Додаток 1 Схема-алгоритм
Ч.м. → 10 : 6, 3, 1 |
Українська мова. 6 клас
Любов Житченко, учитель української мови та літератури КЗО «Миролюбівська ЗОШ І-ІІІ ступенів Раївської сільської ради, Синельниківського району, Дніпропетровської області»
Тема: «Подорож у королівство «Числівник». Підсумковий урок.
Мета: Сприяти повторенню та узагальненню вивченого про числівник як частину мови. Створити умови для закріплення умінь застосовувати набуті знання в процесі виконання різних практичних завдань; сприяти розвитку логічного й образного мислення та мовлення, творчих здібностей, спостережливості, вмінню аналізувати й досліджувати, а також вихованню любові до рідного слова, українського фольклору.
Допомогти формуванню комунікативної та ключових компетентностей: спілкування державною мовою, інформаційно-цифрову, ініціативність і підприємливість (застосовувати набуті вміння, представляти їх результати, готовність працювати в команді, відповідати за себе та інших), уміння вчитися та загальнокультурну.
Тип: повторення та узагальнення знань
Обладнання: магнітна дошка, підручник, епіграф, назви станцій, «Чарівне дерево», вази на столах команд із гілочками акації чи терену, на які будуть надягатися квіточки-фішки, листочки дерева для написання відповідей та сигнальні картки; дзвіночок у вчителя, 2 невеликі плакати із малюнком скрипічного ключа та цифрами: 9, 21, 300, 701, 145; схема-алгоритм про частини мови; «Караоке», запис фрагменту з твору П.І.Чайковського «Пори року»,запис дитячої пісні «Голубой вагон».
Методи, форми і прийоми: гра-подорож, робота в групах, різноманітні ситуативні завдання, проблемно-пошукові, «продовж речення», «письмо по колу», «мікрофон».
Хід уроку
І. Організаційний момент. Вітання. Запис у зошитах дати, теми уроку, епіграфу.
ІІ. Оголошення теми, мети. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель: Дорогі друзі! Наш урок сьогодні незвичайний. Ми здійснемо з вами подорож уявним протягом у королівство «Числівник». Проходитиме вона за маршрутом: Станція «Візитка» → станція «Слідопит» → станція «Загадкова» → станція «Кмітливі» → ( станцію непередбачену по ходу маршруту оголошує вчитель: «Розумники») → станція «Грамотна» → станція «Творча».
Далі учитель об’єднує дітей у команди-екіпажі, які обирають капітанів та назву команди.
Оголошується склад журі. Діти представляють капітанів та назви екіпажів.
ІІІ. Цілевизначення.
Учитель: Діти! У королівстві «Числівник» росте «Чарівне дерево». Ось погляньте (намальоване на дошці чи ватмані). Воно рухатиметься вслід за нами. Під час подорожі ви будете виконувати завдання з теми «Числівник». В зошитах, чи усно, чи на «листочках дерева». У процесі роботи на станціях ви повинні одягти його в листочки-відповіді і тоді оживе воно, як природа навесні.
Потім учитель інформує дітей про систему оцінювання(командні квіточки-фішки нанизують на гілочку у вазі, індивідуальні тримають у себе до кінцевого підрахунку). Сигнальну картку капітан піднімає у разі готової відповіді
Учитель: Отже, …ой ледве не забула! Друзі, як і справжніх мандрівників, нас можуть підстерігати різні несподіванки, перепони, але я переконана, що своїми знаннями ви їх обов’язково подолаєте.
Сигналом відходу зі станцій буде ось такий дзвіночок (демонструє звучання дзвіночка).
ІІІ. Відтворення, повторення і практичне застосування набутих знань у різних ситуаціях уроку-подорожі. (Цілереалізація)
Учитель: Готові до подорожі, діти?
Добре. Бажаю успіху!
Капітани, потисніть один одному руку.
Займіть місця у потягу, зручненько вмощуйтеся. Берімо з собою добрий настрій і в путь!
Капітани читають епіграф:
1й капітан: Слухайте, діти і старші й малі,
Ті що живуть в українській землі,
2й капітан: Разом із нами в мандрівку рушайте,
Кидайте все, у похід поспішайте!
(Звучить дзвіночок – сигнал для відходу.)
Учитель: Стривайте! Нам червоне світло! Чого б це? Здогадалася! Вам треба розшифрувати ось цю опорну схему-алгоритм про частини мови. Напишіть у зошитах… капітани прочитайте відповіді (В українській мові є 10 частин мови, з них 6 самостійних, 3 службових і одна особлива – вигук) Молодці!
Питання: до яких частин мови належить числівник? (До самостійних) Так!
Нарешті відправляємось! (Дзвіночок. Звучить фрагмент дитячої пісні «Голубой вагон»).
Учитель: Увага! Діти, наш експрес швидкохідний, погляньте у віконечка! Ми наближаємося до першої станції…
Учитель: Спочатку проведемо інтелектуальну розминку. Відповідь – одне-два слова, швидко (прийом бліц-опитування). Кожній команді 4 запитання.
кількісні числівники? (Скільки?) порядкові числівники? (Котрий?)
узгоджуються числівники? людині, яка народилася? (Дату)
(З іменниками)
Числівнику після 10-ти? Числівнику після 13-ти?
(Одина´дцять). (Чотирна´дцять).
Числа 18-ть. (Вісімна´дцятеро). Числа 30-ть (Три´дцятеро).
Учитель. Добре. А тепер складіть «Візитку» короля «Числівника». Як його впізнати? (Вказують: лексичне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль числівника. Пишуть відповідь на зелених листочках)
Починаємо одягати «Чарівне дерево». Уважно читайте надписи на гілках! Вони підкажуть, де кріпити листочки.
Дзвіночок…. Відправляємось! (вмикається пісня)
Учитель. Знову несподіванка. Перед станцією дорогу перекрив шлагбаум, а на ньому напис «Згадайте назви казок українською мовою, де б були числівники». (Усно. За правильні відповіді отримують фішки-квітки для підрахунку індивідуальних та командних балів).
Молодці! Шлагбаум відкрився. Виходьмо!
Учитель. Погляньте на дошку. На цьому листку (плакатику) написані числівники.
Від поданих чисел 9, 21, 300, 701, 145, утворіть кількісні числівники, уважно, з усіх боків подивіться, дослідіть їх за складом.
Увага, питання командам:
-на які групи за складом поділяються числівники? Пишемо на листочках і «одягаємо» дерево. (Прості, складні, складені)
Дзвіночок… Відправляємось!
Учитель. Друзі! Наберіть повітря, зітхніть полегшено, до цієї станції доїхали без перешкод, а називається вона…
Учитель А які групи за значення живуть у королівстві «Числівник»? Напишіть на листочках і «вдягайте» дерево.
Діти, ви щоразу користується числівниками на уроках математики. То ж напишіть, на які розряди поділяються кількісні числівники. (Цілі, дробові, збірні). «Вдягаємо» дерево.
Дзвіночок… Всі в експрес, рушаймо далі!
Учитель. Увага! Бачу на колії якийсь знак. Ану лиш гляньте… Як він називається? (Скрипічний ключ). Так. А щоб це мало значити? Розумію! Без пісні далі не поїдемо. Тож заспіваємо та й відпочинемо трішки. (Ланцюжок народних українських пісень. Караоке)
Молодці! Дзвіночок… Їдемо далі!
Прибуваємо до станції…
Продовжіть прислів’я, у складі яких є числівники:
Дзвіночок . . . Поїхали!
Учитель. Наближаємось до станції . . .
Тут ви повинні продемонструвати своє вміння правильно визначати відмінкові форми числівників і вживати їх у спілкуванні. Завдання капітанам.
(9) дівчаткам, (17) автомобілях, (100) книгами, протягом (200) днів, (3) по порядку.
Дзвінок… Увага! Діти, знову в путь! Продовжуємо подорож!
Учитель. Наступна…
Вам треба написати на листочках правила відмінювання для певних груп числівників. Відповіді прикріпіть на «Чарівне дерево».
Погляньте, скільки на ньому з'явилося зелених листочків. Воно й справді ніби ожило!
Дзвіночок… Мандруємо далі, вперед, діти!
Завдання. Скласти твір-мініатюру «Пейзаж за вікном» методом «письма по колу», використовуючи числівники багато, мало, кілька, кільканадцять та інші.
(Звучить фрагмент сонати «Пори року» П.І.Чайковського. Роботу виконують на окремих аркушах, видають журі).
ІV. Рефлексія. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Найбільше мені сподобалося…
Я краще зрозуміла …
Мені запам’яталося …
Я повторив чи поглибив…
Я оцінюю свою роботу на уроці…
V. Підсумок роботи, коментарі оцінок команди по листочках відповідях на чарівному дереві «Числівник». Індивідуальне оцінювання по кількості набраних фішок-квіток і роботі в зошитах. Нагорода – горішки.
VІ. Домашнє завдання: повторити тему «Числівник», переглянути відеоролик Олександра Авраменка «Експрес-урок – Час (Про те, як грамотно називати час за годинником)
YouTube, Google – матеріали мережі інтернет
Додаткові відомості
Примітка: Правильні відповіді оцінюються 1 балом,
Напівправильні – 0,5 балів
Неправильні – 0 балів