Тема: І бузок пахне, і бджоли гудуть… Поділ слів зі звуками [дж], [дз] на склади для переносу. Очікуванні результати уроку
Після цього уроку діти зможуть:
Хід заняття
І. Вступна частина.
— Який сьогодні чудовий день! Сонечко усміхається, легенькі хмаринки пливуть по безмежному небу. Усе навколо радіє, веселиться. Усміхніться і ви сьогоднішньому дню, що принесе радість усім.
— З яким настроєм ви прийшли сьогодні до школи? Чому?
— Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати з буквосполученнями дж, дз і познайомимося із цікавим життям дуже працьовитої комахи. Якої саме — ви дізнаєтеся, коли відгадаєте акрозагадку.
Біля гаю хату маю,
День у день я вилітаю.
Жде на мене праця влітку —
Оглядаю кожну квітку,
Легко лину над лужком,
А частую всіх медком.
— Що вам відомо про бджіл?
Для кластера учні можуть використати слова вулик, рій, мед, нектар, квіти, луки, поле, акація, липа, різнотрав’я, праця, віск, пасіка тощо.
Орієнтовно учні можуть скласти сенкан:
Бджола. Працьовита, заклопотана. Літає, збирає, жалить. Бджола старанно збирає нектар. Комаха.
ІІ. Основна частина.
Ми пoгpaємo в гpу « Веселий кубик». Тpебa буде oписaти бджілку і склaсти пpo неї невелику poзпoвідь.
(Діти склaдaють пpo бджілку poзпoвідь, a вчитель вивішує нa дoшку відпoвідний мaлюнкoвий лaнцюжoк відповідей)
1 гpaнь – oпис бджілки: бджілкa – мaленькa кoмaхa, якa мaє кpилa, 6 лaпoк, тільце мaє… 2 гpaнь – пopівняння: бджілкa схoжa нa … 3 гpaнь – aсoціaція: бджілкa змушує думaти пpo мед,сoлoдoщі. 4 гpaнь – aнaліз: бджілкa - це кopиснa кoмaхa. 5 гpaнь – зaстoсувaння: виpoбляє мед, лікує людей. 6 гpaнь – «зa» і «пpoти»: «зa» - виpoбляє мед, лікує, oпилює квіти. «Пpoти»- мoже жaлити.
— Згадайте, що ми вивчали на попередньому уроці?
Це усі повинні знати: Нас не можна роз’єднати. Відзначаємось ми чим? Літер дві, а звук — один. (дж, дз)
— А зараз ми за допомогою діаграми Венна знаходитимемо спільне та відмінне між буквосполученнями дж і дз.
ДЖ ДЗ
Спільне:
буквосполучення мають однакову букву д; у них по дві букви; позначають один звук; не можна розривати при переносі слів; вимовляються злито.
Відмінне:
дж позначає один звук [дж], а дз позначає два звуки: [дз] та [дз’]; вимовляються по-різному; другі букви у буквосполученні різняться.
Джинси, джин, дзьоб, джміль, ґедзь, джаз, дзюркіт, піджак, ґудзик, дзвін, дзиґа, джем, джгутик.
«Під час переносу буквосполучення дж, дз, що позначають один звук розривати не можна! ( пі-джак, ґу-дзик) ».
На задніх ніжках медоносної бджоли є крихітні кошики, а на всіх інших – щіточки із жорстких ворсинок. Сівши на квітку, бджола зчищає щітками пилок у кошики. Потім повертається у вулик і годує пилком личинок.
У тексті вам зустрінуться такі слова:
Хоботок, конюшина, кухлик, нектар, приятелюють.
Кухлик - посудина з довгою ручкою, яка застосовується для вживання напоїв.
Конюшина – трав’яниста польова рослина з квітами-кульками.
Хоботок – орган тіла бджоли, за допомогою якого вона здобуває нектар.
Нектар – сік, який виділяють рослини.
Приятелюють – спілкуються, дружать.
«Як Джміль нагодував Бджолу»
У конюшини квіти - мов дзвіночки. Але дуже довгі. Десь у глибині дзвіночка стоїть кухлик із солодким конюшиновим нектаром. Прилетіла на дзвіночок Бджола, спробувала дістати своїм хоботком, та дарма.
Сидить Бджола й плаче.
Коли це летить Джміль - «Ж - ж – жу...».
- Чому плачеш, Бджілко? – запитав він.
- Ніяк не можу дістати з квітки нектар, як же мені летіти без нього, - розповіла йому Бджола про своє горе.
- Добре, я допоможу, - каже Джміль.
Послав у конюшиновий дзвіночок свій довгий хоботок. Висмоктав нектар із кухлика. Підлетіла до нього Бджола, простягла свій хоботок до Джмелиного. Джмелик дав їй пів кухлика.
З того часу Джміль і Бджола приятелюють.
Як називається розмова Бджоли та Джмеля? (Діалог)
Учні об’єднані у пари, читають казку в особах.
Скільки у казці є слів із буквосполученням дж? Скільки з дз?
Скільки разів зустрічається слово «дзвіночок»?
(Під час драматизації використовуємо маски, театральний реквізит, вмикаємо фонову музику).
І бузок пахне, і бджоли гудуть у вуликах на картині українського художника Миколи Ярового.
ІІІ. Заключна частина.
Ви мали змогу переконатися, що саме життя бджілки – це її праця. Бджоли - цінні комахи. Тому не дивно, що їм поставлено три пам’ятника : один у Польщі, два у Японії.
Як ви гадаєте, що вони символізують ? ( Працьовитість ).
Сьогодні на уроці ви були схожі на бджілок? Чому? Завдяки вашій старанності ми змогли виконати завдання .