Урок-подорож для 5 класу "Групи слів за значенням (синоніми, антоніми, омоніми)"Ця розробка спрямована на те, щоб розширити уявлення учнів про групи слів за значенням; розвивати спостережливість, логічне мислення, вміння аналізувати; виховувати мовне чуття, увагу до слова.
УРОК № 1
ТЕМА. ГРУПИ СЛІВ З ЗНАЧЕННЯМ (СИНОНІМИ, АНТОНІМИ, ОМОНІМИ)
МЕТА УРОКУ:
навчальна: розширити уявлення учнів про групи слів за значенням; розкрити поняття синонімічні ряди, навчити користуватися словниками; вчити п’ятикласників свідомо підходити до розуміння значення і використання слова, добирати синоніми й антоніми, доцільно вживати їх у власному мовленні; збагачувати активний словник учнів,
розвивальна: розвивати спостережливість, логічне мислення, вміння аналізувати.
виховна: виховувати мовне чуття, увагу до слова, високу культуру мовлення.
ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань
ФОРМА УРОКУ: урок-подорож
ОБЛАДНАННЯ: малюнки, таблиця, словники, підручник, мультимедійна презентація
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
2.1. Вступне слово вчителя з мультимедійним супроводом.
Діти, сьогодні ми вирушимо у міжпланетну подорож у країну «Лексикологію» на планети Синонімів, Антонімів та Омонімів. Щоб потрапити на ці планети, треба мати неабиякі знання про країну, до якої ми вирушаємо. У дорозі на нас чекає багато перешкод і випробувань До речі, а хто пояснить мені значення назви країни Лексикологія? (Один учень дає визначення поняття.)
А вирушимо ми у подорож на ракеті «Лексика». А що означає ця назва, скаже мені хтось із вас. (Один учень дає визначення поняття лексика.)
ІІІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
Щоб отримати допуск до нашої ракети ми проведемо естафету «Космічний словник».
Ви повинні пояснити лексичне значення кожного слова (усно).
Ви досить добре знаєте «космічні слова», тому можна вирушати у відкритий космос.
Планета Синонімів
Ми потрапили на планету Синонімів, тут живуть слова-побратими, тобто ті, які в усьому готові стати за свого названого брата, прийти на допомогу.
Синоніми – слова різні за звучанням, але однакові або близькі за значенням: швидкий, прудкий, хуткий, моторний. Два або кілька синонімів утворюють синонімічний ряд. Синоніми допомагають точніше висловлювати думку, уникнути повторення однакових або співзвучних слів.
Шановні друзі, на нас летить метеорит! Щоб уникнути зіткнення з ним, нам потрібно повернути вбік. Завдання таке: складіть із поданих слів синонімічні ряди. Кожне слово це крок від метеорита. Хто зробить найбільше кроків і складе найдовший синонімічний ряд, той і звільнить нас від зіткнення.
Ми уникли зіткнення, але схоже збилися з курсу, щоб виправити ситуацію нам потрібно знайти зайве слово є у синонімічному ряду:
а) відвертий, нелукавий, працьовитий;
б) чемний, ґречний, слухняний;
в) сміливий, безстрашний, мужній;
г) друг, приятель, товариш.
Планета Антонімів
Пасивний – активний,
день – ніч,
голосно – тихо,
песиміст – оптиміст,
вчений – неук,
колективний – індивідуальний,
багато – мало
Антоніми – слова протилежні за значенням. Виступають парами і завжди належать до однієї частини мови: світло – темрява, світлий – темний.
Записати прислів'я. Замість рисок вставити потрібні слова-антоніми.
1. Занедбаєш науку в _, пошкодуєш у старості.
2. Руки білі, а сумління _ .
3. Де багато слів, там _ діла.
Планета Омонімів.
Омоніми – слова, однакові за звучанням, але різні за значеннями: лава – вид меблів для сидіння; лава – бойовий порядок; лава – розплавлена маса, що витікає з вулкана.
Ми з вами на планеті Омонімів. Щось тут нічого не зрозуміло. Жителі цієї планети ставлять перед вами завдання: «Уточни одним словом».
Захід — іти на захід, важливий захід.
Лист — пожовклий лист, лист від товариша.
Літні — літні канікули, літні люди.
Лютий — лютий мороз, місяць лютий.
Мати — мати друзів, рідна мати.
Пара — пара голубів, водяна пара.
Лава — дерев'яна лава, вулканічна лава.
Балка — глибока балка, залізна балка.
Чайка – морська чайка, козацька чайка.
1. Важлива справа. Стати справа.
2. Рідна мати. Мати книгу.
3. Добре яблуко. Працювати добре
IV. Закріплення знань, умінь і навичок
Отже, ми здійснили дуже цікаву подорож, але вже час повертатися додому. Але, щоб це зробити, треба добре знати зоряну карту й гарно в ній орієнтуватися. А картами стануть для вас словники антонімів і синонімів. Працювати з ними будуть двоє учнів, яким потрібно дібрати антоніми до слів: ввічливий — нечемний, глибокий — мілкий, захист — обвинувачення, зневажати — поважати, схвалювати — заперечувати, щедрий — скупий.
Іншому учневі пропонується дібрати за словником синоніми до слів: балакучий (говіркий, балакливий, гомінкий, гомінливий, язикатий, щебетливий, цокотливий), грубощі (нечемність, грубість, грубіянство, брутальність), зичливий (доброзичливий, прихильний, невимогливий, терпимий, поблажливий).
Доки двоє учнів працюють з картами-словниками, інші учні повинні розібратися з умовними позначками на карті, а для цього їм потрібно пояснити значення слів-омонімів: лисичка (тварина) — лисичка (гриб), байка (твір) — байка (тканина), кран (водопровідний) — кран (підіймальний), боронити (орати) — боронити (захищати).
V. Підсумок уроку
5.1. Рефлексія