Урок-подорож. «Т.Г. Шевченко – великий співець України»

Про матеріал

Глибше ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом великого Кобзаря; вчити дітей виразно читати вірші, осмислювати прочитане, показати красу рідної мови, поповнювати словниковий запас учнів; розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, інтерес до вивчення творчості Шевченка; виховувати любов до українського слова, почуття гордості за свою землю, за свій народ; розширювати кругозір, збагачувати словниковий запас учнів.

Перегляд файлу

Тема. «Т.Г. Шевченко – великий співець України»

Мета. Глибше ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом великого Кобзаря; вчити дітей виразно читати вірші, осмислювати прочитане, показати красу рідної мови, поповнювати словниковий запас учнів; розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, інтерес до вивчення творчості Шевченка; виховувати любов до українського слова, почуття гордості за свою землю, за свій народ; розширювати кругозір, збагачувати словниковий запас учнів.

 

Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка, інтерактивна дошка, комп`ютер, виставка книг, друковані вислови видатних людей про поета, вишиті рушники, картки із текстом, уривками віршів, запис пісні «Реве та стогне

Дніпр широкий», «Зоре моя вечірня», малюнки дітей.

 

Тип уроку: урок позакласного читання.

  Хід уроку І. Організація 

  З давніх-давен людям відоме «Дерево життя». Це гілочка на якій ростуть три листочки.

1   – й листочок – символ минулого часу.

2   – й листочок – символ сучасного.

3   – й листочок – символ майбутнього часу.

  Все навколишнє – це наслідок минулих подій, а тому, що відбувається зараз, народжується майбутнє.

 

ІІ. Оголошення теми і мети заходу

  

  Ти мусиш нам співця назвати,

  Адже умів лиш він один

  Рабів німих так захищати.

  А хто так оспівав, як він

  Садок вишневий коло хати?

                                       Д.Білоус

 

1.     Про кого цей вірш-загадка?

2.     Як називається такий вірш?

 

Учитель.  Щовесни, коли тануть сніги

                      І на рясті просяє «веселка»,

                      Повні сил і живої снаги,

                      Ми вшановуємо пам'ять Шевченка.

-         Саме в такий березневий світлий час яскраво засяяла над Україною немеркнуча зірка Тараса – пророка, поета, художника.

           Благословен той день і час,

           Коли прослалась килимами

           Земля, яку сходив Тарас

           Малими босими ногами.

           Земля, яку скропив Тарас

           Дрібними росами-сльозами.

           В похилій хаті, край села,

           Над ставом чистим і прозорим,

           Життя Тарасику дала

           Кріпачка-мати, вбита горем. 

-         Сьогоднішній захід буде присвячений життю і творчості славетному генію України Т.Г.Шевченку.

Слайд 1. Портрет Т.Г.Шевченка

Обличчя Шевченка знає кожен з нас ще змалечку й відчуває в ньому щось батьківське. Тому й Шевченка називають батьком свого народу.

- Дорогі діти! Цими днями ,а саме 9-го березня, ми святкуємо 199-ту річницю від дня народження великого Кобзаря, поета і художника

Т.Г.Шевченка. Хто такий Т.Г.Шевченко? (Відповіді дітей).

 

ІІІ. ДИТИНСТВО ПОЕТА.

 

                            Слайд 2. Шевченкова хата.

                            Слайд 3. Портрет маленького Тарасика.

Учитель. Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,

                         І голос твій нам душі окриляє.

                         Встає в новій красі, забувши лихоліття,

                         Твоя, Тарасе, звільнена земля.

 

1                    читець. Тарас Григорович Шевченко народився 9 березня 1814 року в селі Моринцях на Черкащині у сім`ї кріпаків. Невдовзі родина переїхала в сусіднє село Кирилівку, де й пройшли дитячі роки Тараса. Радощів у Тараса було мало. Батько й мати з дня на день ходили на панщину, жили бідно, в нужді і злиднях.

 Тарасик ріс, як билина в полі. Першим його учителем і наставником було саме життя, сповнене плачу і зойків катованих на панському дворі і в полі.

Няньчила Тараса старша сестра Катерина, сама ще тоді дитина.

 

Слайд 4. Портрет сестри Тараса.

 

2                    читець. Малий Тарас зростав кмітливим і допитливим, цікавий до всього. Коли йому виповнилося 8 років батько віддав його в «науку» до дяка. Дяк навчав по церковних книгах і за найменшу провину карав учнів різками. Хлопець був охочий до навчання, швидко все запам’ятовував. Тарас мав феноменальну пам'ять.

 Але світлі дні дитинства були недовгими. Перше горе – смерть матері, коли

Тарасику було лише 9 років. 

 

вірш «Там матір добрую мою» (напам`ять).

 

3                    читець. Батько одружився вдруге. Мачуха мала трьох своїх дітей і життя в хаті стало нестерпним. Коли Тарасику минуло 11 років його спіткало нове горе, раптово, простудившись у дорозі, помер його батько. Він втратив свою останню опору, але помираючи батько сказав пророчі слова: «З нього буде або щось добре, або велике ледащо».

 

вірш «Ой умер старий батько».(напам`ять)

 

4                    читець. Як тільки поховали батька, зібрав Тарас у свою торбинку каламар, перо та крейду і пішов шукати собі долю, і почала його доля ганяти, як мачуха. вірш «Доля». (напам`ять)

 

                                Слайд 5. Портрет молодого Шевченка.

 

5                    читець. Змалку в обдарованій від природи дитині прокинувся талант художника. Це було не звичайне дитяче захоплення. Вугіллям, крейдою чи олівцем він малював скрізь, де тільки міг: на стінах, на дверях, на папері. Щоб навчитися малювати, прагнучи здобути освіту Тарас стає наймитом дяка у школі. Пізніше шукає в сусідніх селах учителя малювання, 13 річним пасе ягнята.

 

вірш «Мені тринадцятий минало…» (напам`ять)

Учитель. Він був і пастухом, і погоничем, і ким тільки не був, і чого тільки не робив! Але все ж йому хотілося бути малярем. Все, що бачив, хотілося малювати.

 Та минали літа, і було йому вже 15 років. Ось і відпливає вже якось непомітно Тарас від берега дитинства.

 

6                    читець.  Коли ж , врешті знайшов учителя, з`ясувалось, що він кріпацька душа і повинен служити панові. Тарас став козачком пана Енгельгардта.

 

ІV. РАННЯ ТВОРЧІСТЬ.

 

7                    читець. Разом з дворовими поміщика  доля привела Тараса до Петербурга, де він прожив 17 років. В світлі петербурзькі ночі молодий Шевченко бігав у літній сад малювати статуї. Побачивши талант свого кріпака і бажаючи мати власного художника поет дозволив Тарасові вчитися малювати у майстра живописних справ Ширяєва. 

 Тут Шевченко, талановитий кріпак, познайомився з відомими діячами живопису і літератури, які доклали багато зусиль, щоб викупити Шевченка з кріпацької неволі.

 

8                    читець. Не дивно, що своєю простотою, прозорістю поезії Шевченка привернули увагу багатьох композиторів Стеценка, Людкевича, Степанова та інших. Лише Микола Лисенко присвятив творчості поета понад 80 композицій, пісні на слова Т.Г.Шевченка стали воістину народними.

 

Прослуховування пісні «Реве та стогне Дніпр широкий» Читання балади «Причинна»

 

Учитель. Поезія Шевченка стала джерелом творчого натхнення.

                  Поезія Шевченка – то музика народної душі. Сам народ став творцем пісенних перлин на Шевченкові слова. Зараз ми почуємо одну з пісень на слова Т.Г.Шевченка, яку виконає наша учениця.

Пісня. «По діброві вітер виє…»

 

Учитель. вірш «В таку добу під горою» читає

 

V. ТЕМА ТЯЖКОЇ ЖІНОЧОЇ ДОЛІ.

 

9                    читець. Т.Г. Шевченко, бачив яким нелегким було жіноче життя, як тяжко вони працювали на панщині зранку до пізнього вечора. У вірші «Сон», поет показує нам важку жіночу долю.

 

вірш «Сон» (напам`ять).

 

10               читець. У 24 роки друзі викупили Т.Г.Шевченка з кріпацтва. 22 квітня 1838 року пан видав відпустку на волю своєму кріпакові. Він завзято взявся за науку. І з травня 1838 року Тарас став учнем К.Брюлова. Навчаючись у Петербурзькій академії мистецтв, він водночас здобував знання з мови, літератури, історії географії, навіть математики, і незабаром став освіченою людиною.

 

11               читець.  Друзі-земляки посприяли виходу друком першої книги його віршів – «Кобзаря»  у 1840 році. Це була поезія величезного значення не тільки в історії української літератури, а в історії самосвідомості українського народу. Хоча «Кобзар» містив лише вісім творів.

 

                       Слайд 6. «Кобзар» - перше видання                        Слайд 7. «Кобзар» - друге видання 

 

вірш «Думи мої, думи мої»(напам`ять)

 

Учитель. «Ця книжка відразу відкрила немов новий світ поезії, вибухнула немов джерело чистої, холодної води, заясніла невідомою досі в українській мові ясністю, простотою І поетичною грацією вислову» - писав пізніше Іван Франко.

1.     Хто такі кобзарі?

2.     Як ви думаєте, чому Шевченко збірку своїх творів назвав «Кобзар»?

VІ. ШЕВЧЕНКО – ХУДОЖНИК

 

Учитель.  Давно те діялось. Ще в школі,

                         Таки в учителя-дяка

                         Гарненько вкраду п’ятака – 

                         Бо я було трохи не голе,

                         Таке убоге – та й куплю

                         Паперу аркуш. І зроблю                          Маленьку книжечку.

                         Хрестами і візерунками з квітами                          Кругом листочки обведу.

                         Та й списую Сковороду.

 

                              Слайд 8. Шевченко в майстерні

 

Для Шевченка малювання стало потребою. У його постаті поєднались і водночас боролися поет і художник. Поетичних творів до нас дійшло понад

240, а мистецьких майже 1200. 

 

                            Слайд 9. Автопортрет  - 1847 р.

 

Це автопортрет його малював сам Тарас Шевченко. Вдивіться в його сумні очі, змучене обличчя, які виражають нелегку долю, яка випала поету.

 

                            Слайди 10 – 15 Репродукції картин

 

Ось деякі репродукції його картин. Сама ця кількість про яку я вам згадувала свідчить про його глибоку закоханість у мистецтво. Не випадково його твори виставлялися на академічних виставках, а за видатні успіхи у гравюрі

Шевченку було присвоєно звання академіка.

 

VІ. ТВОРЧІСТЬ ПЕРІОДУ ЗАСЛАННЯ

 

12  читець. Після закінчення Академії Мистецтв Шевченко приїздить до Києва,працює художником, стає членом Кирило Мефодіївського братства, яке боролося проти панів і царя.

 Поезія Шевченка не просто зачаровувала, вона будила прагнення до волі, національну гідність українців. Тому поет був небезпечним для царського уряду, і коли було заарештовано членів братства, у них знайшли бунтівливі

Тарасові вірші. 

 

13  читець. Дуже жорстоко покарали за це поета і художника Тараса

Шевченка – 10 років солдатської муштри, які й підірвали його здоров`я. Йому забороняли писати й малювати. Але зболена душа не могла мовчати – писав і малював, ховаючи у «Захалявні книжечки» вірш «Садок вишневий коло хати…» вірш «І виріс я на чужині…» вірш «Зацвіла в долині…» вірш «Думи мої…ви мої єдині» вірш «Сонце гріє…» вірш «Зоре моя вечірня…» 

 

VІІІ. ПЕРІОД ПІСЛЯ ЗАСЛАННЯ

 

14 читець. Заслання підірвало здоров`я  Шевченка. Через 10 років поета звільнили, хворим він повернувся у Петербург. Уже будучи хворим видав український буквар, планував видати ряд підручників.

 

вірш «Тече вода з-під явора…» (напам`ять)

                                   

                           Вікторина «З якого твору?»

 

1.     У якому році було видано першу збірку Кобзаря?    (1840).

2.     Дата народження Т.Г.Шевченка?   (9 березня 1814 р.).

3.     У кого був кріпаком Т.Г.Шевченко?   (У пана Енгельгарда).

4.     Яку академію закінчив Т.Г.Шевченко?   (Петербурзьку академію мистецтв).

5.     Академіком якого жанру був митець?   (Гравюра).

6.     Портрет, виконаний автором?   (Автопортрет).

7.     Назвіть його картини.   («Катерина», «Циганка-ворожка», «Селянська родина»).

8.     У якому місті вручили вільну Т.Г. Шевченку?   (Петербурзі).

9.     Де похований великий Кобзар?   (На Чернечій горі) біля Канева.

 

Учитель. 10 березня 1861 р. перестало битися серце Т.Г.Шевченка. Смерть Шевченка в розквіті творчих сил була величезною втратою не тільки для української літератури, а для всього вітчизняного письменства і визвольного руху. Похований був на Смоленському кладовищі, а через два місяці, виконуючи заповіт поета, друзі перевезли його прах на Україну і поховали на

Чернечій (тепер Тарасовій) горі біля Канева.

 

                       Слайди 16, 17. Могила Т.Г.Шевченка в Каневі

                       Слайд 18. Могила в Петербурзі. 

 

Учитель. Віримо, немає в Україні такої людини, яка б не знала й не любила творів Шевченка.

       Він був поетом волі в час неволі,        Поетом доброти в засиллі зла.

       Була у нього незвичайна доля,        Та доля Україною була.

Наш народ глибоко шанує пам'ять великого Кобзаря. Його іменем названі міста, села, вулиці, театри, школи, вищі навчальні заклади. Пам`ятники Шевченку стоять у багатьох містах України, у далекій Канаді, Угорщині,

США, Франції, Парагваї, Росії, Білорусії.

 

         Слайди 19 – 27. Пам`ятники Шевченку в багатьох містах світу

 

ІХ. Підсумок заходу.

 

 Звукозапис вірша «Заповіт» у виконанні народного артиста України  Б. Ступки.

1.     Що заповідав своїм нащадкам Т.Г.Шевченко?

2.     Як ви думаєте, чи люди виконують його заповіти?

3.     Як саме?

 

вірш «Уклін тобі, Тарасе!» (напам`ять)

 

Свою Україну любіть, 

За неї Господа моліть.

 

 

pdf
Додано
6 серпня 2018
Переглядів
1872
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку