємо ВК = kВ1К1, АС = kА1С1. Тоді S : S1 = = ( ½ВК ∙ АС ) : ( ½В1К1 ∙ А1С1) = ( ½ kВ1К1∙ kА1С1) : (½В1К1 ∙ А1С1 ) = = k2.
№2. Діагональ АС ділить трапецію АВСD ( АD || ВС ) на два
подібних трикутники АВС і АСD. Знайдіть АС, якщо АВ = 4см, АD = 9см.
Розв’язання.
За умовою в трапеції АВСD ( АD || ВС ) ∆АВС ~ ∆АСD, то ВАС = САD, АВС = = АСD, ВСА = СDА. Оскільки ВСА = =САD як внутрішні різносторонні, то ∆АВС рівнобедрений. Отже АВ = ВС. Аналогічно можна довести, що ∆АСD рівнобедрений. Отже, АС = СD. За означенням подібних трикутників ВС : СD = = АС : АD; 4 : АС = АС : 9; АС2 = 36; АС = 6см.
Відповідь: 6см.
1