Збірник диктантів для учнів 5-9-х класів на основі творчості письменника Синельниківщини, жителя села Дерезуватого

Про матеріал

У збірнику запропоновані різні види диктантів із завданнями до них, що сприятимутьудосконаленню знань, умінь і навичок учнів. Посібник укладений на краєзнавчому матеріалі,призначений для вивчення і повторення основних правил української орфографії і пунктуації. У ньому представлені тексти на основі творчості письменника Синельниківщини, жителя села Дерезуватого, Гусарова Івана Івановича.

Збірник складено відповідно до чинної програми з української мови для учнів 5-9-х класів.

Для вчителів української мови та літератури загальноосвітніх шкіл, керівників методичних об'єднань гуманітарного циклу.

Перегляд файлу


Збірник диктантів

для учнів 5-9-х класів

на основі творчості письменника Синельниківщини,

жителя села Дерезуватого,

Гусарова Івана Івановича

 

                           

https://2.bp.blogspot.com/-vIAGno8kZh0/WPSkVvvWy3I/AAAAAAAAAck/Ct7R_LhBhqo5j23_8CsJx0fBa7nFYfLTgCLcB/s400/%25D0%2591%25D0%25B5%25D0%25B7%25D1%258B%25D0%25BC%25D1%258F%25D0%25BD%25D0%25BD%25D1%258B%25D0%25B91.png

 

 

 

 

С. Дерезувате

2014 р

 

 У збірнику запропоновані різні види диктантів із завданнями до них, що сприятимутьудосконаленню знань, умінь і навичок учнів. Посібник укладений на краєзнавчому матеріалі,призначений для вивчення і повторення основних правил української орфографії і пунктуації. У ньому представлені тексти на основі творчості письменника Синельниківщини, жителя села Дерезуватого, Гусарова Івана Івановича.

     Збірник складено відповідно до чинної програми з української мови для учнів 5-9-х класів.

     Для вчителів української мови та літератури загальноосвітніх шкіл, керівників методичних об’єднань гуманітарного циклу.

 

 

 

 

 5-й  клас

Розучений диктант

Тема. Повторення вивченого в початкових класах

 

Червона калина – це символ Вкраїни.

                                   Вона рушничкові кохана сестра.

                                   Духмяна хлібина – це сонце в тарілі,

                                   Добробут й багатство, символ життя.

 

                                   І все це загалом веселка квітчає,

                                   Посланець небес, українське буття.

                                   Веди нас, веселко, веди безупинно

                                   В казкове, як рай, майбуття.

 

                                                            Іван Гусаров

 

Творчий диктант

Тема. Речення

Із простих речень кожної пари утворити складне. Записати текст. Пояснити розділові знаки.

                                                      Горицвіт

  1.               Навесні скресають сніги. На Україну повертаються лелеки.
  2.               Кожна пара лелек одразу знаходить своє село, хату. Біля цієї хати лелеки звили гніздо.
  3.               Колись давним-давно лелеки блукали і часто гинули. Вони були зовсім знесилені від пошуків.
  4.               Сипнуло Сонечко жменю вогняного зерна на землю. Зерно проросло горицвітом.
  5.               Тепер лелеки повертаються додому, на Україну. Птахи бачать яскраві вогники-квіти. По цих квітах, як на карті, знаходять свої домівки.

 


Диктант з коментуванням

Тема. Пряма мова

                                                     

                                               День пророка Іллі

Коли минуло три роки, пророк з’явився до царя Ахава і запропонував йому зібрати на горі Кармил весь народ і жерців ідола Ваали і спорудити два жертовники: один – від жерців Ваала, другий – для служіння істинному Богу. «На який з них упаде вогонь з неба,  той буде вказівкою, чий Бог істинний, - сказав Ілля, - і всі повинні будуть поклонятися йому, а ті, хто не признає його, будуть покарані смертю». Даремно зверталися до ідола зранку до вечора пророки Ваала – небо мовчало. Надвечір, спорудивши свій жертовник, Ілля звернувся до Бога з палкою молитвою і проханням: «Господи, пошли з неба  вогонь для напоумлення заблуканих в невір’ї людей і поверни їх серця до себе».

 

Пояснювальний диктант

Тема. Діалог

 

  1.               Батько сина вирішив

Навчить рахувати.

- Сідай, синку, біля мене,

Будеш математик!

             Сам тоненько бекнув раз,

Удруге грубіше,

А утретє зовсім басом,

Й питає скоріше:

 

-          А скажи, мій любий сину,

Скажи точно й файно,

Скільки отут баранів

Бекало недавно?

 

Синок хитро усміхнувся

Й сказав небагато:

- Бекав тут один баран.

Це ти, звичайно, тату!

 

2. На уроці біології

    Вчителька питає:

     - Яка різниця між зайчихою і зайцем,

      Розкажіть, хто знає?

 

      - О, це дуже просто, -

      Каже хитрий Вовчик.

     -  Це простіше, ніж виїсти

       Повний каші горщик.

 

     Береш зайчика за вуха

     Й різко відпускаєш.

     Як побігла, то зайчиха,

     Як побіг, то зайчик!

 

  1.               Пан директор каже Йвасю:

-          Ти не хочеш вчитись!

Зірвав урок історії,

Тож давай трудитись.

Ось тобі цеберка з фарбою,

Щітка, як лопата.

Відправляйсь на третій поверх

Вікна фарбувати.           

            Через годину, а, мо, й дві.

 

Чути голос Йвася:

-          Вікна кінчив, Іван Петрович,

А чи й рами красить?

Словниковий диктант

Тема. Фонетика

Записати слова фонетичною транскрипцією. 5-6 слів увести в самостійно складені різні за будовою речення.

     Моя, Батьківщина, солдатські, степи, терпіти, сонце, зустрічаю, стрічка, залишається, сестра, небесне, життя, кетяги, небо, дівчина, край, козак, любити.

     

Словниковий диктант

Тема. Написання слів з апострофом

     Пам’ятати, свячена, м’ясні, святковий, присвятити, з’являтися, сім’я , зав’язувати, обов’язково, повір’я, освятити, святість, пов’язували, пов’язана, слов’яни, матір’ю, черв’яки, бур’ян, міжгір’я, Дем’ян,  п’ятниця.

 

Словниковий диктант

Тема. Написання знаку пом’якшення

    Льон, починається, християнські, оскільки, покровительствували, молились, відзначають, селянські, коваль, Кузьма, прилетять, повінь, цього, сміється, каються, справжньої, сьомого, день, колись, сонця, спільну, близько, приятель.

 

Словниковий диктант

Тема. Подовження приголосних звуків

     Прохання, ввічливість, випікання, покуття, волосся, уявлення, іменник, хрещена, хрещення, Стрітення, ранні, закінчення, поєднання, вважалося, останній, пошанування, весілля, змінний, останній, священний, священик, письменник, ллється, лікування, посвячення, віддати, служіння, незбагненних, щастя, зміїний.

 

Вільний диктант

Тема. Будова слова

                                             Макар Куделя

     Біля Кічкаса валка спокійно переправилась через Дніпро, зійшла з битого шляху, зупинилась невдовзі біля глибокої балки, по дну якої жебонів струмок. Балка нагадувала зелений рай: різноманітні кущі і дерева, високі соковиті трави і квіти, гриби і ягоди – все ніби вабило людину:прийди і покуштуй…

     Чумаки швиденько розпрягли волів і відвели на пашу. Інші розклали і запалили сухостій. Запалали вогнища. Декілька чумаків узяли відра і попрямували до струмка. Раптом з кущів вибігло і стало на стежці якесь створіння. За всіма прикметами, це був собака, але який довгий собака! У нього було низеньке та довге тіло, низенькі лапи, вивернуті назовні, інші вуха й міцна паща (За І. Гусаровим) (106 слів)

 

 

***

Доленосний кіт

     … Пройшла осінь і зима. Настала весна, і чумаки почали збиратися у похід. Бамбук на цей час змужнів і став дорослим очеретяним котом. Коли всі збори були закінчені і валка рушила на південь, то поруч з Гаврилом, звернувшись клубком, спав Бамбук. Та вночі він був дуже активний.

     Одного разу вся валка прокинулася від  страшного верескливого скавучання. Виявилося, що це величезний лис захотів поласувати курятиною. Та Бамбук відважно кинувся на захист друга. Лис ледве ноги поніс, залишаючи кров’яні сліди. А через рік відбулася подія, яка прославила Бамбука навік. А відбулося наступне.

      Валка верталася додому після дуже вдалого походу. Виторг був солідний. Ще й додому везли повні вози добірної риби й знаменитих рибних вин (За І. Гусаровим) (113 слів).

                                                                               ***

    Чумацька романтика

      Цього року Юрасику поталанило – його рідний дядько, колишній запорожець, а нині чумак Юхим, за прізвиськом Дуб, пообіцяв узяти його з собою в Крим. Юрасик землі під собою не чув і все лип до дядька Юхима:

-          Коли вже почнеться той похід? Що брати з собою?

   Дядько, попихкуючи люльку, відповідав одним коротким словом:

-          Розум!

   Юрась не розгубився і швидко зорієнтувався:

-          А як його немає?

-          То й нічого ходити в Крим, там сіль продають, а розум – ні, - парирував дядько.

Та ось настав той омріяний день…

                                                  (За І. Гусаровим) (82 слова).

 

Вибірковий диктант-завдання

Тема. И-, і- в словах іншомовного походження

Записати слова іншомовного походження, пояснити їх значення та написання.  

  1.               Зіщулившись у клубок, сіамська звірюка, як блискавка, шугнула вгору і мертвою хваткою вчепилася в отого невідомого звіра.
  2.               Стрілець, зробивши якийсь фантастичний кульбіт у повітрі, гепнувся йому на голову, а трішечки пізніше, десь через долю секунди, слідом за стільцем гепнулася й люстра.
  3.               Останнє, що побачив Вольдемар, - це Цезаря, який несамовито гавкав і бігав круг столу, і Терориста, який кулею злетів по імпортній портьєрі під самісіньку стелю.

     4.Для спрощення операції з чотирма арифметичними діями лічили зручнішими числами:     

            парами, трійками, п’ятірками, десятками, сотнями.

5.За допомогою цього уміння розраховували діаметри діжок, куполів при будуванні церкви тощо.

6.І раптом у 1922 році до посла Радянської України в Австрії Юрія Коцюбинського проситься на прийом незнайомець, який назвав себе Остапом і передав дипломату фотокопію листа-заповіту гетьмана своєму синові.

 

                                                                            6-й клас

 

Розучений диктант

Тема. Повторення вивченого у 5-му класі

 

Гостра Могила

                                                 В степу за селом,

Мов напнуті вітрила,

                                                Мов слава козацька,

  Стоїть Гостра Могила.

 

                                                 Легенда говорить,

       Що козак в бою вбитий,

                                                 Зі своєю кобзою

                                                 Навік ліг спочити.

 

                                                 Як тільки повіє

    Вітрець дикий з степу,

                                                 Сумні срібні звуки

                                                 Линуть далеко.

 

                                                 То козацька душа

    Співає пісню журливу,

                                                 І тихо їй вторить

                                                 Гостра Могила.

Іван Гусаров

 

Творчий диктант

Прочитати текст, максимально запам’ятовуючи правопис слів та вживання розділових знаків. Записати диктант з пам’яті , завершивши власним міркуванням щодо пошани хліба у наш час.

                                              Пошана хліба в давнину

     Хліб в Україні-Русі в давнину мав надзвичайну шану і вважався святим. У селян іншої назви для хліба, як «святий хліб», «святий хлібець», не було. Коли випадково упаде крихта хліба на долівку, його піднімали зі святістю і цілували-перепрошували. У давнину не можна було навіть різати хліб ножем, а всі його ламали; в останні роки вже ХІХ століття гріхом вважалося у селян, коли людина казала: «Поріж хліб», а говорили: «Покрай» (За

 І. Гусаровим) (68 слів).

       Розподільний вибірковий диктант

Тема. Відмінювання іменників І та ІІ відміни

                        

                   Пісня про село

     Козацькі могили, клекіт орлиний,

          І степ – скільки око сяга.

          Мала Батьківщина, село моє миле,

    Кохана моя Дереза!

          Стоїш ти на самім кордоні району,

    Немов би козацька сторожа в степу.

    Мала Батьківщина, село моє миле,

    Кохана моя Дереза!

    Стоять пшениці, теплом сонця политі, -

    Свята українська земля!

    Мала Батьківщина, село моє миле,

    Кохана моя Дереза!

          Іде по селі, наче зміюкою в’ється,

          Сучасна траса швидка.

     Мала Батьківщина, село моє миле,

     Кохана моя Дереза!

                                                        Іван Гусаров

Пояснювальний диктант

Тема. Написання прикметникових суфіксів

                              

                                   Життя-буття чумака Кирика Кречета

      Одного осіннього ранку напередодні свята Святої Покрови з хутора чумака Кирика Кречета вилетіла бричка, запряжена баскими вороними білокопитими огирями. На бричці сидів сам Кирик – сухорлявий, невисокого зросту чумак і двоє дебелих наймитів – Оверко і Тимош.

     … Чумацький хутір, як і козацький, зазвичай, прилягав до річки або до цілої системи ставків і являв собою чотирикутник.

     …А Кирик тим часом вже під’їздив до хутора Хромницького, де й проводилася ярмарка. Чого тут тільки не було: дівочі спідниці, вінки, дукати, гори смушевих козацьких шапок, вінки цибулі й часнику, дьоготь, працювали кузні, грали музики, а живності – живності – море: корови, воли, коні, свині, різноманітне птаство, і все це хрокало, мукало, гелготіло, кудахкало, ревіло…

     А запахи: пахло пампушками з часником, їх вродлива молодиця пекла прямо на вогнищі. А поруч дебелі хлопці з козацькими оселедцями смалили кабана (За І. Гусаровим) (123 слова).

Словниковий диктант

Тема. Написання складних прикметників

     Давній-давній, жовтогарячий, тисячолітній, високочолий, шістнадцятилітній, яскраво-жовтий, сивочолий, найнебезпечніші, кров’янисто-вогняне, найдужчий, найкращий, сивочолий, круторогий, білозубий, чудодійний.

Вибірковий диктант

Тема. Розряди займенників за значенням

     Слухаю я цей шепіт могутнього дідугана, і мимоволі з’являються у пам’яті рядки віршів:

Край села, мов козацька сторожа,

Мов небесний святий оберіг,

Завжди «новий» стоїть старий колодязь

Що його колись викопав дід.

Мабуть, дід той був добра людина,

Бо колодязь люблять цей всі.

Вдень у ньому сонечко грає,

Срібний місяць пірнає вночі.

Хоч стоїть він у самого степу,

Та вважається центром села.

Завжди біля нього людно,

Бо вода тут солодка, смачна.

- Ой колодязю, вуйко коханий,

Розкажи таємницю життя!

Та мовчить ветеран сивочубий,

Тільки воду дає нагора…

 

Контрольні диктанти

Український віночок

     Віночок нагадує сонце. Його носили дівчата, і тільки до заміжжя. Вінки плели обов’язково з живих квітів: калини, барвінку, ромашок, волошок, маку, хмелю. Кожна квітка мала своє значення: волошка означала простоту і ніжність, мак – молодість, мальва – красу, дзвоник польовий – вдячність, ромашка – кохання і злагоду, фіалка – сором’язливість.

     Перший віночок сплела дівчині мати в три роки, а в сім років –у віночок дівчині вперше вплітали яблуневий цвіт. До вінка прив’язували стрічки, які мали теж своє значення. Посередині – коричнева – символ землі-годувальниці, далі – жовті – символ сонця, зелені – краси і молодості, голубі – неба, сині – води, жовтогарячі – хліба, малинові – життя і радості, білі – дівочих мрій.

     На свято Купала вінок набував чудодійної сили. Він мав пророчити дівчині її долю. Дівчата йшли до річки і обережно спускали на воду вінки, на яких горіли свічки (За І. Гусаровим) (125 слів).

                                                                   ***

                                                             Вечорниці

     Опісля Катерини, починалися вечорниці. Сходилися дівчата щовечора зі своїми прядками, днищами та веретенами до хати, зазвичай, удови чи солдатки-паніматки, чи досвідченої матері. Свої вечорниці влаштовував кожен куток села або й кожна вулиця. Не годилося ходити на ті самі вечорниці рідним братам чи сестрам. Збиралися тут тільки незаміжні дівки й парубки. Якщо поверталися додому опівночі, то звалися вечорницями, а коли засиджувалися аж до третіх півнів – досвітками.

     Домовлялися про приміщення дівчата. Кожна несла господині хліб, пшоно, борошно, картоплю, а та в свою чергу пригощала всіх скромною вечерею. Крім того, дівчата приносили досвідченій матері трохи дров, а також один день на тиждень, зазвичай, у четвер, одпрядали їй. Окремо віддячували на

Щедрий вечір, коли з гостинцями йшли до неї усім гуртом.

     Близько до ночі приходили хлопці і починали витівки: невгамовні могли і прядку вкрасти, і куделю підпалити. Коли хтось із хлопців засинав, йому вимащували сажею обличчя, пришивали до одягу «хвости», наливали в чобіт воду чи насипали попелу. Проте робили таке переважно хвалькам або новачкам (За І. Гусаровим) (161 слово).

 

https://3.bp.blogspot.com/-dHQNQ5rdYZU/WPSlRWI41tI/AAAAAAAAAcw/SP8t4zjNP3Ed0eELKVxGKXSBHetw6gTNwCLcB/s640/%25D0%2591%25D0%25B5%25D0%25B7%25D1%258B%25D0%25BC%25D1%258F%25D0%25BD%25D0%25BD%25D1%258B%25D0%25B9.png

 

https://3.bp.blogspot.com/-gzhbMiF4aYc/WPSlRAsOaJI/AAAAAAAAAcs/n2t_ufeyqCUFLJmY_E0OLaJYo4cKau7vACLcB/s640/%25D0%2591%25D0%25B5%25D0%25B7%25D1%258B%25D0%25BC%25D1%258F%25D0%25BD%25D0%25BD%25D1%258B%25D0%25B92.png

 

 

 

 

7-й клас

Вільний диктант

Тема. Дієслово та його особливі форми

 

Жах Зміїної балки та козацьке кохання

     Радощів у Максимка, шістнадцятирічного хлопця, що жив на хуторі Чигиринському, не було меж. Його далекий родич, колишній запорожець, а нині – чумак, що жив на хуторі Татарському, на березі однойменної річки Татарки, обіцяв ще взимку взяти з собою в Крим. І ця мрія здійснилася – вранці валка вирушає на південь. Вози навантажені ще звечора, півень закукурікав десь годин за дві-три до сходу сонця, чумаки поять і запрягають волів, і валка починає зорювати, тобто йде на зорі до нового відпочинку, привалу.

     Замовкли. І на межах припинилися розмови: всі ніби чекали якоїсь небезпеки. Дорого різко пішла вниз. І раптом перед очима виникла дивної краси улоговина, вся покрита травою, що сягала майже по плечі. По всій балці виблискували невеликі озерця, жебоніли струмочки. Отаман, піднявши догори руку, дав зрозуміти, що іншого шляху до порятунку немає (За І. Гусаровим) (132 слова).

 

Творчий диктант

Тема. Дієвідміни дієслів

Продовжити речення й дописати текст.

 

Свято Василя

(Обрізання Господнє)

      14 січня – свято покровителя землеробства, свято…

      Ще вдосвіта хлопчики   помешкання, а потім їм дарували гроші, ласощі і вони бігли до сусідських  … .

      «Сію-вію,   …., з Новим роком  ….», - оскільки за старим … 14 січня – Новий рік. Посівальні … звалися «васильки».

      У перший новорічний .. до хати та конюшні повинен …. хлопчик або чоловік, а потім – усі інші. Посівальника садовили промовляючи:

- Сядь у нас і …, щоб у нас усе добре ….: качки, кури, гуси, рої та старости (За І. Гусаровим) .

 

Словниковий диктант

Тема. Правопис прислівників

   Зранку, вгору, по-господарськи, високо, низько, по-нашому, по-українськи, напередодні, доволі, ліворуч, правіше, вище, високо-високо, рано-вранці, врешті-решт, давним-давно, незабаром, поруч, дружно, марно, навкулачки, надвечір, миттєво, авжеж, різко, зненацька, трішечки, миттєво, віртуозно, оскільки, блискавично, випадково, періодично, навздогін, насамперед.

Словниковий диктант

Тема. Правопис прийменників

За запорожцями; у неділю, та й на риночку; на цей патріотичний поклик; де й не побували кобзарі; слухали зі сльозами; зі зброєю в руках; із-за рогу, з давніх-давен українці; з-поміж усіх козаків; уздовж дороги; переді мною; з-під кінських копит; для всіх чумаків; в середині позаминулого сторіччя.

 

Коментоване письмо

Тема. Узагальнення й систематизація вивченого з морфології

Поховали чумаченька в степу при дорозі –

Запалала вогнем свічка у вола на розі.

Насипали на цім місці високу могилу –

Якщо йтиме поруч валка, ще земельки кине.

Ще й затуже дружинонька, а, може, кохана:

- Верни, Боже, із небуття мойого Івана.

Рідна ненька помолиться за синочка в церкві,

Та ще роздасть людям бідним гроші на паперті.

Довго будуть пам’ятати чумака Івана

Бідна вдова й сироти, як його не стане.

Хто тепер їм допоможе вижити в цім світі?

Плачуть в селі за Іваном дорослі і діти.

Отака чумацька доля – хто її вгадає?

Тільки ненька-Україна сина пам’ятає.

А могила все росте,

А поряд – тополя./span>

Спить чумак вічним сном –

Така його доля.

                                Іван Гусаров

 

Творчий диктант

Тема. Повторення вивченого наприкінці року

Поєднати вислови у лівій та правій колонках.

1. Ранній грім у березні….                               – літо буде мокре, а сніг зійде рано.

2. Качки прилетять гладкі й угодовані…       - рідний по духу.

3. Якщо граки прилетять до середини 

    березня…                                                          - що влітку переважатиме добра

                                                                                               погода.   

4. Пізно зацвіла горобина…                               - весна буде довга й холодна.

5. Птахи в’ють гнізда на сонячному боці…      - літо буде дощове.

6. Якщо з берези тече багато соку..                 – чекай повернення морозів.

7. Пізня весна гарантує…                                  - можна висівати буряки і моркву.

8. Зацвіла, загустіла сережками осика…          - бути холодному літу.

9. Дідуху, дідуху, …                                          - буде довга осінь.

Довідка для вчителя. 1. Ранній грім у березні – чекай повернення морозів.

2. Качки прилетять гладкі й угодовані – весна буде довга й холодна.

3. Якщо граки прилетять до середини березня – літо буде мокре, а сніг зійде рано.

4. Пізно зацвіла горобина – буду довга осінь.

5. Птахи в’ють гнізда на сонячному боці – бути холодному літу.

6. Якщо з берези тече багато соку – літо буде дощове.

7. Пізня весна гарантує, що влітку переважатиме добра погода.

8. Зацвіла, загустіла сережками осика – можна висівати буряки й моркву.

9. Дідуху, дідуху, ти нам рідний по духу.

 

Контрольні диктанти

Писанка

     Під поняттям «писанка» ми тепер розуміємо мистецьке, гарно розмальоване, «розписане» яйце, приготоване до Великодня як традиційний звичай. Насправді історія писанки, її значення і символіка беруть свій початок з глибини віків. Писанка вже була відома нашим пращурам (антам) , що підтверджується археологічними знахідками при розкопках стародавніх могил. Без сумніву, писанка була атрибутом стародавніх вірувань, пошани та символу сонячного культу. Птиця ця – вісник весни, радості, сонця. Вона перебуває в повітрі, «в небі» й несе людям втіху з небес чи від сонця. В собі вона носить «яєчко» - емблему сонця, життя, народження, воскресіння. Тому майже всі птахи надзвичайно шанувалися у наших пращурів, та й тепер шануються.

     Усі птахи починають нести яєчка і виводити пташенят лиш з настанням весни, коли пригріває сонечко. Та й сам жовток, закований «за двома брамами», своїм кольором та формою нагадує сонце.

      Таким чином, іще на зорі життя людини яєчко було емблемою сонця та весни, частково великої життєдайної і чарівної сили сонця (за І. Гусаровим) (149 слів).

                                                                  ***

Цілюща грязь

      Жило в нашому краї двоє братів: коваль і ратай. Коваль у кузні молотом по ковадлу бив зранку до вечора, утомлювався сильно. До церкви ходив тільки у свята, Бога шанував і боявся, та більше тягнуло його до людей. Допомагав усім залюбки, тому односельці тягнулися до нього. А ратай був дуже набожний: багато часу віддавав молитвам, щонеділі відстоював службу в храмі, дотримувався постів. Жив праведно і був переконаний, що потрапить до раю.

     Так вже сталося, що помер ратай рано. Видно, була на те Божа воля. І потрапив нещасний чомусь не в рай, а до пекла… Якась помилка вийшла у чистилищі. А в пеклі чорти, знаючи, що був ратай за життя дуже богобоязливим, так знущалися над ним, що він проливав у муках ріки сліз.

     Зібрав коваль людей, почали вони свердлити землю. І раптом вирвалась із надр глибоких грязюка. А потому вирвався стогін з-під землі – то визволилася із пекла душа ратая. І почув коваль слово брата: «Дякую…»

     Брудна вода лилась на землю, поки утворилося озеро, яке назвали Солоним

Лиманом. Кажуть люди, що ото стільки сліз пролив ратай, перебуваючи у пеклі.                

Грязь Солоного Лиману цілюща, лікує багато недуг (За І. Гусаровим)

 (183 слова).

 

 

8-й клас

Вільний диктант

Тема. Повторення та узагальнення вивченого. Пунктуація

 

Бабине літо

Синьооке небо й павутини літ…

-Це –бабине літо, - каже внучці дід.

- А чому, дідуню, - внучечка пита,

-Все до краплі літо бабуля забира?

 

Навіть в усіх казках разом баба й дід,

«Баби й діда літо» - не гірше звучить.

-Бачиш, люба внученько, - дід хитро відповіда,

-Дуже до вподоби бабі ця пора.

 

А свою бабулю я дуже люблю,

І при будь-якій нагоді завжди їй уступлю,

Щоб в житті сімейнім був завжди лад,

Хтось комусь повинен завжди уступать.

 

-Ой, дідусю любий, я теж тебе люблю,

Давай свої цукерки, тобі я уступлю!

 

                                  Іван Гусаров

 

Пояснювальний диктант

Тема. Речення. Види речень за метою висловлювання

 

Халва

     Поїхав якось чоловік до великого міста і привіз звідти матері гостинця – халви. Була та халва не дуже свіжою – вже олійка цукор підтопила, і колись клейкий продукт склеївся. Погостив чоловік і відправився додому.

     Наступного разу прийшов провідати матір. А вона до нього із скаргами:

-Синку, що за замазку ти мені привіз? Обмазала я вікна як годиться. А вранці дивлюся: кури на ослінчик повилітали, дзьобають замазку, Рябко підстрибує – намагається її хоч лизнути. Не можу второпати, що воно таке?..

   Син аж за голову вхопився:

-Ой, мамо! Що ж Ви халвою вікна мажете?

-Так я ж дивлюся – ніби замазка…

-Мамо, халва  - це такі східні солодощі. Дуже смачні!

-То я й дивлюся, що тварини на неї так і насіли…

Диктант із коментуванням

Тема. Просте речення. Двоскладне речення. Односкладне речення

  1.               Яничари готові були йти за своїм командиром хоча б і в саме пекло.
  2.               Одним своїм видом викликав повагу до себе.
  3.                  3.–Любий Петрику, синочку рідненький!
  4.               Серед бранців були і двоє підлітків – Пилипко і Тарас.
  5.               Скоро натрапили на борть, підкріпилися медом та полуницями.
  6.               6.Один із кіннотників показав рукою в їхній бік.
  7.          Скоро з бусурманами було покінчено.
  8.          –Молодці! Давайте знайомитися. Мене звуть Максимом Ковтюхом. Я власник цього бордюка.
  9.          –Це Пластун… Залиште його мені, за пару днів зайдете – заберете.
  10.           Серед цуценят було й кошеня. Назвали дикого кота Кунаком.

Диктант «Перевір себе»

Тема. Повні й неповні речення

Юрій - змієборець

     Замислилась Весна, а потім каже:

-Сьогодні ввечері простели рушник у саду, а рано-вранці, як впаде роса, умийся нею з полотна. Як умиєшся – бачитимеш світ.

-Хто ти? – питає парубок.

-Мене звуть Юрієм.

-Ти, юначе, справжній богатир.

-Так. Силою природа не обділила. Коли б не був сліпий, зміг би, мабуть, й самого Змія Вогненного побороти!..

-Побореш! – засміялася Весні і зникла.

 

                                                                           ***

                                                                     Соловейко

     Сів він на деревце, згадав українське село, людей, їхні журливі й веселі пісні та й затьохкав, затягнув свою пісню – вилив у ній свою любов до такої далекої прекрасної землі.

-Звідки ти приніс таку чарівну пісню? – вигукнув цар у захваті.

-З України.

-Шкода, що не був там ніколи. А яка мова у цих людей?

     І соловейко позіхнув:

-Така, царю, що її не можна не любити…

Диктант-завдання

Тема. Розділові знаки в реченнях з однорідними членами

  1.               Чумацькі неписані закони були соціально справедливими, людяними, допомагали бідним, скривдженим.
  2.               Чумацтво широко представлене в піснях, легендах, переказах.
  3.               Отож і доводилося бути чумаками і першими репортерами, і носіями

фольклору. Та не тільки вигадані іншими козаками те оповідання

переповідали чумаки, і самі могли такого понавигадувати, так сюжет закрутити, що слухачі аж дивувалися.

  1.               Чимало чумаків стало купцями, промисловцями (Терещенки, Харитоненки).
  2.               Наше ж завдання – воскресити історію, розповісти нашому народові про таке важливе для українців явище.
  3.               Валка повільно, але неуклінно йде до своєї мети. Навколо пустельний степ, неймовірна спека, хвилі ковили та сірий бур’ян, шкідливі болота лиманів, прочної, солончаки.
  4.               Літо сухе, а тому вода вже відступила з лиманів, берегів озер, і сіль осіла на землю товстою корою і лежить далеко з берега над водою, як лід.
  5.          –Ось звідки і назва солі – червоноозерка і староозерка, - пояснював Максимові дядько Юхим.

Словниковий розподільний диктант

Тема. Звертання. Вставні слова

 Дядьку, отамане, далебі, мабуть, Пилипе, село моє, кохана Дереза, внученько мала, мій рідний край, Синельникове миле, звісно, по-моєму, мій дружок хороший, чесно кажучи, як на мене, сім’я моя рідна, звісна річ, Тимоше, до речі, дядьку Юхиме, маю сказати, вірно підмітив, мамо, козаче.

Вільний диктант

Тема. Речення з відокремленими членами

1)      І молоді хлопці, й дорослі чоловіки оглядалися їй услід, дивуючись її вроді.

2)      З хати миттєво випурхнула Уляна і, побачивши Дмитра, стала, як мальва у вінку.

3)      Мати сотника, Горпина, була чуйна й уважна.

4)      Вона з нетерпінням чекала чумаків, бо поруч з Вороном сидів вродливий козак – племінник отамана – Назар.

5)      Ті (козаки) підвели коня, осідланого,  в яблуках «татарина», якого Корпо купив у татарів.

6)      Вечір пройшов, як мить.

7)      Осяяний променями світила, що сідало за горизонт, він виглядав, як

казковий витязь, який мчав у Всесвіт, як символ козацько-чумацької династії напівторговців, напіввійськовиків –захисників і будівничих майбутньої України.

8)      Одного осіннього ранку, напередодні свята Покрови, з хутора чумака Кирика Кречета вилетіла бричка, запряжена баскими вороними білокопитими огирами.

9)      З усіх хуторів тяглися мажі, запряжені волами, кінні повозки, тяглися гурти товаряки та коней.

     10)Чумацький хутір, як і козацький, як правило, прилягав до річки або до  

           цілої системи ставків і являв собою чотирикутник.

11)Двоє твоїх синів героїчно загинуло за Україну, а третього, молодшого, порубаного, захопили татари.

 

Контрольні диктанти

Горицвіт

     Навесні, коли скреснуть сніги, повертаються на Україну лелеки. Кожна пара одразу знаходить своє село, хату, біля якої звила гніздо. Але так було не завжди.

 Колись, давним-давно, лелеки блукали і часто гинули, бо були зовсім знесилені від пошуків.Тоді Сонце зглянулося  та вирішило допомогти цим прекрасним птахам.

     Сипнуло Сонечко жменю вогняного зерна на землю, і проросло воно горицвітом. Це великі жовті квіти, які горять ліхтариками на схилах балок і яруг, в долинах річок і просто в степу.

    Тепер лелеки, повертаючись додому, на Вкраїну, бачать яскраві вогники-квіти, і по них, як по карті, знаходяться свої домівки (За І. Гусаровим) (97 слів).

 

 

***

     … Перед очима скошена стерня пшениці, залита сонцем. На цьому величезному полі, як бджілки на квітучому соняшникові, метушилися дітлахи. Віяли зерно з копичок, які залишав комбайн. Зерна багато було в соломі. Йшло літо сорок сьомого… Грізна й моторошна тінь голоду ще стояла над селищем, а тому канікули школярі проводили ще в полі. У кожному дворі поробили ручні млини, на яких мололи пшеницю. З дерті пекли коржі, які називали «макоржениками». Ті коржі сушили. У домівках по всіх кутках стояли мішки з цим харчем. Пізніше, коли достигла кукурудза, на цих млинах з неї робили крупу й варили кашу, додаючи гарбуз. Це було смачно й корисно. Ближче до зими макорженики почали згодовувати собакам і поросятам, які вперше за останні роки з’явилися в господах. У продажу вже був хлів, і непоганої якості. Цього літа люди святкували Спаса. Уранці Богдан із бабусею пішли до церкви, де хлопчик побачив диво: яблука, груші, сливи, пироги! Жінки щедро пригощали дітей і плакали, а Богдан не міг зрозуміти – чому вони плачуть? Малий не міг зрозуміти, що то сльози по їхніх померлих дітях (За І. Гусаровим) (176 слів).

 

  9-й клас

Розучений диктант

Тема. Повторення вивченого у 8-му класі

 

Я – козак. Тому всім серцем

Люблю Україну.

Люблю жайворона в полі,

Вербу і калину.

Люблю чаєчку, що тужить

Десь над Чорним морем,

Люблю тебе, моя нене,

В радості і в горі.

Люблю хащі й буреломи

В козацькім Поліссі,

Люблю вогні золотаві

В Січеславі-місті.

Люблю милі чорнобривці,

Люблю руту-мяту,

Люблю сивую Тавриду

Й зелені Карпати.

Люблю Північ, Схід і Захід,

Ще й Південь. До згину.

Бо вона найкраща в світі –

Моя Батьківщина.

                    Іван Гусаров

 

Творчий диктант

Тема. Пряма і непряма мова

 

b>Подані прислів’я увести в самостійно складені речення з прямою мовою.

  1.               Красу помічає той, хто дивиться з любов’ю.
  2.               У маминій свитці затишніше, ніж у мачушиному кожусі.
  3.               До доброї криниці стежка втоптана.
  4.               Козак хороший і без грошей.
  5.               Коли молодь лінива, то старість плаксива.
  6.               Хай нехороша моя хатинка, та я в ній хазяйка, а не чужинка.

 

Пояснювальний диктант

Тема. Діалог

Стрітення Господнє

     Цю загадкову подію – зустріч двох стихій –зими й літа, холоду й тепла, льоду та сонця, описували по-різному. Де зовсім коротко: лютий до березня іде в гості і забирає половину лютневих днів, а де більш розлого. Як зима з літом зустрічається, то зима й каже:

-          Чого ти прийшла, розсипаєш людей степу? Як я була, то в мене люди сиділи в кутку!

 А літо каже:

   - Іди від мене. Я тепле, веселе, а ти ще й мною порядкуєш.

   Переказували, що наслідки зустрічі зими і літа можна споглядати вже під полудень: як сонце - значить літо перебороло, а як завірюха – зима… (За І. Гусаровим) (97 слів).

                                                            Степ та воля

           - Що з тобою, синку?

   Той пригнічено мовчав.

-          Поділись зі мною, легше стане.

-          Не стане.

-          Це б чого?

-          Жити не хочеться!

-          Овва! Кохана відмовила.

-          Кохана не відмовила, та її батько відмовив.

-          І що ж він сказав?

-          Нам жебраків не треба!

-          Так і сказав?

-          Так і сказав!

-          А кохана? До речі, як звати її?

-          Звати її Ганнуся, а сказала вона, що швидше руки на себе накладе, а за іншого не піде.

-          Ого! Це вже щось є! Давай по порядку. Де проживає твоя Ганнуся?

-          На хуторі Вороному.

-          Так це ж поруч. Завтра будемо мимо проїздити. А як її прізвище?

-          Кутова.

-          А батька, часом, не Гордієм звати?

-          Гордієм. А ви звідки знаєте?

-          Та знаю ж бо!

 

Диктант із коментуванням

Тема. Складне речення

 

1.      Отаман підняв руку – і стомлена валка зупинилася. Воли збуджено затупцювалися на місці: відбували водопій і пашу. Стомлені чумаки швидко їх розпрягли, витерли жмутами трави мокрі боки, і неспішно вели до водопою. Інші розпалювали вогнища, сторожі перевіряли рушниці – кожний знав свої обов’язки. Молодий Чумак Петро Вербовий поставив свої мажі поруч зі своїм сусідом, дядьком Пантелеймоном Куделею.

 

***

2.      У непогоду чумацька валка зупиняється, не йде. Будуть чекати до тих пір, поки дощ припиниться. Причина тут прозаїчна – у дощ ярма дуже натирають волам шиї.

Існує така легенда, що в сиву давнину на шляху до Криму жили

песиголовці – люди з собачими головами, які перекривали чумакам дорогу до Криму, брали їх у полон, відгодовували горіхами та жолудями на заріз.

3.      Вона впала в око молодому яничару, який не зводив з неї очей,     

     непомітно кидав їй шматки їжі. Дівчина також вирізнила його з-поміж  

     дикої юрби, але чому – пояснити собі не могла. Щось під серцем   

     щеміло, а чому – незрозуміло.

 

                                           Контрольні диктанти

Головосіки

      Так українці називають одне з дванадцяти свят – Усікновення Глави Іоанна Предтечі. У народній свідомості яскраво відбилися біблійні оповіді про мученицьку смерть Іоанна Хрестителя, якої він зазнав у 32 роки по Різдву Христовому.

      Цей день, насамперед, пов'язаний із численними заборонами. Зокрема, вимагалося утримуватися  працювати заради здоров’я своєї родини, а також худоби. Повсюди пам’ятали, що в жодному разі не слід різати ножем якусь городину: часник, капусту, цибулю, адже їхня форма може викликати згадку про відрубану голову святого. Заборонялося  вживати червоне (помідори, кавуни), бо це нагадує про його кров. З цієї причини остерігалися викладати щось на таці – на ній лежала голова Предтечі. А в деяких місцях України на Головосіки зовсім не користувалися ножем, не різали навіть хліба.

     Якщо господиня хотіла приготувати борщ, вона могла заздалегідь і покришити все потрібне. Цього дня дотримувалися суворого посту. Звідси й ще одна народна назва свята – Іван Пісний.

                                                    (За І. Гусаровим) (149 слів).

 

Віри, Надії, Любові та їхньої матері Софії

     30 вересня біля ікони цих святих великомучениць завжди людно. Свято – дівоче. У народному побуті його вважають всесвітніми жіночими іменинами.

     Вдова-християнка Софія втратила одразу трьох неповнолітніх дочок: Віру – 12 років, Надію – 10 років і Любу –всього 9 років. Виховувала вона їх у християнському благочесті, в любові до Бога й надії на нього.

     Андріан наказав катувати Віру, але вона просила матір і сестер бути стійкими. Потім стали мучити менших дівчаток, але й вони мужньо трималися. І тоді імператор велів відрубати всім трьом голови.

     Софію не катували, а вирішили : з неї досить і того, що буде бачити муки дочок. Упевнившись, що знущання не похитнуть її віру, Андріан дозволив забрати тіла дітей. Софія поховала їх, а сама від горя й сліз через три дні померла на могилі дочок. Вірність ідеї, вірі й понині викликає пошану та любов до неї, її дітей.

     Цього дня жінки не повинні починати ніякої важливої роботи. Зранку належало виплакатися за себе й рідних, щоб на душі полегшало (За І. Гусаровим) (154 слова).

 

https://4.bp.blogspot.com/-YNXKxBaB30w/WPSlcV7hZiI/AAAAAAAAAc0/RLWWZmyHyIAf3YJIDcKDK3cfQ7VM2xGewCLcB/s640/%25D0%2591%25D0%25B5%25D0%25B7%25D1%258B%25D0%25BC%25D1%258F%25D0%25BD%25D0%25BD%25D1%258B%25D0%25B94.png

 

docx
Додано
28 червня 2018
Переглядів
13230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку