Урок. "Подорож у королівство "Числівник"". Підсумковий урок.

Про матеріал
Повторення та узагальнення вивченого про числівник як частину мови у формі подорожі уявним потягом. Маршрут: станції " Візитка", "Слідопит", "Загадкова", "Всезнайки", "Кмітливі", "Грамотна", "Творча". На станціях діти виконують різноманітні завдання. По дорозі до станцій їх підстерігають різні несподіванки та переони, які треба подолати.
Зміст архіву
Перегляд файлу

C:\Users\1\Pictures\2019-04-07\001.jpg

 

C:\Users\1\Pictures\2019-04-07\002.jpg

 

C:\Users\1\Pictures\2019-04-07\004.jpg

 

Додаток 1 Схема-алгоритм

 

 

 

Ч.м. → 10 : 6, 3, 1

 

Перегляд файлу

Українська мова.   6 клас

Любов Житченко, учитель української мови та літератури КЗО «Миролюбівська ЗОШ І-ІІІ ступенів Раївської сільської ради, Синельниківського району, Дніпропетровської області»

 

Тема: «Подорож у королівство «Числівник». Підсумковий урок.

Мета: Сприяти повторенню та узагальненню вивченого про числівник як частину мови. Створити умови для закріплення умінь застосовувати набуті знання в процесі виконання різних практичних завдань; сприяти розвитку логічного й образного мислення та мовлення, творчих здібностей, спостережливості, вмінню аналізувати й досліджувати, а також вихованню любові до рідного слова, українського фольклору.

          Допомогти формуванню комунікативної та ключових компетентностей: спілкування державною мовою, інформаційно-цифрову, ініціативність і підприємливість (застосовувати набуті вміння, представляти їх результати, готовність працювати в команді, відповідати за себе та інших), уміння вчитися та загальнокультурну.

Тип: повторення та узагальнення знань

Обладнання: магнітна дошка, підручник, епіграф, назви станцій, «Чарівне дерево», вази на столах команд із гілочками акації чи терену, на які будуть надягатися квіточки-фішки, листочки дерева для написання відповідей та сигнальні картки; дзвіночок у вчителя, 2 невеликі плакати із малюнком скрипічного ключа та  цифрами: 9, 21, 300, 701, 145; схема-алгоритм про частини мови; «Караоке», запис фрагменту з твору П.І.Чайковського «Пори року»,запис дитячої пісні «Голубой вагон».

Методи, форми і прийоми: гра-подорож, робота в групах, різноманітні ситуативні завдання, проблемно-пошукові, «продовж речення», «письмо по колу», «мікрофон».

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент. Вітання. Запис у зошитах дати, теми уроку, епіграфу.

ІІ. Оголошення теми, мети. Мотивація навчальної діяльності.

 

Учитель: Дорогі друзі! Наш урок сьогодні незвичайний. Ми здійснемо з вами подорож уявним протягом у королівство «Числівник». Проходитиме вона за маршрутом: Станція «Візитка» станція «Слідопит» станція «Загадкова» станція «Кмітливі» ( станцію непередбачену по ходу маршруту оголошує вчитель: «Розумники»)  станція «Грамотна» станція «Творча».

Далі учитель об’єднує дітей у команди-екіпажі, які обирають капітанів та назву команди.

Оголошується склад журі. Діти представляють капітанів та назви екіпажів.

 

ІІІ. Цілевизначення.

 

Учитель: Діти! У королівстві «Числівник» росте «Чарівне дерево». Ось погляньте (намальоване на дошці чи ватмані). Воно рухатиметься вслід за нами. Під час подорожі ви будете виконувати завдання з теми «Числівник». В зошитах, чи усно, чи на «листочках дерева». У процесі роботи на станціях ви повинні одягти його в листочки-відповіді і тоді оживе воно, як природа навесні.

Потім учитель інформує дітей про систему оцінювання(командні квіточки-фішки нанизують на гілочку у вазі, індивідуальні тримають у себе до кінцевого підрахунку). Сигнальну картку капітан піднімає у разі готової відповіді

Учитель: Отже, …ой ледве не забула! Друзі, як і справжніх мандрівників, нас можуть підстерігати різні несподіванки, перепони, але я переконана, що своїми знаннями ви їх обов’язково подолаєте.

Сигналом відходу зі станцій буде ось такий дзвіночок (демонструє звучання дзвіночка).

 

ІІІ. Відтворення, повторення і практичне застосування набутих знань у різних ситуаціях уроку-подорожі. (Цілереалізація)

 

Учитель: Готові до подорожі, діти?

                Добре. Бажаю успіху!

                Капітани, потисніть один одному руку.

                Займіть місця у потягу, зручненько вмощуйтеся. Берімо з собою добрий настрій і в путь!

Капітани читають епіграф:

                  1й капітан: Слухайте, діти і старші й малі,

                                      Ті що живуть в українській землі,

                  2й капітан: Разом із нами в мандрівку рушайте,

                                      Кидайте все, у похід поспішайте!

(Звучить дзвіночок – сигнал для відходу.)

Учитель: Стривайте! Нам червоне світло! Чого б це? Здогадалася! Вам треба розшифрувати ось цю опорну схему-алгоритм про частини мови. Напишіть у зошитах… капітани прочитайте відповіді (В українській мові є 10 частин мови, з них 6 самостійних, 3 службових і одна особлива – вигук) Молодці!

Питання: до яких частин мови належить числівник? (До самостійних) Так!

Нарешті відправляємось! (Дзвіночок. Звучить фрагмент дитячої пісні «Голубой вагон»).

Учитель: Увага! Діти, наш експрес швидкохідний, погляньте у віконечка! Ми наближаємося до першої станції…

 

  1.            Станція «Візитка»

Учитель: Спочатку проведемо інтелектуальну розминку. Відповідь – одне-два слова, швидко (прийом бліц-опитування). Кожній команді 4 запитання.

  1.          На яке питання відповідають                1. На яке питання відповідають

кількісні числівники? (Скільки?)                  порядкові числівники? (Котрий?)

  1.          З якими частинами мови                        2. Що позначають числівниками

узгоджуються числівники?                            людині, яка народилася? (Дату)

(З іменниками)

  1.          Поставте наголос в наступному            3. Поставте наголос в наступному

Числівнику після 10-ти?                                Числівнику після 13-ти?

(Одина´дцять).                                                 (Чотирна´дцять). 

  1.          Утворіть збірний числівник від              4. Утворіть збірний числівник від

Числа 18-ть. (Вісімна´дцятеро).                      Числа 30-ть (Три´дцятеро).

 

Учитель. Добре. А тепер складіть «Візитку» короля «Числівника». Як його впізнати? (Вказують: лексичне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль числівника. Пишуть відповідь на зелених листочках)

Починаємо одягати «Чарівне дерево». Уважно читайте надписи на гілках!  Вони підкажуть, де кріпити листочки.

Дзвіночок…. Відправляємось! (вмикається пісня)

Учитель. Знову несподіванка. Перед станцією дорогу перекрив шлагбаум, а на ньому напис «Згадайте назви казок українською мовою, де б були числівники». (Усно. За правильні відповіді отримують фішки-квітки для підрахунку індивідуальних та командних балів).

Молодці! Шлагбаум відкрився. Виходьмо!

 

  1.            Станція «Слідопит»

Учитель. Погляньте на дошку. На цьому листку (плакатику)  написані числівники.

Від поданих чисел 9, 21, 300, 701, 145, утворіть кількісні числівники, уважно, з усіх боків подивіться, дослідіть їх за складом.

Увага, питання командам:

-на які групи за складом поділяються числівники? Пишемо на листочках і «одягаємо» дерево. (Прості, складні, складені)

Дзвіночок… Відправляємось!

Учитель. Друзі! Наберіть повітря, зітхніть полегшено, до цієї станції доїхали без перешкод, а називається вона…

 

  1.            Станція «Загадкова»

Учитель А які групи за значення живуть у королівстві «Числівник»? Напишіть на листочках і «вдягайте» дерево.

Діти, ви щоразу користується числівниками на уроках математики. То ж напишіть, на які розряди поділяються кількісні числівники. (Цілі, дробові, збірні). «Вдягаємо» дерево.

Дзвіночок… Всі в експрес, рушаймо далі!

Учитель. Увага! Бачу на колії якийсь знак. Ану лиш гляньте… Як він називається? (Скрипічний ключ). Так. А щоб це мало значити? Розумію! Без пісні далі не поїдемо. Тож заспіваємо та й відпочинемо трішки. (Ланцюжок народних українських пісень. Караоке)

Молодці! Дзвіночок… Їдемо далі!

Прибуваємо до станції…

 

  1.            Станція «Всезнайки»

Продовжіть прислів’я, у складі яких є числівники:

  • Сім раз відмір, … ( а раз відріж).
  • Семеро одного … (не ждуть).
  • За двома зайцями поженешся …( жодного не піймаєш).
  • Один у полі … (не воїн).
  • У сімох няньок . . . ( дитина плаче).
  • З одного вченого . . . (сім невчених дають).

Дзвіночок . . . Поїхали!

Учитель. Наближаємось до станції . . .

 

 

 

  1.            Станція «Грамотна»

Тут ви повинні продемонструвати своє вміння правильно визначати відмінкові форми числівників і вживати їх у спілкуванні. Завдання капітанам.

  1.              Спочатку прослухайте три народні загадки, знайдіть у них числівники, визначте їх відмінки: загадки відгадайте! Напишіть відповіді на листочки «дерева» й віддайте їх журі.
  • Дві дощечки, дві сестри несуть мене з гори (Лижі).
  • Трьома зубами сіно їсть (Вила).
  • Що то за птах, що на вісьмох ногах? (Восьминіг)
  • Яку форму числівника можна вжити у третій загадці? (Восьми).
  1.              Списати і прочитати, відкривши дужки,змінюючи цифри словами у відповідному відмінку (завдання написане на дошці. Виконують всі у зошитах).

(9) дівчаткам, (17) автомобілях, (100) книгами, протягом (200) днів, (3) по порядку.

Дзвінок… Увага!  Діти, знову в путь! Продовжуємо подорож!

Учитель. Наступна…

 

  1.            Станція «Розумники»

Вам треба написати на листочках правила відмінювання для певних груп числівників. Відповіді прикріпіть на «Чарівне дерево».

Погляньте, скільки на ньому з'явилося зелених листочків. Воно й справді ніби ожило!    

Дзвіночок… Мандруємо далі, вперед, діти!

 

  1.            Станція «Творча»

Завдання. Скласти твір-мініатюру «Пейзаж за вікном» методом «письма по колу», використовуючи числівники багато, мало, кілька, кільканадцять та інші.

(Звучить фрагмент сонати «Пори року» П.І.Чайковського. Роботу виконують на окремих аркушах, видають журі).

 

ІV. Рефлексія. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Найбільше мені сподобалося…

Я краще зрозуміла …

Мені запам’яталося …

Я повторив чи поглибив…

Я оцінюю свою роботу на уроці…

 

V. Підсумок роботи, коментарі оцінок команди по листочках відповідях на чарівному дереві «Числівник». Індивідуальне оцінювання по кількості набраних фішок-квіток і роботі в зошитах. Нагорода – горішки.

VІ. Домашнє завдання: повторити тему «Числівник», переглянути відеоролик Олександра Авраменка «Експрес-урок – Час (Про те, як грамотно називати час за годинником)

YouTube,  Google – матеріали мережі інтернет

 

Додаткові відомості

  1.            Крім вказаних, чи замість них можуть бути станції «Поетична», «Словникова», «Ігрова», «Пошук», «Перекладач» тощо.
  2.            Урок можна провести як інтегрований з уроком російської мови чи математики.

 

Примітка: Правильні відповіді оцінюються 1 балом,

                  Напівправильні – 0,5 балів

                  Неправильні – 0 балів

zip
Додав(-ла)
Житченко Любов
Додано
8 квітня 2019
Переглядів
774
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку