Урок "Поділ слів зі звуками [дж], [дз] на склади для переносу"

Про матеріал
Урок української мови. 2 клас. Роботи з використання технології «Читання і письма для розвитку критичного мислення».
Перегляд файлу

Тема:  І бузок пахне, і бджоли гудуть…                                                                                          Поділ слів зі звуками [дж], [дз] на склади для переносу.                                                           Очікуванні результати уроку

Після цього уроку діти зможуть:

  • правильно переносити з рядка в рядок слова зі звуками [дж], [дз], [дз´]
  • розповідати про свої загальні враження, почуття від прочитаного
  • пов’язувати зміст прочитаного зі своїми знаннями
  • відповідати на запитання за змістом прослуханого
  • сприймати прості медіапродукти
  • співпрацювати в парах
  • оцінювати власну діяльність на уроці
  • читати виразно вголос короткі тексти
  • визначати послідовність подій у тексті
  • читати за ролями фрагменти літературного твору
  • імпровізувати з інтонацією, тембром та силою голосу, відтворюючи репліки персонажів
  • аналізувати звуковий склад слова з метою правильного переносу слів на письмі

 

Хід заняття

І. Вступна частина.

  • Вправа «Чудовий день».

— Який сьогодні чудовий день! Сонечко усміхається, легенькі хмаринки пливуть по безмежному небу. Усе навколо радіє, веселиться. Усміхніться і ви сьогоднішньому дню, що принесе радість усім.

  • У такий гарний день чи готові ваші оченята до уроку? Підморгніть мені.
  • Чи готові ваші вушка мене слухати? Покажіть, як ви ними слухаєте.
  • Чи готові ваші руки писати у зошиті? Поплескайте.
  • Чи готові ваші ніжки вас слухати? Потупайте.

 

  • Вправа «Мій настрій».

— З яким настроєм ви прийшли сьогодні до школи? Чому?

— Сьогодні  на уроці ми продовжимо працювати з буквосполученнями дж, дз  і познайомимося із цікавим життям дуже працьовитої комахи. Якої саме — ви дізнаєтеся, коли відгадаєте акрозагадку.

  • Хорове читання акрозагадки. 

Біля гаю хату маю, 
День у день я вилітаю. 
Жде на мене праця  влітку — 
Оглядаю кожну квітку, 
Легко лину над лужком, 
А частую всіх медком. 

— Що вам відомо про бджіл?

  • Кластер.

Для кластера учні можуть використати слова вулик, рій, мед, нектар, квіти, луки, поле, акація, липа, різнотрав’я, праця, віск, пасіка  тощо.

  • Сенкан.

Орієнтовно учні можуть скласти сенкан:

Бджола.                                                                                                                              Працьовита, заклопотана.                                                                                                      Літає, збирає, жалить.                                                                                                               Бджола старанно збирає нектар.                                                                                                   Комаха.

ІІ. Основна частина.

  • Запишіть слово бджола. Скільки в ньому літер? Звуків? Складів? Чому літер більше, ніж звуків?
  • Метoд «Кубувaння».

Ми пoгpaємo в гpу « Веселий кубик». Тpебa буде oписaти бджілку і склaсти пpo неї невелику poзпoвідь.

(Діти склaдaють пpo бджілку poзпoвідь, a вчитель вивішує нa дoшку відпoвідний мaлюнкoвий лaнцюжoк відповідей)

1 гpaнь – oпис бджілки: бджілкa – мaленькa кoмaхa, якa мaє кpилa, 6 лaпoк, тільце мaє…  2 гpaнь – пopівняння: бджілкa схoжa нa …                                                                                                3 гpaнь – aсoціaція: бджілкa змушує думaти пpo мед,сoлoдoщі.                                                              4 гpaнь – aнaліз: бджілкa - це кopиснa кoмaхa.                                                                                                 5 гpaнь – зaстoсувaння: виpoбляє мед, лікує людей.                                                                                               6 гpaнь – «зa» і «пpoти»: «зa» - виpoбляє мед, лікує, oпилює квіти. «Пpoти»- мoже  жaлити.

 

  • Робота за «Діаграмою Венна»

 — Згадайте, що ми вивчали на попередньому уроці?

Це усі повинні знати:                                                                                                                                  Нас не можна роз’єднати.                                                                                                                         Відзначаємось ми чим?                                                                                                                                                        Літер дві, а звук — один. (дж, дз)

— А зараз ми за допомогою діаграми Венна знаходитимемо спільне та відмінне між буквосполученнями дж і дз.

ДЖ ДЗ

Спільне:

буквосполучення мають однакову букву д;                                                                                               у них по дві букви;                                                                                                                          позначають один звук;                                                                                                                                                    не можна розривати при переносі слів;                                                                                                                              вимовляються злито.

 Відмінне:

дж позначає один звук [дж], а дз позначає два звуки: [дз] та [дз’];                                                   вимовляються по-різному;                                                                                                                                              другі букви у буквосполученні різняться.

  • Диктант:

 Джинси, джин, дзьоб, джміль, ґедзь, джаз, дзюркіт, піджак, ґудзик, дзвін, дзиґа, джем, джгутик.

  • Підкресліть слова, які  не поділяються для переносу з рядка на рядок? (джин, дзьоб, джміль, ґедзь, джаз, дзвін, джем)
  • Чому ці слова не можна поділити для переносу? (Вони – односкладові).
  • Які слова можна перенести з рядка на рядок? ( Ті, які мають два і більше складів: джинси, дзюркіт, піджак, ґудзик, джгутик).
  • Повідомлення про правило поділу слів для переносу зі звуками  [дж], [дз]:

«Під час переносу буквосполучення дж, дз, що позначають один звук  розривати не можна! ( пі-джак, ґу-дзик) ».

  • Фізкультхвилинка з бджілками.

 

  • Знайомство із казкою.

На задніх ніжках медоносної бджоли є крихітні кошики, а на всіх інших – щіточки із жорстких ворсинок. Сівши на квітку, бджола зчищає щітками пилок у кошики. Потім повертається у вулик і годує пилком личинок.

  • Чим бджілка дістає із квітів солодкий нектар? (Своїм маленьким хоботком, занурюючи голівку глибоко в квіточку).
  • Ознайомтеся із казкою Василя Сухомлинського «Як Джміль нагодував Бджолу».
  • Словникова робота (стіна слів)

У тексті вам зустрінуться такі слова:

Хоботок,  конюшина,   кухлик,  нектар,   приятелюють.

Кухлик - посудина з довгою ручкою, яка застосовується для вживання напоїв.

Конюшина – трав’яниста польова рослина з квітами-кульками.

Хоботок – орган тіла бджоли, за допомогою якого вона здобуває нектар.

Нектар – сік, який виділяють рослини.

Приятелюють – спілкуються, дружать.

 

«Як Джміль нагодував Бджолу»

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\Урок-передачаСухомлинський\пасіка\85320991.jpg

У конюшини квіти - мов дзвіночки. Але дуже довгі. Десь у глибині дзвіночка стоїть кухлик із солодким конюшиновим нектаром. Прилетіла на дзвіночок Бджола, спробувала дістати своїм хоботком, та дарма.

Сидить Бджола й плаче.

 Коли це летить Джміль - «Ж - ж – жу...».

- Чому плачеш, Бджілко? – запитав він.

- Ніяк не можу дістати з квітки нектар, як же мені летіти без нього, -  розповіла йому Бджола про своє горе.

- Добре, я допоможу, - каже Джміль.

Послав у конюшиновий дзвіночок свій довгий хоботок. Висмоктав нектар із кухлика. Підлетіла до нього Бджола, простягла свій хоботок до Джмелиного. Джмелик дав їй пів кухлика.

  • Дякую тобі, Джмелику!- сказала  Бджола та й полетіла.

З того часу Джміль і Бджола приятелюють.

  • Перевірка первинного сприйняття.
    • Про що йдеться у казці?
    • Хто є головними героями?
    • Чому навчає ця казка?
  • Гра «Мікрофон»
  • Як про своє горе розповіла бджола?
  • Джміль – позитивний чи негативний герой? Доведіть свою думку.
  •  Складіть цю розповідь від імені бджоли. (Учні виконують завдання в парах).
  • Як бджоли дізнаються, де є багато квітів, з яких можна збирати солодкий нектар?
  • Читання казки учнями ланцюжком.
  • Гімнастика для очей «Бджілки-трудівниці»
  • Читання казки.

Як називається розмова Бджоли та Джмеля? (Діалог) 

Учні об’єднані у пари, читають казку в особах.

  • Гра «Слідопити»

Скільки у казці є слів із буквосполученням дж? Скільки з дз?

Скільки разів зустрічається слово «дзвіночок»?

  • Гра-драматизація
  • Об’єднайтеся в групи та поміркуйте, як і про що могли б ще розмовляти герої казки – Бджола та Джміль?   Виберіть серед  учасників групи виконавців.
  • Розіграйте діалог.

(Під час драматизації  використовуємо маски, театральний реквізит,  вмикаємо фонову музику).

  • Хвилинка релаксації.

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\Урок-передачаСухомлинський\пасіка\iarov1.jpg

І бузок пахне, і бджоли гудуть у вуликах на картині українського художника Миколи Ярового.

ІІІ. Заключна частина.

Ви мали змогу переконатися, що саме життя бджілки – це її праця. Бджоли - цінні комахи. Тому не дивно, що їм поставлено три пам’ятника : один у Польщі, два у Японії.

Як ви гадаєте, що вони символізують ? ( Працьовитість ). 
Сьогодні на уроці ви були схожі на бджілок? Чому? Завдяки вашій старанності ми змогли виконати завдання .

  • Рефлексія.                                                                                                                                 Наш урок завершується, а ви оцініть свою роботу і настрій на нашому занятті.                                                                                                                         Учні оцінюють свою роботу на уроці цеглинками LEGO.                                                                                Синя. Це було дуже просто!                                                                                                                       Блакитна. Я це зробив / зробила.                                                                                                             Зелена. Я це робив / робила, але були помилки.                                                                                                                  Жовта. Я це робив / робила, але з допомогою.                                                                                 Помаранчева. Я хотів / хотіла все зробити, але не вдалося.                                                                  Червона. Я не міг / не могла виконати завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 жовтня 2022
Переглядів
3669
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку