29 травня о 18:00Вебінар: Філософія для дітей: закордонні та українські практики

Урок-подорож для 5 класу на тему: "Групи слів за значенням(синоніми, антоніми, омоніми)"

Про матеріал

Урок-подорож для 5 класу "Групи слів за значенням (синоніми, антоніми, омоніми)"Ця розробка спрямована на те, щоб розширити уявлення учнів про групи слів за значенням; розвивати спостережливість, логічне мислення, вміння аналізувати; виховувати мовне чуття, увагу до слова.

Перегляд файлу

УРОК № 1

ТЕМА. ГРУПИ СЛІВ З ЗНАЧЕННЯМ (СИНОНІМИ, АНТОНІМИ, ОМОНІМИ)

МЕТА УРОКУ:

навчальна: розширити уявлення учнів про групи слів за значенням; розкрити поняття синонімічні ряди, навчити користуватися словниками; вчити п’ятикласників свідомо підходити до розуміння значення і використання слова, добирати синоніми й антоніми, доцільно вживати їх у власному мовленні; збагачувати активний словник учнів,

розвивальна: розвивати спостережливість, логічне мислення, вміння аналізувати.

виховна: виховувати мовне чуття, увагу до слова, високу культуру мовлення.

ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань

ФОРМА УРОКУ: урок-подорож

Описание: 21ОБЛАДНАННЯ: малюнки, таблиця, словники, підручник, мультимедійна презентація

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

2.1. Вступне слово вчителя з мультимедійним супроводом.

Діти, сьогодні ми вирушимо у міжпланетну подорож у країну «Лексикологію» на планети Синонімів, Антонімів та Омонімів.  Щоб потрапити на ці планети, треба мати неабиякі знання про країну, до якої ми вирушаємо. У дорозі на нас чекає багато перешкод і випробувань До речі, а хто пояснить мені значення назви країни Лексикологія? (Один учень дає визначення поняття.)

А вирушимо ми у подорож   на ракеті «Лексика». А що означає ця назва, скаже мені хтось із вас. (Один учень дає визначення поняття лексика.)

ІІІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

  1.       Естафета «Космічний словник»

Щоб отримати допуск до нашої ракети ми  проведемо  естафету «Космічний словник».

Ви повинні пояснити лексичне значення кожного слова (усно).

  1. Космонавт (людина, яка літає в космос).
  2. Космічний (той, що стосується космосу).
  3. Космічний корабель (...).
  4. Землянин (...).
  5. Космос (...).
  6. Космонавтика (...).
  7. Супутник (...).

Ви досить добре знаєте «космічні слова», тому можна вирушати  у відкритий космос.

Планета Синонімів

Ми потрапили на планету  Синонімів,   тут живуть слова-побратими, тобто ті, які в усьому готові стати за свого названого брата, прийти на допомогу.

Синоніми – слова різні за звучанням, але однакові або близькі за значенням: швидкий, прудкий, хуткий, моторний. Два або кілька синонімів утворюють синонімічний ряд. Синоніми допомагають точніше висловлювати думку, уникнути повторення однакових або співзвучних слів.

  1. Гра «П'ятий зайвий»
  1. Вести мову, розмовляти, говорити, співати,  виголошувати.
  2. Смуток, журба, скорбота, сміх, печаль.
  3. Сильний, дужий, слабкий, потужний, міцний.
  4. Хуртовина, дощ, віхола, завія, хурделиця.
  5. Чемний, привітний, грубий,  люб'язний, делікатний.
  1. Формування синонімічного ряду

Шановні друзі, на нас летить метеорит! Щоб  уникнути зіткнення з ним, нам потрібно повернути вбік. Завдання таке: складіть із поданих слів синонімічні ряди. Кожне слово це крок  від метеорита. Хто зробить найбільше кроків і складе найдовший синонімічний ряд, той і звільнить нас від зіткнення.

  • Дружити -  приятелювати, товаришувати, ладити, брататися;
  • сучасний -  найновіший, нинішній, сьогоднішній, модерний, теперішній;
  • минулий -  дотеперішній, попередній, колишній, тодішній, пережитий.     
  • хуга -  метелиця, хуртовина, заметіль, віхола, завія.
  1. Гра «Знайди зайве слово»

Ми уникли зіткнення, але схоже збилися з курсу, щоб виправити ситуацію  нам потрібно знайти  зайве слово є у синонімічному ряду:

а) відвертий, нелукавий, працьовитий;

б) чемний, ґречний, слухняний;

в) сміливий, безстрашний, мужній;

г) друг, приятель, товариш.

Планета Антонімів

  1. До поданих слів доберіть протилежні за значенням слова. Прочитайте перші літери дібраних слів і дізнаєтесь на яку планету ми потрапили. Яке вийшло слово?

Пасивний – активний,

день – ніч,

голосно – тихо,

песиміст – оптиміст,

вчений – неук,

колективний – індивідуальний,

багато – мало

Антоніми – слова протилежні за значенням. Виступають парами і завжди належать до однієї частини мови: світло – темрява, світлий – темний.

  1. Творче списування.

Записати прислів'я. Замість рисок вставити потрібні слова-антоніми.
1. Занедбаєш науку в _, пошкодуєш у старості.

2. Руки білі, а сумлін­ня _ .

3. Де багато слів, там _ діла.

Планета Омонімів.

Омоніми – слова, однакові за звучанням, але різні за значеннями: лава – вид меблів для сидіння; лава – бойовий порядок; лава – розплавлена маса, що витікає з вулкана.

  1. Гра «Уточни одним словом»

Ми з вами на планеті Омонімів. Щось тут нічого не зрозуміло. Жите­лі цієї планети ставлять перед вами завдання: «Уточни одним словом».

Захід — іти на захід, важливий захід.

Лист — пожовклий лист, лист від товариша.

Літні — літні канікули, літні люди.

Лютий — лютий мороз, місяць лютий.

Мати — мати друзів, рідна мати.

Пара — пара голубів, водяна пара.

Лава — дерев'яна лава, вулканічна лава.

Балка — глибока балка, залізна балка.

Чайка – морська чайка, козацька чайка.

  1. Складіть речення з поданими словосполученнями. Підкресліть омоніми. Надпишіть, якими частинами мови вони виражені.

1. Важлива справа. Стати справа.

2. Рідна мати. Мати книгу.

3. Добре яблуко. Працювати добре

IV. Закріплення знань, умінь і навичок

  1.  Робота зі словничками

Отже, ми здійснили дуже цікаву подорож, але вже час повертатися додому.  Але, щоб це зробити, треба добре знати зоряну карту й гарно в ній орі­єнтуватися. А картами стануть для вас словники антонімів і синонімів. Пра­цювати з ними будуть двоє учнів, яким потрібно дібрати антоніми до слів: ввічливий — нечемний, глибокий — мілкий, захист — обвинувачення, зневажати — поважати, схвалювати — заперечувати, щедрий — скупий.

Іншому учневі пропонується дібрати за словником синоніми до слів: балакучий (говіркий, балакливий, гомінкий, гомінливий, язикатий, щебетливий, цокотливий), грубощі (нечемність, грубість, грубіянство, брутальність), зичливий (доброзичливий, прихильний, невимогливий, терпимий, поблажливий).

Доки двоє учнів працюють з картами-словниками, інші учні повинні розібратися з умовними позначками на карті, а для цього їм потрібно пояснити значення слів-омонімів: лисичка (тварина) — лисичка (гриб), байка (твір) — байка (тканина), кран (водопровідний) — кран (піді­ймальний), боронити (орати) — боронити (захищати).

Описание: j0336389V. Підсумок уроку

    5.1. Рефлексія

  1. Чи сподобалась вам сьогоднішня подорож?
  2. Про які групи слів за значенням ви можете розповісти?
  3. Як називається наша ракета й що ця назва означає?
  4. Описание: image002[1]Складіть декілька речень про космічну подорож.
  1.     Домашнє завдання
  1. Вивчити правило §44, вправа 364 (письмово)
  2. Скласти і записати діалог (6-7 реплік) на тему «Погода». Використавши в діалозі порівняння та антоніми. 

 

 

 

 

doc
Додано
22 червня 2018
Переглядів
1596
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку