Мета : ознайомити учнів з народними звичаями ; дати поняття, що хліб,рушник - одвічі людські символи;виховувати глибокі почуття приналежності до свого народу;розвивати увагу,слухове сприйняття,логічне мислення,уміння слухати розповідь.
Обладнання: ваза з калиною,глечик з колосками;вишиті рушники;Хліб на вишитому рушнику;музичне оформлення,розтяжка та наочність до теми на дощі.
Учитель
Діти! Ви знаєте ,що на землі є багато різних країн.І однією із них є - Україна.
- Скажіть,якими ще словами називаємо свою Україну?
(Батькіщиною, матір’ю)
Вірш
Л.Компанійця “Твоя земля”
Розтанула зоря досвітня,
Росою вкрилися поля.
Ласкава ,щедра і привітна,
Лежить навкіл твоя земля!
Волна тобі не пошкодує
Свого добра ,свого тепла:
І щедро хлібом нагодує
Води хлопне із джерела.
Для тебе цвітом зарясніє,
Птахами виповнить ліси,
Вперед долини й полонини,
І квіти дивної краси.
Звідсіль дороги і стежини
Тобі лежать в широкий світ.
Дорогі діти,вчителі,гості!Сьогодні будемо говорити з вами про головне багатство нашої Батьківщини -хліб.
- Скажіть ,чи знаєте ви ,що значить для нас українців, ці два символи -хліб і вишитий рушник ?
( Щедрість ,відкрите серце)
-Подумайте, на що схожий хліб? За зовнішніми ознаками?
Він жовтий,теплий
( Сонце)
- І сонце на небі ,і хліб на столі завжди зігрівають ,бентежить і і радують зір та душу людини.
-А що ви знаєте про звичайний рушник?
( Ним користуються у домашньому побуті)
- Діти ,а для чого використовують вишитий рушник?
( Для оздоблення домівок ,для прикрашання ікон,стелять молодим під ноги,перевязують солдат,гостей,проводжають в останній путь.)
- Друзі! Зараз я хочу разом з вами поєднати ці два символи -хліб та вишитий рушник в одне - єдине ціле.
Ви знаєте , що хліб хліб проходить довгий шлях до того ,як потрапить на наш стіл ,на нашу гостину. І рушник перед тим ,як зайняти почесне місце на покутті ,на столі ,під ногами ,проходить довгий шлях створення.
Зараз учні 3 класу за давнім звичаєм привітають наших гостей хлібом -сіллю (Виносять хліб на вишитому рушникові).
Рушники створили своїми золотими працьовитими руками, ваши мами і бабусі.
А от щоб дізнатись ,як зявлчяється хліб ми з вами сідаємо у машину часу і відправляємось у далеке минуле...
І зупинка
станція “Історична”
“Землеробство у давні часи”
Учень.
Головним заняттям селян у V - XII віках було землеробство. Селяни орали плугом ,який тільки борознив землю лопатою або мотикою.
У багатьох селян не було борони ,і вони розрихлювали землю сучковатою колодою,яку тягли по пашні.Коли дозрівав врожай ,колоски жали серпами.Молотили палками або деревяними ціпами ,а потім зерно віяли ,підкидаючи лопатою.
Учениця.
А у всіх словян хліб називався “жито” - від слова “жити”.Соха, лемх,коса,серп,мотика,віл - всі ці слова ,повязані з вирощуванням хліба,мають спільне звучання у різних словянських народів. Місяці свого календаря словяни називали за видами сільскогосподарських робіт:
“Серпень” -місяць жатви -від слова “серп”
“Вересень” -миісяць молотьби -від слова “верщи” -молотити.
Вчитель.
Мандрівка затяглась, ми втомилися ,і щоб трохи відпочити згадаємо скоромовки про хліб.
А в торбі хліб-паляниця.
Кому доведеться ,той і наїсться.
Будем півника просить : “Ходи жито молотити!”
ІІ зупинка
станція “Загадкова”
Вчитель
А тепер розгадаємо кросворд ,який називається “Колосок”. Тільки кросворд незвичайний ,а з додатковим питанням.
Перевіримо ,як ми знаємо українську мову.
3. .Хлібний знак? (Жито).Назвати рід,число,відмінок слова “жито”
4. Виріб із здобного тіста ? (Булка) Підібрати спільнокореневі слова до слова “булка”.
5. Де мололи зерно у давнину ? (На вітряку)Від якого слова походить назва “вітряк”?
6. Назва тіста для хліба ? (Квашня).Знайти орфограму у слові “квашня” і перевірити її написання
7.Продукт,завдяки якому хліб стає пухнастим і високим? (Дріжджі) Скільки звуків у сполученні -ждж- і чому ?
8. Місяць,коли збирають хліб? (Серпень) Назвати останній літній місяць.
9. Машина,що збирає хліб? (Комбайн). Провідмінювать слово “комбайн”.
10. Хліб ,яким пригощають ? (Паляниця). Поділити слово “паляниця” на склади й охарактеризувати їх.
( За кожну правильну відповідь вчитель дає карточку.Хто набрав більше за всіх ,тому вручають приз)
Вчитель
Хліборобство - одне з перших ремесел,одна з самих давніх професій на змлі. Пройшли тисячоліття ,але хлібне зерно і зараз залишається чудом природи.Маленьке зернятко ,що важить тридцять пять - сорок міліграмів,зібрало в собі найцінніші,найнеобхідніші для нашого організму речовини.Зібрало тепло сонячних променів, сокиземлі, ласку дощів і мудрість орча, його працю, зання, творчість.
Дуже багато сил, терпіння,натхнення вкладає людина в те ,щоб на полях заколосився хліб, щоб у вигляді пухких паляниць,батонів,бубликів, булочок,він прикрасив наш стіл.
Коли прїздять гості,їх завжди привітають хлібом- сіллю.У нову хату або квартиру заходять із хлібом.Бо хліб - це найдорожче і святе.Як Батьківщина,як мати.
ІІІ зупинка
станція “Рідна мати і чесний хліб”
Учень
Над усі найсвятіші святині,
Щоб душею ніхто не осліп,-
Найдорожчі,красою єдині:рідна мати
І чесний хліб
Учениця
Цілий світ нам дарує мати ,хліб його
Береже день при дні...
Як же маємо їх шанувати, неповторних -
Вони ж нам одні!-
Рідна мати і чесний хліб.
Учень
Бачу перше пожнивне свято в повоєнних
Голодний роках:
В світлій хаті усміхнена мати з
Паляницею на руках...
Рідна мати і чесний хліб.
Учениця
Як тримала вона смачне диво, як їй
Радісно очі цвіли:
Ось і нива наша вродила!-дожили,
Дожили,дожили...
Рідна мати і чесний хліб!
ІV зупинка
станція “Драматична”
Запрошуємо всіх на виставу ,яка називається “Окрайчик”.
Казкар
Ішов собі по землі старий - престарий чарівник на імя Добродій. От ішов він ,ішов і раптом угледів таке - аж занімів від жаху. Перед ним на шляху,прямо в пилюці,валявся викинутий кимось окрайчик хліба,ще зовсім свіжий ,бо дуже приємно та смачно пахнув.
Казкарка
Добродій був добрим чарівником, але такого стерпіти не зміг.Підняв обережно хліб,здмухнув із нього пил,загорнув у хустку та й поклав до кишені.Потім тричі сплеснув у долоні і гукнув.
Добродій
Гей! Той,хто посмів викинути хліб!Яким би ти найстрашнішим страховиськом не був ,зявись переі мною! (Зявляється хлопець) Це ...це ти викинув хліб?!
Хлопчик
Я,а що?
Добродій
Аж ти ж капосний хлопчисько! Для чого ти це зробив!?
Хлопчик
Бо я не люблю хліба.Він -не смачний.От мед-то інша річ.
Добродій
Ти у мене взнаєш по-справжньому,що таке хліб.Віднині їстимеш,що тільки забажаєш,окрім хліба.Ця корзина даватиме все,що заманеться.Ні в чому не знатимеш відмови.Лише хліб тебе цуратиметься.
Хлопчик
Пхі. Обійдусь без хліба.Я його всеодно не люблю.
Казкар
Повів хлопчика чарівник у білий світ.Довго йшли селами і містами,дрімучими лісами й безкраїми полями.І таки добряче притомилися.
Добродій
Бачу,бачу,ти втомився,ще й їсти хочеться.Ану ,корзинко,погодуй мені ,хлопця.(Виймають із корзини всяку їжу)
По дорозі йде чоловік...
Чоловік
Здоровеньки були, люди добрі!Бачу у вас їжі вдосталь.Чи неможна з вами пообідати?
Добродій
То й сідай.Людина ти чесна,їж на здоровя.
Чоловік
Спасибі, люди добрі,за хліб-сіль.Бувайте здоровенькі.
Хлопчик
Скажіть як же це так? Їли ви багато чого.а дякуєте за хліб та сіль?
Чоловік
А хіба ти, хлопчику, й досі не знаєш, що для людей хліб ,сіль та вода- найголовніша їда?
Казкарка
Помандрували Добродій з хлопчиком долі.В одній далекій країні застали вони велику журбу.Ніде не чулась музика.
Ніхто не співав,не сміявся.Навіть діти ходили сумні і заплакані.
Хлопчик
Що за біда в цих людей?
Добродій
Третій рік підряд у цій країні не родить хліб?
Хлопчик
А знаєте,що дід Добродію?
Добродій
А що?
Хлопчик
Давайте подаруємо цим людям хліб., що у корзині лежить.
Добродій
Бачу ,ти не такий вже й поганий хлопець.
(Добродій і хлопчик роздають хліб і розповідають прислівя, та приказки про хліб, люди дякують)
А ви знаєте прислівя та приказки про хліб?
Казкарка
Попрощалися мандрівники з ними й рушили в дорогу.Так вони весь білий світ обійшли.У багатьох землях побували.І скрізь бачили ,як нелегко дістається людям хліб, як від зорі до зорі клопочуться на полях,доки його виростять і заберуть.І всюди помічали,як люди цінують хліб.
Хлопчик
Добродію,спасибі вам за все.
Добродій
За що хлопчику?
Хлопчик
За те,що навчили цінувати хліб.Тепер я знаю ,що хліб - наш батько, що він - усьому голова ,і що поки є хліб і вода ,все не біда.
Добродій
А ви хлопці та, дівчата,зрозуміли?
Вчитель
Дякуємо,пане Добродію,за науку.
Наша подорож закінчилася. але я сподіваюсь,що коли ви будете їсти смачний, духмяний окраєць ,згадаєте і нашу подорож до історичного минулого і мудру казку про Добродія та хлопчика,який навчився цінувати хліб.
Не кидайся хлібом ! Він святий!
У суворості ласкавій,
Бувало, каже дід старий
Малечі кучерявій.
Не грайся хлібом ,то ж бо гріх!-
Іще до немовляти,
Щасливий стримуючи сміх,
Бувало,каже мати.
Бо красен труд, хоч рясян піт.
Бо жита дух медовий
Життя несе у людський світ
І людські родить мови.
Хто зерно сіє золоте
В землі палки невтому,
Той сам пшеницею зросте
На полі вселюдському.