Мета : ознайомити учнів про предмет вивчення лінгвістики тексту, про її змістову цілісність; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять; виховувати глибоке почуття любові до рідного краю.
Урок: рідна мова
Клас 9
Тема. Текст як поняття лінгвістики тексту.
Змістова цілісність тексту (тема, підтеми, головна думка).
Мета : ознайомити учнів про предмет вивчення лінгвістики тексту, про її змістову цілісність; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять; виховувати глибоке почуття любові до рідного краю.
Хід уроку
І. Основні завдання й мотивація уроку
1.Вступне слово вчителя
- Таврійський степ з давніх-давен чарував своєю красою та загадковістю. Серед золотих просторів височать велетні-кургани, ваблячи подорожніх своєю давньою історією.
Сьогодні ми підемо з вами скіфськими стежками, спробуємо краще пізнати неповторну історію рідного краю.
І в цьому нам стане у пригоді вивчення теми : «Лінгвістика тексту». За допомогою помічників (мовознавців, істориків, краєзнавців, лінгвістів) ми розкриємо історію цієї науки, її структуру та завдання.
Епіграфом нашого уроку будуть рядки Б. Мозолевського:
Мій рідний степе в злоті яворів,
Де і вночі пізнаю камінь кожний.
II. Вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя.
Щоб піти правильним маршрутом звертаємося до краєзнавців, які пропонують нам карту подорожі (карта додається). А далі у роботу вступають науковці, які самостійно провели пошукову роботу і зараз поділяться своїми дослідженнями.
Зупинка №1
«Таврійський степ» (Лінгвістика тексту)
1 . Повідомлення групи істориків.
Лінгвістика тексту — галузь науки про мову, що почала активно розвиватися з 70-х років минулого століття. Основним поняттям лінгвістики тексту є текст, а предметом вивчення — зміст і структура (будова) тексту. Завдання лінгвістики тексту — виявити й дослідити загальні закономірності побудови тексту
2. Робота з текстом.
Слово вчителя. Прочитайте речення записані на дошці. Дайте відповідь на питання: Це текст чи окремі речення ? Доведіть. Степ добре пам'ятає плач слов'янських бранців, яких ведуть до турецької неволі. Не забув він і славних лицарів-запорожців, які рятували своїх братів. Наші древні степові дороги, ці правічні шляхи, добре пам'ятають і шум ординських набігів, і спільні походи українсько-російських військ.
Зупинка №2
«Огуз» (Текст)
Учень 1. Єдиного визначення поняття тексту в сучасній науковій літературі не існує. Найпоширенішим є визначення тексту як групи речень, об'єднаних спільним змістом,головною думкою та граматично. Отже, більшість мовознавців вважає, що текст має складатися хоча б із двох речень.
Учень2. Інші науковці висловлюють таку думку: текст цілком може утворюватися з одного речення. Прикладом текстів, що складаються з одного речення, можуть бути лозунги (Слава Україні!), заклики (Люби, оберігай таврійський рідний край!), прислів'я (Хліб-сіль їж, а правду ріж), загадки (Хоч і плавати мастак, а не риба і не рак (Жаба), коломийки (Ой дивіться, добрі люди, як Андрій хворіє: на роботі — замерзає, коло миски — пріє), крилаті вислови, афоризми (Сміливі довго не живуть, та боягузи не живуть зовсім).2 Творча робота.
А зараз напишіть відомі вам тексти, які складаються із одного речення.
3. Робота в групах.
Перша група. Складання діалогів на тему: «Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього» М.Рильський.
Друга група. Складання простого плану тексту «Загадкові назви».
У Нижніх Торгаях балка Великі Сірогози приймає свою найбільшу притоку - балку Торгаї. Здається, тут усе зрозуміло. Торгаї всі спеціалісти перекладають як горобці. Але маленька неув'язка: горобці не живуть у відкритому степу. Та знайшлася і розгадка. Ще й зараз куточок між балками Торгаї та Сірогози жителі Нижніх Торгаїв називають чокрак, тобто чагарник. А чагарники - це місця, де залюбки переховуються ці маленькі пташки. Після цього балка тече майже строго на південь і впадає у Великий Агайманський став, будучи найбільшою і найсхіднішою з балок, що впадають в найбільший під Херсонської області.
Зупинка №3 «Чокрак»
(Підтеми, мікротеми) Лінгвісти дають пояснення підтеми і мікротеми на основі простого плану до тексту «Загадкові назви»
Текст обов'язково висвітлює певну тему. Щоб зміст тексту було викладено зв'язно, послідовно, повно, автор тексту виділяє складові частини загальної теми — підтеми й мікротеми. Таким чином, зміст загальної теми тексту вичерпується сукупністю змісту мікротом.
До визначення теми тексту дев'ятикласники вдаються досить часто, наприклад у процесі підготовки до роботи над переказом. Підтеми тексту визначають у процесі складання простого плану тексту (чітко сформульовані підтеми відповідають пунктам простого плану), підтеми й мікротеми — у процесі роботи над побудовою складного плану тексту (мікротеми є підпунктами складного плану).
Слово вчителя. Пояснення, що таке головна думка тексту.
Проте суть тексту не вичерпується лише його темою. Важливим є не лише те, ЩО висвітлює текст, а те, ЯК це в ньому висвітлено, адже автор обов'язково виявляє власне ставлення до передаваної в тексті інформації. Комунікативну мету тексту (навіщо створено текст: схвалити, засудити, ствердити, заперечити, закликати, спонукати, застерегти тощо) у навчальній практиці прийнято називати головною думкою тексту.
Якщо висловлювання не є тематично цілісним (підтеми й мікротеми не є частинами загальної теми), не об'єднане головною думкою, воно не є текстом.
Крім тематичної (змістової) цілісності, визначають такі ознаки тексту: зв'язність, певна послідовність речень, використання мовних засобів зв'язку між реченнями, завершеність.
Зупинка №4
Поетична хвилинка
Рідній Україні
Україно ! Рідна мати.
Ти одягнена у шати:
Ось фольклор - народна творчість,
Це твоя найбільша гордість.
Ось письменники твої
Справжнії багатії -
Скільки творів написали,
Скільки в них тебе кохали:
Там і мудрість, там тривога,
Там краса і почуття,
Все про рідний край народу,
їх традиції буття.
З вами ми живемо в світі,
Лиш для того, щоб любити, Берегти, страждать і знати -
Не кожен з нас вміє кохати
Свою сім'ю, родину, край, Свою єдину Україну,
А тільки той, хто щиро вірить
В майбутнє нашої країни.
Не стліють в порох почуття,
Любов до нашого буття.
Були ми вчора,
Є ми зараз,
І будемо у майбутті:
В українському житті.
Учениця 9 -го класу Остапенко Олена
Зупинка №5
«Колаж»
1. Творча робота. Згрупуйте дані слова за логічним змістом і побудуйте речення зв'язані між собою. (Коментоване письмо ланцюжком)
Чарівна золото їхати безкрає
солов'ї парк Моє село Верби гори міць
дружба ліси звивисті річка
ІІІ Узагальнення вивченого на уроці:
Слово вчителя : Ми пройшли довгим шляхом, щоб досягти своєї мети, для закріплення і перевірки набутих знань проведемо самостійну роботу.
Учні розбивають даний текст на підтеми.
Кажуть, що якийсь бідний хлопець із Степового покохав дочку заможного господаря із Агайман. Кохання було палким і взаємним. І хоча до дівчини сватався місцевий багатій-куркуленко, та вона йому відмовила. Батьки зважили на почуття молодих і зіграли гучне весілля. Спочатку в Агайманах. Та так загулялися, що лише надвечір жених, наречена, їхні родичі та музики поїхали кіньми в Степове. Коли їхали через балку, на них напала якась банда. Нікого не пожаліли — ні жениха з родичами, ні нареченої, ні музикантів. Всіх порубали. Було це в неспокійні 20-ті роки, а може й раніше. Хто пам'ятає?
Але й зараз коли їхати вночі чим ближче до опівночі тим гучніше десь із-під землі чути брязкіт зброї, іржання коней, розпачливі та гнівні крики людей. А весь час глухо та безперестанно б'ють бубни, чути приглушену музику.
Оцінювання
Рефлексія.
- Завершується мандрівка стежками рідного краю. Хочеться звернутися до вас із запитаннями:
1. Чим сподобався урок?
2. Що дізналися нового?
3.Чого навчилися?
Домашнє завдання. Написати твір - мініатюру «Як я бачу майбутнє мого села».