В одному царстві, яке називалося Фонетика, жили собі Голосні й Приголосні звуки . Голосних було мало , але їх дуже любили слова . Кожний Голосний звук був у великій пошані. У голосні звуки був закоханий Наголос.
Одного разу….
Мета уроку:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Методи: дослідницький, наочно-дедуктивний, словесно-індивідуальний.
Обладнання: мультимедійна установка, індивідуальні картки, карта-схема. Обладнання: картки для словникової роботи, схема.
Епіграф: «Як дерево починається з кореня,
так слово починається зі звука»
О. Довгий
Хід уроку
І. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчання.
ІІ.Актуалізація опорних знань
«Хто швидше?»
Нас і бачать, нас і чують –
Це зовсім не дивина.
Як же наші імена?
(Букви і звуки).
Як по одному , самі,
Ми буваємо німі,
Хоч і маєм різні назви й
добре знаєте всіх нас ви.
Певним станемо рядком –
заговоримо ладком.
Ми – писемності основа.
А без нас ніхто ні слова!
(Літери абетки).
Звуки ми ще й голосисті.
Небагато нас, а все ж
Без нас слова не складеш.
(Голосні звуки).
В нас і одяг однаковий.
Ранг і чин – також один.
Але зважте все-таки:
Хто твердий з нас, хто – м’який,
Ось вам приклад: дим і дім.
Зрозуміло це усім?
Та для повного порядку
Хто назве нас по порядку?
(Пари твердих і м’яких приголосних)
Нас не можна роз’єднати.
Відрізняємось ми чим?
Літер дві, а звук – один.
(Дз - дз ; дж - дж ).
Кажуть, надто вже м’який.
Хоч мовчун, та не дивак,
У слові я – не зайвий знак.
(М’який знак).
і відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови,
я пишусь не внизу, а вгорі.
(Апостроф).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Перегляд відео
IV Закріплення вивченого матеріалу
1.Прочитайте слова, скажіть, за якою ознакою вони розрізняються.
Казка – каска, міг – міх, ґава – кава, плід – пліт.
2. Прочитайте і простежте, як зміна одного лише звука впливає на зміну значення слова. Визначте кількість звуків і кількість букв у наведених словах.
3.«Загубилася буква»
Л…с… …кр… … нк… , Т…р…с Ш…вч…нк…,
…в…н Фр…нк… , В…л…нт…н… С…вк… ,
К… бз…р , с…л… К…л..д…жн… , В…л…н….
4.«Детективне агентство»
Відтвори слово за звуковим позначенням. З двома словами складіть речення.
[ о ] , [ л ] ,[ ш ] , [ а ] , [ к ]
[ с ] , [ о ] , [ о ] , [ в] , [е] , [л] , [ й ]
[ р ] , [ і ] , [ с ] , [ у ] , [ т ] , [ к ] , [ й ]
[ н ] , [ и ] , [ р ] , [ о ] , [ а ] , [ д ]
5.Заміни голосний звук Заміни приголосний звук
Зразок : кіт- кит , кора- нора.
Рама - _________, лис - ________; Вити - ________ ; коза - _________;
балка - _________, рік - ________; воли - ________ ; мила - _________;
липа - _________, ряд - ________; жити - ________ ; злива- _________.
6. Мовні загадки - жарти .
- Чого немає у вола , але є у корови , кози , коня?
- Соловичі й Турійськ . Що між ними ?
- Що стоїть посередині школи ?
- Що є у Величі, Селищі , Черепасі ( назви озер) , але немає в Срібниці?
- Чим закінчується і зима , і весна?
- Які сто приголосних звуків можуть зупинити рух транспорту?
- Що треба зробити , щоб майка злетіла?
7. Знайди слово за його лексичним значенням .
1. Верхній шар земної кори - _______________
2. Вишневий клей - _______________
3. Вада, недолік - _______________
4. Сорт виробу за якісними ознаками - _______________
5. Прибудова зі східцями перед будинком - _______________
6. Дитяча іграшка, яка крутиться,- _______________
7. Комаха - _______________
8. Їстивна ягода - _______________
Довідка : дзиґа, ґанок, ґедзь, ґрунт, ґлей, ґандж, ґатунок, аґрус.
V Підсумок уроку
1.Розв’яжи тестові завдання.
1. Звуки мови вивчає :
а) орфоепія; б) орфографія; в) графіка; г) фонетика.
2. В українській мові :
а) 33 звуки; б) 32 звуки; в) 38 звуків; г) 6 звуків.
3. Звуки поділяються на:
а) голосні і дзвінкі; б) голосні і приголосні ;
б) голосні і тверді ; г) тверді і м*які, глухі і дзвінкі.
4. Скільки звуків у слові ґринджоли?
а ) 9; б) 8; в) 10; г)7 .
5. Літеру Ґ потрібно писати у слові:
а ) …олова; б) …аздиня; в) …умор ; г) збері…ати.
6. У якому рядку в усіх словах потрібно писати літеру Ґ ?
а ) а…роном, до…ляд, …азда, …оробець;
б) …валт, …рунт, …анок, …ел…отати;
в) …удзик, …арбуз, …уркіт, …риб;
г) …асло, а…рус, …едзь , …ортати.
2.«Асоціативний кущ»
VI Домашнє завдання
П. Вправа
«Юний казкар»
Продовжити лінгвістичну казку. Дібрати до неї заголовок.
В одному царстві, яке називалося Фонетика, жили собі Голосні й Приголосні звуки . Голосних було мало , але їх дуже любили слова . Кожний Голосний звук був у великій пошані. У голосні звуки був закоханий Наголос.
Одного разу….