Тема: «Урок – подоріж».Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу про самостійні частини мови: іменник , прикметник.
Мета: поглибити знання і вміння про іменник та прикметник, знати їх значення, синтаксичну роль у реченні, дотримання орфографічних правил; виховувати увагу, кмітливість, спостережливість, прищеплювати любов до рідного слова ; розвивати творчі здібності дітей.
Обладнання уроку: картки, презентація, відео, роздатковий матеріал, використання інтерактивної дошки.
Хід уроку
Вступне слово вчителя . Не за високими горами, не за глибокими морями, а в тридев’ятому царстві стояв розкішний будиночок з різними мешканцями і звався він –Морфологія.
Погляньте на дошку перед вами казкова країна Морфологія, яка поспішає, всім завдання розприділяє.
Має десять королівств вона,
Кожен трудиться сповна.
Самостійні частини все виконують самі, але є ще і службові, що працюють залюбки.
Головний у нас Іменник , всім предметам ім’я дасть, а Прикметник прикрашає – оживає назва враз.(казка про Іменник)
Іменник
Я предмети називаю, нікого не забуваю:Україна, мова, мати, рід, родина, Батьківщина , рідний край, поле, луг, ліси, озера і сади – все моє у світі назавжди.
Маю назви власні і загальні, істоти й неістоти, рід, число, відмінок і відміну , в реченні поважний чоловік я: підмет, присудок і другорядні- всі мені бувають дуже раді.
У цьому замкові казковім сестри і брати мої.
Ось погляньте на малюнок- це все милі родичі, а Прикметник, мій сусіда, не залишився у стороні.Він до палацу завітав і прикраси всім роздав.
Прикметник
Я веселий, добрий, мудрий,
Талант маю чарівний
Всі предмети прикрашаю,
Щоб людям радість несли вони.
Без мене, Прикметника, не скажеш, що Україна - єдина, рідна, безмежна,незалежна, нескорена, багатостраждальна, безмежна;
Мова – солов’їна, мелодична, рідна,материнська, українська;
Квітка- гарна, пахуча, ніжна;Бог –милосердний, земля –свята, хліб –насущний- ці слова роблять наше мовлення красивим, привабливим, мелодичним.
Я Іменника поважаю, від нього рід, число, відмінок маю, у реченні присудком і означенням виступаю, інколи підмета заміняю.
Самостійні частини люблю і в мирі та дружби з ними живу, але про службові не забуваю,часто з ними справи маю, коли в реченні однорідними членами виступаю.
Всіх мешканців Морфології шаную і поважаю,а дітям здобути хороші знання бажаю.
Тож у мандрівку вирушайте, перешкоди всі здолайте,Морфологію вивчайте, опановуйте знання, прокладайте шлях у життя.
Робота в групах
Карта Подорожі
Галявина Знайомств Очікувані результати Зупинка перевірка
Доріжка Понять і Термінів Брама до країни грамотних учнів
Весняний гай Озеро Правопису
Галявина Знайомств
Діти , ви добре знаєте , що будь-який шлях краще долати разом із друзями й добрими приятелями . Опинившись на галявині Знайомвств , придивіться одне до одного.
Передаючи одне одному уявний мікрофон , назвіть своє ім’я та одну рису характеру (іменник) , що свідчить про вас як виховану , толерантну, добру , чуйну , моральну людину.
Наприклад: Вікторія - перемога , Євген - благородність , шляхетність.
Доріжка Понять і термінів
Від галявини в’ється доріжка-це доріжка Понять і термінів , які ви опрацювали впродовж двох місяців .
Робота в групах
Роздати квіточки , на пелюстках написати частини мови , на які запитання відповідають , як змінюються , чим виступають у реченні ?
(Поставити у вазу)
Практичне завдання
Гай відмінювання іменників і прикметників
Тестові завдання
Довго гаєм ми блукали й на Озеро Правопису примандрували (написання прикметників : разом , через дефіс , словниковий диктант , тести ) Інтерактивна дошка.
Озеро Правопису
(перевірте написання прикметників)
Правопис складних слів,словниковий диктант,тести
Упіймай помилку
Брама до країни грамотних учнів .
Робота з кросвордами .
У вас на партах лежать кросворди : випишіть у клітинки відповіді , які доведуть , що ви гарно засвоїли матеріал про Іменник і Прикметник .
Оцінювання
Робота з підручником
Зупинка «Перевірка»
1) Скільки іменників у наведеному реченні :
Весна днем красна , а на хліб пісна
а)один , б)два , в)три .
2) Укажіть іменник середнього роду :
а)фламінго , б)піаніно , в)фрау .
3) Укажіть іменник спільного роду :
а)плавчиха , б)замазура , в)кравчиня .
4) Укажіть іменник , який в О.в. однини має подвоєння :
а)рука , б) сіль , в)паща .
5) Укажіть іменник , у якому в Д і
М.в. однини відбувається чергування приголосних :
а)муха , б)паща , в)діжа .
7) У якому іменнику в О.в. відбувається подовження приголосних :
а)ансамбль , б)печаль , в)день .
8) Який іменник пишеться з апострофом :
а)любов , б)височинь , в)повість .
9) Укажіть іменник , який пишеться з не окремо :
а)не(года) , б)не(друг) , в)не(гість) .
10) Укажіть іменник , у якому в суфіксі пишеться –и- :
а)житечко , б)столичок , в)шишечка .
11) Укажіть іменник , у якому в суфіксі пишеться –е- :
а)досягнення , б)плетиво , в)коріння .
12) Укажіть правильно утворені імена по батькові :
а)Вікторовна , б)Олексієвич , в)Сергіївна .
Ми з вами дійшли до фортеці ,
Знаємо українську мову , то ж ми , дійсно , є знавцями мови української .
А зараз заплющить очі і уявіть собі те ,що я буду читати .
Як гарно на квітучому лузі ранньою весною .
Зачаровано вбираєш зором багатобарв’я кольорів : і ніжну зелень трав , і переливне буяння квіті .
У серці зринає спів краси різної природи .
Весело витьохкує соловей . (Звучить музика спів солов’я) .
Ми з вами гарно попрацювали , тому спробуємо відкрити браму .
Увага на екран …
Брама відчинилася . Підібрати синоніми до української мови до стрічок : солов’їна , рідна , материнська , мелодична , калинова , українська .
Я дякую вам за роботу . А на згадку про нашу спільну роботу маленькі подаруночки (вручення побажань) .
Рефлексія .
Прощання . Бентежна , тополина , калинова ,
Невипита , невибрана до дна-
Це наша українська рідна мова ,
Немов бандури вічної струна
Домашнє завдання : написати твір-роздум «Рідна мова моя» .
Додаток відео .