Урок-подорож "Хліб України - багатство моєї Батьківщини"

Про матеріал
Мета : ознайомити учнів з народними звичаями ; дати поняття, що хліб,рушник - одвічі людські символи;виховувати глибокі почуття приналежності до свого народу;розвивати увагу,слухове сприйняття,логічне мислення,уміння слухати розповідь.
Перегляд файлу

 

Урок-подорож

“Хліб України -багатство моєї Батьківщини”

Мета : ознайомити учнів з народними звичаями ; дати поняття, що хліб,рушник - одвічі людські символи;виховувати глибокі почуття приналежності до свого народу;розвивати увагу,слухове сприйняття,логічне мислення,уміння слухати розповідь.

Обладнання: ваза з калиною,глечик з колосками;вишиті рушники;Хліб на вишитому рушнику;музичне оформлення,розтяжка та наочність до теми на дощі.

 

Учитель

Діти! Ви знаєте ,що на землі є багато різних країн.І однією із них є - Україна.

- Скажіть,якими ще словами називаємо свою Україну?

(Батькіщиною, матір’ю)

 

 

Вірш

Л.Компанійця “Твоя земля”

Розтанула зоря досвітня,

Росою вкрилися поля.

Ласкава ,щедра і привітна,

Лежить навкіл твоя земля!

 

Волна тобі не пошкодує

Свого добра ,свого тепла:

І щедро хлібом нагодує

Води хлопне із джерела.

 

 

Для тебе цвітом зарясніє,

Птахами виповнить ліси,

Вперед долини й полонини,

І квіти дивної краси.

 

Звідсіль дороги і стежини

Тобі лежать в широкий світ.

 

Дорогі діти,вчителі,гості!Сьогодні будемо говорити з вами про головне багатство нашої Батьківщини -хліб.

- Скажіть ,чи знаєте ви ,що значить для нас українців, ці два символи -хліб і вишитий рушник ?

( Щедрість ,відкрите серце)

-Подумайте, на що схожий хліб? За зовнішніми ознаками?

Він жовтий,теплий

( Сонце)

 

- І сонце на небі ,і хліб на столі завжди зігрівають ,бентежить і і радують зір та душу людини.

-А що ви знаєте про звичайний рушник?

( Ним користуються у домашньому побуті)

 - Діти ,а для чого використовують вишитий рушник?

( Для оздоблення домівок ,для прикрашання ікон,стелять молодим під ноги,перевязують солдат,гостей,проводжають в останній путь.)

- Друзі! Зараз я хочу разом з вами поєднати ці два символи -хліб та вишитий рушник в одне - єдине ціле.

Ви знаєте , що хліб хліб проходить довгий шлях до того ,як потрапить на наш стіл ,на нашу гостину. І рушник перед тим ,як зайняти почесне місце на покутті ,на столі ,під ногами ,проходить довгий шлях створення.

Зараз учні 3 класу за давнім звичаєм привітають наших гостей хлібом -сіллю (Виносять хліб на вишитому рушникові).

Рушники створили своїми золотими працьовитими руками, ваши мами і бабусі.

А от щоб дізнатись ,як зявлчяється хліб ми з вами сідаємо у машину часу і відправляємось у далеке минуле...

 

І зупинка

станція “Історична”

“Землеробство у давні часи”

 

Учень.

Головним заняттям селян у V - XII  віках було землеробство. Селяни орали плугом ,який тільки борознив землю лопатою або мотикою.

 У багатьох селян не було борони ,і вони розрихлювали землю сучковатою колодою,яку тягли по пашні.Коли дозрівав врожай ,колоски жали серпами.Молотили палками або деревяними ціпами ,а потім зерно віяли ,підкидаючи лопатою.

 

Учениця.

А у всіх словян хліб називався “жито” - від слова “жити”.Соха, лемх,коса,серп,мотика,віл - всі ці слова ,повязані з вирощуванням хліба,мають спільне звучання у різних словянських народів. Місяці свого календаря словяни називали за видами сільскогосподарських робіт:

“Серпень” -місяць жатви -від слова “серп”

“Вересень” -миісяць молотьби -від слова “верщи” -молотити.

 

Вчитель.

Мандрівка затяглась, ми втомилися ,і щоб трохи відпочити згадаємо скоромовки про хліб.

  1. Котилася торба з великого горба.

А в торбі хліб-паляниця.

Кому доведеться ,той і наїсться.

  1. Стоїть півень на току у червонім чобітку.

Будем півника просить : “Ходи жито молотити!”

 

 

ІІ зупинка

станція “Загадкова”

Вчитель

А тепер розгадаємо кросворд ,який називається “Колосок”. Тільки кросворд незвичайний ,а з додатковим питанням.

Перевіримо ,як ми знаємо українську мову.

  1. Місце,де печеться хліб (Піч)  Як перевірити написання останньої букви у слові “хліб”?
  2. Чим жали жито у давнину? (Серпом) Скільки  складів у слові “серп”?

3. .Хлібний знак? (Жито).Назвати рід,число,відмінок слова “жито”

4. Виріб із здобного тіста ? (Булка) Підібрати спільнокореневі слова до слова “булка”.

5. Де мололи зерно у давнину ? (На вітряку)Від якого слова походить назва “вітряк”?

6. Назва тіста для хліба ? (Квашня).Знайти орфограму у слові “квашня” і перевірити її написання

7.Продукт,завдяки якому хліб стає пухнастим і високим? (Дріжджі) Скільки звуків у сполученні -ждж- і чому ?

8. Місяць,коли збирають хліб? (Серпень) Назвати останній літній місяць.

9. Машина,що збирає хліб? (Комбайн). Провідмінювать слово “комбайн”.

10. Хліб ,яким пригощають ? (Паляниця). Поділити слово “паляниця” на склади й охарактеризувати їх.

 

( За кожну правильну відповідь вчитель дає карточку.Хто набрав більше за всіх ,тому вручають приз)

 

Вчитель

Хліборобство - одне з перших ремесел,одна з самих давніх професій на змлі. Пройшли тисячоліття ,але хлібне зерно і зараз залишається чудом природи.Маленьке зернятко ,що важить тридцять пять - сорок міліграмів,зібрало в собі найцінніші,найнеобхідніші для нашого організму речовини.Зібрало тепло сонячних променів, сокиземлі, ласку дощів і мудрість орча, його працю, зання, творчість.

Дуже багато сил, терпіння,натхнення вкладає людина в те ,щоб на полях заколосився хліб, щоб у вигляді пухких паляниць,батонів,бубликів, булочок,він прикрасив наш стіл.

Коли прїздять гості,їх завжди привітають хлібом- сіллю.У нову хату або квартиру заходять із хлібом.Бо хліб - це найдорожче і святе.Як Батьківщина,як мати.

 

 

 

ІІІ зупинка

станція “Рідна мати і чесний хліб”

 

Учень

 

Над усі найсвятіші святині,

Щоб душею ніхто не осліп,-

Найдорожчі,красою єдині:рідна мати

І чесний хліб

 

Учениця

 

Цілий світ нам дарує мати ,хліб його

Береже день при дні...

Як же маємо їх шанувати, неповторних -

Вони ж нам одні!-

Рідна мати і чесний хліб.

 

Учень

 

Бачу перше пожнивне свято в повоєнних

Голодний роках:

В світлій хаті усміхнена мати з

Паляницею на руках...

Рідна мати і чесний хліб.

 

Учениця

 

Як тримала вона смачне диво, як їй

Радісно очі цвіли:

Ось і нива наша вродила!-дожили,

Дожили,дожили...

Рідна мати і чесний хліб!

 

 

ІV зупинка

станція “Драматична”

Запрошуємо всіх на виставу ,яка називається “Окрайчик”.

 

Казкар

Ішов собі по землі старий - престарий чарівник на імя Добродій. От ішов він ,ішов і раптом угледів таке - аж занімів від жаху. Перед ним на шляху,прямо в пилюці,валявся викинутий кимось окрайчик хліба,ще зовсім свіжий ,бо дуже приємно та смачно пахнув.

 

Казкарка

Добродій був добрим чарівником, але такого стерпіти не зміг.Підняв обережно хліб,здмухнув із нього пил,загорнув у хустку та й поклав до кишені.Потім тричі сплеснув у долоні і гукнув.

 

Добродій

Гей! Той,хто посмів викинути хліб!Яким би ти найстрашнішим страховиськом не був ,зявись переі мною! (Зявляється хлопець) Це ...це ти викинув хліб?!

 

Хлопчик

Я,а що?

 

Добродій

Аж ти ж капосний хлопчисько! Для чого ти це зробив!?

 

Хлопчик

Бо я не люблю хліба.Він -не смачний.От мед-то інша річ.

 

Добродій

Ти у мене взнаєш по-справжньому,що таке хліб.Віднині їстимеш,що тільки забажаєш,окрім хліба.Ця корзина даватиме все,що заманеться.Ні в чому не знатимеш відмови.Лише хліб тебе цуратиметься.

 

Хлопчик

Пхі. Обійдусь без хліба.Я його всеодно не люблю.

 

Казкар

Повів хлопчика чарівник у білий світ.Довго йшли селами і містами,дрімучими лісами й безкраїми полями.І таки добряче притомилися.

 

Добродій

Бачу,бачу,ти втомився,ще й їсти хочеться.Ану ,корзинко,погодуй мені ,хлопця.(Виймають із корзини всяку їжу)

 

По дорозі йде чоловік...

 

Чоловік

Здоровеньки були, люди добрі!Бачу у вас їжі вдосталь.Чи неможна з вами пообідати?

 

Добродій

То й сідай.Людина ти чесна,їж на здоровя.

 

Чоловік

Спасибі, люди добрі,за хліб-сіль.Бувайте здоровенькі.

 

Хлопчик

Скажіть як же це так? Їли ви багато чого.а дякуєте за хліб та сіль?

 

Чоловік

А хіба ти, хлопчику, й досі не знаєш, що для людей хліб ,сіль та вода- найголовніша їда?

 

Казкарка

Помандрували Добродій з хлопчиком долі.В одній далекій країні застали вони велику журбу.Ніде не чулась музика.

Ніхто не співав,не сміявся.Навіть діти ходили сумні і заплакані.

 

Хлопчик

Що за біда в цих людей?

 

Добродій

Третій рік підряд у цій країні не родить хліб?

 

Хлопчик

А знаєте,що дід Добродію?

 

Добродій

А що?

 

Хлопчик

Давайте подаруємо цим людям хліб., що у корзині лежить.

 

Добродій

Бачу ,ти не такий вже й поганий хлопець.

(Добродій і хлопчик роздають хліб і розповідають прислівя, та приказки про хліб, люди дякують)

 

А ви знаєте прислівя та приказки про хліб?

 

  1.      Хліб - наш батько!
  2.      Хліб - усьому голова!
  3.      Поки є хліб та вода ,все не біда.
  4.      Без хліба нема обіду.
  5.      Багатством хліба - не добудуеш.
  6.      Земля годує людей ,як мати дітей.
  7.      Що посіяш - те й пожнеш
  8.      Земля - тарілка: що покладеш,те й візмеш.

 

Казкарка

Попрощалися мандрівники з ними й рушили в дорогу.Так вони весь білий світ обійшли.У багатьох землях побували.І скрізь бачили ,як нелегко дістається людям хліб, як від зорі до зорі клопочуться на полях,доки його виростять і заберуть.І всюди помічали,як люди цінують хліб.

 

Хлопчик

Добродію,спасибі вам за все.

 

Добродій

За що хлопчику?

 

Хлопчик

За те,що навчили цінувати хліб.Тепер я знаю ,що хліб - наш батько, що він - усьому голова ,і що поки є хліб і вода ,все не біда.

 

Добродій

А ви хлопці та, дівчата,зрозуміли?

 

Вчитель

Дякуємо,пане Добродію,за науку.

Наша подорож закінчилася. але я сподіваюсь,що коли ви будете їсти смачний, духмяний окраєць ,згадаєте і нашу подорож до історичного минулого і мудру казку про Добродія та хлопчика,який навчився цінувати хліб.

 

Не кидайся хлібом ! Він святий!

У суворості ласкавій,

Бувало, каже дід старий

Малечі кучерявій.

Не грайся хлібом ,то ж бо гріх!-

Іще до немовляти,

Щасливий стримуючи сміх,

Бувало,каже мати.

Бо красен труд, хоч рясян піт.

Бо жита дух медовий

Життя несе у людський світ

І людські родить мови.

Хто зерно сіє золоте

В землі палки невтому,

Той сам пшеницею зросте

На полі вселюдському.

doc
Додав(-ла)
Полохан Тетяна
Додано
21 лютого
Переглядів
178
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку