Конспект уроку-подорожі
Тема: Прості й складені числа. Ознаки подільності чисел
Тип: комбінований урок у формі сюжетно-ігрової подорожі Форма: групова діяльність Мета:
- сформувати розуміння простих і складених чисел;
- навчити учнів визначати тип числа;
- узагальнити й закріпити ознаки подільності;
- розвивати логічне мислення, увагу, вміння працювати в групі.
Хід уроку
I. Організаційний момент (2 хв)
Учитель вітається, перевіряє готовність класу.
Учитель:
«Сьогодні ми вирушаємо у математичну експедицію до Царства Чисел. На нас чекають острови, океани, міста й загадки. Лише найкмітливіші пройдуть маршрут до кінця!»
Учні отримують маршрутні листи (картки з назвами станцій).
II. Мотивація (3 хв)
Одного ранку клас отримує чарівну карту Числових Морів. На ній позначено п’ять важливих локацій, через які потрібно пройти, щоб знайти легендарний скарб Математичного Архіпелагу. Але шлях відкриється лише тим, хто зможе розгадати всі числові таємниці.
На екрані карта маршруту:
● Острів Простих Чисел
● Місто Складених Чисел
● Порт Подільності
● Лабораторія Факторизації
● Таємна Бухта
III. Основна частина — Станції
Станція 1. ОСТРІВ ПРОСТИХ ЧИСЕЛ
Мета: сформувати поняття простого числа.
Корабель учнів прибиває до берега невеликого острова, де ростуть дерева з листям, на якому написані числа.
Провідник острова, Старий Мудрець, пояснює:
«Щоб вирушити далі, доведіть, що ви розумієте природу простих чисел. Оберіть лише ті листочки, на яких написані справжні прості числа — числа, які мають рівно два дільники».
Учні виконують завдання на картках — знаходять серед набору лише прості числа.
Картка 1: 7, 12, 3, 15, 5, 21, 10
Відповідь: 7, 3, 5
Картка 2: 11, 2, 17, 20, 14, 18, 25
Відповідь: 11, 2, 17
Картка 3: 19, 3, 23, 27, 9, 14, 30
Відповідь: 19, 3, 23
Картка 4: 29, 2, 5, 12, 22, 18, 10
Відповідь: 29, 2, 5
Картка 5: 3, 7, 8, 20, 13, 24, 16
Відповідь: 3, 7, 13
Коли всі відповіді правильні, дерева тихо світяться, відкриваючи стежку до човна.
Станція 2. МІСТО СКЛАДЕНИХ ЧИСЕЛ
Мета: навчити відрізняти складені числа.
Учні прибувають до великого міста з баштами, що складені з кубічних блоків. Кожна башта — це число, а кожен блок — його дільник.
На вході стоїть сувора Охорона Мультиплікаторів:
«У це місто пускаємо лише тих, хто знає, що таке складені числа. Вкажіть числа, які мають більше ніж два дільники».
Картка 1: 2, 4, 5, 7, 12, 15, 3
Відповідь: 4, 12, 15
Картка 2: 18, 2, 21, 3, 5, 25, 11
Відповідь: 18, 21, 25
Картка 3: 8, 11, 14, 19, 20, 7, 23
Відповідь: 8, 14, 20
Картка 4: 27, 5, 9, 31, 10, 2, 17
Відповідь: 27, 9, 10
Картка 5: 6, 13, 15, 17, 22, 3, 19
Відповідь: 6, 15, 22
Коли учні виконують завдання на картках, блоки-башти міста перешиковуються та складають міст через рівчак. Лише після цього ворота міста відчиняються.
Станція 3. ПОРТ ПОДІЛЬНОСТІ
Мета: повторити ознаки подільності (2, 3, 5, 9, 10).
У гавань заходить безліч кораблів. На кожному прапор з числом 126, 135, 132, 107, 225 та 100 відповідно. Учні мають знайти корабель, який допливе далі за маршрутом. Штурман каже:
«Ваш корабель — це той, номер якого виконує певні ознаки подільності. Застосуйте їх і знайдіть судно, яке саме вас чекає!»
Діти перевіряють подільність — залежно від завдання на картці.
Картка 1: Назва корабля кратна 15 Відповідь: 135
Картка 2: Назва корабля кратна 45 Відповідь: 225
Картка 3: Назва корабля кратна 18
Відповідь: 126
Картка 4: Назва корабля кратна 6
Відповідь: 132
Картка 5: Назва корабля кратна 10
Відповідь: 100
Коли правильний корабель знайдено, команда запрошує їх на борт.
Станція 4. ЛАБОРАТОРІЯ ФАКТОРИЗАЦІЇ
Мета: навчити розкладати числа на прості множники.
Корабель швартується біля високої скляної будівлі. Усередині — Лабораторія Факторизації, де вчені у білих халатах уважно спостерігають за учнями.
На центральному столі стоїть величезний контейнер із замками-кодами.
Завдання вчених:
«Розкладіть подані числа на прості множники. Оберіть множники у порядку зростання для першого замка та знайдіть їх суму для другого замка. Лише так ви відкриєте контейнер і отримаєте наступну карту».
Картка 1: 1053
Відповідь: 3, 7, 11, 13 Замок 1: 371113 Замок 2: 34 Картка 2: 858
Відповідь: 2, 3, 11, 13 Замок 1: 231113 Замок 2: 29 Картка 3: 2805
Відповідь: 3, 5, 11, 17 Замок 1: 351117 Замок 2: 36 Картка 4: 7315
Відповідь: 5, 7, 11, 19 Замок 1: 571119 Замок 2: 42 Картка 5: 1122
Відповідь: 2, 3, 11, 17 Замок 1: 231117 Замок 2: 33
Коли учні правильно записують усі коди, обидва замки клацають, контейнер поступово відчиняється — і всередині лежить карта до останньої точки подорожі.
Станція 5. ТАЄМНА БУХТА (контроль і узагальнення)
Мета: контроль і узагальнення.
Корабель входить у туманну бухту. Тут на учнів уже чекають пірати. Перед ними стоїть капітан Чорна Цифра. Він сміється:
«Щоб ми не забрали ваш скарб — доведіть свою математичну сміливість! Виконайте останнє завдання: дайте відповідь на мої питання
1. Чи є число 31 простим?
2. Чи є число 54 складеним?
3. Чи ділиться 281 на 9?
4. У 42 — скільки простих дільників?
5. Запишіть 30 у вигляді добутку простих чисел.».
Відповідь:
1. Так
2. Так
3. Ні
4. 3
5. 30 = 2 × 3 × 5
Якщо учні дають правильні відповіді — пірати вклоняються та дозволяють вивезти скарб. Туман розвіюється, і клас повертається до школи вже справжніми Володарями Числових Морів.
IV.Підсумок уроку (3 хв)
Проводиться рефлексія:
«На якій станції було найцікавіше?»
«Що було найскладнішим?»
«Які ознаки подільності запам’яталися?»
V. Домашнє завдання
Розкласти на прості множники числа 1256, 459, 3906