Урок-КВК узагальнення та систематизації знань та умінь з теми «Чотирикутники: паралелограм, прямокутник, ромб, квадрат»

Про матеріал

Даний матеріал - це конспект уроку-КВК узагальнення та систематизація знань та умінь з теми «Чотирикутники: паралелограм, прямокутник, ромб, квадрат».

Розробка складена з урахуванням вікових особливостей школярів. Перед проведенням уроку клас поділяється на команди, Кожна команда обирає капітана і назву, виготовляє емблему; готує домашнє завдання («Довести ознаку паралелограма: якщо у паралелограма дві сторони рівні і паралельні». Підготувати найбільшу кількість способів доведення, комбінацію кількох.)

Урок складається з конкурсів:

1) Знайомство з командами

2) Розминка

3) Конкурс "Щасливий випадок"

4) Конкурс художників

5) Конкурс капітанів

6) Підведення підсумків уроку, визначення переможців

Перегляд файлу

Урок геометрії для 8 класу

Тема уроку: Чотирикутники: паралелограм, прямокутник, ромб, квадрат. Тип уроку: урок-КВК  Мета уроку:

повторити навчальний матеріал з теми;

розвивати навички використання теоретичного матеріалу для розв’язування задач; використання кількох способів розв’язування задач;

сприяти розвитку кмітливості, логічного мислення, уваги та уяви, розвитку дослідницької діяльності.

Обладнання: таблиці з готовими малюнками

 

Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель: Важко уявити собі життя без чотирикутників. Розгляньте предмети побуту, окремих конструкцій будівель, зайдіть до магазину чи в картинну галерею – і ви побачите безліч речей, деталі яких є чотирикутниками. Придивіться до візерунків паркету, що прикрашають музеї або стародавні палаци.

 

Учень: Картина «Чорний квадрат» російського художника К.С.Малевіча        (1878-1935), дитинство та юнацькі роки якого пройшли на Україні, стала початком створеного ним напрямку – супрематизм (від лат. Supremus, що означає «найвищий»)

Супрематизм – різновид абстрактного мистецтва ХХ ст.: комбінування зафарбованих найпростіших геометричних фігур (квадрата, полос, трикутника тощо)

                                Супрематизм      значно      вплинув      на      розвиток      декоративно-

оздоблювального мистецтва та стиль меблів, посуду, одягу, зачісок і навіть на оформлення друкованих видань та виготовлення різнокольорової тари, що має чотирикутні форми.

 

Чорний квадрат

Вчитель: Підтвердженням розповіді є архітектурні споруди 20-30 рр. ХХ ст. у Києві, Москві, Ленінграді, Нью-Йорку, окремі приміщення, палаци, музеї, картинні галереї.

 

II. Знайомство з командами Команди сформувалися заздалегідь.

Команда обирає капітана і назву, виготовляє емблему; готує домашнє завдання («Довести ознаку паралелограма: якщо у паралелограма дві сторони рівні і паралельні». Підготувати найбільшу кількість способів доведення, комбінацію кількох.)

З метою обрання тієї команди, яка розпочинає перша, учням пропонується казка-питання:

Одного разу зібралися всі чотирикутники на лісовій галявині і стали обговорювати питання про вибір свого короля. Довго сперечалися і ніяк не могли прийти до однієї думки. І ось один старий паралелограм сказав: "Давайте підемо всі до царства чотирикутників. Хто першим прийде, той і буде королем." Всі погодилися. І рано вранці вирушили в далеку подорож. На шляху їм зустрілася річка, яка сказала , що перепливуть її тільки ті, у кого діагоналі перетинаються і діляться навпіл. Частина чотирикутників залишилася на березі, а інші переправилися і пішли далі. Але незабаром на шляху їм зустрілася гора, яка сказала, що дозволить пройти тільки тим, у кого діагоналі рівні. Декілька мандрівників залишилася у гори, інші продовжили шлях. Дійшли вони до обриву, де був вузенький місточок. Міст поставив умову, що пропустить тільки тих, у кого діагоналі перетинаються під прямим кутом. У підсумку по мосту пройшов тільки один чотирикутник, який першим дістався до царства і був проголошений королем. Хто став королем чотирикутників?

(Відповідь: переправились через річку: ромб, квадрат, прямокутник, паралелограм. Через гору перейшли: квадрат і прямокутник. Через міст пройшов тільки квадрат. Він і став королем чотирикутників.)

 

III. Розминка

Командам по черзі пропонується розв’язати задачу за готовим малюнком (3 б.)

Дано: АВСD - паралелограм

CM=CK

Довести: ABCD - ромб

 

Дано: АВСD - квадрат AE=CK

Довести: BEDK - ромб

 

 

 

IV. Конкурс «Щасливий випадок»

Якщо команда не може дати відповідь, то говорить: «далі» (1 б.).  Запитання для першої команди:

1.  Чи можна стверджувати, що чотирикутник, у якого дві сторони паралельні, а дві інші рівні, ромб?     (ні)

2.  Чи можна стверджувати: якщо в чотирикутнику діагоналі не перпендикулярні, то цей чотирикутник не ромб?   (так)

3.  Кожний з трьох кутів чотирикутника дорівнює 100о. Знайдіть градусну міру його четвертого кута.       (60о)

4.  Чи правильне твердження: існує ромб, який є прямокутником? (так)

5.  Про паралелограм відомо, що жоден з його кутів не є тупим. Що це за паралелограм?      (прямокутник)

6.  У чотирикутнику точка перетину діагоналей ділить їх на чотири рівні відрізки. Якого виду цей чотирикутник?  (прямокутник або квадрат)

7.  Сума двох кутів паралелограма дорівнює 100о. Чому дорівнює кожний з цих кутів?        (50о,50о)

8.  У якого ромба висота дорівнює стороні?                      (у квадрата)

9.  У прямокутнику діагональ у 2 рази більша за сторону. Який кут між діагоналями цього прямокутника?     (60о або 120о)

 

Запитання для другої команди:

1.     Якщо чотирикутник є прямокутником, то його діагоналі рівні між собою.

                Чи правильно обернене твердження?                                            (так)

2.     Чи правильно, що кожний квадрат є прямокутником?           (так)

3.     Чи можна накреслити опуклий чотирикутник, у якого три кути – прямі, а четвертий – гострий?       (ні)

4.     Один з кутів паралелограма дорівнює 70о. Чому дорівнюють інші його кути?

                                                                                                   (70о, 110о, 110о)

5.     Чи правильно, що ніякий прямокутник не є ромбом?            (так)

6.     За якої умови діагональ ромба дорівнює стороні?     (гострий кут ромба 60о)

7.     Чи може один кут паралелограма дорівнювати 75о, 35о?                  (ні)

8.     Чи правильно, що висоти ромба рівні?                                              (так)

9.     Знайдіть кути ромба, якщо відомо, що його периметр у 8 разів більший за висоту.  (30о, 150о, 30о, 150о

                                         

V. Конкурс художників (2 б. за кожний спосіб)

2 художники від кожної команди отримують завдання: 

«Побудувати ромб за тупим кутом та меншою діагоналлю»

 

I.       Спосіб

План побудови:

1)    Побудувати А, який дорівнює даному.

2)    Провести бісектрису цього кута та відкласти АС.

3)    Через точку С провести СВAD;CDAB.

 

II.    Спосіб

План побудови:

1) Поділити А навпіл. 2) Провести АС.

3)    Відкласти кути, які дорівнюють половині А з вершинами А і С.

4)    Промені перетинаються в точках В і D.

 

III. Спосіб

План побудови:

1)    Побудувати А, який дорівнює даному.

2)    Провести бісектрису цього кута.

3)    Відкласти АС.

4)    Поділити АС навпіл точкою О.

5)    Через точку О провести перпендикуляр до АС.

6)    Точки перетину перпендикуляра зі сторонами кута – В і D.

 

У цей час товариші по команді працюють і отримують таке завдання: (кожне завдання по 1 б.)

1)    Накресліть чотирикутник,     діагоналі    якого          рівні, але    який не      є прямокутником.

2)    Накресліть чотирикутник, у якого діагоналі взаємно перпендикулярні, але який не є ромбом.

3)    Накресліть чотирикутник, діагоналі якого рівні і перпендикулярні, яле який не є квадратом.

 

IV. Конкурс капітанів

Довести властивість медіани, яка проведена з вершини прямого кута до гіпотенузи     (2 способи – по 3 б. з кожен спосіб)

 

І спосіб

Доведення:

1)      Додаткова побудова (д.п.): продовжимо СМ за точку М, так що СМ=МК, з’єднаємо В і К.

2)      АМСВМК (за 2-ма сторонами та кутом між

                                                                            ними)

12;ВКАС;34 але1 та 2 - (внутрішні різносторонні) ВКАС

АСВСВК1800 СВК900

ІІ спосіб

Доведення:

1)      Д.п.: побудуємо СК так, що СМ СК , одержуємо чотирикутник АКВС.

2)      Аналогічно (із І сп.) ВС900,ВКАС,ВКАС

АКВС – паралелограм і прямокутник (за ознакою)

СК=АВ (властивість прямокутника) СМ СК 

                                                                           СМ АВ

3)      АВСКВС (за 2-ма катетами)

СКВА;СМСКСМАВ

Поки капітани готуються:

1.     Назвіть спільні (І команда) і відмінні (ІІ команда) властивості прямокутника і ромба

2.     Відомо, що 52=25 102=100; половина в квадраті =  , третина в квадраті =; а чому дорівнює кут у квадраті?      (900)

 

Практичні задачі.

 

Завдання для І команди

1.   

Дано: ABCD – прямокутник,

ВАС550 Знайти: СОD,ACB

2.   

Дано: ABCD – ромб.

Знайти: AВВ

3.   

Дано: ABCD – паралелограм,

         АВАК,АКВ500 Знайти: кути ABCD

 

 

Завдання для ІІ команди

1.   

Дано: ABCD – прямокутник,

         BN і CM - бісектриси

 

Довести: BN = CM

2.   

Дано: ABCD – ромб.

Знайти: BDC

3.  Дано: ABCD – паралелограм,

ВЗ – бісектриса, СР=4, DP=1

Знайти: РABCD

1.     Як не вимірюючи кутів чотирикутника земельної ділянки, можна дізнатися, чи вона квадратна?

(мають бути рівними діагоналі та сторони)

2.     Майстер-паркетчик хоче переконатися, що випиляні з дуба чотирикутники – квадрати. Чи достатньо для цього рівності:

           а). Рівності 4-х сторін?                               (ні, може бути ромб)

           б). Рівності діагоналей?                              (ні, може бути прямокутник)

в). Рівності чотирьох відрізків поділу діагоналей?

(ні, може бути прямокутник)

Відповідь: Потрібна одночасна рівність сторін та рівність діагоналей.

 

3.     Кравчиня хотіла перевірити ,чи має клаптик тканини квадратну форму. Вона перегнула його по діагоналі, переконалася, що краї клаптика збігаються, і зробила висновок, що він квадратний. Чи досить цієї

                перевірки?                                                                 (ні, може бути ромб)

 

 

V. Підведення підсумків конкурсу і визначення переможців

 

 

VI. Домашнє завдання

1.     Д/м. Мерзляк: стор. 48 рівень А) 65,66,69; рівень Б) 58,70

2.     Підготувати геометричний диктант

 

Завершити урок хочеться двома висловами:

-         «Лучший способ изучить что-либо – это открыть самому»

-         «Если хотите научиться плавать, то смело выходите в воду, а если хотите научиться решать задачи, то решайте их»

Д.Пойа


 

 

 


 

pdf
Додано
23 липня 2018
Переглядів
4063
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку