Урок вивчення нового матеріалу "Фонетика", 5 клас

Про матеріал

В одному царстві, яке називалося Фонетика, жили собі Голосні й Приголосні звуки . Голосних було мало , але їх дуже любили слова . Кожний Голосний звук був у великій пошані. У голосні звуки був закоханий Наголос.

Одного разу….

Перегляд файлу

Картинки по запросу фонетика

Мета уроку:

  • узагальнити відомості про звуки мови, їх призначення;
  •   удосконалити навички вимовляння дзвінких — глухих, м’яких — твердих приголосних звуків та звуків [г], [ґ], вміння правильно розрізняти їх у словах;
  • актуалізувати знання про букви та звуки;;
  • сприяти розвитку мовлення, уміння висловлюватись;
  • впроваджувати інформаційно-комунікативні технології в навчальний процес;
  • виховувати   повагу до багатства рідної мови.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Методи: дослідницький, наочно-дедуктивний, словесно-індивідуальний.

Обладнання: мультимедійна установка, індивідуальні картки, карта-схема. Обладнання: картки для словникової роботи, схема.

 

Епіграф: «Як дерево починається з кореня,

                                            так слово починається зі звука»

                                                                                     О. Довгий

 

Хід уроку

І. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчання.

ІІ.Актуалізація опорних знань

 

«Хто швидше?»

  • Ми, звичайно, не хитруєм:

Нас і бачать, нас і чують –

Це зовсім не дивина.

Як же наші імена?

                   (Букви і звуки).

  • З однієї ми родини, від Андрія до Ярини,

Як по одному , самі,

Ми буваємо німі,

Хоч і маєм різні назви й

добре знаєте всіх нас ви.

Певним станемо рядком –

заговоримо ладком.

 Ми – писемності основа.

А без нас ніхто ні слова!

                        (Літери абетки).

  • У вимові завжди чисті

Звуки ми ще й голосисті.

Небагато нас, а все ж

Без нас слова не складеш.

                     (Голосні звуки).

  • Ми усі – відомі знаки.

В нас і одяг однаковий.

Ранг і чин – також один.

Але зважте все-таки:

Хто твердий з нас, хто – м’який,

Ось вам приклад: дим і дім.

Зрозуміло це усім?

Та для повного порядку

Хто назве нас по порядку?

                     (Пари твердих і м’яких приголосних)

  • Це усі повинні знати:

Нас не можна роз’єднати.

Відрізняємось ми чим?

Літер дві, а звук – один.

                      (Дз -  дз ; дж -  дж  ).

  • Я один в сім`ї такий,

Кажуть, надто вже м’який.

Хоч мовчун, та не дивак,

У слові я – не зайвий знак.

                            (М’який знак).

  • Я такий же, як знак розділовий,

і відомий шкільній дітворі.

Та в словах української мови,

я пишусь не внизу, а вгорі.

                     (Апостроф). 

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Картинки по запросу фонетика української мови в таблицях

 

 

 

 

Картинки по запросу фонетика української мови в таблицях

Перегляд відео

IV Закріплення вивченого матеріалу

1.Прочитайте слова, скажіть, за якою ознакою вони розрізняються.

Казка – каска, міг – міх, ґава – кава, плід – пліт.

2. Прочитайте і простежте, як зміна одного лише звука впливає на зміну значення слова. Визначте кількість звуків і кількість букв у наведених словах.

  • Гора — кора — пора — нора;
  • бій — біль — бір — біг;
  • мир — вир — жир — тир;
  • доручати — докучати;
  • мити — лити — вити — пити;
  • досвід — дослід;
  • драти — брати — грати — орати;
  • біг — біль — бір; л
  • іс — ліз — лід — лінь — лік — ліг — літ;
  • струс — струп — струн — струг.

 

3.«Загубилася буква»

     Л…с…   …кр… … нк…  ,                    Т…р…с        Ш…вч…нк…,

     …в…н   Фр…нк…     ,                          В…л…нт…н…    С…вк…  ,

     К… бз…р ,             с…л…   К…л..д…жн…   ,   В…л…н….

 

 

4.«Детективне агентство»

    Відтвори слово за звуковим позначенням. З двома словами складіть речення.

    [ о ] , [ л ] ,[ ш ] , [ а ] ,  [ к ]                                

    [ с ] , [ о ] , [ о ] , [  в] ,  [е] , [л] , [ й ]               

    [ р ] , [ і  ] , [ с ] , [ у ] ,  [ т ] , [ к ] , [ й ]             

    [ н ] , [ и ] , [ р ] , [ о ] ,  [ а ] , [ д ]                                                     

 

5.Заміни  голосний звук                                 Заміни  приголосний звук

    Зразок : кіт- кит  , кора- нора.

     Рама  - _________, лис - ________;           Вити - ________  ; коза - _________;

     балка - _________, рік  - ________;           воли -  ________ ; мила - _________;

     липа  - _________, ряд  - ________;          жити -  ________ ; злива- _________.

 

6.   Мовні загадки  - жарти .

  -  Чого немає у вола , але є у корови , кози , коня?    

  -  Соловичі й Турійськ . Що між ними ?                     

  -  Що стоїть посередині школи ?

  -  Що є у Величі, Селищі , Черепасі ( назви озер) , але немає  в Срібниці?

  -  Чим закінчується і зима , і весна?

  -  Які сто приголосних звуків можуть зупинити рух транспорту?

  -  Що треба зробити , щоб майка злетіла?

 

 

7.  Знайди слово за його лексичним значенням .

       1.  Верхній шар земної кори  -                                 _______________

       2.  Вишневий клей -                                                  _______________

       3.  Вада, недолік  -                                                     _______________

       4.  Сорт виробу за якісними ознаками -                  _______________

       5.  Прибудова  зі східцями перед будинком -          _______________

       6. Дитяча  іграшка, яка крутиться,-                         _______________

       7. Комаха  -                                                                 _______________

       8. Їстивна ягода -                                                       _______________

Довідка :  дзиґа,  ґанок,  ґедзь,  ґрунт,  ґлей,  ґандж,   ґатунок, аґрус.

 

V Підсумок уроку

1.Розв’яжи тестові завдання.

1.  Звуки мови вивчає :

      а) орфоепія;   б) орфографія;   в) графіка;  г) фонетика.

2.  В українській мові :

      а) 33 звуки;    б) 32 звуки;        в) 38 звуків;  г)  6 звуків.

3. Звуки поділяються  на:

      а) голосні  і дзвінкі;                  б) голосні і приголосні ;

      б) голосні і тверді ;                   г) тверді і м*які, глухі і дзвінкі.

4.  Скільки звуків у слові ґринджоли?

      а )  9;              б)  8;                    в) 10;              г)7 .

5.  Літеру  Ґ    потрібно писати у слові:

      а ) …олова;      б) …аздиня;     в) …умор ;    г) збері…ати.

6.   У якому рядку  в усіх словах потрібно писати літеру Ґ  ?

      а ) а…роном,  до…ляд,  …азда,  …оробець;

      б)  …валт,    …рунт,    …анок,   …ел…отати;

      в) …удзик,   …арбуз,   …уркіт,   …риб;

      г) …асло,   а…рус,      …едзь , …ортати.

 

2.«Асоціативний кущ»

Картинки по запросу фонетика

 

 

 

VI Домашнє завдання

П.       Вправа

 «Юний казкар»

     Продовжити лінгвістичну казку. Дібрати до неї заголовок.

      В одному царстві, яке називалося Фонетика,  жили собі Голосні й Приголосні звуки . Голосних було мало , але їх дуже любили слова . Кожний Голосний звук був у великій пошані. У голосні звуки був закоханий Наголос.

       Одного разу….

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лопухович Світлана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 червня 2018
Переглядів
11981
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку