Урок-подорож " Стежками Таврійського степу " (Текст як поняття лінгвістики тексту. Змістова цілісність тексту (тема, підтеми, головна думка).

Про матеріал

Мета : ознайомити учнів про предмет вивчення лінгвістики тексту, про її змістову цілісність; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять; виховувати глибоке почуття любові до рідного краю.

Перегляд файлу

Урок: рідна мова    

Клас   9

Тема. Текст як поняття лінгвістики тексту.

Змістова цілісність тексту (тема, підтеми, головна думка).

Мета : ознайомити учнів про предмет вивчення лінгвістики тексту, про її змістову цілісність; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять; виховувати глибоке почуття любові до рідного краю.

Хід уроку

І. Основні завдання й мотивація уроку

1.Вступне слово вчителя

- Таврійський степ з давніх-давен чарував своєю красою та загадковістю. Серед золотих просторів височать велетні-кургани, ваблячи подорожніх своєю давньою історією.

Сьогодні ми підемо з вами скіфськими стежками, спробуємо краще пізнати неповторну історію рідного краю.

І в цьому нам стане у пригоді вивчення теми : «Лінгвістика тексту». За допомогою помічників (мовознавців, істориків, краєзнавців, лінгвістів) ми розкриємо історію цієї науки, її структуру та завдання.

Епіграфом нашого уроку будуть рядки Б.     Мозолевського:

    Мій рідний степе в злоті яворів,

   Де і вночі пізнаю камінь кожний.

II. Вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя.

Щоб піти правильним маршрутом звертаємося до краєзнавців, які пропонують нам карту подорожі (карта додається). А далі у роботу вступають науковці, які самостійно провели пошукову роботу і зараз поділяться своїми дослідженнями.

Зупинка №1

«Таврійський степ» (Лінгвістика тексту)

 1 . Повідомлення групи істориків.

Лінгвістика тексту — галузь науки про мову, що почала активно розвиватися з 70-х років минулого століття. Основним поняттям лінгвістики тексту є текст, а предметом вивчення — зміст і структура (будова) тексту. Завдання лінгвістики тексту — виявити й дослідити загальні закономірності побудови тексту

2. Робота з текстом.

Слово вчителя. Прочитайте речення записані на дошці. Дайте відповідь на питання: Це текст чи окремі речення ? Доведіть. Степ добре пам'ятає плач слов'янських бранців, яких ведуть до турецької неволі. Не забув він і славних лицарів-запорожців, які рятували своїх братів. Наші древні степові дороги, ці правічні шляхи, добре пам'ятають і шум ординських набігів, і спільні походи українсько-російських військ.

 

Зупинка №2

«Огуз»  (Текст)

  1.         Висловлювання мовознавців.

         Учень 1. Єдиного визначення поняття тексту в сучасній науковій літературі не існує. Найпоширенішим є визначення тексту як групи речень, об'єднаних спільним змістом,головною думкою та граматично. Отже, більшість мовознавців вважає, що текст має складатися хоча б із двох речень.

Учень2. Інші науковці висловлюють таку думку: текст цілком може утворюватися з одного речення. Прикладом текстів, що складаються з одного речення, можуть бути лозунги (Слава Україні!), заклики (Люби, оберігай таврійський рідний край!), прислів'я (Хліб-сіль їж, а правду ріж), загадки (Хоч і плавати мастак, а не риба і не рак (Жаба), коломийки (Ой дивіться, добрі люди, як Андрій хворіє: на роботі замерзає, коло миски пріє), крилаті вислови, афоризми (Сміливі довго не живуть, та боягузи не живуть зовсім).2 Творча робота.

 

А зараз напишіть відомі вам тексти, які складаються із одного речення.

 

3. Робота в групах.

Перша група. Складання діалогів на тему: «Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього» М.Рильський.

Друга група. Складання простого плану тексту «Загадкові назви».

У Нижніх Торгаях балка Великі Сірогози приймає свою найбільшу притоку - балку Торгаї. Здається, тут усе зрозуміло. Торгаї всі спеціалісти перекладають як горобці. Але маленька неув'язка: горобці не живуть у відкритому степу. Та знайшлася і розгадка. Ще й зараз куточок між балками Торгаї та Сірогози жителі Нижніх Торгаїв називають чокрак, тобто чагарник. А чагарники - це місця, де залюбки переховуються ці маленькі пташки. Після цього балка тече майже строго на південь і впадає у Великий Агайманський став, будучи найбільшою і найсхіднішою з балок, що впадають в найбільший під Херсонської області.

 

Зупинка №3  «Чокрак»

 

(Підтеми, мікротеми) Лінгвісти дають пояснення підтеми і мікротеми на основі простого плану до тексту «Загадкові назви»

Текст обов'язково висвітлює певну тему. Щоб зміст тексту було викладено зв'язно, послідовно, повно, автор тексту виділяє складові частини загальної теми — підтеми й мікротеми. Таким чином, зміст загальної теми тексту вичерпується сукупністю змісту мікротом.

До визначення теми тексту дев'ятикласники вдаються досить часто, наприклад у процесі підготовки до роботи над переказом. Підтеми тексту визначають у процесі складання простого плану тексту (чітко сформульовані підтеми відповідають пунктам простого плану), підтеми й мікротеми — у процесі роботи над побудовою складного плану тексту (мікротеми є підпунктами складного плану).

Слово вчителя. Пояснення, що таке головна думка тексту.

Проте суть тексту не вичерпується лише його темою. Важливим є не лише те, ЩО висвітлює текст, а те, ЯК це в ньому висвітлено, адже автор обов'язково виявляє власне ставлення до передаваної в тексті інформації. Комунікативну мету тексту (навіщо створено текст: схвалити, засудити, ствердити, заперечити, закликати, спонукати, застерегти тощо) у навчальній практиці прийнято називати головною думкою тексту.

Якщо висловлювання не є тематично цілісним (підтеми й мікротеми не є частинами загальної теми), не об'єднане головною думкою, воно не є текстом.

Крім тематичної (змістової) цілісності, визначають такі ознаки тексту: зв'язність, певна послідовність речень, використання мовних засобів зв'язку між реченнями, завершеність.

Зупинка №4

 

Поетична хвилинка

 

Рідній    Україні

Україно ! Рідна мати.

Ти одягнена у шати:

Ось фольклор - народна творчість,

Це твоя найбільша гордість.

Ось письменники твої 

Справжнії багатії - 

Скільки творів написали, 

Скільки в них тебе кохали:

Там і мудрість, там тривога, 

  Там краса і почуття,           

 Все про рідний край народу,   

  їх традиції буття.

З вами ми живемо в світі,       

Лиш для того, щоб любити, Берегти, страждать і знати -   

 Не кожен з нас вміє кохати 

Свою сім'ю, родину, край,  Свою єдину Україну,        

А тільки той, хто щиро вірить  

 В    майбутнє нашої країни.

Не стліють в порох почуття,

Любов до нашого буття.

Були ми вчора,

Є ми зараз,

І будемо у майбутті:

В українському житті.

                                                    Учениця 9 -го класу Остапенко Олена

Зупинка №5

 

«Колаж»

1.    Творча робота. Згрупуйте дані слова за логічним змістом і побудуйте речення зв'язані між собою. (Коментоване письмо ланцюжком)

 

Чарівна                     золото їхати                      безкрає

солов'ї           парк     Моє село Верби           гори міць

дружба             ліси              звивисті                              річка

ІІІ Узагальнення вивченого на уроці:

  1.                  Що таке лінгвістика тексту?
  2.                  Назвати структуру тексту.
  3.                  Як ви розумієте вислів «головна думка тексту» ?

 

Слово вчителя : Ми пройшли довгим шляхом, щоб досягти своєї мети, для закріплення і перевірки набутих знань проведемо самостійну роботу.

Учні розбивають даний текст на підтеми.

 

Кажуть, що якийсь бідний хлопець із Степового покохав дочку заможного господаря із Агайман. Кохання було палким і взаємним. І хоча до дівчини сватався місцевий багатій-куркуленко, та вона йому відмовила. Батьки зважили на почуття молодих і зіграли гучне весілля. Спочатку в Агайманах. Та так загулялися, що лише надвечір жених, наречена, їхні родичі та музики поїхали кіньми в Степове. Коли їхали через балку, на них напала якась банда. Нікого не пожаліли — ні жениха з родичами, ні нареченої, ні музикантів. Всіх порубали. Було це в неспокійні 20-ті роки, а може й раніше. Хто пам'ятає?

Але й зараз коли їхати вночі чим ближче до опівночі тим гучніше десь із-під землі чути брязкіт зброї, іржання коней, розпачливі та гнівні крики людей. А весь час глухо та безперестанно б'ють бубни, чути приглушену музику.

Оцінювання

Рефлексія.

- Завершується мандрівка стежками рідного краю. Хочеться звернутися до вас із запитаннями:

1. Чим сподобався урок?

2. Що дізналися нового?

3.Чого навчилися?

Домашнє завдання. Написати твір - мініатюру «Як я бачу майбутнє мого села».



 

docx
Додано
28 червня 2018
Переглядів
264
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку