Мета:
навчальна: домогтися розуміння учнями змісту першої ознаки подібності трикутників та наслідків з неї, плану їх доведення. Формувати вміння відтворювати зміст вивченої ознаки та наслідків з неї; виділяти в трикутниках елементи для визначення їх подібності за двома кутами; застосовувати формулювання І ознаки подібності трикутників до розв'язування задач.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: урок-подорож.
Обладнання: проектор (телевізор), інструкція практичної роботи в групах, макети трикутників для роботи в групах, презентація «І ознака подібності трикутників», фішки для оцінювання учнів, тести, м'ячик для вправи «Лови смайлик», тестові завдання, таблички для груп, підручник з геометрії
ПРАКТИЧНА РОБОТА В ГРУПІ №_____
ІНСТРУКЦІЯ РОБОТИ
Таблиця
Отримання вхідних даних. Виконайте вимірювання відповідних трикутників і заповніть таблицю |
|||||||
|
|
|
AB = |
BC= |
AC= |
|
|
|
|
|
= |
= |
= |
|
|
|
|
|
= |
|
|
|
|
Прізвище ім’я учня(ениці)_______________________
________________________
_______________________________________
Тема: І ознака подібності трикутників
Теоретичний блок
Завдання 1.
Заповніть пропуски у формулюванні та доведені І ознаки подібності трикутників, користуючись підручником (стр. 111)
Дано: , , ___
Довести: __________
Доведення
Із теореми про суму кутів трикутника випливає, що . Відкладемо на промені AB відрізок , що дорівнює , і проведемо пряму , паралельну ____. Тоді як___________________________________, тому
за другою ознакою, звідки _______. За теоремою про пропорційні відрізки , отже, ____. Аналогічно доводимо, що . Таким чином, за означенням подібних трикутників _______________. Теорему доведено
Практичний блок
Завдання 2.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
Наслідки з І ознаки подібності трикутників (робота в групах)
Позначте рівні кути на рисунках і доведіть відповідні твердження!
Група №1
Доведіть, що рівносторонні трикутники подібні
Доведення
Позначте рівні кути на рисунках і доведіть відповідні твердження!
№2
Доведіть, що рівнобедрені трикутники з рівним кутом при основі подібні
Доведення
Позначте рівні кути на рисунках і доведіть відповідні твердження!
№3
Доведіть, що рівнобедрені трикутники з рівним кутом при вершині подібні
Доведення
Позначте рівні кути на рисунках і доведіть відповідні твердження!
№4
Доведення
Позначте рівні кути на рисунках і доведіть відповідні твердження!
№5
Доведіть, що рівнобедрені прямокутні трикутники подібні.
Доведення
Доведення теореми (І ознака подібності трикутників)
Теорема: Якщо два кути одного трикутника відповідно дорівнюють двом кутам другого трикутника, то такі трикутники подібні
Дано:
Довести:
Доведення:
Оскільки , а
∠, то
∠.
Відкладемо на промені AB відрізок , такий, що .
Проведемо пряму паралельну BC.
BC як відповідні кути при паралельних прямих. Оскільки:
. – за побудовою
– за умовою
за ІІ ознакою рівності трикутників.
Звідси, ..
За теоремою про пропорційні відрізки
: BC , отже = =.
Аналогічно доводимо, що . Таким чином з означення подібних трикутників випливає, що . Теорему доведено.
Урок _______ Дата _____________ Клас _______
Тема: Подібність трикутників за двома кутами (І ознака подібності трикутників)
Мета:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: урок-подорож.
Обладнання: проектор (телевізор), інструкція практичної роботи в групах, макети трикутників для роботи в групах, презентація «І ознака подібності трикутників», фішки для оцінювання учнів, тести, м’ячик для вправи «Лови смайлик», тестові завдання, таблички для груп, підручник з геометрії (Геометрія. 8 клас: Підруч.для загальноосвіт.навч.закл./ А. П. Єршова, В. В. Голобородько, О.Ф. Крижановський, С.В. Єршов. Х.: АН ГРО ПЛЮС, 2008. 256 с.; іл.)
ХІД УРОКУ:
Організаційний момент
Учитель знайомиться з учнями, перевіряє їхню готовність до уроку.
Вправа «Лови смайлик» (учень називає ім’я і побажання своєму товаришу на цей урок)
«Ні тридцять років, ні тридцять століть не справляють
жодного впливу на красу і довершеність геометричних істин»
Льюїс Керролл
На попередньому уроці ви познайомилися з подібністю трикутників – це багаж знань, з яким ви сьогодні будете брати нові вершини знань. Тому переконаємося, що ви дійсно знаєте цю тему і проведемо невеличку інтерактивну вправу «Подібні трикутники»
Ви знаєте, що подібність є скрізь: макети, будівлі, навіть людина на різних її вікових етапах подібна сама собі. Подібність можна відшукати і на сторінках захоплюючих книг. Зокрема, сьогодні ми помандруємо разом з героями казки «Аліса в Країні Чудес», автору якої належить епіграф сьогоднішнього уроку.
Шановні учні, допоможіть мені повернути свої початкові розміри! Мені допоможуть ваші знання, які вам треба засвоїти. Супроводжувати вас будуть персонажі Країни Чудес і першим з них Білий Кролик. Хутчіш вирушайте до нього!
Щоб отримати нові знання вам необхідно об’єднатися в групи і виконати невеличке практичне завдання. (Набір «Практична робота» (Інструкція, макети трикутників, транспортир, лінійка)).
Захист практичних робіт. Кожна група по черзі захищає свою роботу.
(Робота з сигнальними картками)
Формулювання І ознаки подібності трикутників: «Трикутники подібні, якщо вони мають принаймні два попарно рівні кути»
Робота з підручником (Підручник стр.111) (Слайд 10)
Читання формулювання теореми.
Доведення теореми (Робочий бланк, презентація. Слайд № 11)
Учні самостійно доводять теорему, використовуючи підручник, заповнюючи пропуски у формулюванні і доведенні теореми.
Учитель за допомогою інтерактивної презентації демонструє доведення теореми, відбувається самоперевірка.
Наслідки з І ознаки подібності трикутників
(Слайд 13)
Ви отримали ключ « І ознаку подібності трикутників» тепер вам потрібно відкрити всі таємниці і отримати наслідки з цієї теореми. Для цього вам потрібно попрацювати і виконати завдання в групах.
(Наслідки з І ознаки (робота в групах), (Слайд 14-19))
Подібність дуже часто зустрічається в житті, починаючи з Аліси і її країни Чудес і закінчуючи Людьми. Ми постійно хочемо бути схожими на когось, наслідувати найкращі риси. Подібність також властива і будівлям. Зокрема, В Україні і Польщі є подібні історичні пам’ятки-замки Хочте дізнатися більше? Ну тоді давайте помандруємо і побачимо…
Відео «Подібність в українській і польській архітектурі» (01.46-2.46)
(http://24tv.ua/vrazhayuchi_podibnosti_v_davniy_arhitekturi_ukrayini_ta_polshhi_n628811 )
Тести (Перша ознака подібності)
1(1 бал). І ознака подібності трикутника передбачає рівність відповідних:
2(1 бал). Якщо , чому дорівнює :
3(1 бал). Якщо , то :
4(1 бал). Укажіть подібні трикутники:
5(1 бал). Використовуючи наслідки І ознаки, виберіть ті трикутники, які будуть подібними:
7(2 бали). Знайдіть х за рисунками:
8(2 бали). Знайдіть х, за рисунками:
9(2 бали). Розв’яжіть задачу.
Точка перетину діагоналей трапеції ділить одну з них на відрізки завдовжки 4см і 7см. Знайдіть більшу основу трапеції, якщо менша основа трапеції 12см. Знайдіть середню лінію трапеції.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|